Gå til innhold

Penjonsalder økes,men har neste genrasjon lenger utholdenhet ?


Acer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å kunne få både lønn og pensjon må det bli slutt på. Jeg tenker at man burde kunne for eksempel jobbe 40% og ha 60% pensjon, det er greit. Men å ta ut pensjon samtidig som man fortsetter å jobbe 100%? Nei.

Anonymkode: bc795...a45

Så enkelt er det nok ikkje    😪

En høy andel av de som nå er iferd med å gå utav arbeidslivet både i offentlige og privatsektor har  tariffavtaler m/ førttidspensjonering  v/ 62 år. og de kan kombinere jobb, pensjon, arbeidsledighetstrygd til fylte 67 år. 

Regjeringen Støre og Solberg  har felles  ønske om  å ha flest muleg pensjonister 62 +   lenger i jobb som ledd i å beholde fagkompetansen.  Dei fleste bedrifter ønsker ikkje å  ha  deltidstilsette, men  fulltidstilsette.  Det er vel så viktig å tenke på pensjonsavtaler som lønn når ein søker på en jobb.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å kunne få både lønn og pensjon må det bli slutt på. Jeg tenker at man burde kunne for eksempel jobbe 40% og ha 60% pensjon, det er greit. Men å ta ut pensjon samtidig som man fortsetter å jobbe 100%? Nei.

Anonymkode: bc795...a45

Enig!! Å det burde vært en mulighet fra man er f eks 58-60-62. Mange ønsker å stå i jobb lengst mulig . Men har kanskje ikke helse til mer enn 50-60% . Ta ut prosentvis pensjon tidligere , pluss jobbe , tenker jeg kunne spart staten for mye sykepenger / færre uføre . 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så tenker jeg at det med økt pensjonsalder bare er et spill for galleriet. Det vil bare føre til en økning i uføretrygdede, som blir mer og mer vanlig jo nærmere pensjonsalder man kommer.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Generasjonen med dagens førtidspensjonister er jo ikke akkurat stayere de heller. De går av fordi de er «lei» og skal «nyte pensjonisttilværelsen. Så de går fjellturer, spiller golf og drar til syden mens staten spanderer.

I gamle dager levde de fleste bare et par år etter at de gikk av med pensjon. Nå er det lagt opp til at gjennomsnittet kan være pensjonert i ca 17 år…

Anonymkode: 3285a...d63

Det er virkelig sant. De fleste jeg kjenner som er pensjonister (foreldre og deres venner/omgangskrets) har stort sett gått av med pensjon i god tid før de ble 70, og de raser rundt på konserter, møter i ymse foreninger, trener, drar på kafé og er i Spania i månedsvis om vinteren. De har det mer travelt enn meg, som er i full jobb med tre barn, kan det virke som. De har jo helt åpenbart mulighet til å jobbe, men det ønsker de ikke. Og jeg kan forstå det, altså, det er jo fint å kunne nyte livet mens man har helsa til det. Men de pensjonene de finansierer denne friheten med, det kan vi i generasjonene under bare drømme om. 

Anonymkode: bc795...a45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (35 minutter siden):

Så enkelt er det nok ikkje    😪

En høy andel av de som nå er iferd med å gå utav arbeidslivet både i offentlige og privatsektor har  tariffavtaler m/ førttidspensjonering  v/ 62 år. og de kan kombinere jobb, pensjon, arbeidsledighetstrygd til fylte 67 år. 

Regjeringen Støre og Solberg  har felles  ønske om  å ha flest muleg pensjonister 62 +   lenger i jobb som ledd i å beholde fagkompetansen.  Dei fleste bedrifter ønsker ikkje å  ha  deltidstilsette, men  fulltidstilsette.  Det er vel så viktig å tenke på pensjonsavtaler som lønn når ein søker på en jobb.   

Når kampen om arbeidskraft spisser seg til, vil nok flere bedrifter måtte finne seg i å ha deltidsansatte. 
Muligheten til å kombinere jobb og pensjon uten avkorting tenker jeg burde fjernes. 

Anonymkode: bc795...a45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ikke at noen er overrasket over at pensjonsalderen øker... Vi blir stadig eldre, og pensjonsordningen er ikke bærekraftig. Jeg kjenner folk som har vært pensjonister i over 30 år.

Jeg er innstilt på å jobbe til jeg er 70, og ser ingen problemer med det. Jeg hadde "sliter" jobber da jeg var i 20-åra, men det sa seg i grunn selv at kroppen ikke tåler slike jobber i lengden. Jeg valgte derfor å ta en utdannelse som gav en jobb med gode karrieremuligheter, god lønn og pensjonsordning. Sitter nå mest på kontor, og sørger for å trene og spise sunt.

 

Vi blir jo ikke eldre, tvert i mot. 

"Forventa levealder for menn var 80,9 år i 2022. Det er et fall på 0,7 år sammenligna med 2021, som er den største nedgangen fra ett år til det neste etter andre verdenskrig."

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/dode/artikler/forventa-levealder-falt-i-2022

Anonymkode: 31d90...7c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil aldri fungere. Resultatet blir flere sykemeldinger og uføretrygdede. Helt utrolig at politikerne ikke ser det. De som vil kan jobbe lengre, men pensjonsalder bør være som i dag. Fordi om vi lever lengre, betyr det ikke at vi vil være i stand til å jobbe lengre. 

Anonymkode: faf50...282

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Generasjonen med dagens førtidspensjonister er jo ikke akkurat stayere de heller. De går av fordi de er «lei» og skal «nyte pensjonisttilværelsen. Så de går fjellturer, spiller golf og drar til syden mens staten spanderer.

I gamle dager levde de fleste bare et par år etter at de gikk av med pensjon. Nå er det lagt opp til at gjennomsnittet kan være pensjonert i ca 17 år…

Anonymkode: 3285a...d63

Pensjoner som AFP-folketrygden -teenestepenjsoner etc.  er  såvist ikkjje noen gavepakker som  staten deler ut til pensjonister til sydenferier. 

Det finnes ikkje noen sikre dokumentasjoner på at folk flest lever lenger idag en tidligere, men  kvinner lever igjennomsnittleg lenger en menn.Menn har fortsatt høy andel   risikofylte jobbene, og er  blitt eksponert for helseskadelige  stoffer i tilknyttning til jobben en kvinner. Norge har hatt økt  befolkningsvekst siste årene som følge av høy innvandring -og arbeidsinnvandring. som skal ta del i pensjonsutbetalingen. 

Ingen vet  hvor høy eller lav eldrebølgen  ettersom ingen vet hvor  høy / lav dødligheten blir blandt de eldre. Pensjonsfondet er idag på omlag 17000 milliarder, og det meste av fondet er plassert i utenlanske aksjer.  Herr Tangen har antydet at  får ein eit internasjonalt  børsras kan omlag 60 % av fondets verdi  ryke.    

 

Endret av Acer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen burde jo heller være å droppe alderspensjon, og at alle i stedet går over på uføretrygd når de ikke lenger er i stand til å stå i arbeid. Så da vil jo det variere, og de i sliteryrkene vil sannsynligvis gå i stykker før advokatene, som ofte kan jobbe til de er 80.

I tillegg bør man slutte å gi livsforlengdene behandling til pleiepasienter. Kun lindrende behandling.

Anonymkode: fdadd...952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Generasjonen med dagens førtidspensjonister er jo ikke akkurat stayere de heller. De går av fordi de er «lei» og skal «nyte pensjonisttilværelsen. Så de går fjellturer, spiller golf og drar til syden mens staten spanderer.

I gamle dager levde de fleste bare et par år etter at de gikk av med pensjon. Nå er det lagt opp til at gjennomsnittet kan være pensjonert i ca 17 år…

Anonymkode: 3285a...d63

Dette.

Dagens pensjonister lever som konger. Det blir ekstremt mye verre for de som kommer etter, som ikke rekker å bli gjeldsfrie før de er pensjonister eller som leier forsi de aldri har fått råd til å kjøpe egen bolig... flere og flere unge står utenfor boligmarkedet.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når kampen om arbeidskraft spisser seg til, vil nok flere bedrifter måtte finne seg i å ha deltidsansatte. 
Muligheten til å kombinere jobb og pensjon uten avkorting tenker jeg burde fjernes. 

Anonymkode: bc795...a45

Kampen om arbeidskrafta innenfor en rekke fagområder er iferd med  å  tilspisse seg.

  Dels  på grunn av lav kronekurs  og  utenlanske velger fortrinnsvis andre land som er mer lukrative.  Dels på grunn  av mange bedrifter har vert inne i en  omstillingsperiode m/ ordresvikt  Har måtte kvitte seg med mange eldre arbeidstagere som nå forlengst er gått  inn i en  penjsonstilverelse . Bygg-og annlegg er inne i en nedgansgperiode, og høyst sansynleg vil mange av de  faglærde aldri  kome tilbake i jobb.  Ingen vet utfallet av  krigen  Ukraina  om den  utvikler seg til noe mer, og  igjennooppbyggingen  vil troleg endre på arbeidsflyten i hele Europa.  Lønningen i Polen er komt på ein nivå så det gjør polske arbeidere mindre  attraktivt å reise til Norge som før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (14 minutter siden):

Dette.

Dagens pensjonister lever som konger. Det blir ekstremt mye verre for de som kommer etter, som ikke rekker å bli gjeldsfrie før de er pensjonister eller som leier forsi de aldri har fått råd til å kjøpe egen bolig... flere og flere unge står utenfor boligmarkedet.

Norge har fått mange nyrike personer de senere årene ettersom  de   har fått en aksjepost, eller formue i dåpsgaver, og ein  vil ein nok bare se ein fortsettelse av det

  Dersom dine smådomer er rette   at dagens pensjonister lever  som konger så er  det vel noen arvinger som  skal overta "tronen og hoffet"  ettersom det er  begrenset hvor mye  pensjonistene får plassert i likskjorta.  På eit eller annet tidspunkt vil folketalet begynne å synke etterhvert som de som dag blir eldre dør. Holdningen blandt  mange nordmenn er at de skal leve singel, og ingen vet hvem som skal ta hånd om dem når de blir syke og gamle.  Eldrebølgen er forøvri ikkje bare eit Norsk problem, men hele Europa står overfor en aldrende befolkningsvekst. 

De som idag er politikere har sikret seg selv en aksteptabel pensjon så de gir no blaffen i dem som kommer etter dem.  

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agenda 2030 fikser dette. Du skal ikke eie noe, men være lykkelig. Søk opp.

Anonymkode: 09c2c...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det gjør de allerede, heter formuesskatt. Man trenger ikke en gang øke den, bare å la innslagspunktet stå stille. 

Anonymkode: 917c9...58f

Jepp og dette vil bare bli verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (14 timer siden):

Jeg tror vi vil få flere som vil ende på uføretrygd før de når pensjon. Spesielt  de som velger en del av yrkesfagene som tømrere, rørleggere,elektrikere, anlegg,flere mekanikere, sykepleier, de som jobber i bhg.

Mange av disse starter i arbeidslivet alt fra de er 17/18år. De har ofte da jobbet fort 5 år før andre kommer ut. Pluss mye tyngre jobb over tid. En ser alt i dag innen en del av disse yrkene er det mange som nesten ikke klarer å jobbe til dagens pensjon. Tror og en del desverre aldri vil oppleve å bli pensjonist en gang

Dette er og flere har sagt men der lukker de nå bare ørene

Det er riktig. Det er ikke slik at «vi» stadig blir friskere og eldre. Det blir stadig større forskjeller på folk når det kommer til helse. Sliterne rammes oftere av hjerte og karsykdommer, kreft (folk med lav inntekt har høyere grad av dødelighet)

Det som vil skje er at har du god oppvekst, gode gener, god utdanning og god jobb så kan du jobbe lenge og leve lenge.

Har du levd et hardt liv med helseutfordringer og lav inntekt så kommer du ikke til å nå pensjonsalder eller du uføretrygdes lenge før den tid.

Anonymkode: 99a4e...fef

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (16 timer siden):

 

Pensjonsnemda   har  foreslått  økning av pensjonsalderen, og her vert fødselsår lagd til grunn,  og  pensjoner er forlengst   levaalderjustert.   Da ein  selv var yngre  så synes ein  personer  60 + var veldi gamle. Idag har  mange av de eldre bedre kondis, og  bedre både fysisk/ psykisk  helse  en mange av de yngre. Det fysiske/ psykiske  henger ofte saman med livstil, kosthold, trivsel, og  ingen tvil om at det har skjedd en holdningsendring , og at mange  yngre har idag  en helt annen livstil en  mange av de eldre. hadde. i ung alder. Mange av de som nå er iferd med å bli pensjonister begynte i jobb 5-10 år før  mange av de yngre. Kravmentaliteten, og forventningspresset  har vert gradvis økende, og er  ikkje samanlignbart med idag,  De yngre  før  hadde ikkje mobil, datamaskiner,kredittkort.,og 2 mnd rekruttskole m/  militærførstegangstj på henholdvis .12-15 eller 18 mnd var obligatorisk. 

Sår  tvil om holdbarhetdatoen til mange av de yngre som  etterhvert skal inn i yrkeslivet   er noe bdre  en tidligere genrasjoner.  Idag har de som har tariffavtale om førtidspensjon 62,år  en  igjennomsnittslderen  før de slutter på  65 år. Dette har til en viss grad undergravd  poenget med tidleg pensjon v/ 62 år for sliterne. 

Idag opphører en rekke trygdeytelser ved 67 år som dagpenger, uføretryder, sykepenger, arbeidsavklaringspenger m.m, og dette samtidig som ein idag kan jobbe heilt fremtil fylte 70 år.

      

Helt enig.
Økende pensjonsalder bygger på et narrativ om at helsen vår er så mye bedre enn tidligere.
Dette gjelder ikke for alle, og yngre generasjoner har fått nye og svært krevende utfordringer.

Sannheten er heller at legevitenskapen har kommet så langt at mange flere «holdes i gang» med medisiner og operasjoner.
Et annet forhold er uhemmet vekst i trygdebudsjettene pga liten arbeidsdeltagelse fra våre nye landsmenn.

Denne ubalansen må dekkes opp på en eller annen måte og da er det lettest å holde liv i gamle «traverhester» med god kompetanse og arbeidsmoral.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Acer skrev (9 timer siden):

Kampen om arbeidskrafta innenfor en rekke fagområder er iferd med  å  tilspisse seg.

  Dels  på grunn av lav kronekurs  og  utenlanske velger fortrinnsvis andre land som er mer lukrative.  Dels på grunn  av mange bedrifter har vert inne i en  omstillingsperiode m/ ordresvikt  Har måtte kvitte seg med mange eldre arbeidstagere som nå forlengst er gått  inn i en  penjsonstilverelse . Bygg-og annlegg er inne i en nedgansgperiode, og høyst sansynleg vil mange av de  faglærde aldri  kome tilbake i jobb.  Ingen vet utfallet av  krigen  Ukraina  om den  utvikler seg til noe mer, og  igjennooppbyggingen  vil troleg endre på arbeidsflyten i hele Europa.  Lønningen i Polen er komt på ein nivå så det gjør polske arbeidere mindre  attraktivt å reise til Norge som før. 

 

Jeg er klar over det, og er helt enig i det du skriver. Men jeg svarte på et innlegg hvor det sto at arbeidsgivere vil ha heltidsansatte, og hvis det stemmer, da har ikke kampen om arbeidskraft tilspisset seg nok ennå. 
Vi trenger også mulighet for fleksible deltidsjobber for yngre personer som er delvis uføretrygdet (eller kan bli det). Dvs dem som har restarbeidsevne, for å hindre at de er 100% uføretrygdet. 

Anonymkode: bc795...a45

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (51 minutter siden):

Helt enig.
Økende pensjonsalder bygger på et narrativ om at helsen vår er så mye bedre enn tidligere.
Dette gjelder ikke for alle, og yngre generasjoner har fått nye og svært krevende utfordringer.

Sannheten er heller at legevitenskapen har kommet så langt at mange flere «holdes i gang» med medisiner og operasjoner.
Et annet forhold er uhemmet vekst i trygdebudsjettene pga liten arbeidsdeltagelse fra våre nye landsmenn.

Denne ubalansen må dekkes opp på en eller annen måte og da er det lettest å holde liv i gamle «traverhester» med god kompetanse og arbeidsmoral.

2011 ble pensjon levealderjusert, og  mye samd i at dette er en   dårleg aprilspøk  utgått på dato.   Dei aller fleste pensjonister velger å  "ta ut 100% pensjon fra dag 1 v/ fylte 62 år" og årsaken er enkel.  Dei som har vert yrkesaktive i 50 år har pådratt seg en eller annen  arbeidsbelastning som ikkje er registert i legejournalen.  "En arbeidstager pådrog seg  rygg-og nakkeslitasjer, men slike plager ein vanlegvis  går til kiroprakter med, og ikkje  noen sykehistorie hos fastlegen  å bli uføretrygda"

Legevitenskapen har komt  langt på mange områder, men  har stor utfordringer  til andre områder som   psykiske  plager i befolkningen som  bare øker i omfang. Det er grunn til å tru at folk var mer robuste i forhold det psykiske  før en idag, og det handler om erfaringer, og selvbergning var eit vilkår for å ha mat på bordet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

De blir neppe sprekere. Og en annen ting det snakkes mindre om, er at det neppe heller blir flere i jobb av å tvinge eldre til å jobbe lengre. Isteden blir det vanskeligere for yngre å komme inn på arbeidsmarkedet. Mange jobber kan og bør gjøres av roboter og AI i fremtiden. 

Anonymkode: 917c9...58f

Norge mangler masse arbeidskraft og denne mangelen vil være enorm i fremtiden. Det vil overhodet ikke være noe problem for yngre å komme inn på arbeidsmarkedet, men de må selvfølgelig finne en jobb det er behov for i markedet. Med mange eldre og få unge vil behovet for arbeidskraft være ganske annerledes. 

Det er ikke bærekraftig at masse folk skal være pensjonister i 30 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bekymringsverdig mange som får Alzheimer i ung alder, kreft, parkinson osv før de blir pensjonister. Selv kommer jeg fra en familie med lav levealder grunnet hjerte/kar på ene siden og demens på andre siden. Ser ikke får meg at jeg klarer å stå i jobben som sykepleier til jeg fyller 72 år😬 Samtidig så forsvinner de yngre, nyutdannede fra yrket etter bare 6 mnd - de orker ikke mer, blir sykmeldt, omskoleres osv. Nei, jeg tror ikke at neste generasjon holder ut.

Anonymkode: 05188...c4f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...