Gå til innhold

Dere som ikke reiser, hva bruker dere feriepengene på?


Juliv

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig spare, men så:

Bilen ble ikke EU-godkjent.
Vi måtte ha akuttbesøk av rørlegger.

Farvel feriepenger. 

Anonymkode: 2dd3d...2bc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skulle egentlig spare, men så:

Bilen ble ikke EU-godkjent.
Vi måtte ha akuttbesøk av rørlegger.

Farvel feriepenger. 

Anonymkode: 2dd3d...2bc

hvorfor ikke bruke buffer til slik? 

Anonymkode: 33cf8...de9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal gå til å pusse opp i eldre hus 🙂

Anonymkode: 27229...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker pengene på ferie selv, men har null problemer med å se hva folk bruker penger på istedenfor ferie. Kjenner de som har brukt 30 000 - 50 000 hos tannlege (2 forskjellige, og ikke noe Brennhovd, men rett og slett uflaks), bilreparasjoner til 25 000, oppbrukte bufferkontoer som må fylles opp, oppussing…

Med enebolig så kunne jeg listet opp flere ting som kunne vært kjekt å gjøre, hvor feriepengene ville forsvunnet på null komma svisj 😅

Noen snakker jo om feriepenger som det er enormt mye penger… men om man trekker fra en vanlig lønn så blir det jo ikke så mye. En uke syden i fellesferien for fire, kan jo faktisk spise opp feriepengene til begge parte, jeg har sett turer til 70 000 (med all inclusive riktignok). Ting koster!

Anonymkode: b9635...4b2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotfylling, krone på tanna, restskatt, ekstra nedbetaling gjeld, og ferie.

Ferie er ikke kun utenlandstur.

Ferie er fritid til å ikke måtte reise, gjør ikke annet resten av året, er knapt hjemom og rekker å vaske klær før avgårde til ny by. 

Ferie er tid med familie, venner, turer på hytta, lange dager på stranda med venner, konserter, ut og danse masse. Så masse annet man kan gjøre og, frihet til å oppleve ting man ikke har tid og ork til i hverdagen.

Og takknemlighet for at jeg får litt ekstra penger, fordi jeg vet at vi har mange i samfunnet som egentlig ikke får en ekstra krone til ferie. 

Anonymkode: 4b991...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/30/2024 at 3:50 PM, svartkatt said:

De greier seg veldig fint og på konto. Man må ikke bruke de så fort man får de.

Tenkte det samme.

Det er ikke slik at alle må bruke opp hver eneste krone til dagen før lønningsdag, selv om det er noen som gjør dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiser så og si aldri utenlands, gjorde ikke det før korona eller dyrtid heller. Har ikke noe med penger å gjøre, vi bare koser oss her. Drar litt rundt på konserter, festivaler og stand up. Spiser ute, treffer venner, besøker folk og familie. Jeg bruker penger på det jeg liker, som planter, garn, litt frisør og slikt, men shopper ikke. Drar bare kortet der jeg har lyst liksom. Vi har en svært bufferkonto, så det er ikke noe å holde igjen på. 

Sparer selvsagt en del penger også. :)

Anonymkode: 04e99...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvorfor ikke bruke buffer til slik? 

Anonymkode: 33cf8...de9

Det er vel ikke alle som har buffer, råd til å spare seg opp buffer vel? Du vet, mange sliter med utgiftene i dag…!

Anonymkode: 4cab9...0b9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferien er jo bestilt og dels betalt for lenge siden. Feriepengene står foreløpig på konto, og bør overføres til sparekonto kom jeg på nå. Bør mulig se på 6mnd binding da vi ikke har noen planer som krever såpass med penger på en stund. Så det går jo på en måte bare inn i den store potten, og så går vi mulig i minus en periode om vi setter i gang med et stort oppussingsprosjekt, eller kjøper ny bil. 

Anonymkode: ece81...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (7 timer siden):

Tenkte det samme.

Det er ikke slik at alle må bruke opp hver eneste krone til dagen før lønningsdag, selv om det er noen som gjør dette.

Er slik jeg også tenker, selv om jeg forklarte det litt dårlig.

Vi bruker det vi trenger og det vi har lyst på. I perioder kan det bety at det hoper seg opp en del penger i ulike spareløsninger, og i perioder betyr det at vi bruker en del mer enn det som kommer inn. Eneste jeg aldri rører er fondssparingen, da denne er tenkt langsiktig til pensjon, samt hvis noe veldig uforutsett skulle skje, som arbeidsledighet. 

Anonymkode: ece81...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 17.46):

Ufør, så aldri feriepenger i sikte her. Men de fleste har vel fire/fem uker uten lønn i ferien, så om man trekker fra vanlig lønn, hvor mye sitter de fleste igjen med da til «faktiske» feriepenger?

Anonymkode: 4cab9...0b9

Jeg får rundt 35.000 utbetalt i lønn. Julilønningen er på 52.000 så jeg har 17.000 kr "til overs" som jeg må bruke på bil da den fikk påvist litt feil og mangel på EU kontroll😩

Anonymkode: 7e447...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjor gikk de til veterinærutgifter, i år håper jeg å kunne beholde dem på bufferkontoen 😅

Anonymkode: 6cada...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...