Gå til innhold

Samordna opptak 2024: Dette blir spennende!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Lurer på det samme! Skal gå på USN

Anonymkode: 07546...a8a

Hvilken by? :) 

Endret av AfricanQueen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg også, men ikke med informasjon om studentweb osv

Anonymkode: 07546...a8a

du får det om  5 dager!!

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfricanQueen skrev (2 timer siden):

Hvilken by? :) 

kongsberg, duda?

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfricanQueen skrev (2 timer siden):

Hvilken by? :) 

Porsgrunn her, du da? 

Anonymkode: 07546...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfricanQueen skrev (2 timer siden):

Hvilken by? :) 

Ikke meg du siterer, men jeg skal på Campus Vestfold :) Bor i Skien, så det er litt kjip pendling men

Anonymkode: 7b7d9...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Porsgrunn her, du da? 

Anonymkode: 07546...a8a

Samme her 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

kongsberg, duda?

Anonymkode: 82111...439

Porsgrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv fra Skien 😊, kommer du til å pendle med buss eller kjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfricanQueen skrev (3 minutter siden):

Er selv fra Skien 😊, kommer du til å pendle med buss eller kjøre?

Samboeren min mener jeg bør ta tog så jeg kan lese på toget, men jeg har en liten baby som jeg vil komme hjem til så fort som mulig så det blir nok bil :nikke: leser heller på kvelden når hun har lagt seg 

Anonymkode: 7b7d9...e9b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 10.51):

Meg som kom inn på profesjon her. Synes det er litt trist ja at fokus i en sånn tråd plutselig blir på at enkelte mener at jeg har valgt feil studie og burde ha valgt noe tryggere (ref. sykepleie) for å være garantert jobb etter studier. Hvorfor ikke bare glede seg med meg, over at jeg har oppnådd et mål jeg virkelig ønsket etter å ha stått på, istedetfor å moralisere over valget mitt?

Jeg er ikke så bekymret for å ikke få jobb etterpå, jeg har den holdningen at jeg tror det vil ordne seg på et vis, livet er jo ofte sånn også! I verste fall har jeg en annen kompetanse i bunn som jeg kan kombinere med dette, så jeg kommer neppe til å bli arbeidsløs med det første. Jeg har valgt å følge min egen vei iht hvilke utdanning(er) jeg tar og hva slags liv jeg ønsker å ha, og da er det riktige for meg å «go for it». Å være sykepleier er sikkert også spennende og interessant, men det passer ikke for meg.

Anonymkode: 72c82...047

Ikke hør på dem som trykker deg ned her. Utdannelse handler også om hva du ønsker å lære mer om, hva slags kompetanse du ønsker å inneha, en dannelsesreise og selvutvikling. Det å ta et profesjonsstudie endrer deg på en måte ikke noe annet kan. Jeg har en annen profesjonsutdannelse og måten den utdanningen har formet meg som menneske ville jeg aldri vært foruten. Den har lært meg å tenke anderledes generelt i livet. Selvfølgelig kan man sikre seg jobb ved å ta en bachelor hvor 50% av studiet er praksis (dvs kun 1,5år teori), men noen ønsker noe mer enn det. Man må jo tenke på arbeidsmarkedet, men det er jeg sikker på at du allerede har tanker om. Man lærer uansett masse av å ta et par år i Nord-Norge eller et annet sted!

Anonymkode: 67da7...6ed

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når Oslo Met sender ut e-post? Ser på nettsiden at de sier "ukene før studiestart", men ukene før er jo ganske vidt. 😛

Anonymkode: 754c7...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva poenggrensen for å komme inn på profesjon psykologi i Oslo var i år? Primærkvoten. Takk🌷

Anonymkode: 67da7...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke hør på dem som trykker deg ned her. Utdannelse handler også om hva du ønsker å lære mer om, hva slags kompetanse du ønsker å inneha, en dannelsesreise og selvutvikling. Det å ta et profesjonsstudie endrer deg på en måte ikke noe annet kan. Jeg har en annen profesjonsutdannelse og måten den utdanningen har formet meg som menneske ville jeg aldri vært foruten. Den har lært meg å tenke anderledes generelt i livet. Selvfølgelig kan man sikre seg jobb ved å ta en bachelor hvor 50% av studiet er praksis (dvs kun 1,5år teori), men noen ønsker noe mer enn det. Man må jo tenke på arbeidsmarkedet, men det er jeg sikker på at du allerede har tanker om. Man lærer uansett masse av å ta et par år i Nord-Norge eller et annet sted!

Anonymkode: 67da7...6ed

Ingen "trykker ned" noen ved å henvise til SSB og jeg svarte kun til den andre anonymkoden som igjen svarte til den opprinnelige anonymkoden som på et riktig grunnlag "advarte" mot dette. Det er ingenting galt i å advare med fakta, selv om fakta kan av og til være litt krass.

Det viser seg altså at ho skal skal starte på profesjon starter først i begynnelsen av 2025, og det betyr at hun kommer til å være nyutdannet i begynnelsen av 2031 - og det er hvis hun fullfører alt i tide, noe som absolutt er ingen garanti.

Ved å se på ferske nyheter og ny statistikk her, så ser vi at studenter sliter til og med å fullføre bachelor. Da er det på sin plass å påpeke at man burde reflektere litt selv utover de "rosa skyene" om man selv om 41-åring greier å fullføre alt i tide og dermed stå som fersk, nyutdannet 48-åring i begynnelsen av 2031 og tro at man får "jobb lett" når SSB advarer nok en gang at det kan bli for mange psykologer, spesielt nå i ly av av UiS og mest sannsynlig UiA skal sette i gang med å utdanne psykologer de også. Dette var ikke tilfellet tidligere.

https://www.khrono.no/faerre-studenter-fullforer-pa-normert-studietid/889561

Det er helt på sin plass at man blir provosert av studenter som dette, selv om denne studenten er enda eldre enn ho her som kom inn på profesjon. 

https://www.khrono.no/etter-at-han-ble-pensjonist-har-han-tatt-fire-mastergrader/884390

Dette har på provosert Frp såpass mye, at de skal se på om man ikke bør innføre høyere studieavgift for eldre studenter. 

https://www.khrono.no/over-2000-studenter-over-60-ar-koster-millioner/885273

Jeg er helt motsatt av Frp i de aller, aller fleste saker som det går an å bli, men det er ikke å komme utenom at suksess måles ikke bare ved å få et opptaksbrev fra Samordnaopptak. Suksessen måles endelig om man har fullført den utdanningen - helst innen normert tid, og enda viktigere, om man fikk en relevant jobb etterpå slik at man betaler skatt. 

Du må skjønne at denne ekstreme luksusen er ganske unik, selv i skandinavisk sammenheng, og med "luksus" mener jeg å drive og samle på akademiske titler for gøy, fordi man liker å titulere seg med enda en bachelor eller master - just for the fucks of it, ikke sant. 

En skal ikke lenger enn til Danmark og Nederland hvor man er fullstendig avskåret fra å kunne drive med "Academic Degree Hoarding" i mangel på bedre uttrykk. Altså der man sitter og bare driver med denne akademiske elitismen bare fordi man er helt ekstrem selv. 

Noe som kan, i neste omgang, om man lar for mange holde på med dette, føre til at det blir innført studieavgifter både her og der. 

 

 

Anonymkode: 6d80a...1d2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må skjønne at denne ekstreme luksusen er ganske unik, selv i skandinavisk sammenheng, og med "luksus" mener jeg å drive og samle på akademiske titler for gøy, fordi man liker å titulere seg med enda en bachelor eller master - just for the fucks of it, ikke sant. 

En skal ikke lenger enn til Danmark og Nederland hvor man er fullstendig avskåret fra å kunne drive med "Academic Degree Hoarding" i mangel på bedre uttrykk. Altså der man sitter og bare driver med denne akademiske elitismen bare fordi man er helt ekstrem selv. 

Noe som kan, i neste omgang, om man lar for mange holde på med dette, føre til at det blir innført studieavgifter både her og der. 

Takk for dine kommentarer. De er veldig utdypende og tar opp problematikken på en nokså nyansert måte.

Jeg synes forsåvidt også det er merkelig å lese kommentarer fra folk som f.eks. har en grad fra før av, men skal plutselig studere psykologi fordi det er i vinden, eller noen som går både rettsvitenskap og medisin på staten sin regning - for ikke å snakke om de som har flere avanserte grader. Vi bør nok innføre en studieavgift for de som samler på akademiske grader.

Anonymkode: 59e4d...15b

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ingen "trykker ned" noen ved å henvise til SSB og jeg svarte kun til den andre anonymkoden som igjen svarte til den opprinnelige anonymkoden som på et riktig grunnlag "advarte" mot dette. Det er ingenting galt i å advare med fakta, selv om fakta kan av og til være litt krass.

Det viser seg altså at ho skal skal starte på profesjon starter først i begynnelsen av 2025, og det betyr at hun kommer til å være nyutdannet i begynnelsen av 2031 - og det er hvis hun fullfører alt i tide, noe som absolutt er ingen garanti.

Ved å se på ferske nyheter og ny statistikk her, så ser vi at studenter sliter til og med å fullføre bachelor. Da er det på sin plass å påpeke at man burde reflektere litt selv utover de "rosa skyene" om man selv om 41-åring greier å fullføre alt i tide og dermed stå som fersk, nyutdannet 48-åring i begynnelsen av 2031 og tro at man får "jobb lett" når SSB advarer nok en gang at det kan bli for mange psykologer, spesielt nå i ly av av UiS og mest sannsynlig UiA skal sette i gang med å utdanne psykologer de også. Dette var ikke tilfellet tidligere.

https://www.khrono.no/faerre-studenter-fullforer-pa-normert-studietid/889561

Det er helt på sin plass at man blir provosert av studenter som dette, selv om denne studenten er enda eldre enn ho her som kom inn på profesjon. 

https://www.khrono.no/etter-at-han-ble-pensjonist-har-han-tatt-fire-mastergrader/884390

Dette har på provosert Frp såpass mye, at de skal se på om man ikke bør innføre høyere studieavgift for eldre studenter. 

https://www.khrono.no/over-2000-studenter-over-60-ar-koster-millioner/885273

Jeg er helt motsatt av Frp i de aller, aller fleste saker som det går an å bli, men det er ikke å komme utenom at suksess måles ikke bare ved å få et opptaksbrev fra Samordnaopptak. Suksessen måles endelig om man har fullført den utdanningen - helst innen normert tid, og enda viktigere, om man fikk en relevant jobb etterpå slik at man betaler skatt. 

Du må skjønne at denne ekstreme luksusen er ganske unik, selv i skandinavisk sammenheng, og med "luksus" mener jeg å drive og samle på akademiske titler for gøy, fordi man liker å titulere seg med enda en bachelor eller master - just for the fucks of it, ikke sant. 

En skal ikke lenger enn til Danmark og Nederland hvor man er fullstendig avskåret fra å kunne drive med "Academic Degree Hoarding" i mangel på bedre uttrykk. Altså der man sitter og bare driver med denne akademiske elitismen bare fordi man er helt ekstrem selv. 

Noe som kan, i neste omgang, om man lar for mange holde på med dette, føre til at det blir innført studieavgifter både her og der. 

 

 

Anonymkode: 6d80a...1d2

Jeg forstår alt dette, men er det rette anledningen å gå løs på en enkeltperson som følger sin drøm og som akkurat nå er glad for å ha kommet inn?

Og problemet du beskriver her med eldre studenter som bare utdanner seg mer for egen interesse, eller «samler titler» som du kaller det, er vel bare fint dersom det allerede er for mange psykologer? Da er det vel verre med kun masse nyutdannede 25-åringer uten noe annen erfaring eller andre ting å jobbe med. Samtidig tenker jeg at en overflod av psykologer kanskje kan bety at prisene for privat psykolog kan presses litt ned. Og det er veldig velkomment for samfunnet. 
Husk også at det å drive med en utdannelse i voksen alder er ekstremt positivt for hjertehelsen og også generell helse for den personen. Det kan raskt spare inn kostnadene du er så engstelig for at de påfører samfunnet.
 

Akkurat når det gjelder psykologer tenker jeg også at det å ha noen ekstra år med livserfaring når man møter sine første pasienter er kun positivt. På mitt profesjonsstudie var det flere som var rundt 40år når vi startet, og jeg syns de var veldig gamle da jeg startet som 19åring. Men nå 15år senere, er vi jo helt likestilt. Men vi har måttet ta graviditeter og fødselspermisjoner mens vi var jobbsøkere/vikarer/i jobb, mens dem har kunnet jobbe uavbrutt siden studietiden. Mange har jobbet litt rundt omkring i landet, og har kun positivt å si om de erfaringene det har gitt.

Anonymkode: 67da7...6ed

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for dine kommentarer. De er veldig utdypende og tar opp problematikken på en nokså nyansert måte.

Jeg synes forsåvidt også det er merkelig å lese kommentarer fra folk som f.eks. har en grad fra før av, men skal plutselig studere psykologi fordi det er i vinden, eller noen som går både rettsvitenskap og medisin på staten sin regning - for ikke å snakke om de som har flere avanserte grader. Vi bør nok innføre en studieavgift for de som samler på akademiske grader.

Anonymkode: 59e4d...15b

Forstår du ikke at man øker sin kompetanse og gjør seg særlig attraktiv til enkelte stillinger ved å kombinere utdannelser? Vet om flere som er i eksklusive stillinger nettopp pga delt kompetanse: Jurist og lege, psykolog og tannlege, lederutdannelse og lege, tannlege og lege, jurist og tannlege. Og dette er bare dem som JEG vet om. 
Hvis man skal snakke om økonomi, ville jeg heller satt spørsmålstegn ved at folk fra andre land kan komme hit og studere gratis og deretter ta med kompetansen og kun jobbe i hjemlandet. Personlig ser jeg fordeler med dette også, fordi man kan øke det akademiske samarbeidet med andre land, men økonomisk er det jo er sluk. Men alt som Norge sløser penger på, så syns jeg at å utdanne folk er noe av det minst problematiske. Selv om de er gamle. Det får da være måte på ageism.

Anonymkode: 67da7...6ed

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som vet hva poenggrensen for å komme inn på profesjon psykologi i Oslo var i år? Primærkvoten. Takk🌷

Anonymkode: 67da7...6ed

67,0 poeng for ordinær kvote og 56.9 for kvote for førstegangsvitnemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen "trykker ned" noen ved å henvise til SSB og jeg svarte kun til den andre anonymkoden som igjen svarte til den opprinnelige anonymkoden som på et riktig grunnlag "advarte" mot dette. Det er ingenting galt i å advare med fakta, selv om fakta kan av og til være litt krass.

Det viser seg altså at ho skal skal starte på profesjon starter først i begynnelsen av 2025, og det betyr at hun kommer til å være nyutdannet i begynnelsen av 2031 - og det er hvis hun fullfører alt i tide, noe som absolutt er ingen garanti.

Ved å se på ferske nyheter og ny statistikk her, så ser vi at studenter sliter til og med å fullføre bachelor. Da er det på sin plass å påpeke at man burde reflektere litt selv utover de "rosa skyene" om man selv om 41-åring greier å fullføre alt i tide og dermed stå som fersk, nyutdannet 48-åring i begynnelsen av 2031 og tro at man får "jobb lett" når SSB advarer nok en gang at det kan bli for mange psykologer, spesielt nå i ly av av UiS og mest sannsynlig UiA skal sette i gang med å utdanne psykologer de også. Dette var ikke tilfellet tidligere.

https://www.khrono.no/faerre-studenter-fullforer-pa-normert-studietid/889561

Det er helt på sin plass at man blir provosert av studenter som dette, selv om denne studenten er enda eldre enn ho her som kom inn på profesjon. 

https://www.khrono.no/etter-at-han-ble-pensjonist-har-han-tatt-fire-mastergrader/884390

Dette har på provosert Frp såpass mye, at de skal se på om man ikke bør innføre høyere studieavgift for eldre studenter. 

https://www.khrono.no/over-2000-studenter-over-60-ar-koster-millioner/885273

Jeg er helt motsatt av Frp i de aller, aller fleste saker som det går an å bli, men det er ikke å komme utenom at suksess måles ikke bare ved å få et opptaksbrev fra Samordnaopptak. Suksessen måles endelig om man har fullført den utdanningen - helst innen normert tid, og enda viktigere, om man fikk en relevant jobb etterpå slik at man betaler skatt. 

Du må skjønne at denne ekstreme luksusen er ganske unik, selv i skandinavisk sammenheng, og med "luksus" mener jeg å drive og samle på akademiske titler for gøy, fordi man liker å titulere seg med enda en bachelor eller master - just for the fucks of it, ikke sant. 

En skal ikke lenger enn til Danmark og Nederland hvor man er fullstendig avskåret fra å kunne drive med "Academic Degree Hoarding" i mangel på bedre uttrykk. Altså der man sitter og bare driver med denne akademiske elitismen bare fordi man er helt ekstrem selv. 

Noe som kan, i neste omgang, om man lar for mange holde på med dette, føre til at det blir innført studieavgifter både her og der. 

 

 

Anonymkode: 6d80a...1d2

Dette kan dere ta i en annen tråd. Det har ingenting i denne tråden å gjøre. Gratuler ts, eller hold kjeft. Virkelig. Det holder nå.

Anonymkode: e8377...042

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kan dere ta i en annen tråd. Det har ingenting i denne tråden å gjøre. Gratuler ts, eller hold kjeft. Virkelig. Det holder nå.

Anonymkode: e8377...042

Vet ikke hvorfor "ts" snek seg inn her, men budskapet står. Lag en egen tråd for disse avsporingene! 

Jeg begynte selv på høyere utdanning som voksen og fikk masse advarsler. Men hvem er det som sitter med en godt betalt jobb en god stund før masteren er levert? Det er meg det. 

Igjen, gratulerer til alle som har kommet inn på drømmestudiene. Heier på dere! 

Anonymkode: e8377...042

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...