Gå til innhold

Fått time idag (søndag) på medisinsk poliklinikk, uten å vite hvorfor. Tok blodprøver fredag? Hva kan det være? Kreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med tanke på at formen har blitt dårlig pga fødsel, så er det aller mest sannsynlig ikke kreft. Kanskje du har veldig lave jernlagre, infeksjon som tyder på at det er rester av morkaken igjen osv, altså noe som bør behandles ganske raskt, men som du blir helt fin igjen av etterpå.

Anonymkode: f5db5...8dc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Man kan ikke stille diagnose bukspyttkjertelkreft via en blodprøve. Blodprøver KAN gi en indikasjon på at noe er feil (leververdier), men det finnes ikke noen blodprøve som er så nøyaktig at man kan stille diagnose på grunn av det. Og omvendt så kan man ha kreft i pancreas uten av det vises på blodprøve. Kommer an på hvordan den ligger.

Folk har altfor stor tiltro til blodprøver.

Anonymkode: 24fe1...a98

Fjernet sitat av slettet innhold og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok fint. Er nok infeksjon en plass. Lykke til.

Anonymkode: c1d75...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg det bare er å møte opp og face the truth. Er ingenting vi på et nettforum kan si som vil være til spesielt stor hjelp. Satser på at det ordner seg for deg

Anonymkode: 2ed10...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis timen er i slutten av uken er det sikkert ikke hastesak. De har sikkert bare funnet noe i blodprøvene som har en enkel diagnose og behandling, og derfor satt deg opp på neste ledige time.

Her får man melding når timen registreres, 48 timer før timen og 24 timer før timen. Dette er automatisk fra datasystemet, og kommer uavhengig av søndag eller helligdag. 

Anonymkode: 971bd...430

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått timen idag søndag, som i at du skal møte til timen idag? Eller har du bare fått beskjed idag om at du har fått time til blodprøve en annen dag? At sykehuset sender ut innkallelser i helg er ikke uvanlig, det har jeg opplevd flere ganger i forbindelse med rutinemessig oppfølging av kronisk sykdom.
Jeg ble en gang innkalt til spesialist i kreft- og blodsykdommer uten noe forvarsel fra lege om hvorfor, og var livredd men hadde "bare" jernmangelanemi og et mystisk utbrudd av knuterosenutslett, ikke kreft.

Hvis du er usikker, så ring legen din imorgen og spør. Eller sjekk HelseNorge om det kan stå noe der.

Anonymkode: fb95a...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man kan ikke stille diagnose bukspyttkjertelkreft via en blodprøve. Blodprøver KAN gi en indikasjon på at noe er feil (leververdier), men det finnes ikke noen blodprøve som er så nøyaktig at man kan stille diagnose på grunn av det.

Det er heller ikke det jeg sier.

Anonymkode: b674e...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kreft oppdages ikke på blodprøver.

Anonymkode: 24fe1...a98

Og hvordan tror du at de stiller diagnose på leukemi (blodkreft)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ifølge min fastlege - NEI

Anonymkode: aea22...5b2

I følge legen min på sykehuset så kan en få indikasjoner på kreft via blodprøve jo. En kan ha forhøyet antall av hvite blodlegemer.

Anonymkode: 5fe27...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Timen fikk jeg på melding i dag og timen er i slutten av uka som kommer. 

Anonymkode: a9c82...741

Så timen din er på torsdag eller fredag? Da haster det ikke så mye. Det er vanlig å få melding noen dager før timen er. 

Anonymkode: f866a...fd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Timen fikk jeg på melding i dag og timen er i slutten av uka som kommer. 

Anonymkode: a9c82...741

Så timen din er på torsdag eller fredag? Da haster det ikke så mye. Det er vanlig å få melding noen dager før timen er. 

Anonymkode: f866a...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (23 minutter siden):

https://nhi.no/forskning-og-intervju/oppsiktsvekkende-ny-blodprove-kan-pavise-kreft-tidlig

 

Her ser du at noen kreftformer kan slå ut på blodprøver 

Men herregud. Tror du virkelig at dette er en blodprøve norske fastleger tar rutinemessig lenge før den er ferdig utprøvd.

Folk her inne må seriøst roe seg ned.

Anonymkode: 24fe1...a98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I følge legen min på sykehuset så kan en få indikasjoner på kreft via blodprøve jo. En kan ha forhøyet antall av hvite blodlegemer.

Anonymkode: 5fe27...1be

Men det kan være indikasjon på veldig mye annet også. 

Anonymkode: 24fe1...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke sms’ene vi har fått i det siste, innkallinger til helt ufarlige oppfølgingstimer hos bup. Har fått sms både på fredagskvelder og lørdager, antar det er noe forsinkelser i systemet. Flere av timene har vært avtalt, og lagret hos bup, tidlig på dagen fredag.

Mulig noe forsinkelser i systemene i ditt tilfelle også. I tillegg så er jo mange på jobb i helgene også, og mulig de setter opp timelistene innimellom hvis det er lite å gjøre?

 

Anonymkode: 202e7...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I følge min erfaring - Jo.

Anonymkode: 97987...99c

Leukemi kan, ingen andre, men det kan gi en indikasjon. Sånn, ferdig krangla.

 

Jeg synes det er rart du skal inn i dag, ts. Poliklinikkene er ikke åpne i helger. Legene er på vakt ja, men det er til nødstilfeller. Kan du ikke ringe dem og spørre?

Anonymkode: 810b5...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare SLUTT med dette kreft-gnålet alle sammen, vær så snill. Det er veldig liten risiko for det.

Anonymkode: 24fe1...a98

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er rart du skal inn i dag, ts. Poliklinikkene er ikke åpne i helger. Legene er på vakt ja, men det er til nødstilfeller. Kan du ikke ringe dem og spørre?

Hun skal ikke inn i dag, det er greien. Det kommer dårlig frem i overskriften. Det er til fredag. 

Anonymkode: 97987...99c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare SLUTT med dette kreft-gnålet alle sammen, vær så snill. Det er veldig liten risiko for det.

 

Ingen som gnåler om kreft her, annet enn deg som påstår at man ikke kan finne det ved blodprøve. Uansett om man må ta ytterligere prøver så indikerer blodprøver kreft i de fleste tilfeller. Det er ofte slik man oppdager at noe er galt. Det er det vi diskuterer her med deg, og det er du med din kverulering som skaper debatten. 

TS forøvrig trenger ikke frykte kreft. 

Anonymkode: 97987...99c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...