AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #21 Del Skrevet 5. juli 2024 Jeg har autisme. Men visste ikke at det er vanlig at klær er vanskelig. Jeg skulle ønske jeg kunne bruke all slags klær. Anonymkode: 3e3db...922 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 6. juli 2024 #22 Del Skrevet 6. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har autisme. Men visste ikke at det er vanlig at klær er vanskelig. Jeg skulle ønske jeg kunne bruke all slags klær. Anonymkode: 3e3db...922 Jeg har autisme og sliter også med klær😅 Men jeg pleier å gå med ukomfortable klesplagg uansett. Endret 6. juli 2024 av Kassettspiller 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #23 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 0.17): Utrolig mange leger og mennesker som jobber i spesialisthelsetjenesten på dette forumet. Og ikke bare er de leger/psykologer men de diagnostiserer helt gratis, uten noen videre undersøkelser. Trenger ikke møte pasienten engang. Et innlegg med lite medisinsk info på kg og vips så trylles det ut diagnoser i øst og vest. Anonymkode: bf898...4ce Nå svarer jo trådstarter at det stemmer. H*n er på autismespekteret. Det er en stor korrelasjon, skjønner du. Jeg selv hadde ikke visst at jeg har den diagnosen jeg har (ikke autisme forøvrig) om det ikke var for internett. Ingen leger fanget det opp, jeg ble 46 før jeg selv via internett plutselig skjønte sammenhenger som er alldeles innlysende når man først ser det. Jeg gikk direkte til spesialist og hadde diagnose innen kort tid. Skulle ønske internett hadde fortalt meg tidligere, jeg har gått glipp av mye. Anonymkode: 961fa...f13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #24 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 0.20): Har noen fått autismespekter på hjernen på kvinneguiden? Her er så mye autisme forklaringer på alle problemer og temaer at en må virkelig lure om den diagnosen passer på nesten alt og alle. Folk kan ha hudsykdommer både vanlige ordinære og sjeldne sykdommer og dermed få problemer med å ha på seg klær av ulike materialer og klær som strammer. Noe kan og skyldens vaner. Er man vant til løse myke klær vil klær som strammer og ikke har den miste elastisitet være uvant og ubehagelige. Klær som ikke puster som plastmaterialer polyester, akryl, nylon etc er heller ikke behagelige å gå med dersom en svetter bare bitte litt eller er en varm person. Kan være langt flere grunner enn noe på autismespekteret som gjør klær utfordrende å bruke. Sko ts, har du problemer med ulike typer sko? Eller kan du ta på deg hva det skulle være? Kulde og varme hvordan tilpasser kroppen din seg å fryse eller høye temperatur? Anonymkode: 36238...51b Nå svarer jo trådstarter at det stemmer, h*n har autisme..... Anonymkode: 961fa...f13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #25 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 0.24): Helt enig. Også er der en god del som saksbehandler og avgjør hvem som kan få ulike trygdeytelser på bakgrunn av mulige diagnoser diagnostisert av «spesialistene» her inne. Anonymkode: 36238...51b Nå viser det seg jo at det stemmer ... Anonymkode: 961fa...f13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #26 Del Skrevet 6. juli 2024 Sånn er jeg også! Jeg har aldri funnet en "likesinnet" som ikke sier "jeg er autistisk" eller lignende. Jeg er ganske enkelt hypersensitiv. Jeg tåler ikke lapper på klær heller. Sømmer kan være grusomme, og sokker? Den sømmen på tåa der, GRØSS! Og det ene ermet/buksebeinet kan ikke være noe trangere enn det andre, da sitter det feil. Klær og sengetøy må også vaskes og tromles flere ganger før bruk før jeg synes de er myke nok. Jeg kjenner på stoffer og egentlig alt mulig når jeg er i butikken, og har skikkelig vansker med flere stoffer/materialer. Jeg er ikke autist. Anonymkode: 0a1fc...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #27 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nå svarer jo trådstarter at det stemmer. H*n er på autismespekteret. Det er en stor korrelasjon, skjønner du. Jeg selv hadde ikke visst at jeg har den diagnosen jeg har (ikke autisme forøvrig) om det ikke var for internett. Ingen leger fanget det opp, jeg ble 46 før jeg selv via internett plutselig skjønte sammenhenger som er alldeles innlysende når man først ser det. Jeg gikk direkte til spesialist og hadde diagnose innen kort tid. Skulle ønske internett hadde fortalt meg tidligere, jeg har gått glipp av mye. Anonymkode: 961fa...f13 Og? Det er da mange andre i denne tråden som har svart at de er var/sær på klær men ikke har autisme. Så vidt meg bekjent handler ikke denne tråden om autisme men klær, og poenget mitt var at å drive å snakke diagnoser i annenhver tråd her inne på kg er tullete skjønner du. Diagnoser blir slengt ut i vilden sky både til de som har det og til de som ikke har det og jeg mener at det må kunne gå an å snakke om og å diskutere noe annet enn diagnoser hele tiden, kanskje spesielt i tråder hvor det ikke er tema. Så det poenget mitt står helt uavhengig om ts har eller ikke har autisme. Anonymkode: bf898...4ce 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 6. juli 2024 #28 Del Skrevet 6. juli 2024 Spørsmålene er jo delvis hvorfor eller lignende.. og for mange av oss er autisme en naturlig forklaring. Selv om det kanskje er rettere å snakke om overfølsomhet. Dessuten er det mange som ikke er kjent med at de er på spekteret. Og tydeligvis vet ikke alle som er på spekteret om alle kjennetegn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #29 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og? Det er da mange andre i denne tråden som har svart at de er var/sær på klær men ikke har autisme. Så vidt meg bekjent handler ikke denne tråden om autisme men klær, og poenget mitt var at å drive å snakke diagnoser i annenhver tråd her inne på kg er tullete skjønner du. Diagnoser blir slengt ut i vilden sky både til de som har det og til de som ikke har det og jeg mener at det må kunne gå an å snakke om og å diskutere noe annet enn diagnoser hele tiden, kanskje spesielt i tråder hvor det ikke er tema. Så det poenget mitt står helt uavhengig om ts har eller ikke har autisme. Anonymkode: bf898...4ce "Og?" Det viste seg å stemme, og du takler det ikke. Du babler om at tråden handler om noe annet enn det jeg svarer, som viste seg å være spoton, mens du fortsetter å klage om at *jeg* ikke holder meg til tema. Selv om jeg hadde rett. Så her er det DU som bommer, get over yourself. Anonymkode: 961fa...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #30 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Og?" Det viste seg å stemme, og du takler det ikke. Du babler om at tråden handler om noe annet enn det jeg svarer, som viste seg å være spoton, mens du fortsetter å klage om at *jeg* ikke holder meg til tema. Selv om jeg hadde rett. Så her er det DU som bommer, get over yourself. Anonymkode: 961fa...f13 Autisme handler ikke om tema i det hele tatt, sorry Mac men du befinner deg nå på klær og mote forumet. Ønsker du å prate om kropp, helse og diagnosen din som du tydeligvis er veldig opptatt av er kanskje kropp og helse naturlig nok rette plassen kanskje. Anonymkode: bf898...4ce 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #31 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 1.35): Hva er det med dere som må fjerndiagnostisere folk med autisme i tide og utide?🙄 Anonymkode: b1809...60d Kanskje fordi sensitivitet overfor klær er blant det mest vanlige hos de innenfor autismespekteret? Anonymkode: b947d...2e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #32 Del Skrevet 6. juli 2024 Jeg er var på materialer. Bruker naturmaterialer som bomull, lin og silke, samt veldig myk ull/merinoull. Har noe kasjmir. Unngår plastmaterialer som polyester og akryl, samt grov ull. Anonymkode: 8bdfb...8ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 6. juli 2024 #33 Del Skrevet 6. juli 2024 Jeg er akkurat lik. Bomull med elastan i, som kjennes mykt, ikke har ubehagelige sømmer eller lapper i er det jeg går for. Misliker og glidelås i plagg. Gensere kan ikke ha høy hals. Plagg kan ikke ha asymmetrisk snitt. Alt som er strikket klør. Alt av ull er uaktuelt, det gjelder også merinoull/silkeblandinger. Jeg kan gå med myke jeans om jeg skal ut på noe, men skifter med en gang jeg kommer hjem. Går aldri med vanlig bh, kun sportsbh. Har ikke autisme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #34 Del Skrevet 6. juli 2024 Jeg må klippe vekk alt av merker på klærne. Ingenting kan stramme. Jeg kan ikke gå med ull eller kasmir ol fordi alt klør og stikker så da går jeg heller rundt å fryser enn å gå med ull. Jeg hater vinteren mye pga. klær og at jeg da må ha på meg enda mere klær. Jeg kan ikke gå med mere enn en t-shorte over en genser under boblejakka. Og når det da kun kan være bomull så fryser jeg ihjæl så jeg kan aldri gå på ski eller skøyter om vinteren. Jeg klarer ikke å gå med klærne man må ha til dette målet. Jeg kan heller ikke gå med lue fordi luer klør og luer er kun i stikkende materialer. Og vanter eller votter er ekle å gå i. I tillegg liker jeg ikke å gå i vinterstøvler fordi de er så tunge og klamme og alt strammer og er ubehagelig. Alt med klær og sko er vanskelig. Og siden jeg kun går i bomull jersey klær så blir det kjedelig siden jeg aldri kan pynte meg bortsett når det er sommer og jeg kan gå med kjole. Jeg klarer ikke å gå med strømpebukser heller. Ikke i det hele tatt fordi det strammer enda mere og det er maks ubehagelig det også. Anonymkode: 3e3db...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #35 Del Skrevet 6. juli 2024 tøydokka skrev (17 minutter siden): Jeg er akkurat lik. Bomull med elastan i, som kjennes mykt, ikke har ubehagelige sømmer eller lapper i er det jeg går for. Misliker og glidelås i plagg. Gensere kan ikke ha høy hals. Plagg kan ikke ha asymmetrisk snitt. Alt som er strikket klør. Alt av ull er uaktuelt, det gjelder også merinoull/silkeblandinger. Jeg kan gå med myke jeans om jeg skal ut på noe, men skifter med en gang jeg kommer hjem. Går aldri med vanlig bh, kun sportsbh. Har ikke autisme. Akkurat lik her. Anonymkode: 3e3db...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #36 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akkurat lik her. Anonymkode: 3e3db...922 Meg over…. Bortsett fra myke jeans. Det klarer ikke jeg. Anonymkode: 3e3db...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 6. juli 2024 #37 Del Skrevet 6. juli 2024 Du er ikke alene. Jeg er kresen på klær. Liker ikke diverse stoffer som kjennes som plastikk på huden. Eller når klær føles elektriske. Heller ikke for trange klær og fikser ikke bukser som føles som de krabber opp i tissen. Kresen på hvordan sømmer er osv. En av grunnene til at jeg liker sommer, det er enklere å kle seg. På vinteren blir det lag på lag med baggy fleece bukser osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #38 Del Skrevet 6. juli 2024 tøydokka skrev (20 minutter siden): Jeg er akkurat lik. Bomull med elastan i, som kjennes mykt, ikke har ubehagelige sømmer eller lapper i er det jeg går for. Misliker og glidelås i plagg. Gensere kan ikke ha høy hals. Plagg kan ikke ha asymmetrisk snitt. Alt som er strikket klør. Alt av ull er uaktuelt, det gjelder også merinoull/silkeblandinger. Jeg kan gå med myke jeans om jeg skal ut på noe, men skifter med en gang jeg kommer hjem. Går aldri med vanlig bh, kun sportsbh. Har ikke autisme. Hvordan myke jeans mener du? Har du link til nettside? Jeg har prøvd alt av alle jeans i alle butikker og det er noe galt med alt. Dessverre. Så jeg tror nok jeg må gi opp selv om jeg skulle ønske jeg klarte å gå med noe som andre klarer å gå med til pynt. Anonymkode: 3e3db...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #39 Del Skrevet 6. juli 2024 Jeg går også kun med klær og sko som er komfortable. Gjerne blanding av polyester og bomull, og det må være stretchy. Gidder ikke knapper og dilldall. Er ikke på spekteret. Anonymkode: c6412...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #40 Del Skrevet 6. juli 2024 Ludovica- skrev (3 minutter siden): Du er ikke alene. Jeg er kresen på klær. Liker ikke diverse stoffer som kjennes som plastikk på huden. Eller når klær føles elektriske. Heller ikke for trange klær og fikser ikke bukser som føles som de krabber opp i tissen. Kresen på hvordan sømmer er osv. En av grunnene til at jeg liker sommer, det er enklere å kle seg. På vinteren blir det lag på lag med baggy fleece bukser osv. Elektriske klær er ille og alt plastikk er som polyester eller akryl utgår. Jeg liker også sommeren best fordi da er det enklest med klær. Jeg klarer ikke å gå med klær lag på lag jeg da. Da blir det for mye klær og jeg kjenner alle skrukker i klærne og jeg føler meg helt fanget. Klarer ikke å bevege meg i lag på lag. Da går jeg heller å fryser selv om det er dumt også fordi fryser meg ihjæl noe som også er ubehagelig. Og ikke kan jeg ha strømpebukser fordi det både er for klamt og stramt pluss at det er for mye klær og ekkelt å ha på. Anonymkode: 3e3db...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå