Gå til innhold

Er jeg ansvarlig for leietakers parkering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og hva har du skrevet i leiekontrakten om parkering når du leier ut? Du bør jo og ite hva som er tinglyst i tilknytning til parkering. 
 

I tillegge, tenk på nabofreden fremfor å lage ufred med naboene, på grunn av din leietaker. Vil ikke leiertaker rette seg, så får du si hen opp. 
 

Når du leier ut så bør det være obligatorisk å være medlem hos Huseierne, der de gir gratis juridisk hjelp på telefon for saker som denne. 
 

Anonymkode: 834e9...df0

Jeg har skrevet at det er ingen parkering, men at det er gateparkering i området. Det stemmer jo. 
 

ts
 

 

Anonymkode: 8245a...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet ikke om jeg helt skjønte hvor de parkerer. På veiskulderen? 

I boligfelt er det jo ikke lov å parkere på veien, uten at det er parkering forbudtskilt der. 

Jeg ville gitt telefonnr til leieboer til naboen. De får krangle seg i mellom 

Anonymkode: 00036...061

Man kan parkere dersom det ikke er forkjørsvei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror nok du ville hatt en sak fordi det er noe som heter frisiktsone og det er ikke tillatt å parkere i denne..

Anonymkode: 9eef4...fab

Kilde? Jeg er ikke sikker, men trodde frisiktsoner regulerte frisikt ifm veikryss og ikke utkjørsler? Og er ikke dette noe som går under kommunale vedtekter og ikke nedfelt generelt? Ikke vet jeg, og spør fordi det hadde vært greit å vite.

Anonymkode: 09c87...497

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden står det skrekkelig mye sprøyt! Her i kommunen er kravet 0.7 parkeringsplasser pr. bolig, i nabolaget her er ei ny blokk med 56 leiligheter, kun de største 36 ble solgt med parkeringsplass og rundt 20 andre andre ble solgt utenom, de fleste ble kjøpt av folk med parkeringsplass fra før og 2 biler, de andre står helt lovlig i veikanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kilde? Jeg er ikke sikker, men trodde frisiktsoner regulerte frisikt ifm veikryss og ikke utkjørsler? Og er ikke dette noe som går under kommunale vedtekter og ikke nedfelt generelt? Ikke vet jeg, og spør fordi det hadde vært greit å vite.

Anonymkode: 09c87...497

Fristiktsone gjelder også fra avkjørsler og det er gjerne egne regler i de ulike kommunene. Årsaken til jeg vet om dette er fordi en venninne tipset meg da naboen min plantet thujahekk som var i vår frisikt (og delvis på annenmannsgrunn også, ikke deres egen). Jeg undersøkte også med kommunen her jeg bor.

IMG_0680.png

IMG_0679.png

Anonymkode: 9eef4...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fristiktsone gjelder også fra avkjørsler og det er gjerne egne regler i de ulike kommunene. Årsaken til jeg vet om dette er fordi en venninne tipset meg da naboen min plantet thujahekk som var i vår frisikt (og delvis på annenmannsgrunn også, ikke deres egen). Jeg undersøkte også med kommunen her jeg bor.

IMG_0680.png

IMG_0679.png

Anonymkode: 9eef4...fab

Ja, og naboen måtte flytte hekkplantene sine..

Anonymkode: 9eef4...fab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står leieboeren i frisiktsonen til naboen? I så fall må leieboeren få beskjed og parkere et annet sted :)

Anonymkode: 9eef4...fab

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Står leieboeren i frisiktsonen til naboen? I så fall må leieboeren få beskjed og parkere et annet sted :)

Anonymkode: 9eef4...fab

Da tar naboen opp det med bileier eller politi. Utleier til bileier har intet med dette å gjøre. Like lite som om bileier kjører på rødt lys.

Anonymkode: 2e7eb...1ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen må jo ringe politiet og kommunen om han mener det er ulovlig parkering og forbudt å parkere der tross manglende skilting.

Du er ikke part i denne saken.

Å gi beskjed til leietaker om hva naboen mener er å strekke deg mer enn langt nok for naboforholdet sin skyld. Fortsetter naboen å gnage får du be ham ta kontakt med politi og kommune. Det er disse som skal vurdere lovlighet av parkeringen, evt ilegge bot eller endre skilting.

Han får ta med seg grunnboka på kommunen og se hva de sier.

 

Anonymkode: da271...0cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror det er tinglyst, men det står som sagt ingen skilt her. Da er det jo veldig vanskelig for folk å vite at det evt. ikke er lov å stå her. 
 

jeg vet ikke, jeg parkerer aldri i gata, så jeg merker jeg ikke har engasjert meg så veldig. 
 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

Er det en tinglyst på din eiendom at du har forpliktet deg til å ikke parkere der?

Hva er tinglyst på din eiendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står leieboeren i frisiktsonen til naboen? I så fall må leieboeren få beskjed og parkere et annet sted :)

Anonymkode: 9eef4...fab

Nei. Langt unna.

 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HW1 skrev (26 minutter siden):

Er det en tinglyst på din eiendom at du har forpliktet deg til å ikke parkere der?

Hva er tinglyst på din eiendom?

Ikke på eiendommen, men på veien (dette i følge nabo). 
 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seff skrev (9 timer siden):

Hva har du med det å gjøre?

*sukk*
Hvis hybelen ikke er lovlig forsvinner alle leietaker sine ansvar, da ligger ALT på huseier!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mener du seriøst dette, eller har du bare formulert deg dårlig? 🙂

Jeg har bl.a. en firemannsbolig der enhetene er utleid. Skulle jeg ha/føle på noe ansvar for hvordan de parkerer bilene sine ute på/ved offentlig vei? Har også en utleieleilighet i by. Mener du det samme skulle gjelde der? 😂

Men, jeg kan samtidig forstå at naboen kan være irritert: har hatt en enebolig der utkjørselen gjennom porten var helt inntil tomtegrensen/naboeiendommen. Naboen hadde en ekstrabil som ble parkert foran hans eiendom, men med bilen 40 cm fra åpningen til min port. Med min lave bil var det mildt sagt med hjertet i halsen at jeg kjørte ut på den trafikkerte veien.

Kom til enighet med naboen og løste heldigvis problemet. Men hadde han satt seg på bakbena hadde jeg nok ikke hatt stort jeg skulle sagt....

Anonymkode: 09c87...497

Selvfølgelig er du ansvarlig for hva dine leieboere foretar seg når de parkerer ved din eiendom.

 

Anonymkode: 3f27d...041

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener huseier er ansvarlig, gjelder det alle bestemmelsene i veitrafikkloven? Er huseier ansvarlig om leietaker bryter vikeplikt eller fartsgrensen? Forklar eventuelt hvorfor det kun gjelder parkering. 

(Det dere skriver er selvsagt bare sprøyt. Huseier er ikke ansvarlig for om leietaker parkerer ulovlig utenfor huseiers tomt.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Druid skrev (1 time siden):

*sukk*
Hvis hybelen ikke er lovlig forsvinner alle leietaker sine ansvar, da ligger ALT på huseier!

Vi leier ut en del av egen bolig. Dette er ikke en separat boenhet, men lovlig da den er godkjent for varig opphold. 
 

ts

Anonymkode: 8245a...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gata her har en nabo, som eier en litt stor bil, parkert i gata i tre år. Så fikk vi nye naboer, som kontaktet kommunen, fordi de mente utrykningskjøretøy ikke kom frem hvis naboen sto sånn. Naboen fikk påbud om å parkere et annet sted. Ingen skilt er satt opp.

Men jeg skjønner ikke hva TS har med saken å gjøre. Hun leier ut en leilighet til voksne mennesker, de er da ansvarlige for seg selv? Hun er ikke moren deres, akkurat. Folk her inne går helt av hengslene hvis utleier bryr seg det minste om hva som skjer med leiligheten så lenge den er leid ut. Naturlig nok, siden leietaker disponerer leiligheten mot et vederlag. Men nå skal plutselig utleier legge seg opp i hvor andre voksne mennesker parkerer bilen sin?

Anonymkode: 22275...def

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tilsvarende utforordring med min leietaker, de klarte alltid å parkere klønete når de parkerte i gata. Til slutt måtte jeg vise de en spesifikk plass i gaten de kunne bruke, da stod de ikke i veien for noen og det ble aldri spørsmål fra naboene mine igjen. 

Kan nevne at en del kommuner har krav om minimum 1 parkeringsplass per bo enhet, altså hus med hybel må ha 2 plasser. Jeg skriver i leie kontrakt at det kun følger med EN plass, den er rett foran utleie delen så det ikke sjenerer noen, har de flere biler må de bruke gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er du ansvarlig for hva dine leieboere foretar seg når de parkerer ved din eiendom.

 

Anonymkode: 3f27d...041

Nei, utleier har kanskje opplysningsplikt, men leietaker er myndig og ansvarlig selv for å parkere lovlig, samt forholde seg til lover å regler. Skulle leietaker bulke bilen til en nabo eks, er ikke utleier erstatningsansvarlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...