Gå til innhold

Hva gjør gjeldsrådgiver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Den nye reviderte gol trere i kraft pr 01.01.2025. Bl.a. er kravet til egenforsøk borte og etterperioden blir fjernet.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det vil i prinsippet være enklere og oppnå gjeldsordning og å fullføre. 

 

Stortinget har vedtatt en endring i gjeldsordningsloven som innebærer en effektivisering og forenkling av gjeldsordningsprosessen. Kravet til egenforsøk bortfaller helt, noe som vil forenkle prosessen i forkant av namsmannens behandling av søknad fra skyldner om frivillig utenrettslig gjeldsordning med kreditorene. Videre er det vedtatt lettelser i forbudet mot at gjeldsordning kan åpnes mer enn én gang. Hovedregelen om gjeldsordningsperiodens lengde for sosialt utsatt skyldnere er oppmyket og forventes å øke sannsynligheten for gjennomføringen av gjeldsordningen. Det er også vedtatt innført en preklusjonsregel for krav fra finansforetak og foretak som driver inkassovirksomhet. Dessuten bortfaller etterperioden på to år, noe som fastsetter et grunnleggende prinsipp om at en gjeldsordning skal være et endelig oppgjør. "

Anonymkode: 7f850...d97

Da finnes det håp for 🙂

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da finnes det håp for meg om å få det innvilget, men da må jeg vente med å søke til etter 1 Januar.

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny gjeldsordningslov mange kreditorer sikkert ikke er happy for 😄

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 20.32):

Fikk du bruke livsoppholdet som du ville? Eller skulle det være igjen hver måned av det til kreditorene? Eller kunne du ha det hvis det ble igjen penger fram til neste lønning? Var det strengt? Måtte de ha kontoutskrifter og skattemelding?

Uansett bra du fikk gjeldsordning for da blir man jo ferdig stort sett etter fem år. Bedre det en å betale på gjeld for alltid.

Anonymkode: 43241...ede

Jeg betaler en viss sum til kreditorer hver måned. Så sitter jeg igjen med penger til husleie og livsopphold 

Tror jeg leverte inn skattemelding når jeg søkte ja. Husker ikke om kontoutskrift. Det er over 4 år siden 

 

Lykke til. Dette går bra 

Anonymkode: 9e7a3...b41

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg betaler en viss sum til kreditorer hver måned. Så sitter jeg igjen med penger til husleie og livsopphold 

Tror jeg leverte inn skattemelding når jeg søkte ja. Husker ikke om kontoutskrift. Det er over 4 år siden 

 

Lykke til. Dette går bra 

Anonymkode: 9e7a3...b41

Skjønner.

Får håpe kreditorene går med på avtale da.

 

Takk for det ♥️

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg betaler en viss sum til kreditorer hver måned. Så sitter jeg igjen med penger til husleie og livsopphold 

Tror jeg leverte inn skattemelding når jeg søkte ja. Husker ikke om kontoutskrift. Det er over 4 år siden 

 

Lykke til. Dette går bra 

Anonymkode: 9e7a3...b41

Det du har til livsopphold ved nedbetalingsavtaler eller gjeldsordning, får du beholde det som evt blir igjen om du har det på kontoen ved neste lønning, eller må det også til kreditorene?

Det er vel lov å ta ut kontanter?

Jeg er ny på dette her. Og usikker på hvordan det er.

 

Ja, får tro det går bra 🙂

 

 

 

 

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta ut kontanter er nok lov. Ser ikke hvorfor det ikke skulle være lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 20.32):

Det du har til livsopphold ved nedbetalingsavtaler eller gjeldsordning, får du beholde det som evt blir igjen om du har det på kontoen ved neste lønning, eller må det også til kreditorene?

Det er vel lov å ta ut kontanter?

Jeg er ny på dette her. Og usikker på hvordan det er.

 

Ja, får tro det går bra 🙂

 

 

 

 

Anonymkode: 43241...ede

Du får en nedbetalingsavtale basert på overskudd av inntekt og godkjente livsopphold utgifter.

Hvordan du disponerer penger etter at du har betalt i henhold til betalingsplan bryr ingen seg om. 

Viktig å melde fra om vesentlig endring i inntekt og utgifter. Staten operer gjerne med 10% som vesentlig. Ofte går det opp i opp, tjener litt mer og har litt mer utgifter. Lønn øker, husleie øker osv. Meldepliktig Gaver/arv osv så må det kunne sees på selvangivelsen typ rundt 100 000. Ser ikke etter om moren din har vippset 1 000 kr i bursdag gave liksom

 

Anonymkode: 71305...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke håpe jeg er for ung for gjeldsordning, leste at man ble regnet som ung i denne sammenhengen opp til begynnelsen av 40 årene. Gjelden min er ikke 3 år eller eldre. Men får håpe at den nye gjeldsordningsloven gjør det lettere å få gjeldsordning innvilget. Må søke på nyåret. Får håpe jeg evt får betalingsplan før det.

Ingen ønskesituasjon, men om gjeldsordning er det beste så søker jeg jo om det. 

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kravet til å få en gjeldsordning er at du ikke klarer å nedbetale gjelden beregnet med forsinkelsesrente som for tiden er på 12,5% og over en tid som i utgangspunktet er 15 - femten år, og at du har utnyttet ditt inntektspotensiale.

Inntektspotensialet betyr at du ikke sitter hjemme å spiller spill hvis du kunne ha jobbet, eller at du sier nei til normal overtid, bruker pengene dine på tull og tøys og at du ikke har betalingsvilje.

Dette er grunnkriteriet for å få gjeldsordning.

Den nye reviderte love letter på de aller fleste krav. Eget forsøk på egenforhandlinger bortfaller, etterperioden på 2 - to år bortfaller. Du finner den nye reviderte utgaven av gol her:

https://www.regjeringen.no/contentassets/c0089f034d974c64bcfa574f5d919157/no/pdfs/prp202320240067000dddpdfs.pdf

Når du klikker på lenken åpnes gol i Acrobat Reader direkte i din Acrobat Reader i PDF format.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBergh skrev (23 minutter siden):

Hei.

Kravet til å få en gjeldsordning er at du ikke klarer å nedbetale gjelden beregnet med forsinkelsesrente som for tiden er på 12,5% og over en tid som i utgangspunktet er 15 - femten år, og at du har utnyttet ditt inntektspotensiale.

Inntektspotensialet betyr at du ikke sitter hjemme å spiller spill hvis du kunne ha jobbet, eller at du sier nei til normal overtid, bruker pengene dine på tull og tøys og at du ikke har betalingsvilje.

Dette er grunnkriteriet for å få gjeldsordning.

Den nye reviderte love letter på de aller fleste krav. Eget forsøk på egenforhandlinger bortfaller, etterperioden på 2 - to år bortfaller. Du finner den nye reviderte utgaven av gol her:

https://www.regjeringen.no/contentassets/c0089f034d974c64bcfa574f5d919157/no/pdfs/prp202320240067000dddpdfs.pdf

 

Når du klikker på lenken åpnes gol i Acrobat Reader direkte i din Acrobat Reader i PDF format.

Med vennlig hilsen

TBergh

Jeg har uføretrygd da, så jeg har ikke mulighet til å øke inntekten. Har søkt deltidsjobber men fått avslag på søknader overalt. 

 

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man egentlig om man ikke får nedbetalingsavtale eller gjeldsordning? Må man ha gjeld resten av livet? Eller gjør det at man betaler mindre noen år eller har utleggstrekk at man tilslutt får gjeldsordning? Har ikke så lyst til å bli slått personlig konkurs.

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva gjør man egentlig om man ikke får nedbetalingsavtale eller gjeldsordning? Må man ha gjeld resten av livet? Eller gjør det at man betaler mindre noen år eller har utleggstrekk at man tilslutt får gjeldsordning? Har ikke så lyst til å bli slått personlig konkurs.

Anonymkode: 43241...ede

Blir ikke slått konkurs hvis du ikke har noen verdier å hente, mistanke om ulovlige disponeringer etc. det er en dyr prosess for kreditorer. 

Kan ha lønnstrekk og gjeld resten av livet i praksis. Men gjeldsordning skal gi folk en sjanse til for å komme på beina. 

Man kan la det skure å gå, la namsmann bestemme trekk og avvise alt.

Eller ta tak selv. Sette opp budsjett med statens satser og fordele rundt prosentvis. 

Min erfaring ved uoverkommelig gjeld så er det gjeldsordning de fleste kreditorer godtar.

Forsøk på private avtaler osv. er utmattende og man møter mange stengte dører.

Må det være typ småbeløp som kan dele opp eller utsettes i inntil 3 måneder.

 

Anonymkode: 71305...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er livsoppholdet ved nedbetlingsavtale det samme som ved gjeldsordning, eller kan det være mindre også?

Statens satser?

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er livsoppholdet ved nedbetlingsavtale det samme som ved gjeldsordning, eller kan det være mindre også?

Statens satser?

Anonymkode: 43241...ede

Det er samme. 

Ville forholdt meg til livsopphold satsene, de er lave nok. Husk det skal være over flere år, ikke snakk om 2 måneder på knekkebrød og vann liksom. Så det må være realistisk.

Feriepenger er også bakt inne der, så du må regne alle inntekter og utgifter for ett år og dele på 12. I praksis så vil det i de fleste måneder være mindre enn livsopphold å rutte med for å dekke inn feriepenger. 

Anonymkode: 71305...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er samme. 

Ville forholdt meg til livsopphold satsene, de er lave nok. Husk det skal være over flere år, ikke snakk om 2 måneder på knekkebrød og vann liksom. Så det må være realistisk.

Feriepenger er også bakt inne der, så du må regne alle inntekter og utgifter for ett år og dele på 12. I praksis så vil det i de fleste måneder være mindre enn livsopphold å rutte med for å dekke inn feriepenger. 

Anonymkode: 71305...622

Skjønner. Får ikke håpe det er snakk om over 30 år eller resten av livet. Da håper jeg at jeg får gjeldsordning da det er stort sett fem år. Har ikke tenkt å sitte igjen med 5000 eller mindre i måneden i livsopphold, selv om kreditorene sikkert vil ha mest mulig.

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skjønner. Får ikke håpe det er snakk om over 30 år eller resten av livet. Da håper jeg at jeg får gjeldsordning da det er stort sett fem år. Har ikke tenkt å sitte igjen med 5000 eller mindre i måneden i livsopphold, selv om kreditorene sikkert vil ha mest mulig.

Anonymkode: 43241...ede

Eksempel på regnestykke (uten barn):


Inntekt: 400 000 kr
Skatt: -90 000 kr
Husleie: -100 000 kr
Livsopphold: -128 688 kr (dekker strøm, mat, transport, internett, fritid)

=Overskudd til gjeldsbetjening: 81 312 kr (6 776 kr/mnd)

Med en inntekt på 400 000 kr har man altså 6 776 kr per måned tilgjengelig for å betjene gjeld.

Hvis renteutgiftene overstiger dette beløpet,  kvalifiserer man ofte til en gjeldsordning.

 

Anonymkode: 71305...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 19.01):

Over 500000. Eier ikke leilighet. Og det er gjeldsrådgiver på Nav. Vet ikke om de på Nav hjelpe med det du skrev over her.

Anonymkode: 43241...ede

Er du ufør og forbruksgjeld på over 500 000 ville jeg sterkt vurdert gjeldsordning.

Sannsynligvis ligger renteutgiftene rundt 100 000 i året så gjelden vil aldri gå ned. Sannsynligvis har du ikke disponible midler nok til å dekke renteutgiftene engang ved typisk forbrukslåns rente på 20%, i beste fall bare nok til å holde hodet over vann og gjelden på stedet hvil. 

Nav kan sikkert prøve å forhandle 0% rente men de har sikkert erfaring på om det er hensiktsmessig eller ikke. Så ville hørt hva gjeldsrådgiver sier. Kreditorer anerkjenner normalt bare forslag via namsmann (gjeldsordning) hvis man er varig ute av stand til å betale. 

Viktigste du kan gjøre er å prøve å finne ut hvor dubhar gjeld og størrelse på gjeld og ta med dokumentasjon på skatt/inntekt

Anonymkode: 71305...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er du ufør og forbruksgjeld på over 500 000 ville jeg sterkt vurdert gjeldsordning.

Sannsynligvis ligger renteutgiftene rundt 100 000 i året så gjelden vil aldri gå ned. Sannsynligvis har du ikke disponible midler nok til å dekke renteutgiftene engang ved typisk forbrukslåns rente på 20%, i beste fall bare nok til å holde hodet over vann og gjelden på stedet hvil. 

Nav kan sikkert prøve å forhandle 0% rente men de har sikkert erfaring på om det er hensiktsmessig eller ikke. Så ville hørt hva gjeldsrådgiver sier. Kreditorer anerkjenner normalt bare forslag via namsmann (gjeldsordning) hvis man er varig ute av stand til å betale. 

Viktigste du kan gjøre er å prøve å finne ut hvor dubhar gjeld og størrelse på gjeld og ta med dokumentasjon på skatt/inntekt

Anonymkode: 71305...622

Ja, jeg skal søke om gjeldsordning, men vil vente til nyåret da nye gjeldsordningslov kommer som muligens gjør det litt lettere å få.

Men tror likevel det er liten sjanse for at jeg får det. Jeg regnes vel kanskje som for ung, renteutgifter ca 70000 i året, og en del småkrav som jeg har regnet ut er nedbetalt om noen år, det er nedbetalingstiden, de største tar lenger tid. Men blir jo veldig lite igjen etter alle utgifter. Har jo betalt til nå så vet ikke om de ser på meg som varig ute av stand. Noen av lånene er snart to år, resten er nyere.  Regner med kreditorene gir en lang f i at jeg har lite igjen til livsopphold bare de får pengene sine. Skal prøve å få til betalingsavtale/ Betale prosentvis, men tviler på at de egentlig går med på det, og da blir det vel utleggstrekk etterhvert. 

Jeg håper på Gjeldsordning og blir litt skremt ved tanken på at jeg kanskje ikke får det og heller ikke får noen annen løsning. Da vet jeg ikke hvordan det blir, vil jo helst slippe lønnstrekk resten av livet. Refinansiering får jeg heller ikke. Vet alt er min egen skyld, men prøver å løse det.

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...