Gå til innhold

Fortsette å leie, eller kjøpe leilighet?


An0nymm

Anbefalte innlegg

An0nymm skrev (32 minutter siden):

Blir vel ikke mer gunstig å kjøpe senere heller? Ja, leien er billig, men bør jeg ikke få kjøpt meg en leilighet nå, komme meg inn på markedet, og kanskje tjene den dagen jeg skal selge igjen? Det er vel noe med å eie helt selv :)

I Norge er folk helt tvangsoverbevist om at eie er det eneste riktige, sånn er det ikke i resten av verden. Nå som renta er så høy ville jeg ventet litt, men det er min mening. Det er jo kjøpers marked også, så sikkert mulig å gjøre en god deal. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

An0nymm skrev (20 timer siden):

Betale ned på noe som blir ens eget?  Følge verdiutviklingen i boligen?

6.000 i måneden dekker neppe rentene engang, så tror ikke du skal være så bekymret for å betale ned noe.. her er det nok heller utleier som går i minus hver måned.

Anonymkode: 04382...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når renta går ned vil jo flere kjøpe bolig, og prisene på bolig vil trolig gå opp. Vanskelig å vite. Vurderer leilighet i sameie, selvsagt selveierleilighet. Om noen år vil kanskje verdien være høyere enn i dag. Så kanskje jeg ikke taper på å kjøpe, totalt sett, men heller tjener??

Må trolig ta opp lån på ca. 2.4 millioner kr, 5.44% rente, annuitetslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (1 time siden):

I Norge er folk helt tvangsoverbevist om at eie er det eneste riktige, sånn er det ikke i resten av verden. Nå som renta er så høy ville jeg ventet litt, men det er min mening. Det er jo kjøpers marked også, så sikkert mulig å gjøre en god deal. 

Tror de fleste rundt om i hele resten av verden også hadde kjøpt noe eget om de hadde mulighet til det. Men Norge har mange kjøpesterke mennesker i forhold til mange, mange andre land. Vi har generelt god økonomi. Også tror jeg du må begynne å følge med, for nå har vi bevegd oss fra kjøpers marked i fjor senhøst til selgers marked nå. Og prisene kommer bare til å øke. Dette sier jeg ikke på bakgrunn av hva media eller "eksperter" sier, men på bakgrunn av fakta. Som innvandring, boligmangel, osv. Faktorer som rent naturlig vil føre til at boligprisene stiger.

Anonymkode: f34e3...be5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

An0nymm skrev (24 minutter siden):

Når renta går ned vil jo flere kjøpe bolig, og prisene på bolig vil trolig gå opp. Vanskelig å vite. Vurderer leilighet i sameie, selvsagt selveierleilighet. Om noen år vil kanskje verdien være høyere enn i dag. Så kanskje jeg ikke taper på å kjøpe, totalt sett, men heller tjener??

Må trolig ta opp lån på ca. 2.4 millioner kr, 5.44% rente, annuitetslån.

Det er helt korrekt. Du vet jo selv hva som er det riktige å gjøre, så da er det bare å kjøre på. Jeg kjenner meg i hvertfall sikker på at du ikke kommer til å angre.

Anonymkode: f34e3...be5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kun tenke leie vs bolig utgifter så vil du jo egentlig tjene mer på å bare bli boende og heller spare de ekstra pengene du hadde måtte ut med ved å eie, 

Men så er det boligpris utviklingen, den er det ikke lett å spå, selv om utsikten tilsier at prisene skal opp, så kommer det jo og litt an på området, der kan du potensielt tape en del penger ved å vente med å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Tror de fleste rundt om i hele resten av verden også hadde kjøpt noe eget om de hadde mulighet til det. Men Norge har mange kjøpesterke mennesker i forhold til mange, mange andre land. Vi har generelt god økonomi. Også tror jeg du må begynne å følge med, for nå har vi bevegd oss fra kjøpers marked i fjor senhøst til selgers marked nå. Og prisene kommer bare til å øke. Dette sier jeg ikke på bakgrunn av hva media eller "eksperter" sier, men på bakgrunn av fakta. Som innvandring, boligmangel, osv. Faktorer som rent naturlig vil føre til at boligprisene stiger.

Anonymkode: f34e3...be5

Hvor er det selgers marked? :klo:. Her jeg bor (Østlandet) har objekter ligget usolgt siden i vinter, og selgere har begynt å ta dem av markedet. En bekjent av meg som selger sier interessen er omtrent null…
 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (26 minutter siden):

Hvor er det selgers marked? :klo:. Her jeg bor (Østlandet) har objekter ligget usolgt siden i vinter, og selgere har begynt å ta dem av markedet. En bekjent av meg som selger sier interessen er omtrent null…
 

Oslo

Anonymkode: 04382...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

An0nymm skrev (7 timer siden):

Når renta går ned vil jo flere kjøpe bolig, og prisene på bolig vil trolig gå opp. Vanskelig å vite. Vurderer leilighet i sameie, selvsagt selveierleilighet. Om noen år vil kanskje verdien være høyere enn i dag. Så kanskje jeg ikke taper på å kjøpe, totalt sett, men heller tjener??

Må trolig ta opp lån på ca. 2.4 millioner kr, 5.44% rente, annuitetslån.

Jeg ville sjekket om sameiet har planer eller behov for oppgraderinger/oppussing og vært sikker på at jeg hadde økonomi til større utgifter i den forbindelsen. Husk også på at sekundærboliger skattes mye hardere i forhold til formue og at eiendomsskatt kan innføres eller økes.

Anonymkode: db489...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på en leilighet nå. De nevner i salgsoppgave at det ikke er ført opp «bod» på byggetegning fra kommunen og at kjøper overtar ansvar. Hva ligger i dette og hva bør jeg gjøre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 11.05):

Hvordan legger boligprisene an til å øke i området da? I Oslo og omegn er det en no brainer, da prisene skal op med 30% de neste årene. Hvis det er et sted med lav prisvekst, så lønner det seg kanskje ikke.

Anonymkode: 31f43...21e

Litt vel naivt og arrogant å slå fast at boligprisene i Oslo garantert skal opp 30 % de neste årene.

Noen ting du kan spørre deg selv om - og eiendomsbransjen som nettopp hauser det de kan og spår dobling av pris er:

1. Hvorfor kvitter store profesjonelle aktører seg med alt av leiligheter for utleie i Oslo nå?  Det spiller vel liten rolle at utleie ikke er så veldig gunstig akkurat nå, hvis de om 1-2 år kan selge alle sine tusenvis av leiligheter til en 30-50 % høyere pris?

2. Du føler ikke at det er et hint at eiendomsbransjen ute å lobbyerer med behov for å avskaffe kravet til egenkapital, avskaffe stresstesten og avskaffe kravene til avdrag (ja, hele boliglånsforskriften) samtidig som de spår over 30 % prisoppgang? 

3. Hvorfor bygger ikke entrepenørene og boligutbyggerne - som har tomter og byggetilatelse klar - en eneste leilighet? Prisene skal jo opp 30-40 % om 1-2 år, hadde det ikke vært gunstig å bygd nå og håvet inn på den fantastisk høye prisen om 2 år?

4. Hvis en 1 roms på 15 kvm i Oslo koster 3 millioner i dag og skal koste 4 millioner i 2026, hvor langt unna tror du at du er at folk tenker:

"Jeg kan heller kjøpe meg et rekkehus/leilighet på 100 kvm i Moss for 3 millioner, pluss en porche til 800,000 kr og feriere for 200,000 kr i året til samme prisen som 15 kvm.... og det tar kun 30 min å komme seg fra Moss til Oslo". 

 

Anonymkode: 285e5...6ad

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives du der du bor så hadde jeg bare fortsatt å bo der. 6000 kr er faktisk så lite i leie at det kan lønne seg å leie fremfor å eie. Spesielt viss strøm/internett er inkludert.

Du kom med eksemplet 2,3mill i lån, 5,44% rente, 30 år nedbetalingstid. Noe som ville gitt ca 13000 kr i avdrag/rente. Ser man på nedbetalingsplanen https://www.dnb.no/lan/kalkulator/boliglan så er bare renter og avdrag 10500 kr, så kommer fellesutgifter (1000-7000kr), kommunale avgifter (1400-2000 kr mnd), kostnadder til vedlikehold. Viss du heller legger inn disse pengene i fond/aksjer. Så vil du tjene mer på det.

Ved mindre som andre påpeker at boligens verdi går opp veldig mye, som har vært tilfelle for mange som bor i oslo. Men feks her hvor jeg bor, er det og har vært lenge ganske dårlig verdiøkning. Så da hadde jeg tjent på å leie viss jeg hadde en så lav månedsleie, forutsatt at jeg faktisk puttet de pengene jeg sparte inn i fond/aksjer.

Anonymkode: d6705...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra leie til eie og boutgiftene doblet seg. Så kom renteøkningen i tillegg og borettslaget snakker om å rehabilitere slik at fellesutgifter og fellesgjeld går ENDA mer opp….

Anonymkode: 4585f...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...