Gå til innhold

Fått time idag (søndag) på medisinsk poliklinikk, uten å vite hvorfor. Tok blodprøver fredag? Hva kan det være? Kreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nok ikke alltid det er kritisk nei. Dette er ren svigerforskning altså, men jeg ble innkalt til time på poliklinikk på en søndag da jeg var gravid. Ikke visste jeg hvorfor, men det var for å indusere fødsel. Selv om jeg verken var på overtid eller hadde komplikasjoner. Det var riktignok et risikosvangerskap, men det var ingenting som skulle tilsi at de måtte fødes den dagen. De hadde det fint der de var.

Anonymkode: d160d...d2c

Dette er jo veldig spesielt, da helseforetakene får mer penger pr. igangsetting enn naturlig fødsel... håper alle mødre kjenner egne rettigheter her, og heller gjør det som er best for babyen og seg selv. Mange leger har nok en baktanke ønsker også å igangsette når det er ledige senger på sykehusene. Her håper jeg at jordmødre ikke går på den, og ikke igangsetter uten at det er behov for det hos mor og baby.

Anonymkode: 5dd99...8fe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motelvibes skrev (1 time siden):

Jeg har ikke beskyldt noen for å være noe.
 

Men det ER fordømmende å slenge rundt seg at ts har helseangst basert på at hun vil vite hva hun er innkalt til. Det syns jeg folk skal klare å holde seg for gode til å gjøre.

Du ville sikkert ha lurt på det du også, om du plutselig ble innkalt uten noen annen informasjon. 

Det er jo noe spesielt og litt hysterisk å automatisk lure på om det er kreft bare fordi man blir inkalt til time uten å vite hva det er. Og så kun skrive "hjelp" i kommentarfeltet. Det er nok av tråder med andre hysteriske tanker som tydelig er helseangst, så det er et helt legitimt å lure...

Anonymkode: 5dd99...8fe

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo veldig spesielt, da helseforetakene får mer penger pr. igangsetting enn naturlig fødsel... håper alle mødre kjenner egne rettigheter her, og heller gjør det som er best for babyen og seg selv. Mange leger har nok en baktanke ønsker også å igangsette når det er ledige senger på sykehusene. Her håper jeg at jordmødre ikke går på den, og ikke igangsetter uten at det er behov for det hos mor og baby.

Anonymkode: 5dd99...8fe

Dette var nok ikke opportunistisk. Dette var tvillingfødsel, og det jeg har lest av forskning, er den svangerskapsuken den beste med tanke på helse for både mor og barn for forløsning. Men at det måtte skje på en søndag var veldig merkelig.

Anonymkode: d160d...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo noe spesielt og litt hysterisk å automatisk lure på om det er kreft bare fordi man blir inkalt til time uten å vite hva det er. Og så kun skrive "hjelp" i kommentarfeltet. Det er nok av tråder med andre hysteriske tanker som tydelig er helseangst, så det er et helt legitimt å lure...

Anonymkode: 5dd99...8fe

Nå mistolker du, «hjelp» i måten hun skriver på, er en skrivemåte bare. Ikke ta alt for bokstavelig. Ts er uansett ikke tjent med dine slengbemerkninger om helseangst, og bør ikke slenge sånt ut av deg i hytt og vær bare pga at hun stiller et helt legitimt spørsmål i situasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (16 minutter siden):

Nå mistolker du, «hjelp» i måten hun skriver på, er en skrivemåte bare. Ikke ta alt for bokstavelig. Ts er uansett ikke tjent med dine slengbemerkninger om helseangst, og bør ikke slenge sånt ut av deg i hytt og vær bare pga at hun stiller et helt legitimt spørsmål i situasjonen. 

Og du kjenner ts og vet hva hun mente? 
 

ps: Det var ikke meg deg smalt med leppa til første gang som skrev denne kommentaren så jaggu er vi flere som fikk denne tanken 😉

Anonymkode: 6b137...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og du kjenner ts og vet hva hun mente? 
 

ps: Det var ikke meg deg smalt med leppa til første gang som skrev denne kommentaren så jaggu er vi flere som fikk denne tanken 😉

Anonymkode: 6b137...2ee

Hersketeknikkene dine funker ikke på meg. Det du tilføyer i denne tråden er alt annet enn fruktbart og har null nytte for ts som ber om råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Takk for svar. Jeg skjønner godt at ingen her vet hva det gjelder og hvorfor osv. Jeg bare la ut denne meldingen litt i hui og hast da jeg ble veldig overrasket over innkallingen så «fort» etter blodprøvene jeg tok for bare to dager siden + i tillegg at det var søndag (siden poliklinikkene er stengt) Da tenkte jeg med en gang at dette var alvorlig og ble stresset av det. Kan ikke noe for det - aldri opplevd lignende før.. 


Nei, ligger fremdeles ingenting på helsenorge men da ringer de vell i morgen, eller så ringer jeg selv. 
 

Tror jeg ville bli betrygget på at noen hadde opplevd lignende og at det ikke var så alvorlig som jeg tenkte det var. 
 

Og ikke meningen å formulere meg feil om når timen var - det kokte litt bort

Anonymkode: a9c82...741

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Beklager. Tatt blodprøver pga dårlig form etter fødsel som aldri kommer seg. Frysninger, leddsmerter og vondt i kjeven/halsen. Får ikke ringt noen idag da det er stengt og fastlegen har ikke ringt meg - står heller ikkenoe på helsenorge. Fikk time på melding av sykehuset. 

Anonymkode: a9c82...741

Jeg vil tro at fastlegen kan ha henvist deg på fredag, før blodprøvesvar. Altså på bakgrunn av sykehistorie og hen mener det bør utredes.

Det er ingen lege, som vurderer blodprøvesvarene. Disse sendes tilbake til fastlegen, som tar en vurdering. Om det er alvorlige avvik vil de som analyserer prøven kontakte fastlegen eller medisinsk ansvarlig lege. Men du hadde da blitt hasteinnkalt/ ø-hjelps time. 

Så at det er oppdaget mistenke om kreft og du får en innkallelse av medisinsk poliklinikk høres ikke sannsynlig ut. Da ville denne kontakten gått via fastlegen og hen hadde bestilt hastetime sykehuset. Men fastlegen har neppe rukket og fått svarene på blodprøvene og bestilt time allerede på fredag. 

Anonymkode: f828e...aff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil tro at fastlegen kan ha henvist deg på fredag, før blodprøvesvar. Altså på bakgrunn av sykehistorie og hen mener det bør utredes.

Det er ingen lege, som vurderer blodprøvesvarene. Disse sendes tilbake til fastlegen, som tar en vurdering. Om det er alvorlige avvik vil de som analyserer prøven kontakte fastlegen eller medisinsk ansvarlig lege. Men du hadde da blitt hasteinnkalt/ ø-hjelps time. 

Så at det er oppdaget mistenke om kreft og du får en innkallelse av medisinsk poliklinikk høres ikke sannsynlig ut. Da ville denne kontakten gått via fastlegen og hen hadde bestilt hastetime sykehuset. Men fastlegen har neppe rukket og fått svarene på blodprøvene og bestilt time allerede på fredag. 

Anonymkode: f828e...aff

Her uttaler du deg om noe du ikke har kjennskap til. De som analyserer blodprøver, bioingeniører eller deres underordnede har og lege på bakt. Alle er ansvarlige for prøvesvarene de sender ut. Er noe unormalt, så rapporterer de og setter i gang det apparatet som trenges for å redde liv og helse. De sender ikke f.eks. Et anemi svar til en fastlege på en fredag, men igangsetter tiltak der det er nødvendig. 
Som tidligere i tråden opplyst, pasienter med veldig lave blodverdier, får oppringninger på natten med beskjed om å komme seg til sykehus. Pasienter med infeksjoner som ikke kan vente og trenger antibiotika blir oppringt både søndag og nattestid med beskjed om medisiner. Enten fra legevakt eller fra sykehus. Ts er ikke så syk at det haster med å få behandling, derfor har de vurdert henne til time i slutten av uka. 
Husk og på at det er ferietid. Skulle sykehuset da, mener du, sende blodprøvesvaret til fastlegen og risikere at svarte blir liggende i ukesvis til legen er tilbake fra ferie? 
Og ja, jeg har opplyst ts om at hun kan gå på Helse-Norge og se hva som ligger under henvisninger og under journal på seg selv. Men det har hun ikke meldt tilbake om, så langt jeg har sett. 
Å opprette en slik tråd, med så lite info og så lite videre oppdatering i ferietiden er uklokt. Folk går jo helt bananas i sine spekulasjoner, diagnostiseringer og krisemaksimering, særlig de som ikke har den minste peiling på det de uttaler seg om. 

Anonymkode: 1f844...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her uttaler du deg om noe du ikke har kjennskap til. De som analyserer blodprøver, bioingeniører eller deres underordnede har og lege på bakt. Alle er ansvarlige for prøvesvarene de sender ut. Er noe unormalt, så rapporterer de og setter i gang det apparatet som trenges for å redde liv og helse. De sender ikke f.eks. Et anemi svar til en fastlege på en fredag, men igangsetter tiltak der det er nødvendig. 
Som tidligere i tråden opplyst, pasienter med veldig lave blodverdier, får oppringninger på natten med beskjed om å komme seg til sykehus. Pasienter med infeksjoner som ikke kan vente og trenger antibiotika blir oppringt både søndag og nattestid med beskjed om medisiner. Enten fra legevakt eller fra sykehus. Ts er ikke så syk at det haster med å få behandling, derfor har de vurdert henne til time i slutten av uka. 
Husk og på at det er ferietid. Skulle sykehuset da, mener du, sende blodprøvesvaret til fastlegen og risikere at svarte blir liggende i ukesvis til legen er tilbake fra ferie? 
Og ja, jeg har opplyst ts om at hun kan gå på Helse-Norge og se hva som ligger under henvisninger og under journal på seg selv. Men det har hun ikke meldt tilbake om, så langt jeg har sett. 
Å opprette en slik tråd, med så lite info og så lite videre oppdatering i ferietiden er uklokt. Folk går jo helt bananas i sine spekulasjoner, diagnostiseringer og krisemaksimering, særlig de som ikke har den minste peiling på det de uttaler seg om. 

Anonymkode: 1f844...15c

Og det skrev jeg også…..om alvorlige avvik vil de ta direkte kontakt med medisinsk vakt eller fastlegen. om tilgjengelig. 

Ellers vurderes svaret av bestillende lege. Det sitter ikke leger å vurderer et hvert avvikende svar, kun om hastesak, som ikke kan vente. 

Anonymkode: f828e...aff

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (52 minutter siden):

Hersketeknikkene dine funker ikke på meg. Det du tilføyer i denne tråden er alt annet enn fruktbart og har null nytte for ts som ber om råd. 

Ja for det er jeg som driver med hersketeknikker.

Anonymkode: 6b137...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du snakket med fastlegen eller sykehuset i dag TS?

Anonymkode: 48187...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg av signert helsepersonell og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...