Gå til innhold

Kan kyllingfileten være dårlig? Og vil jeg merke dårlig smak hvis jeg steker den og smaker på den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en stor boks med ferske og rå kyllinfileter fra First Price for en ukes tid siden og den har siste forbruksdato i dag. Da jeg åpnet boksen luktet det jo litt dårlig, men det er vel vanlig når man åpner slike? Det er så lenge siden jeg har kjøpt fersk kyllingfilet at jeg husker ikke helt hvordan lukten var. 

Men tror dere disse kyllingfiletene har blitt dårlige nå og ikke er bra å spise? Og om jeg nå steker de i ovnen vil jeg merke dårlig smak når jeg tar en bit? Eller kan jeg risikere at de ikke smaker dårlig men at jeg likevel kanskje blir matforgiftet eller blir skikkelig dårlig om jeg spiser dem? Noen med peiling?

Anonymkode: 66e95...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det lukter promp når du åpner, så er det ok. Hvis det lukter dritt etter litt lufting så er kjøttet dårlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smurfebuss skrev (4 minutter siden):

Hvis det lukter promp når du åpner, så er det ok. Hvis det lukter dritt etter litt lufting så er kjøttet dårlig. 

Den har stått åpen på benken en liten stund nå og jeg vil ikke si at den lukter dritt, men den lukter kanskje litt surt? Vanskelig å beskrive med tekst hvordan det lukter. Men den luktet værre da jeg nettopp hadde åpnet den da… 

Men hvis jeg steker den i ovnen og smaker på den vil jeg merke om den er dårlig eller ikke da? Altså at den også vil smake dårlig? Jeg har ikke så god råd, så kjipt å kaste det uten å være helt sikker på at det er dårlig.

Anonymkode: 66e95...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stekt kyllingfiletene i ovnen. Er nervøs for å smake på dem. Er så redd for å bli dårlig. Kommer jeg til å merke det på smaken at de er dårlig hvis de er det?

Anonymkode: 66e95...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste forbruksdato er i dag, dvs. at du kan spise dem i dag. 🙏

Anonymkode: 988c4...2d4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siste forbruksdato er i dag, dvs. at du kan spise dem i dag. 🙏

Anonymkode: 988c4...2d4

Noen ganger blir de dårlige før, dersom pakningen har blåst seg opp eller man har åpnet pakningen feks. 

Anonymkode: 6e586...470

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på du hadde ikke våre i tvil om den va farlig å spise.

Anonymkode: 73ae9...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hva du mener. Jeg har spist det mange ganger men de smaker ofte litt "off" uten at det er vondt. Pleier å krydre litt ekstra.

Skal sies at jeg har veldig "robust" mage og blir så og si aldri matforgiftet eller dårlig av matvarer (selv om andre har blitt det i min familie eks) så har du sart mage ville jeg kanskje ikke spist det.

 

Endte du opp med å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisanna skrev (6 timer siden):

Jeg vet akkurat hva du mener. Jeg har spist det mange ganger men de smaker ofte litt "off" uten at det er vondt. Pleier å krydre litt ekstra.

Skal sies at jeg har veldig "robust" mage og blir så og si aldri matforgiftet eller dårlig av matvarer (selv om andre har blitt det i min familie eks) så har du sart mage ville jeg kanskje ikke spist det.

 

Endte du opp med å spise?

Jeg tok bare en liten bit for å kjenne om de smakte dårlig før jeg puttet de i kjøleskapet i går kveld. De smakte normalt så jeg kommer nok til å spise dem opp.

Anonymkode: 66e95...8bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Siste forbruksdato er i dag, dvs. at du kan spise dem i dag. 🙏

Anonymkode: 988c4...2d4

gjelder uåpnet pakning. Med en gang man åpner så kommer det til elementer fra omgivelsene som gjør at forråtnelsesprosessen går raskere. 

Derfor skal man alltid fryse resten, eller lage opp alt og fryse, i det man åpner en pakning med kjøtt. 

Anonymkode: 093fa...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kylling er du ikke i tvil, det stinker hvis den er dårlig og stanken blir ikke borte ved (gjennom) steking.

Biter brunes i  smør i panne og stekes i ovn 180 grader, filet ca 20 minutter. Hvis den er rød/løs i midten, så litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...