Gå til innhold

Hva betyr det at noen er sårbar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var noen jeg ikke kjenner som sa at han syns jeg virka sårbar. 

Jeg syns det var ekkelt. 

Hva mener han, at jeg virker svak og stakkarslig? 

Anonymkode: 485e7...4be

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forbinder det å være sårbar, med å ha lett for å ta inn over seg motgang. At du f.eks. synes det er veldig vanskelig med kritikk, eller at folk sier noe negativt om deg, eller ting du gjør og valg du tar. At du blir gående å gruble på ting som noen sier om deg i stedet for at du rister det av deg og går videre, kan også være et tegn på sårbarhet. Usikkerhet og lav selvtillit kan også gjøre folk sårbare.

Det motsatte av sårbarhet, er å være hardhudet. Er du hardhudet, er det lite av kritikk og motgang som biter på deg. En hardhudet person reiser seg og går videre i livet, nesten uansett motgang.

Anonymkode: 8d364...756

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forbinder det å være sårbar, med å ha lett for å ta inn over seg motgang. At du f.eks. synes det er veldig vanskelig med kritikk, eller at folk sier noe negativt om deg, eller ting du gjør og valg du tar. At du blir gående å gruble på ting som noen sier om deg i stedet for at du rister det av deg og går videre, kan også være et tegn på sårbarhet. Usikkerhet og lav selvtillit kan også gjøre folk sårbare.

Det motsatte av sårbarhet, er å være hardhudet. Er du hardhudet, er det lite av kritikk og motgang som biter på deg. En hardhudet person reiser seg og går videre i livet, nesten uansett motgang.

Anonymkode: 8d364...756

Vel, da er jeg ganske hardhet vil jeg si og skjønner ikke hvor vedkommende fikk for seg at jeg skulle være sårbar. 

Jeg er sliten hatt et vanskelig liv men klarer meg bra, så er vil si motsatte av sårbar. 

Anonymkode: 485e7...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de lar seg lett påvirke negativt og lette å styre. Sårbare mennesker er lette ofre for drittfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du lett knekker psykisk.

Eller har et veldig dårlig forsvar mot psykiske angrep. Altså at andre med uhederlige hensikter lett får kontroll over deg, fordi du er svekket psykisk. Med mindre du er et barn så skyldes det nok at du har opplevd mye motgang at du har lite "forsvar" igjen.

Anonymkode: 6b7e3...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var noen jeg ikke kjenner som sa at han syns jeg virka sårbar. 

Jeg syns det var ekkelt. 

Hva mener han, at jeg virker svak og stakkarslig? 

Anonymkode: 485e7...4be

Som oftest når folk sier slike ting så sonderer de etter om du er et lett offer. Innforstått for deres egen utnyttelse. 
Hold deg unna vedkommende. Det handler ikke om deg - det handler om han og hans motiver. 

Og at du oppfattet det som ekkelt er bra. Det betyr at du har normalt sunn forståelse for fare.

Anonymkode: fdba2...5eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sårbar betyr at man blir lett såret, krenket og fornærmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er sårbare. Ikke fordi de lett blir krenket. Men fordi de er forsvarsløse siden de ikke er ferdig utviklet kognitivt. De trenger derfor ekstra beskyttelse.

Å utnytte barn er ansett som ekstra forferdelig, nettopp fordi barn er forsvarsløse.

Når voksne anses som sårbare er det en betegnelse på at de er forsvarsløse. Enten fordi de er kognitivt svekket eller psykisk svekket av forskjellige grunner.

Pasienter som innlagt på psykiatrisk avdeling anses som sårbare. Fordi de er syke og derfor forsvarsløse mot folk som vil utnytte dem.

 

Anonymkode: 6b7e3...cbc

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen slenger rundt seg med begreper som "sårbar" uten helt å ha belegg for det.  

Noen bruker "sårbar" som en del av sitt maktspråk. Jeg tror det er det du har fanget opp når du opplever det som ubehagelig. 

Bra du reagerte. Jeg synes å si til noen at "du virker sårbar" er ufint, i beste fall klønete. 

Sårbar og sårbarhet er mer knyttet til situasjoner personer befinner seg i enn selve personen. At man en periode er i en mer sårbar situasjon betyr ikke at man er stemplet som en sårbar person resten av livet. 

Hvis noen grupper skal beskrives som sårbare tenker jeg at f.eks psykisk utviklingshemmede og demente er det, da de er prisgitt andres håndtering av dem over lang tid. 

Babyer er sårbare fordi de er helt avhengig av at voksne ivaretar dem. Etter hvert som de vokser blir de mindre sårbare.

Psykisk og somatisk syke kan være være sårbare, men det kan gå over.  

Store livshendelser (fødsel, død, ulykker, samlivsbrudd, sykdom, osv) kan gjøre at man i en periode er mer sårbar, men ikke at man er en sårbar person generelt.  

 

Anonymkode: 3dbab...d02

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Som oftest når folk sier slike ting så sonderer de etter om du er et lett offer. Innforstått for deres egen utnyttelse. 
Hold deg unna vedkommende. Det handler ikke om deg - det handler om han og hans motiver. 

Og at du oppfattet det som ekkelt er bra. Det betyr at du har normalt sunn forståelse for fare.

Anonymkode: fdba2...5eb

Helt enig! Stol på intuisjonen. 
Utsagnet handler om vedkommende, ikke om deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite motstandskraft mot noe negativt? Jeg forbinder det med økonomi. At man er sårbar og ikke har råd til det nødvendige som mat, klær og bolig. Syke, skadde og eldre med minimum å leve av, er sårbare når prisene stiger, vaskemaskinen ryker.   Det snakkes om sårbare grupper fordi de har lite motstandskraft mot noe som kan ramme dem. Det kan også være at den ene sårbarheten fører til andre, som at fattig ungdom lettere rekrutteres til kriminelle gjenger.

Ordbok sier: 
som (lett) kan såres, rammes av hugg, stikk e.l. som (lett) kan rammes av angrep, ødeleggelse e.l. som har svakheter, (lett) kan rammes av kritikk e.l.

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...