Gå til innhold

Samordna opptak 2024: Dette blir spennende!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

luxifine skrev (16 minutter siden):

Spørsmål fra forvirret mamma som trenger å vite når vgs får svar om eventuelle opptak?

Snuppa skal gå privat vgs og har visst siden mars/april at hun fikk plass men dette er utenom samordnet opptak. Hun må takke nei til plass hos fylkeskommunen men når og hvor kommer svar? Dette har jeg ikke vært borti siden jeg selv var 16 og da fikk vi brev i postkassa... 🙈

Det er ikke samordna opptak, det er vigo, eller noe liknende. 

Endret av Lykkefrøet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok takk, jeg skal google litt til (jeg får sikkert bedre treff nå som jeg vet hva jeg skal søke på). Hun hadde sjekket vigo (tror jeg) men der var det ingenting sier hun. Vi får google litt og så sjekke i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (7 minutter siden):

Ok takk, jeg skal google litt til (jeg får sikkert bedre treff nå som jeg vet hva jeg skal søke på). Hun hadde sjekket vigo (tror jeg) men der var det ingenting sier hun. Vi får google litt og så sjekke i morgen.

Det kan være svaret ikke er klart enda. Men jeg tror ikke hun trenger å stresse med å svare nei. Hvis de ikke får svar innen fristen tror jeg de bare gir plassen til en av de på venteliste. Vigo er for videregående og samordna opptak er for høyskole, universitet osv.😊 Det er lett at det går i surr når det er så mange plattformer å forholde seg til 😊

Endret av Lykkefrøet
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (2 minutter siden):

Svar som gjelder VGS kommer i Vigo. Nå vet ikke jeg om det er ulike datoer for fylkene (regner nesten med de har ulike frister), men Vestland hadde første inntak 8. juli med svarfrist 15. juli. Det ble sendt ut sms når inntaket var klart. Søk opp fylket dere bor i og se om dere finner en kaleder med oversikt over ulike frister.

Anonymkode: 99ad2...737

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Alle som har søkt og kommet inn på det de ønsker eller står på venteliste på det ønsker. Er dere alle unge? Eller finnes det noen som er som meg voksen og vil bytte karrierevei i slutten av 30 årene? 🫣

og gjør man et dumt valg å begynne på nytt når man er blitt så «gammel» 🫣

Anonymkode: 51daa...c88

Ikke meg men onkelen min, han bestemte seg for å bytte karriere da han var 41 år. Starter på medisin studiet, og er nå ferdig utdannet og jobber som lege og han stor trives. Si han pensjonerer seg i en alder av 67, så får han fortsatt jobbe som lege i 20 år! Aldri for sent! Tenk på tiden videre og alt det spennende du har i vente😁

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannh95 skrev (30 minutter siden):

Ikke meg men onkelen min, han bestemte seg for å bytte karriere da han var 41 år. Starter på medisin studiet, og er nå ferdig utdannet og jobber som lege og han stor trives. Si han pensjonerer seg i en alder av 67, så får han fortsatt jobbe som lege i 20 år! Aldri for sent! Tenk på tiden videre og alt det spennende du har i vente😁

Sånn tenker jeg også. Om 6år er du uansett 6år eldre, men du kan være lege i tillegg😄

Anonymkode: 67da7...6ed

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det tror jeg! Jeg kom inn som nr 12 på venteliste på ntnu

Anonymkode: 38652...615

Gratulerer. Ifjor ikkesant? Dette gir håp 🥹

Anonymkode: a8152...7a7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 17.06):

Står på venteliste, plass 89.. på Rettsvitenskap UIB. Førstegangsvitnemål. 

Har null peil på om det er noen grunn for å håpe en gang? Noen som har erfaring med jussen? 

Anonymkode: a7e30...14f

Pleier de ikke å overbooke på slike studier? På grunn de vet fra tidligere statistikk at mange dropper ut de første ukene, og dermed vil de trolig aldri etterfylle noe. men usikker på om det gjelder jusstudiet også 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Samme her ☺️ hva bytter du fra, og til hva?

Anonymkode: d1987...434

Fra salgskonsulent til barnehagelærer 😊 Hva med deg? 

Anonymkode: 42a48...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra salgskonsulent til barnehagelærer 😊 Hva med deg? 

Anonymkode: 42a48...a54

Jeg bytter fra sykepleier til økonomi. Lykke til med studier ☺️

Anonymkode: d1987...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Pleier de ikke å overbooke på slike studier? På grunn de vet fra tidligere statistikk at mange dropper ut de første ukene, og dermed vil de trolig aldri etterfylle noe. men usikker på om det gjelder jusstudiet også 

Jeg vet ikke helt hvordan det er for jusstudiet, men jeg var 36. plass etter hovedopptaket i fjor ved Medisinstudiet UiB. De ringte meg i midten av August (15 eller 16ene) og jeg fikk da studieplass. På dette studiet sto det også "trolig ikke etterfylles"

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (På 18.7.2024 den 23.11):

Svar på skoleplass på VGs i Vigo var for flere uker siden. Og det kommer ikke i Samordna opptak, det er kun for høyere utdanning.

Endret av anonym35445
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (På 18.7.2024 den 23.11):

Google gir svar på det meste! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer en "gave" til kommende års studenter. Før årets opptak gikk jeg gjennom årene 2018-2023 for å se hvilken tid på døgnet folk fikk svar på søknadene sine! Kjekt for dere å vite for jeg vet hvor nervøs å spent man er innen svaret kommer! 

2018 

17 juli kl 13:36 

2019 

17 juli kl 12:21 

2020

17 juli kl 13:04 

2021

17 juli kl 12:01 

2022 

2023 

17 juli kl 12:19 

2024 

17 juli kl 13:15 

Anonymkode: 07546...a8a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 0.01):

Sånn tenker jeg også. Om 6år er du uansett 6år eldre, men du kan være lege i tillegg😄

Anonymkode: 67da7...6ed

Tenker sånn jeg også!

Omsider har jeg kommet inn på psykologi profesjon!!!🥳 Klarer ikke helt å tro det enda!! Etter flere ÅR med å ta opp fag.

Jeg er 41 år!

Anonymkode: 72c82...047

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en "gave" til kommende års studenter. Før årets opptak gikk jeg gjennom årene 2018-2023 for å se hvilken tid på døgnet folk fikk svar på søknadene sine! Kjekt for dere å vite for jeg vet hvor nervøs å spent man er innen svaret kommer! 

2018 

17 juli kl 13:36 

2019 

17 juli kl 12:21 

2020

2021

17 juli kl 12:01 

2022 

2023 

17 juli kl 12:19 

2024 

17 juli kl 13:15 

Anonymkode: 07546...a8a

Velkommen etter. Dette ligger tidligere i tråden 

Anonymkode: 0e832...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Velkommen etter. Dette ligger tidligere i tråden 

Anonymkode: 0e832...c07

😂 Hvis du hadde vært mer nøye så hadde du sett at det er samme personen som postet det, men nå med 2024 lagt til lista.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker sånn jeg også!

Omsider har jeg kommet inn på psykologi profesjon!!!🥳 Klarer ikke helt å tro det enda!! Etter flere ÅR med å ta opp fag.

Jeg er 41 år!

Anonymkode: 72c82...047

Gratulerer! Blir gøy å flippe burgere på Maccen når du er ferdigutdannet.

Anonymkode: 59e4d...15b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gratulerer! Blir gøy å flippe burgere på Maccen når du er ferdigutdannet.

Sur fordi du selv ikke har klart å komme inn på psykologi profesjon?

Anonymkode: e8377...042

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sur fordi du selv ikke har klart å komme inn på psykologi profesjon?

Anonymkode: e8377...042

Jeg var ikke interessert i å komme inn på psykologi engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...