Gå til innhold

"omtaler" fra andre ved Medarbeidersamtale - vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever alle det? Altså at man sitter i medarbeidersamtaler og så tar leder opp ting som andre har sagt? Eller at leder går og spør dem om en omtale. 

For jeg har faktisk aldri opplevd å bli spurt hvordan det har vært å samarbeide med noen, og jeg har ofte opplevd å bli behandlet dårlig.

Men jeg sier jo gjerne ikke til en leder at x og y hadde en kjip dag og er vanskelige. Jeg opplever også at leder blir sur om jeg name dropper noen. Så hva er egentlig det her? 

Anonymkode: 8850c...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medarbeidersamtaler kan være lagt opp på veldig mange ulike måter. Det heter utviklingssamtale hos oss. Det er ikke helt urimelig at leder kommer med hentydning til hva andre har sagt om deg - men da nevnes ikke navn, mer enn at "kolleene dine gir deg gode tilbakemeldinger på sånn og sånn", eller "det kan være at noen oppfatter deg som .... ". Dette må da selvsagt være helt anonomt, og pakkes veldig fint inn...  Og det må være noe som er viktig - ikke "sladder". F.eks. kan det være greit å få beskjed om andre oppfatter en som altfor direkte - så vil da lederen gjerne si at det ikke er feil, men at det kan bli dumt for vedkommende om man ikke er litt oppmerksom på det...

...ellers skal man ikke snakke om andre i medarbeiderstamtalen. Jeg var gjennom det sist med min sjef - hen snakket stort sett om hvor dårlig andre var på ditt og datt... Håpløst. Selv har jeg også lederansvar og prøver å gjøre samtalen mest mulig saklig - og jeg synes en medarbeidersamatle med bare skryt blir litt fake. Så jeg tar gjerne med noen forbedringspunkter.

Anonymkode: 25a86...1d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste lederen min praktiserte det der. Vi var flere som syntes det var skikkelig ubehagelig og vi sa i fra og da kuttet han det ut.

Anonymkode: a9a76...f69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siste lederen min praktiserte det der. Vi var flere som syntes det var skikkelig ubehagelig og vi sa i fra og da kuttet han det ut.

Anonymkode: a9a76...f69

Og da mener jeg altså at han gikk rundt til kollegaer og spurte hva de mente om oss.

Anonymkode: a9a76...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke vanlig å bli bedt om omtale av andre.

 

Men jeg for min del synes det er relevant å ttelle frem hvem jeg samarbeider best med. Jeg kam også nevne hvis det er noen jeg synes det er krevende å kommunisere med. Ikke for å "bedømme" mine medarbeidere, men mer refleksjon over hvordan jeg fungerer i møte med dem. 

Aldri opplevd at det har blitt tatt negativt av leder. Men er i utgangspunktet en veldig positiv person og er nøye med å ha min oppførsel i fokus. I jobben jeg har nå jeg svært kompetente og godt voksne kollegaer og leder, så ville ikke nødvendigvis brukt dette eksemplet om lederen min var 19 år...

Sier ikke feks at " Guri leverer aldri i tide" men :

"jeg opplever at det stadig blir misforståelser mellom meg og Guri ang. frister, trenger litt input på hvordan vi kan samarbeidet bedre, har du noen tips". 

Anonymkode: 89fd0...dc3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk husker det som er negativt, for å være ærlig. Og om man er venner med vedkommede så sier man så klart bare det som er fint. 

Anonymkode: 8850c...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som leder gjennomfører jeg medarbeidersamtale med alle mine ansatte hvert år. Hva de ansatte synes om samarbeidet med kolleger og oppdragsgivere er vesentlige punkter som tas opp. Det hender det da kommer opp negative punkter. Det kan være enkelte som er trege med leveranser/tilbakemeldinger, andre som er dårlige til å informere osv. Da er det naturlig at jeg tar dette opp i samtaler med den det gjelder. Min rolle er å finne løsninger. Det kan være noen som ikke bør jobbe sammen, noen som trenger støtte til struktur, eller at noen.må skjerpe seg. 

Anonymkode: 5f3de...9a3

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har merket meg er at noen ledere kommenterer personlighet. Du må ta mer plass, du må være mer ekstrovert, «Anne» mener du er for stille etc. Det er respektløst. Man har den personligheten man har, med styrker og svakheter, og man kan vanskelig endre den. Dvs unødvendig og uheldig «tilbakemelding».

Anonymkode: 1d352...5d7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg har merket meg er at noen ledere kommenterer personlighet. Du må ta mer plass, du må være mer ekstrovert, «Anne» mener du er for stille etc. Det er respektløst. Man har den personligheten man har, med styrker og svakheter, og man kan vanskelig endre den. Dvs unødvendig og uheldig «tilbakemelding».

Anonymkode: 1d352...5d7

Ja dette. Synes mange glemmer at det er meningen å bygge opp, ikke rive ned og ha null respekt. Ikke alle er superflink sosialt. 

Anonymkode: 8850c...b96

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en styrer som bruker medarbeidersamtaler som  baksnakkemøter. Det er så ekkelt, hun forsnakker seg om hva andre har sagt og rotter seg sammen med de sterkeste. Medarbeidersamtaler på vår arbeidsplass er noe flere gruer seg til, enda det skal være motsatt og oppløftende. Plutselig glemte hun den ene gangen å låse inn notater i arkivskapet, de lå strødd rundt på plassen hennes. Jeg er sikker på at flere har lest alt. Ble dårlig arbeidsmiljø etter det. Hun stilte dårlige spørsmål som ledet til å snakke om andre.. Værste jeg har vært med på.

Anonymkode: 092b8...4a4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut å ty til slarv og rykter som et argument under medarbeidersamtale. Er også en stygg måte for ledere å maskere sitt eget forvridde syn på deg. "Kolleger mener at du er...", og så er det egentlig lederen som mener det. 

Er jo oppskriften på kaos og nedbryting. 

Har heldigvis aldri opplevd det, eller gjort det selv.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vår leder gjorde det ble mange faset ut etterpå, selv om det var kommunal barnehage og faste ansettelser. 

Anonymkode: ad7a4...cde

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en så stort fan av medarbeidersamtaler.  Om du er fornøyd med alt på jobben og kollegaer det går fint.  Men om det dukker opp noe problemer som mobbing eller dårlig arbeidsmiljø, det er ingen trygg måte å si fra om sånne ting så må man sitte og si - Nei, det er ingen mobbing alt  går bra.  Og da blir det falsk informasjon lagd inntil skuffet, hvis ingen bry seg å lese den i hvert fall!  Problemet er også noen av de spørsmålene.  De bør holde seg nøytrale, om man har nok tid, gode rutiner at man blir godt informert og kan lett informere videre, at man har nok verketøy og middels på jobb osv.  Hvis disse ting er på plass det selv vil føre til en bra arbeidsmiljø.

Å snakke om arbeidsmiljø og forhold med andre kollegaer er  problematisk.  Til å si fra at de er problemer kan føre til konsekvenser, selv om medarbeidsamtaler kommer under taushetsplikt.  Sånne spørsmåler er bedre satte på de anonyme kartlegging.  Også medarbeidersamtaler er ofte frivillig - ikke en plikt.  Men det avhenger på din individuel avtalen. På min siste samtalen jeg hadde ikke lyst for det men følgte jeg hadde ikke lov til å si nei.  Jeg visste ikke når var min sist samtale og jeg var  redd for å spørre.  Jeg ble visste en side av spørsmåler forhand, kom inn og ble vist side 2 av skjema uten at jeg kunne forberedre meg der ble det spørsmåler om mobbing og arbeidsmiljø.  Jeg ble spurt rett og slett om jeg hadde blitt mobbet.  Jeg hadde og han som spurte meg visste det også, med ble nødt til å si nei.  Så var det en ubehag for meg.

For meg er disse medarbeidsamtaler bortkastet tid og penger.  Det tar noe 45 minutter per ansatte som kan sammenligne til flere dagers eller ukers arbeid som kan brukes til mange andre ting.  Det er for mye snakking som erstatte ekte arbeid og kan fore til mye problemer enn det er mente til å løse.  Det er på tid til å si fra at nei, dette spørsmalet om min kollegaer, min personlig forhold vil jeg IKKE svare til.  Hvis flere gjøre det da MÅ vår lederene og arbeidsgiverene endre den måten de vurdere deres ansattes opplevelser av jobben.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobber nå er en av forberedelsene til utviklingssamtale å be andre om å gi tilbakemelding til deg gjennom ansattsystemet vårt. Du velger selv hvem du vil spørre. Man går inn i systemet, skriver navnet til personen, også får de en mail med melding om at jeg har bedt dem om tilbakemelding. De får da 3 spørsmål som de skal svare på; 1) Hva synes de du gjør bra 2) Hva kan du jobbe med å forbedre 3) Hvordan har samarbeidet vårt vært. 

Det er et ok system. Hjelper i forhold til baksnakking da alle parter vet at alt er åpent for deg og hvem som svarer. Du kan se tilbakemeldingene før samtalen og forbedre deg. I tillegg velger du selv hvem du spør, så da kan man jo velge de man samarbeider best med.

Anonymkode: 48b60...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når vår leder gjorde det ble mange faset ut etterpå, selv om det var kommunal barnehage og faste ansettelser. 

Anonymkode: ad7a4...cde

Ja, du mener at bare noen blir plukket ut sånn, om leder har lyst å ta dem på noe? For jeg har som sagt alri opplevd å bli spurt hvordan jeg hadde det når jeg samarbeidet med vedkommede. 

Anonymkode: 8850c...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Der jeg jobber nå er en av forberedelsene til utviklingssamtale å be andre om å gi tilbakemelding til deg gjennom ansattsystemet vårt. Du velger selv hvem du vil spørre. Man går inn i systemet, skriver navnet til personen, også får de en mail med melding om at jeg har bedt dem om tilbakemelding. De får da 3 spørsmål som de skal svare på; 1) Hva synes de du gjør bra 2) Hva kan du jobbe med å forbedre 3) Hvordan har samarbeidet vårt vært. 

Det er et ok system. Hjelper i forhold til baksnakking da alle parter vet at alt er åpent for deg og hvem som svarer. Du kan se tilbakemeldingene før samtalen og forbedre deg. I tillegg velger du selv hvem du spør, så da kan man jo velge de man samarbeider best med.

Anonymkode: 48b60...301

Det høres veldig bra ut da.

Anonymkode: 8850c...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei det er ikke vanlig å bli bedt om omtale av andre.

 

Men jeg for min del synes det er relevant å ttelle frem hvem jeg samarbeider best med. Jeg kam også nevne hvis det er noen jeg synes det er krevende å kommunisere med. Ikke for å "bedømme" mine medarbeidere, men mer refleksjon over hvordan jeg fungerer i møte med dem. 

Aldri opplevd at det har blitt tatt negativt av leder. Men er i utgangspunktet en veldig positiv person og er nøye med å ha min oppførsel i fokus. I jobben jeg har nå jeg svært kompetente og godt voksne kollegaer og leder, så ville ikke nødvendigvis brukt dette eksemplet om lederen min var 19 år...

Sier ikke feks at " Guri leverer aldri i tide" men :

"jeg opplever at det stadig blir misforståelser mellom meg og Guri ang. frister, trenger litt input på hvordan vi kan samarbeidet bedre, har du noen tips". 

Anonymkode: 89fd0...dc3

Jo det er vanlig. Jeg jobber i et stort konsern og vi må omtale medarbeidere i forkant av en utviklingsamtale. 

Anonymkode: de8b8...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo det er vanlig. Jeg jobber i et stort konsern og vi må omtale medarbeidere i forkant av en utviklingsamtale. 

Anonymkode: de8b8...090

Det er ikke vanlig hos oss. Trodde formålet var å utvikle seg selv, ikke baksnakke andre medarbeidere. Jeg kan mene mye om mange, men holder det for meg selv. Det kan bikke over i mobbing, uthenging, Anne er sånn og slik, Karl er helt håpløs osv. Noen ganger er det noe i det, andre ganger er det rent oppspinn. 

Anonymkode: 29f52...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...