Gå til innhold

Hvordan argumentere mot hersketeknikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ofte i knipe når jeg diskuterer.

Jeg sier saklige argumenter og prøver å bruke logikk og sunn fornuft for å overtale den jeg diskuterer med.

Men hva skjer?

De svarer bare "åja du tror det 😂😂😂" og får mange fler likes enn meg. Hvis jeg spør om hva de mener så sier de bare "skjønner du ikke det engang 😂😂😂" og får enda fler likes enn før, selv om de ikke har bevist sitt standpunkt på noe tidspunkt i debatten.

Hvordan argumentere mot sånme hersketeknikker?

Anonymkode: 9121e...8b5

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier saklige argumenter og prøver å bruke logikk og sunn fornuft for å overtale den jeg diskuterer med.

Men hva skjer?

De svarer bare "åja du tror det 😂😂😂" og får mange fler likes enn meg. Hvis jeg spør om hva de mener så sier de bare "skjønner du ikke det engang 😂😂😂" og får enda fler likes enn før, selv om de ikke har bevist sitt standpunkt på noe tidspunkt i debatten.

Det er ikke noe å argumentere i mot.

De som svarer på denne måten, gjør det fordi de mangler kommunikative ferdigheter og/eller har nedsatt kognitiv funksjon i kombinasjon med manglende argumentasjon, logisk sans og rasjonalitet.

Med andre ord. Det er som å diskutere saklig med barn/ungdom i opposisjon og psykisk utviklingshemmede.

Å argumentere mot denne type respons er fåfengt. Det er som å overtale en sten om at den er en kvist.

Bare å gå videre. De som svarer på denne måten møter jeg med ekstinksjon.

Anonymkode: 620f5...f9d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter som regel diskusjonen. Man kan ikke debattere med idioter uten å fremstå som en selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett tenker jeg mitt og gidder ikke bruke tid på slike. 

Hender at jeg gir uttrykk for hvilken humor jeg har angående slikt, men det skjønner de fleste slike ikke at er humor, og da står man plutselig i en veldig tåpelig "diskusjon". Egentlig ikke noe lurt, men hender jeg ikke klarer å dy meg. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De som liker det innlegget gjør det fordi de er enige med vedkommende.

2. Slutt å forsøk å overtale andre i diskusjoner, du kan fremme synspunktene dine uten å skulle overtale andre, målet må være å gi den faktaen du kan bidra med så får de ta standpunkt til hva de mener selv. 

3. Siden du skriver "likes" så er det underforstått at dette gjelder på nett. Slutt å diskutere med folk i kommentarfelt?

Anonymkode: 04dec...d9f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva skjer?

Man diskuterer ikke med tåper. De har ikke evnen til å diskutere. Å forsøke er som å forsøke krangle med en katt. Ren bortkastet energi.

Dersom du i det rent fysiske liv møter på folk som velger å ty til hersketeknikker og ikke har som valg å fjerne deg selv fra deres nærhet (som alltid bør vøre førstevalget!) så later du bare som om du ikke hører dem. Litt som når småbarn snakker seg imellom om en uskyldig spøk de tenker gjennomføre. La dem holde på, alene. «Late som du ikke hører dem» er effektivt i alle sammenhenger. Inkludert profesjonelle møter, telefonsamtaler etc. Det er effektivt i familieselskap, på bussen og i møtet med en gammel skolekompis. Bli - midlertidig - døv. Snakk om egne ting. Lat som om de ikke sa noe som helst.

Anonymkode: 52757...922

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hva skjer?

Det nytter ikke å diskutere med sånne folk. De elsker å provosere. 

Bare se i tråden til Sara E.

Anonymkode: a35a8...ad9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men hva skjer?

Ikke diskuter med en idiot. De drar deg bare ned på sitt nivå og slår deg med erfaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Ikke diskuter med en idiot. De drar deg bare ned på sitt nivå og slår deg med erfaring.

Normal skikk å skrive navnet til den man siterer, med mindre man ønsker å få kred for en god setning selv.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 15.47):

Bruk heller tid og energi på å argumentere i frodige og gode debatter enn å vinne over hersketeknikker. Sistnevnte fører ikke til noe godt. Så overse og gå videre. Eventuelt svar kort med at dette var et dårlig bidrag til debatten.

Angående forum og sosiale medier så har negativitet, spydighet, personangrep og hersketeknikker en tendens til å høste mye likes. Også på KG, selv om KG ikke er fullt så ille som f.eks Facebook. På Facebook elsker folk slike ting. Utrolig nok, siden folk opererer under fullt navn.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare konfronterer at de bruker hersketeknikk og sjekker ikke ofte hva jeg får til svar etter det. 

Anonymkode: 8f6bf...e9c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer?

Det jeg har understreket gir mye informasjon om diskusjonsmåten din. Hvis målet ditt i en diskusjon er å overtale andre, kan du sannsynligvis oppfattes som mindre logisk og fornuftig enn det du selv oppfatter deg som. Hvis man opptrer som en misjonær kan man lett komme i skade for å tråkke andre på tærne; logikk og fornuft er nemlig ikke objektive størrelser i menneskers forskjellige liv, som kan ha like mye logikk og fornuft som base for sine argumenter som du har for dine. "Misjonærer" og andre som på forskjellige måter har "sett lyset" avslører dessverre ofte, sammen med sin iver over egen innsikt, også en nedlatenhet (via sin blinde tro på egen logikk og fornuft) som selvfølgelig provoserer. Hvis så er tilfelle er det ikke så overraskende at du møtes med kritikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden man klarer å overbevise noen om noe som helst i kommentarfelt. Et kommentarfelt er som et ekkokammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (På 29.6.2024 den 15.59):

Stort sett tenker jeg mitt og gidder ikke bruke tid på slike. 

Hender at jeg gir uttrykk for hvilken humor jeg har angående slikt, men det skjønner de fleste slike ikke at er humor, og da står man plutselig i en veldig tåpelig "diskusjon". Egentlig ikke noe lurt, men hender jeg ikke klarer å dy meg. 

Tror dette er det beste tipset. Og tar selv til meg det! :)

Jeg pleier å påpeke at det er hersketeknikk, og det anbefaler jeg deg ikke TS, for da blir man liksom fastlåst i en "krangel" om det, og frontene blir steilere, og bruker tid på å forklare noe til noen som ikke er interessert i å forstå deg i beste mening.

Til syvende og sist tenker jeg vel egentlig at bruker man hersketeknikk beviser man at man er for lavpannet for den aktuelle diskusjonen, og ingenting fruktbart vil komme ut av det. Med mindre det er noen en har diskutert godt med og det plutselig skjer, da er det sannsynlig at det har skjedd en misforståelse, og en kan be om oppklaring heller. 

Endret av Rainstorm2.0
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (11 minutter siden):

Til syvende og sist tenker jeg vel egentlig at bruker man hersketeknikk beviser man at man er for lavpannet for den aktuelle diskusjonen, og ingenting fruktbart vil komme ut av det.

Og det er egentlig litt ironisk for personen med hersketeknikkerne  tror jo ofte selv at h*n er smart 🙄 Ikke minst får de griller i hodet når de blir applaudert med likes (av andre lavpannede..)

Er forøvrig enig i at man godt kan poengtere at man ser hersketeknikker og at det fremstår nokså patetisk (alt etter hvilken hersketeknikk som blir brukt). Så hersker du dermed litt tilbake;)

Anonymkode: e3890...ed3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 17.19):

Normal skikk å skrive navnet til den man siterer, med mindre man ønsker å få kred for en god setning selv.

Nå har jeg lest igjennom innleggene flere ganger, men klarer ikke se hvor det skulle vært kopiert / sitert fra.

Men mulig du mener det siste lignende, bortsett fra at det var bedre 🤷‍♀️

Anonymkode: 41cd2...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det er egentlig litt ironisk for personen med hersketeknikkerne  tror jo ofte selv at h*n er smart 🙄 Ikke minst får de griller i hodet når de blir applaudert med likes (av andre lavpannede..)

Er forøvrig enig i at man godt kan poengtere at man ser hersketeknikker og at det fremstår nokså patetisk (alt etter hvilken hersketeknikk som blir brukt). Så hersker du dermed litt tilbake;)

Anonymkode: e3890...ed3

Ja, både smart og sterk, virker det som. Jeg f.eks har et overaktivt nervesystem så jeg er svak for hersking og tåler høy temperatur dårlig, ber jeg om unngåelse av banning "oh, jesus", "herregud", og latterliggjøring så møtes jeg med at jeg et svak, og patetisk. Og det stemmer jo på sitt vis. 🤷‍♀️ Samtidig synes jeg ikke det er kult at folk som vil kneble andre med hån og hersking sitter og føler seg som vinnere.

Hva er greia med det en gang, å vinne diskusjonen? Her inne f.eks skriver folk ofte i vanskelige situasjoner, ber om råd, heller enn diskusjon. I stedet for at TS-er kan få varierte råd og bruke de dem liker så begynner folk å si "ditt råd er dumt, du er teit som gir det rådet"... hva vinner de på den måten. 

Usikker på om å herske tilbake egentlig er noe sunt for meg, bare mas :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har jeg lest igjennom innleggene flere ganger, men klarer ikke se hvor det skulle vært kopiert / sitert fra.

Men mulig du mener det siste lignende, bortsett fra at det var bedre 🤷‍♀️

Anonymkode: 41cd2...d0a

Tipper det er en kjent person som har sagt det, derfor mener vedkommende at det burde vært kreditert den som opprinnelig sa det. Ikke noen her i tråden

Anonymkode: 26604...c93

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du først og fremst ikke bør henge deg opp i antall likes. Du skal heller ikke overtale noen når du diskuterer, det er ikke slik at en diskusjon skal ende opp med at man blir enig om noe. Man kan være uenig om mye, samtidig som man kanskje er enig om litt, også kan man respektere hverandre som mennesker fordi. 

Også er det ingen grunn til å gi mennesker som kommer med hersketeknikker i en diskusjon noe energi.

Anonymkode: d1d85...1b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer?

"Diskuter ikkje med ein dum apekatt" står det i Håvamål. 

Grei livsvisdom, slike nytter det jo ikkje med, la det ligge, gå videre. Dei får berre flire og tru de er noko. 

Anonymkode: 9e81a...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...