Gå til innhold

Ikke invitere søster i bryllup - sårt dilemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et ganske vanskelig dilemma. Jeg har en søster som er betraktelig eldre enn meg, som hadde omsorg for meg som barn pga. jeg ikke hadde noen annen. Hun behandlet meg veldig dårlig og var veldig nedverdigende mot meg (mange ville nok sagt det var psykisk mishandling) til den grad at jeg fortsatt sliter med det i dag mange år senere. Vi har ikke hatt kontakt på mange, mange år. Derfor er det fullstendig uaktuelt å ha henne i mitt bryllup, ikke bare pga. jeg skjelver nedover ryggen bare ved synet av henne, men også fordi jeg er redd hun lager en 'scene' og ødelegger mitt bryllup (hun er ekstremt teatralsk og dramatisk).

Dette er vanskelig nok i seg selv, fordi jeg vet hun kommer til å blackmaile meg når hun får vite at hun ikke blir invitert. _Men_, hun har flere barn, og jeg har også søsken med andre barn. Samboeren min har også veldig mange onkelbarn, og vi er begge veldig glade i alle våre tante- og onkelbarn og de har en stor plass i livet vårt. Derfor vil vi gjerne ha dem i bryllupet.

Men ettersom jeg ikke inviterer søsteren min, er det ikke helt naturlig å invitere barna hennes heller. De er ikke gamle nok til å komme selv. Men samtidig er det feil om ikke de blir invitert, når alle andre tantebarn og onkelbarn blir det.

Hva tenker dere? Hva er alternativene her? Må jeg rett og slett avstå fra å invitere barn i bryllupet, når jeg ikke skal invitere søsteren min?

Anonymkode: a7de0...74e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke invitert barna til søsteren og ikke søsteren når barna ikke er voksne.

Anonymkode: 01a02...040

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan invitere dem alene, inviterer du ingen. 

Anonymkode: bd4d2...f29

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna hennes? 
 

Jeg hadde invitert alle jeg ville, også barna hennes, men sørget for at en voksen kunne ha litt ansvaret for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold bryllupet lite.

Anonymkode: e12fe...62b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ikke invitert barna til søsteren og ikke søsteren når barna ikke er voksne.

Anonymkode: 01a02...040

Hadde gjort dette jeg også. 

Anonymkode: 23869...d46

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/30/2024 at 5:58 PM, AnonymBruker said:

Men ettersom jeg ikke inviterer søsteren min, er det ikke helt naturlig å invitere barna hennes heller. De er ikke gamle nok til å komme selv. Men samtidig er det feil om ikke de blir invitert, når alle andre tantebarn og onkelbarn blir det.

Anonymkode: a7de0...74e

Inviter alle unntagen din søster og barna hennes. 

Anonymkode: a93bb...55e

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan holder du kontakt med tantebarna ellers, når du ikke har kontakt med din søster? Kan du benytte samme metode i bryllupet?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen på din søsters barn har jo en del å si her, er de 16-17 år så kan de komme alene, er de 9-10 så blir det vanskeligere. men det høres jo merkelig ut at du har kontakt med dem og at de er for små til å gjøre noe på egen hånd, men at du ikke har kontakt med din søster? Den enkleste løsningen er nok bare å ikke invitere hverken søster eller hennes barn.

Anonymkode: 8617e...a4d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/30/2024 at 5:58 PM, AnonymBruker said:

Dette er vanskelig nok i seg selv, fordi jeg vet hun kommer til å blackmaile meg når hun får vite at hun ikke blir invitert.

Anonymkode: a7de0...74e

Du inviterer henne selvsagt ikke. driver hun faktisk med blackmail (pengeutpressing på godt norsk) kan du anmelde henne. Men ser ikke helt hvordan hun skal kunne presse deg for penger om hun ikke blir invitert i bryllup.

Anonymkode: a1417...3da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift dere privat og lite.

Det er ikke tid og sted for store brylluper når situasjonen deres er slik. Alt fokus vil være på hvem som mangler. Talere må trå forsiktig. Dette kan gi ringvirkninger framover. 

Anonymkode: e12fe...62b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde invitert men avtalt med noen sterke mannfolk at de skulle holde et øye med henne og gripe inn dersom hun prøvde seg på noe. Så hadde jeg ikke ofret en kalori mer på å tenke på dette.

Anonymkode: c52a1...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gift dere privat og lite.

Det er ikke tid og sted for store brylluper når situasjonen deres er slik. Alt fokus vil være på hvem som mangler. Talere må trå forsiktig. Dette kan gi ringvirkninger framover. 

Anonymkode: e12fe...62b

Dette er en livsvarig situasjon. Selvsagt skal ts få feire bryllupet sitt som hun vil. Det er ikke ukjent i familien at de ikke har kontakt.

Anonymkode: 3f66a...5b0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en livsvarig situasjon. Selvsagt skal ts få feire bryllupet sitt som hun vil. Det er ikke ukjent i familien at de ikke har kontakt.

Anonymkode: 3f66a...5b0

Grunnen til at man velger lite og privat når familieforhold er vanskelig, er ikke hensynet til andre. Men hensynet til seg selv.

Det vil prege tiden før bryllupet, mulig gi en del ubehag, føre til en del vonde tanker, og også påvirke selve dagen.

Bare at TS skriver et langt innlegg om det her illustrerer det. 

Anonymkode: e1739...2ba

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er nødvendig å ta hensyn til tantebarn som ikke er voksne nok til å komme alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde invitert søsteren siden hun har gjort så mye for deg før. 

Anonymkode: cfe6f...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vær obs på at hun kan komme i kirken og kan evt prøve å bli med / ødelegge der festen er. Ha noen som kan ta det ansvaret med å passe på at hun ikke kommer, så du ikke skal bekymre deg, på selve dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere dropper barn. Evt barn i kirken og ved mingling før middag (feks hvis dere serverer noe appertif og fingermat). Poengtere at barna må gå etter det. 

Du må drite i din søster. Skjønner du vil ha ungene der. Men er de for små til å komme alene/andre tar de med (men hvem vil ta de med om hun skaper seg), så bryr de seg vel ikke så mye? 

Har du noen "tøffinger" du kjenner, feks toastmaster, venn, øvrig familie som tørr å si i fra til henne? Tenker hvis du godtar at hun kommer i kirken eller blir med på feiringen, men "kastes" ut om hun skaper seg? Blit hun ordentlig dramatisk kan vel toastmaster dra frem en spøk eller noe og feks kommentere at "Nå kan vi alle feire videre som vi ønsker og uten dramatikk". Antar flere vet om problemene og derfor vil forstå?

Må søster vite om bryllupet? Er der andre som kommer til å si at dere har invitert?

Anonymkode: 281b1...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke koen nevner bryllup til henne kan du si dere skal gifte dere alene på rådhuset en liksom dato eller invitere hun i bryllupet som er 2 helger etter opprinnelig. Sæ sender du melding i etterkant ar bryllupet er ferdig 

Anonymkode: 281b1...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...