Gå til innhold

Får ikke solgt huset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tjue dager er ikke så lenge, men jeg skjønner at dere får litt panikk. Som flere nevner, er august en god måned. Ha litt is i magen og regn på hvor lavt dere kan hå hvis dere får et bud i sommer. 


Vi bor utenfor Oslo, men her har det de siste par årene vært helt vanlig med o helter som ligger et halvt år, opp til et år. De fleste bankene her krever derfor at man selger før kjøp av ny bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En leilighet like ved her ble solgt etter en måned, ble solgt 350000 under prisantydning. Det hadde vært 14 visninger og flere var interessert men selger lot det gå fordi det kostet 30000 i måneden og vente.

Anonymkode: e09b1...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 21.19):

Så du kjøper nytt hus og flytter annethvert år? Hvordan orker man det, da? Jeg har flyttet to ganger på 50 år. Syns det er nok.

Anonymkode: bb980...0c6

Det er ganske vanlig å kjøpe seg oppover på denne måten. Vi flyttet tre ganger mellom 2018 og 2023, og har gått fra en slitt 65 kvm leilighet i 3. etasje uten heis, til 250 kvm enebolig. 

Anonymkode: 3b2a3...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 20.21):

Da har dere priset det for høyt. 

Anonymkode: 2031a...b4e

Dette er ikke nødvendigvis sannheten ! Det veldig få forstår er at en prisantydning bare er noe megler og selger setter opp sammen. Megler ut i fra hva prisen kan bli i dette spesifikke området, selger ut i fra hva han vil ha for boligen så kommer de frem til en sum. Som oftest realistsiks om megler er dyktig.

Min megler var krystallklar, ikke gå for noe luftslåttpriser for det ender ikke godt. Legge seg litt under det man forventer å få for boligen, men som man også kan være villig å selge for. Min bolig gikk i rekordfart til langt over prisantydning.

Fordi boligen min er noe spesielt ? Neppe, bra beliggenhet ja, men mye å gjøre med den. Men realiteten var helt klinkende klar. Det var flere stykker som var interessert i akkurat denne boligen, og de begynte en budrunde ut av det hinsidige :) 

Jeg var forberedt på at dette ville ta tid, det tok få dager. Fordi det var flere som var på markedet akkurat da, når jeg valgte å legge den ut.

 

Til TS : Du var litt sent ute med å legge den på markedet ut i fra det som er mest gunstig. Tidlig mai er mye mer gunstig, så når juni og juli kommer er det veldig mye vanskeligere på grunn av ferietid. Hadde plukket den ut av markedet til midten av august når ferien er slutt, for da kommer neste gunstige periode.  Gå ned litt i pris også, og stase på at at det er flere interesserte. 1 budgiver ? Han styrer premissene.  Flere budgivere så er det du som styrer de :)  Så enkelt og så vanskelig er dette faktisk. Mange strategiske valg man skal ta, og ikke minst være "heldig" og komme ut i markedet når noen vil ha akkurat din bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 20.31):

Hmmmm....selg før du kjøper har rådet vært de to siste årene. 

Hva er grunnen til at dere kjøpte først? 

Anonymkode: cd3a1...630

Jeg skjønner ikke hvordan folk tør å selge uten å vite hvor de skal flytte. Jeg har flere venner som har brent seg på at overtakelse av gammel bolig nærmer seg uten at de har fått kjøpt noe nytt. Da må man jo kjøpe hva som helst, kanskje. Med barn og behov for barnehageplass ville jeg aldri turt det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan folk tør å selge uten å vite hvor de skal flytte. Jeg har flere venner som har brent seg på at overtakelse av gammel bolig nærmer seg uten at de har fått kjøpt noe nytt. Da må man jo kjøpe hva som helst, kanskje. Med barn og behov for barnehageplass ville jeg aldri turt det. 

Ikke alle har barn, ikke alle har behov for barnehageplass, ikke alle er avhengige av å bo i samme område. Noen sjekker markedet på forhånd, og har realistiske krav og forventninger.

Alle mine venner har solgt først, og ikke hatt noe som helst problem med å kjøpe noe nytt uten å stresse.

Anonymkode: 525a2...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil tidspunkt å legge ut på.

Vi kjøpte i mai for noen år siden. Megler anbefalte å vente med å legge ut til august. Så vi forberedte oss på 3 måneders mellomfinansiering, minst. 

Men megler hadde rett. Etter ferien var alle veldig "på", og klar for å ta tak i dette med boligkjøp. Endte med priskrig, godt over takst, og 10 (veldig stressende flytting) dager med mellomfinansiering. 

Problemet nå er at markedet husker at det har vært ute, og derfor tror det er et dårlig objekt. 

Anonymkode: 78e26...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alle har barn, ikke alle har behov for barnehageplass, ikke alle er avhengige av å bo i samme område. Noen sjekker markedet på forhånd, og har realistiske krav og forventninger.

Alle mine venner har solgt først, og ikke hatt noe som helst problem med å kjøpe noe nytt uten å stresse.

Anonymkode: 525a2...17d

Ville vært fullstendig uaktuelt å selge først, selv uten barn. 

Vi brukte år på å finne det vi ville ha. Ønsket da å bo bra og tjene penger i boligmarkedet disse årene også. 

Anonymkode: 78e26...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 22.22):

Hellerud. Tror annonsen er grei, men mulig prisen er noe høy. 

Anonymkode: 879d8...c9f

Etter ett raskt søk på finn så vil jeg si at dette er priset for høyt. Ja, det er ett kjempefint området og har stort potensiale men det er mye på markedet nå, folk er kresne og hvis det er det huset jeg tror det er så må kjøper legge endel i oppussing. Til sammenligning så dukket det opp ett annet oppussingsobjekt som "solgt" i samme område med en prisantydning på rundt 2 mill under ditt. 

Anonymkode: 18c28...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is i magen, TS ❤️ mulig at dere la ut for tett på sommerferien. 

Hus og rekkehus i Oslo er treigt nå. Vi har fulgt markedet på Høybråten en stund nå fordi vi vurderer å selge.

Ser flere eneboliger på bruktmarkedet der som har ligget ute siden i fjor høst. De som blir solgt har gjerne ligget ute i 3-4 måneder. Vurderer nå å legge ut vår bolig til salgs selv om vi ikke har kjøpt ny ennå, bare fordi vi ser at det kan ta lang tid å få solgt, men er ikke så enkelt det heller da det er få utleieboliger i det området vi skal flytte til. 😬

Anonymkode: 108fb...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke alle har barn, ikke alle har behov for barnehageplass, ikke alle er avhengige av å bo i samme område. Noen sjekker markedet på forhånd, og har realistiske krav og forventninger.

Alle mine venner har solgt først, og ikke hatt noe som helst problem med å kjøpe noe nytt uten å stresse.

Anonymkode: 525a2...17d

Nei, det skjønner jeg, men det er svært få som bor i enebolig på Hellerud uten barn og ikke er pensjonister. Mulig TS er pensjonist, men får liksom ikke inntrykk av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan folk tør å selge uten å vite hvor de skal flytte. Jeg har flere venner som har brent seg på at overtakelse av gammel bolig nærmer seg uten at de har fått kjøpt noe nytt. Da må man jo kjøpe hva som helst, kanskje. Med barn og behov for barnehageplass ville jeg aldri turt det. 

Enig med det du skriver. Vi brukte nesten 5 år før et hus vi virkelig hadde lyst på dukket opp i rett område.

Hadde aldri solgt før jeg hadde kjøpt.

Anonymkode: 3ceb4...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...