Gå til innhold

Krevende sønn som ikke vil gjøre noe som helst,men maser høl i hode på oss foreldrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men nå har han ikke noe av det da . han liker svært lite. han liker bare og være sur og vanskelig

Anonymkode: 3837e...752

Oj for en kjip måte å omtale eget barn på, oppsøk hjelp dere

Anonymkode: 59d26...244

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff et vanskelig barn. Full forståelse. Tenker grensesetting er viktig her!

Anonymkode: 74a36...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn unge. Han har adhd. Har bare innsett at det er krevende for han med det meste. Overganger. Aktiviteter. Hater stranda. Der er det varmt, sand, han vet ikke hva han kan gjøre osv. Det hjelper ofte at han har med en venn om vi skal noe.  Så må vi bare gjøre ting selv om han ikke vil og det koster mye å få han avgårde. Han får det ofte fint når vi kommer i gang, og har vært der litt. Men noen ganger er det bare crap. Da må vi dele oss. En tar han og en finner på noe med lillesøster. Ferier er et helvette. Friperioder uten strukturen skole gir likeså (selv om skole er krevende av andre grunner). Så her velger vi hvor mange aktivteter/turer vi drar i gang. På en helg er det maks en, da er vi utkjørte alle sammen etterpå. Noen dager må vi lade å gjøre ingenting. En venn hjelper. Avlastning hjelper. Kan han sove hos besteforeldre innimellom så dere får hentet dere inn ? Det er mer krevende med disse ungene, så man må bare rigge et system for å bevare helsa og vettet underveis. Det er min konklusjon 😛 De trenger jo mye mer støtte, veiledning, tålmodighet osv. Så om jeg skal klare å hjelpe han, så må jeg fungere sånn noen lunde selv. 

Anonymkode: 46939...0bc

  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

men nå har han ikke noe av det da . han liker svært lite. han liker bare og være sur og vanskelig

Anonymkode: 3837e...752

Herregud. For en mentalitet å ha rundt sitt eget barn.

Det finnes ikke vanskelige barn - det er barn som har det vanskelig

Anonymkode: d13f6...15f

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dem som sier at det kan være noe med samspillet. Det er begrenset hvor godt barnevernet kan undersøke det - de observerer jo ikke over lang tid. Når det er sagt, kan det godt være han er på spekteret, selv om utredningen ikke viste det. Min kollegas barn har blitt utredet 4 ganger gjennom barndommen, fordi han har det så vanskelig (med veldig dyktige og gode foreldre) - de første 3 gangene uten å få en diagnose. Nå 4. gang fikk han to diagnoser, adhd og autisme, og så mye faldt på plass for foreldrene. Han er 11, og mye av det som er vanskelig for ham var ikke lett å undersøke da han var liten. 

Anonymkode: 766b9...912

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han liker Lego og spill? Burde ikke være umulig å få til noe med det. Tur til Legoland? Engasjere seg i bygging og/eller de spillene han liker? Lego er gøy for voksne og, vi har bare glemt det…. Spill og gaming likeså.

Jeg syns det virker som dere har gitt opp litt, og det er forståelig. Men dere må opp på hesten igjen, man får ikke så mange sjanser med barn. Isteden for å bruke mye energi på sur unge så hadde jeg prøvd å overse det og heller prøvd å lage gode opplevelser med ting han liker. Er ikke enkelt, så dere har min sympati. 

Anonymkode: 0fda9...e71

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville absolutt ikke fortsatt å prøve å underholde/tekkes  ham med «morsomme» aktiviteter. Ville fokusert på å lære ham «skills» og ellers latt ham være i fred. Gjør det dere selv liker og inviter ham med på det. Nå skal vi.., osv. Enten det er fisking, seiling, padling, klatring osv. Med mestring kommer selvfølelse og glede.

Dropp fornøyelsesparker og strandturer.

Anonymkode: a9b8b...cde

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det har vi ikke. barnevernet har vert i bilde og de synes sampillet var veldig bra

Anonymkode: 3837e...752

Det er ikke «veldig bra» når du omtaler sønnen din som du gjør i denne tråden. Du burde jobbe med deg selv. 

Anonymkode: 946e2...083

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Herregud. For en mentalitet å ha rundt sitt eget barn.

Det finnes ikke vanskelige barn - det er barn som har det vanskelig

Anonymkode: d13f6...15f

Ikke jeg som er ts men jeg har også et barn som er vanskelig.  Han er 7 år jeg, mannen min og søster blir utsatt for slag, spark og spytting. Flere negative tilbakemeldinger fra skolen og ingenting hjelper.  Skal  i gang med utredning etter sommeren. Gruer meg til sommerferien. 

Unnskyld at vi utslitte mødre som har prøvd alt omtaler våre barn som vanskelige. Huff og huff.

Jeg føler med deg ts.

Anonymkode: 0c8f3...75e

  • Liker 9
  • Hjerte 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med barne-og familiehjelpen, det er et lavterskel-tilbud til familier som har det vanskelig. De har forskjellige kurs for foreldre, blant annet. 
Det høres ut som dere har kjørt dere fast i et vanskelig spor. Ingen barn er vanskelige fordi de liker å være vanskelige, slik du beskriver barnet ditt. 
 

At barnevernet henla og trakk seg ut betyr ikke at dere ikke trenger hjelp. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

vi har prøvd alt, bup, barnevernet var i bilde en liten periode,men de mente vi var gode nok foreldre og andre hadde mer behov for dem, helsesøster på helsestjasjonen og skolen, vet ikke mer hva vi kan gjøre nå.

han liker lego og spille

Anonymkode: 3837e...752

Hva spiller han? Det kan bære det er dette han vil hjem til. Abstinenser dersom dere har gitt fri tilgang til spilling. Tipper det ikke er Ludo han lengter hjem til. Online gaming håper jeg han ikke aner hva er engang….

Anonymkode: c9124...b29

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

vi har prøvd alt, bup, barnevernet var i bilde en liten periode,men de mente vi var gode nok foreldre og andre hadde mer behov for dem, helsesøster på helsestjasjonen og skolen, vet ikke mer hva vi kan gjøre nå.

han liker lego og spille

Anonymkode: 3837e...752

Lego er jo en fantastisk interesse! Da ville jeg kjøpt et stort sett dere kan bygge sammen i ferien. ❤️ Eller brukt som belønning  når det passer - først gå på stranda og finne fine skjell, og så bygge lego etterpå. Det finnes mye spill som er morsomt å spille sammen også.

Har du vist interesse for det sønnen din driver med? Kanskje dere får det mye bedre hvis du engasjerer deg litt, og lar han få føle at du synes han er flink.

Anonymkode: 0be00...672

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ikke jeg som er ts men jeg har også et barn som er vanskelig.  Han er 7 år jeg, mannen min og søster blir utsatt for slag, spark og spytting. Flere negative tilbakemeldinger fra skolen og ingenting hjelper.  Skal  i gang med utredning etter sommeren. Gruer meg til sommerferien. 

Unnskyld at vi utslitte mødre som har prøvd alt omtaler våre barn som vanskelige. Huff og huff.

Jeg føler med deg ts.

Anonymkode: 0c8f3...75e

Å hvordan tror du barnet ditt har det?

Anonymkode: 59d26...244

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er også utredet for adhd, men har ikke det. Men hun er veldig sensitiv, så plasser med masse mennesker og lyd er et mareritt for henne. Hun kan fremstå sur og mutt, men egentlig er hun bare ekstremt sliten, har hodepine og utmattet. Kanskje er det sånn for sønnen din også?

Det er vanskelig for barn å forklare sånne ting og sette ord på det, i den alderen han er i nå. Mitt barn var eldre da hun klarte å sette ord på sånne ting. Så snakk med sønnen din, finn ut av hvordan han egentlig har det og hva dere kan gjøre for at han skal ha det bedre.

Anonymkode: 8020f...2a8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker han også kan lære seg hvordan han uttrykker seg. Alt i livet er ikke gøy, men man trenger ikke alltid si det høyt. Gjør noe han synes er gøy som foreksempel bygge lego og så gjør dere noe dere ønsker, da er det lov å ignorere surmuling. Man må ikke underholde barn hele tiden, selv ikke barn med diagnoser. De må ha tid til å kjede seg og finne på ting på egenhånd. Lag gjerne en dagsplan hvor også frilek er inkludert. Han må få være med på planleggingen, men dere bestemmer. 

Anonymkode: b86a0...5f7

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er foreldre til en på 7,5 år og vi venter vårt 2 barn slutten av August.

Han gjør aboslutt ingenting selv, vi må være med på alt, drar vi på stranden eller i skogen gidder han ikke noe, og bare maser og dra hjem igjen , vi var på tusenfryd med et vennepar og deres 2 på 7 og 9 år, de var blinde og høflige og tok masse kruseller og spilte en del,mens vår gikk og surmulte og ville hjem.

nå skal vi snart på camping og gleder meg ikke .. og gleder meg heller ikke så veldig til og få en til pga han er slik han er, er redd han blir syklig sjalu på lillebroren sin.

har dere noe gode råd til oss ?

ps han har vert utredret for både austisme og adhd ,men det var ingenting som han hadde, så han har ikke dignoser, han var lett frem til 3 års alderen ,da snudde det helt

Anonymkode: 3837e...752

Ingenting hadde vært annerledes om han hadde hatt diagnoser. Ungen er jo den samme åkke som. 

Anonymkode: 50091...034

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

beklager skrivefeil,men tåreren renner her

Anonymkode: 3837e...752

Gi masse klemmer og kos, prøv å le sammen, vær tullete.. barn knytter seg mye mer til foreldre man kan tøyse med. Gi komplimenter for gode ting, som når en valp dresseres, se når det er små øyeblikk, og spesifiser "ser ut som du koser deg med det" - ikke "flink", for det går på prestasjon om hva andre synes. 

Snu det rundt!!! Det går an ❤️

Anonymkode: 32938...6ad

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en sånn unge. Han har adhd. Har bare innsett at det er krevende for han med det meste. Overganger. Aktiviteter. Hater stranda. Der er det varmt, sand, han vet ikke hva han kan gjøre osv. Det hjelper ofte at han har med en venn om vi skal noe.  Så må vi bare gjøre ting selv om han ikke vil og det koster mye å få han avgårde. Han får det ofte fint når vi kommer i gang, og har vært der litt. Men noen ganger er det bare crap. Da må vi dele oss. En tar han og en finner på noe med lillesøster. Ferier er et helvette. Friperioder uten strukturen skole gir likeså (selv om skole er krevende av andre grunner). Så her velger vi hvor mange aktivteter/turer vi drar i gang. På en helg er det maks en, da er vi utkjørte alle sammen etterpå. Noen dager må vi lade å gjøre ingenting. En venn hjelper. Avlastning hjelper. Kan han sove hos besteforeldre innimellom så dere får hentet dere inn ? Det er mer krevende med disse ungene, så man må bare rigge et system for å bevare helsa og vettet underveis. Det er min konklusjon 😛 De trenger jo mye mer støtte, veiledning, tålmodighet osv. Så om jeg skal klare å hjelpe han, så må jeg fungere sånn noen lunde selv. 

Anonymkode: 46939...0bc

Ja de trenger mer tilrettelegging men får de det så blir det bedre for alle. Ja det er tungt for foreldrene, men hba med barnet da? De kan jo ikke noe for det. Å i tilegg måten TS snakker om barnet i innleggene, gjør meg trist! Høres ut som de vil ha fred og ro og ikke liker sitt eget barn stakkars! De må søke hjelp før neste kommer!

 

Anonymkode: 3ac79...bf3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...