Gå til innhold

Hvorfor er USA så underutviklet på kunnskap om matlaging og kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når de er fremme på så mye annet?

Jeg har besøkt USA flere ganger. Følger mye kokker på sosial media og dermed blir du pådyttet mye du ikke følger.

Det er rett og slett sjokkerende lavt nivå på hobbykokker som har mange hundretusen følgere.

Jeg er ikke matsnobb. Kan fint koke Toro en dag eller bruke ketchup. Men dette jeg ser?!

Æsj!

Anonymkode: 8de34...abf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når de er fremme på så mye annet?

Jeg har besøkt USA flere ganger. Følger mye kokker på sosial media og dermed blir du pådyttet mye du ikke følger.

Det er rett og slett sjokkerende lavt nivå på hobbykokker som har mange hundretusen følgere.

Jeg er ikke matsnobb. Kan fint koke Toro en dag eller bruke ketchup. Men dette jeg ser?!

Æsj!

Anonymkode: 8de34...abf

Fordi USA er en eneste stor bedrift der markedet er styrende i absolutt alle  politiske avgjørelser. Det er kun unntaksvis blitt tatt hensyn til den svake delen av samfunnet i politikken. 

Anonymkode: 6b9b7...b58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Underutviklet på kunnskap» hadde holdt egentlig. Store mengder av befolkningen har liten, eller ingen, utdanning. Ikke engang fullført grunnskole.

Det er et markedsstyrt land.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur å det har med økonomi å gjøre. Usunn mat er mye billigere enn gode råvarer. 

Anonymkode: 35c41...cf6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart like ille i Norge også da, like mye overvekt her nå, som det var for noen år siden i usa

Anonymkode: ee686...6d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er snart like ille i Norge også da, like mye overvekt her nå, som det var for noen år siden i usa

Anonymkode: ee686...6d1

I Norge mangler vi ikke grunnleggende kompetanse på mat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, dette er (som vanlig) særdeles unyansert, slik at premisset for tråden blir helt absurd.

En av de få matbloggene jeg faktisk leser og har utbytte av er amerikansk: https://smittenkitchen.com/ 

En av de mest inspirerende store matkontoene jeg følger på IG er amerikansk: https://food52.com/

NY Times har mange interessante matartikler og oppskrifter. 

Osvosvosv.

Anonymkode: 405f8...295

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså, dette er (som vanlig) særdeles unyansert, slik at premisset for tråden blir helt absurd.

En av de få matbloggene jeg faktisk leser og har utbytte av er amerikansk: https://smittenkitchen.com/ 

En av de mest inspirerende store matkontoene jeg følger på IG er amerikansk: https://food52.com/

NY Times har mange interessante matartikler og oppskrifter. 

Osvosvosv.

Anonymkode: 405f8...295

De finnes. Absolutt. Men de har enormt mange hobbykokker som ikke har peiling på mat. Med alt for mange følgere.

Det et er helt forferdelig å se hva de rører i hop av ferdigprodukter og bruker et kilo ost🥹

I dag så jeg feks ei som lagde potetstappe av å koke tre pakker Pringles i kokende vann😱 

Anonymkode: 8de34...abf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke ønsker å definere seg som matsnobb så er du lurt å holde seg for god til å irritere seg og kritisere maten andre foretrekker å lage og spise. Er ikke veldig fan av den amerikanske "suppercheesepull, cockiedough"- maten selv.. Noen ganger kan det være godt :) 

Ellers så elsket jeg maten i Louisiana og har hatt noen bra barbeque-opplevelser :) Mmmmmmmmm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi, dårlig skolegang, stor tilgang på billig «junk» osv. Men mange er jo også knallgode på mat. 
 

Men skjønner hva du mener, ts. Sist det dukket opp en amerikansk hobbykokk på min insta, lagde hun mac and cheese til familien sin ved å fylle en ildfast form med en svær pose med cheese balls, en hel blokk cheddarost + diverse revet oster, også var det vel noe fløte og noe krydder oppi. Dette stekte hun i ovn til alt av ost var smeltet, før hun stavmikset det sammen og helte over nykokt makaroni. 

Anonymkode: 99483...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (5 timer siden):

I Norge mangler vi ikke grunnleggende kompetanse på mat. 

Det ville jeg ikke sagt. Barnehager serverer ultraprosessert og kjemikalie-is til barn. I land der man har basiskunnskap om mat gjøres dette IKKE. Vi har tilgang til informasjon, men tydeligvis holder ikke dét. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (40 minutter siden):

Det ville jeg ikke sagt. Barnehager serverer ultraprosessert og kjemikalie-is til barn. I land der man har basiskunnskap om mat gjøres dette IKKE. Vi har tilgang til informasjon, men tydeligvis holder ikke dét. 

Ultraprossesert mat er vanlig og enkelt. Ingen har helt sluttet med det. Alle vet det er litt galt. Alle vet også at litt ikke er galt. Det handler ikke om kunnskap, men kultur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (29 minutter siden):

Ultraprossesert mat er vanlig og enkelt. Ingen har helt sluttet med det. Alle vet det er litt galt. Alle vet også at litt ikke er galt. Det handler ikke om kunnskap, men kultur.

Det er IKKE vanlig å spise det daglig overalt. Ja, og kulturen til Norge er generelt at ting har gått bra tidligere (FØR masse ultraprosessert), så det kommer til å gå bra nå også (med omtrent bare UP, utenom frukt og grønt i barnehagen). Selv om det kommer ut flere og flere studier som sier noe annet. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (54 minutter siden):

Det er IKKE vanlig å spise det daglig overalt. Ja, og kulturen til Norge er generelt at ting har gått bra tidligere (FØR masse ultraprosessert), så det kommer til å gå bra nå også (med omtrent bare UP, utenom frukt og grønt i barnehagen). Selv om det kommer ut flere og flere studier som sier noe annet. 

Vi snakker om Norge. UP er helt vanlig, vært i flere år. Saken var vel om det gjaldt KUNNSKAP, ikke hva man faktisk spiser.

Brød er også UP. Ikke si at det ikke er vanlig mat.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har vært i USA mange ganger har du kanskje lagt merke til at det er langt mellom skikkelige matbutikker?

Prisene på råvarer? 

Matørkener er reelle, i mange byer kommer du deg ikke engang til et skikkelig supermarked uten bil, de store butikkene med godt utvalg av frukt, grønt, kjøtt og fisk ligger stort sett utenfor bygrensa og uten kollektivtilbud. Ofte langs en hovedvei der man overhode ikke kan ta bein eller sykkel fatt. Mange steder må du ha kredittkort eller medlemsskap med krav om kreditscore for å få handla. For å få det igjen må du ha fast adresse og ofte innen en viss zipcode. 

Ta en stor og rimelig fotgjengervennlig by som Boston feks, der finner du 2-3 mindre Star Markeds, Trader Joes og Whole Foods som de eneste alternativa til skikkelige supermarkeder i byen, ellers er det ørtogførti bodegaer, kiosker og småbutikker. Samtlige med langt høyere pris enn feks Walmart som du MÅ ha bil for å komme deg til. Det er rett og slett billigere og enklere å spise ute eller kjøpe halvfabrikata. 

Anonymkode: 9bdcb...c7c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De finnes. Absolutt. Men de har enormt mange hobbykokker som ikke har peiling på mat. Med alt for mange følgere.

Det et er helt forferdelig å se hva de rører i hop av ferdigprodukter og bruker et kilo ost🥹

I dag så jeg feks ei som lagde potetstappe av å koke tre pakker Pringles i kokende vann😱 

Anonymkode: 8de34...abf


Omtrent det samme nivået finner man i en av de større norske matgruppene på FB…. Det er nok dessverre gjengs nivå for tiden…

Anonymkode: ac6b0...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lett tilgjengelig søppelmat. Flere har ikke spesielt god utdanning. Skolene har fått tillatelse til å servere barna søppel. Pizza ble godkjent som grønnsak en del år tilbake. GMO er tillatt. Mange er fattige. USA er enormt stort og har mange utfordringer.

Har en del familie som bor der og de forteller meg om at de har vært på besøk hos folk i store hus med kun mikrobølg ovn og kjøleskap/fryser på kjøkkenet.

Anonymkode: d2136...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (20 timer siden):

Vi snakker om Norge. UP er helt vanlig, vært i flere år. Saken var vel om det gjaldt KUNNSKAP, ikke hva man faktisk spiser.

Brød er også UP. Ikke si at det ikke er vanlig mat.

Det spørs blant hvem i Norge. Drar man steder som er litt mindre, slik jeg er fra, så spiser man ikke masse UP. Ikke alt av brød er UP heller. Jeg selv kjøper rundstykker fra Coop som man selv steker. Finnes flere typer; her er én av dem:

https://www.forbrukerradet.no/tester/grove-rundstykker/produkt/coop-grove-sma-baguetter-300-gram

Det eneste slike og andre lignende baguetter har av tilsetningsstoff er vitamin C, som gjør dem ikke-UP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ferdes mye i Silicon Valley og matbutikkene er et eldorado i forhold til våre. Liker også de koreanske, kinesiske og meksikanske supermarkedene samt ymse økologiske som Sprouts og selvsagt Whole Foods. 

Det er jo et helt kontinent med enorme forskjeller. De verste og de beste ser vi ikke maken til her.

Å kalle en hel nasjon for underutviklet kan vel i beste fall kalles unyansert.

At algoritmene sender dere søppelmatkokker sier vel noe om hva dere ellers oppsøker på some.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser en del søppelmat ja, i de fattigere områdene i all fall. Det er jo nesten umulig å kjøpe et grovbrød veldig mange steder. De har en stor ukultur når det kommer til mat. Starter jo med cola og burgere i kantinen på skolen. Så en dokumentar med folk som skulle slanke seg, han ene gutten hadde liksom vært så flink og bare spist "cereal" og gikk ikke ned et enest gram. Men denne frokostblandingen var det selvsagt tonnevis med sukker i, de tenkte at så lenge det noe var "low fat" så var det sunt og slankende. Manglende kunnskap, lav utdannelse, lavere klasser for å bruke det ordet... fattigdom avler usunnhet. 

En ting da: noen sånne kontoer kødder med folk, de lager tulleoppskrifter, overdriver enormt mengden med fett og ost typisk. De er ofte såpass syke at man skjønner det altså, men grensen er fadermeg hårfin mellom den driten noen amerikanere lager på ekte som noe som liksom skal være digg, og den driten noen lager på kødd for og få klikk og kommentarer.

Anonymkode: 11d9e...511

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...