AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #1 Del Skrevet 29. juni 2024 Jeg er veldig var på klær og det er håpløst å finne klær til meg. Jeg går enten i kjoler i jersey om sommeren eller joggebukser, t shorte, og hettegenser og fleece om vinteren. Enten så er stoffet galt, eller så er klærne stive eller så tåler jeg ikke stoffet fordi alle klær må være tøyelige og myke. Jeg har slitt med dette siden jeg var barn og liker best sommeren kun fordi da kan jeg endelig gå i komfortable klær. Det å handle klær er pyton kun fordi jeg finner aldri noe jeg liker og når jeg endelig liker noen klær så kjøper jeg bare lignende klær. Så går alltid i det samme og jeg er lei. Jeg klør lett av mange typer stoff og det er ett mareritt å pynte meg 3/4 i året fordi da blir det joggeklær. 1/4 i året er sommeren så den går bra siden jeg liker kjoler av bestemt type stoff. Er det flere her som er var for klær? Hvilke klær liker dere? Ikke liker? Har det alltid vært sånn? Anonymkode: 3e3db...922 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #2 Del Skrevet 29. juni 2024 Autismespekter? Jeg og er var på tøy. Men vokste det litt av meg men noe sitter fortsatt. Jeg takker ikke feks gensere som er stramme på overarmene men ellers løse, eller bukser som henger feil sted på hofta, bh klarer jeg ikke gå med, noen psssformer på bukser hvor de er løse i livet med strammer litt når du går på feil sted.... Generelt tøy som ikke er like løse/stramme overalt da på en måte. Gensere uten hette er også ekkelt å gå med 🤣 Anonymkode: af195...618 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #3 Del Skrevet 29. juni 2024 Her var det mye ymse. Men det er ikke uvanlig å reagere på syntetiske stoffer, og like bedre naturstoffer som bomull, ull og lin mot kroppen. Innenfor dette så finnes det et hav med muligheter. Jeg har investert i en kvalitetsgarderobe med klassiske plagg, og gidder ikke følge moten og kjøpe fast fashion hver sesong. Men joggeklær er likevel forbeholdt hjemmet. Går an å tenke klær til anledning selv om man er "var" eller sær. Anonymkode: 5d57c...64a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #4 Del Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er veldig var på klær og det er håpløst å finne klær til meg. Jeg går enten i kjoler i jersey om sommeren eller joggebukser, t shorte, og hettegenser og fleece om vinteren. Enten så er stoffet galt, eller så er klærne stive eller så tåler jeg ikke stoffet fordi alle klær må være tøyelige og myke. Jeg har slitt med dette siden jeg var barn og liker best sommeren kun fordi da kan jeg endelig gå i komfortable klær. Det å handle klær er pyton kun fordi jeg finner aldri noe jeg liker og når jeg endelig liker noen klær så kjøper jeg bare lignende klær. Så går alltid i det samme og jeg er lei. Jeg klør lett av mange typer stoff og det er ett mareritt å pynte meg 3/4 i året fordi da blir det joggeklær. 1/4 i året er sommeren så den går bra siden jeg liker kjoler av bestemt type stoff. Er det flere her som er var for klær? Hvilke klær liker dere? Ikke liker? Har det alltid vært sånn? Anonymkode: 3e3db...922 Autismespekter Anonymkode: 961fa...f13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #5 Del Skrevet 29. juni 2024 Hvorfor sliter autister med klær? Anonymkode: 3e3db...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #6 Del Skrevet 29. juni 2024 Utrolig mange leger og mennesker som jobber i spesialisthelsetjenesten på dette forumet. Og ikke bare er de leger/psykologer men de diagnostiserer helt gratis, uten noen videre undersøkelser. Trenger ikke møte pasienten engang. Et innlegg med lite medisinsk info på kg og vips så trylles det ut diagnoser i øst og vest. Anonymkode: bf898...4ce 9 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #7 Del Skrevet 29. juni 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Utrolig mange leger og mennesker som jobber i spesialisthelsetjenesten på dette forumet. Og ikke bare er de leger/psykologer men de diagnostiserer helt gratis, uten noen videre undersøkelser. Trenger ikke møte pasienten engang. Et innlegg med lite medisinsk info på kg og vips så trylles det ut diagnoser i øst og vest. Anonymkode: bf898...4ce Jeg skrev av nysgjerrighet (derfor "?") det fordi jeg kjente meg veldig igjen selv og har den diagnosen... Må da være lov å spørre? Anonymkode: af195...618 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #8 Del Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Autismespekter? Jeg og er var på tøy. Men vokste det litt av meg men noe sitter fortsatt. Jeg takker ikke feks gensere som er stramme på overarmene men ellers løse, eller bukser som henger feil sted på hofta, bh klarer jeg ikke gå med, noen psssformer på bukser hvor de er løse i livet med strammer litt når du går på feil sted.... Generelt tøy som ikke er like løse/stramme overalt da på en måte. Gensere uten hette er også ekkelt å gå med 🤣 Anonymkode: af195...618 Har noen fått autismespekter på hjernen på kvinneguiden? Her er så mye autisme forklaringer på alle problemer og temaer at en må virkelig lure om den diagnosen passer på nesten alt og alle. Folk kan ha hudsykdommer både vanlige ordinære og sjeldne sykdommer og dermed få problemer med å ha på seg klær av ulike materialer og klær som strammer. Noe kan og skyldens vaner. Er man vant til løse myke klær vil klær som strammer og ikke har den miste elastisitet være uvant og ubehagelige. Klær som ikke puster som plastmaterialer polyester, akryl, nylon etc er heller ikke behagelige å gå med dersom en svetter bare bitte litt eller er en varm person. Kan være langt flere grunner enn noe på autismespekteret som gjør klær utfordrende å bruke. Sko ts, har du problemer med ulike typer sko? Eller kan du ta på deg hva det skulle være? Kulde og varme hvordan tilpasser kroppen din seg å fryse eller høye temperatur? Anonymkode: 36238...51b 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #9 Del Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Utrolig mange leger og mennesker som jobber i spesialisthelsetjenesten på dette forumet. Og ikke bare er de leger/psykologer men de diagnostiserer helt gratis, uten noen videre undersøkelser. Trenger ikke møte pasienten engang. Et innlegg med lite medisinsk info på kg og vips så trylles det ut diagnoser i øst og vest. Anonymkode: bf898...4ce Helt enig. Også er der en god del som saksbehandler og avgjør hvem som kan få ulike trygdeytelser på bakgrunn av mulige diagnoser diagnostisert av «spesialistene» her inne. Anonymkode: 36238...51b 2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #10 Del Skrevet 29. juni 2024 Jeg begynte å slite med dette etter jeg fikk ptsd og angst, og lurer på om det er fordi kroppen min er blitt veldig sensitiv. Det er skikkelig ille og jeg føler nærmest at klærne kveler meg, alt er stramt, ubehagelig osv. Jeg liker også som deg godt å gå i f.eks sommerkjole, eller jersey bukse. Jeans syns jeg er tortur. Løsningen min er å finne fine kjoler og myke klær som er fine eller mer pyntet, så jeg ikke ser ut som jeg bare går i «joggeklær». Da jeg liker å pynte meg. Men har litt samme problemet med sminke, føler jeg kjenner den på huden og det er også ekkelt. Anonymkode: d607f...f91 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #11 Del Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Utrolig mange leger og mennesker som jobber i spesialisthelsetjenesten på dette forumet. Og ikke bare er de leger/psykologer men de diagnostiserer helt gratis, uten noen videre undersøkelser. Trenger ikke møte pasienten engang. Et innlegg med lite medisinsk info på kg og vips så trylles det ut diagnoser i øst og vest. Anonymkode: bf898...4ce Ja, jeg er imponert over hvor lite utredning legene og psykologene på KG trenger, for å kunne sette en diagnose. Der har spesialisthelsetjenesten mye å lære, si😂 Anonymkode: 8302b...3bd 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #12 Del Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev av nysgjerrighet (derfor "?") det fordi jeg kjente meg veldig igjen selv og har den diagnosen... Må da være lov å spørre? Anonymkode: af195...618 Jo men der går jo ikke an å åpne en eneste tråd her inne på kg lengre uten at noen skal slenge noen diagnoser ut. "Jeg mener at..." -Mener du noe? Vel da har du sikkert autisme/PTSD/angst/depresjon. "Jeg spiste agurk i går" -Å spiste du agurk, vel da har du sikkert autisme/PTSD/angst 🙄 Det spiller jo heller ingen rolle for temaet om ts har eller ikke har autisme. Det er jo fulstendig irrelevant for temaet som ts ønsker å diskutere. Det må vel være mulig å diskutere noe, hva som helst uten at en må trekke en diagnose opp av hatten for absolutt ingenting. Anonymkode: bf898...4ce 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #13 Del Skrevet 29. juni 2024 Hva er det med dere som må fjerndiagnostisere folk med autisme i tide og utide?🙄 Anonymkode: b1809...60d 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #14 Del Skrevet 29. juni 2024 Skal ikke sitere alle, men ja, jeg er heeelt enig i at det ropes autisme, ADD ect over en lav sko (😉 i tråd med underforumet) her inne. Lurer nesten på hvor smal malen må være i dag for å passe inn i normen uten å tenke diagnose. Snart er vel denne forbeholdt roboter uten menneskelige quirks. Anonymkode: 5d57c...64a 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #15 Del Skrevet 29. juni 2024 Jeg klør veldig lett av klær. Liker ikke akryl klær. Men liker ikke joggebukser. Går i kjoler og skjørt hele året. Bruker naturmaterialer bomull, lin, merino ull, silke, Kashmir og skinn. Liker også enkelte viskose plagg og enkelte plagg i tyll, organza, og pustende trengs klær. Jeg kan ikke fordra klær som er ubehagelige på noe viss, alle merkelapper må jeg klippe vekk, men jeg har da et godt utvalg av varierte plagg allikevel. Det er da masse behagelige og fine plagg og få tak i. Kan du ha låst deg litt vell fast i et mønster her? Anonymkode: 91f7f...ff5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #16 Del Skrevet 30. juni 2024 Jeg kjøper og bare myke klær i bomull eller lin. Jeg har atopisk eksem, og vil at klærne skal være myke og pustende. Hjemme bor jeg i tynne pysj bukser i bomull, da det er mykest og puster best. Ellers bruker jeg bare kjoler. Jeg er og utrolig sær med sko, for de må være god og gå med, med demping, og de må være myke og behagelige på. Så sliter veldig med å finne noe annet enn joggesko. Og jeg har ikke autisme diagnose. Anonymkode: 7a41d...f62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #17 Del Skrevet 30. juni 2024 Det er sanseforstyrrelse. Trenger ikke å være autistisk for å ha det, selv om det er et vanlig symptom. Anonymkode: f3f3c...e8d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #18 Del Skrevet 30. juni 2024 Men hvorfor er folk med autisme var på klær? Anonymkode: 3e3db...922 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. juli 2024 #19 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 3.22): Det er sanseforstyrrelse. Trenger ikke å være autistisk for å ha det, selv om det er et vanlig symptom. Anonymkode: f3f3c...e8d Så man har en sanseforstyrrelse dersom man ikke orker å ha på seg trange klær i polyester, akryl etc.? I så fall lever jeg godt med min! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #20 Del Skrevet 5. juli 2024 Uten å skulle stille noen diagnose, har jeg lest flere ganger at intelligente mennesker er mye mer vare på stoffer og fasong enn andre, og at de oftere går for komfortable klær med litt løs fasong. Noe som jo stemmer med mange professorer. Jeg vet ikke. Men jeg har noen svært intelligente venner, og de går i store gensere, store skjorter, komfortable bukser hele gjengen. Min mann, som scoret over 150 på IQ test er notorisk på sømmer og passform. Sokker som jo sitter helt inntil huden hele veien er han så kresen på at det er helt utrolig. Tykkelse på stoffet, måten de er «strikket» på, elastisitet, lengde og ikke minst sømmen ved tærne. Min mann er ikke autist for øvrig. Anonymkode: bb069...977 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå