Gå til innhold

Ferie og store barn:Dilemma

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får bare dårlig samvittighet av dette, det føles veldig egoistisk å gjøre det sånn. Å prioritere meg selv over dem, på en måte. 

Anonymkode: 690a4...2d9

Du føler slik fordi du er vandt med å alltid ta vare på/ hensyn til dem. Men de er voksne. Det er livet som skjer. Du må tenke annerlede. Du bestemmer hvor og når. De er heldige om de får, og kan, bli med. 

Anonymkode: 4adaa...ca4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du føler slik fordi du er vandt med å alltid ta vare på/ hensyn til dem. Men de er voksne. Det er livet som skjer. Du må tenke annerlede. Du bestemmer hvor og når. De er heldige om de får, og kan, bli med. 

Anonymkode: 4adaa...ca4

Kjenner at dette må jeg jobbe mye med. 

Takk for innspill i tråden!

Anonymkode: 690a4...2d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om de velger å arbeide i skoleferiene så har de jo ikke fri når du har fri. Dersom de alltid arbeider i alle ferier ville jeg først sett i speilet om dette er en livsstil jeg har oppmuntret eller modellert. I så fall ville jeg endret kurs. En er ikke med vilje en dårlig rollemodell. Dersom du ikke modellerer konstant jobbing men de velger den livsstilen? Ta ansvar for å formidle hvor galt det valget vil gå for dem.

Hva de definerer som «gøy» er jo individuelt, og det er på ingen måte verken naturlig eller sunt at foreldre uten innspill fra eller hensyn til ungene planlegger ferie. Mn drar sammen - man planlegger sammen. Og alle får likt viljen sin og tar hensyn.

Du er den voksne. Du ønsker å dra på ferie. Derfor foreslår du at dere sammen planlegger noe i god tid til ditt reisebudsjett. Og så tar du ansvar for å drive planleggingen fremover slik at du rekker å bestille det dere vil ha innen fristen. Dersom du ikke er interessert i å dra uten minst en av dem? Da kommuniserer du det tydelig. Dersom du er interessert i å dra alene eller å dra sammen med en venn/slektning? Da kommuniserer du det tydelig. 

Og dersom du har en «deadline» for bestilling? Da bestiller du innen fristen. Dersom de ikke før den har klart avtale jobb eller andre planer med venner? Da er valget deres å enten ikke bli med, eller betale mellomlegget mellom pris ved din bestilling og pris når de selv bestiller. Enkelt, likefrem.

Normalt har reisekompanjonger likt ansvar for plan og fremdrift. Men her er du i en utslitt posisjon: det er både du som er den voksne, og du som primært vil. Hoveddelen av ansvaret faller på deg. Og du modellerer ikke god adferd ved å velge å være ubesluttsom.

Anonymkode: 85c1e...0de

Ungdommer som jobber har på ingen måte hatt en dårlig rollemodell, tvert imot

Anonymkode: e1596...2fc

• Liker 3
Skrevet

Vi har gitt opp å få det til å passe for alle de store ungdommene. Er det ikke jobb, er det venner eller festival. Helt greit, de har jo sine egne liv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine ungdommer har sommerjobb, mannen må ta fellesferie og jeg har full frihet ifht ferietidspunkt. Ungdommene har 16 dager i løpet av sesongen de kan melde inn ferie på forhånd så da satt vi oss ned og hadde et familieråd. De ville være med på ferie, så da ble vi enige om hvilke 8 dager de meldte inn for felles ferie, også har de 8 dager de selv plasserer. Men det var et krav fra oss på at de måtte si fra i slutten av mai at de kunne og ville være med. 

eldste sa ifjor at hen ville prioritere å jobbe, så fikk hen ikke ut fingeren for å søke tidlig nok så hen fikk ikke jobb. Men da var det for sent for å bli med så hen ble hjemme. Hen kunne jo da booket og betalt  selv (hen er over 18 og flyttet hjemmefra, så det var et tilbud om å bli med og ikke gitt at hen skal være med oss) men da var det blitt mye dyrere. Vi har fire barn/ungdommer så vi må være relativt tidlig ute med å booke ferie, så det var ikke et alternativ å betale i dyre dommer for en som var for lat/fin på det/burde tatt mer initiativ  (ja det synes jeg) til å få seg en sommerjobb…

Anonymkode: 28d30...48e

AnonymBruker
Skrevet

Nå sier du at det er reise neste uke, hvis noen vil være med får de si det nå. Hvis ikke drar du alene. Makan til dulling med voksne barn. De burde dra på interrail eller til Magaluf for egne penger, du dra dit du vil. 

Anonymkode: 4fb02...70f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...