Gå til innhold

Er reklame ondskapsfullt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er greit nok at markedsføring spiller på sex. "Kjøp produktet mitt og vakre kvinner vil ha sex med deg" - dette har til alle tider vært slutningen reklame har prøvd deg til å trekke i unddrbevisstheten.

Men i det siste har jeg bemerket en dyster trend, reklame som forbinder seg med familie, "kjøp produktet mitt og du vil få en familie" "kjøp produktet mitt og barna dine vil elske deg mer" -og sånn. 

Dette oppfatter jeg som ondsindig. 

Jeg mener det er på tide å gjøre reklame ulovlig, og muligens straffe enkelte i markedsføringsindustrien.

Reklame er jo i bunn og grunn kapitalistisk propaganda. Et forsøk på å manipulere seeren til å få nye behov for noe de egentlig ikke trenger ved å sjokkere systemene deres med bilder og følelser i et slags forsøk på å utmatte hjernen og skape nye forbindelser. Og det fungerer. Reklame er en milliardindustri. Fjernsynsprogram lages ikke for å underholde, de lages for å få deg til å se på reklame. 

Med klimakrisen er jo mer forbruk det siste vi trenger. Og de færreste liker reklame.

så hva mener du? Burde vi ulovliggjøre reklame? 

Anonymkode: 64d1f...0eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva slags reklame er dette? Hvor ser man den? Aldri hørt om eller sett lignende

Anonymkode: 2b940...a11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utfallet av et sånt forbud, om det ikke ignoreres helt, er at utenlandske tjenesteleverandører slutter å levere til Norge. De vil hindre norske IP-adresser fra å kunne snakke med serverne sine. Mange vil omgå sperrene ved å bruke en fordyrende VPN-tjeneste, med bivirkningen at PST blir blind på det meste av norsk internettrafikk. Og den norske underholdningsindustrien vil kollapse helt, med unntak av NRK. Er det dette du ønsker?

Anonymkode: 0f8a6...e1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å selge folk ting basert på at man skal få seg dame er nøytralt, men å selge folk ting basert på at man skal få seg den familien man ønsker seg, er ondt? Misforstår jeg deg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2024 at 1:06 PM, AnonymBruker said:

Fjernsynsprogram lages ikke for å underholde, de lages for å få deg til å se på reklame. 

Jeg tviler på at Disney og Marvel legger milliarder på bordet når de lager Avengers-filmer for reklamens del. Jeg vil tippe det ligger litt mer i potten enn bare reklame. 

Hvilke reklamer er det egentlig du sikter til? Eneste som sitter i hodet mitt er Lano-reklame og pizza-reklame, og der vil de jo bare at man skal kjøpe deres produkt fremfor konkurrentens. Mat og såpe trenger man uansett. 

Og forby reklame? Hvordan skal ting finansieres? Over skatteseddelen? NRK alene koster over 6 milliarder. Og hvordan tenkte du at nordmenn skal få tilgang til andre kanaler enn NRK? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Og et forbud er helt urealistisk og grunnlovsstidig, du får heller flytte til Nord-Korea TS

Anonymkode: 9f2b5...924

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 13.06):

Det er greit nok at markedsføring spiller på sex. "Kjøp produktet mitt og vakre kvinner vil ha sex med deg" - dette har til alle tider vært slutningen reklame har prøvd deg til å trekke i unddrbevisstheten.

Men i det siste har jeg bemerket en dyster trend, reklame som forbinder seg med familie, "kjøp produktet mitt og du vil få en familie" "kjøp produktet mitt og barna dine vil elske deg mer" -og sånn. 

Dette oppfatter jeg som ondsindig. 

Jeg mener det er på tide å gjøre reklame ulovlig, og muligens straffe enkelte i markedsføringsindustrien.

Reklame er jo i bunn og grunn kapitalistisk propaganda. Et forsøk på å manipulere seeren til å få nye behov for noe de egentlig ikke trenger ved å sjokkere systemene deres med bilder og følelser i et slags forsøk på å utmatte hjernen og skape nye forbindelser. Og det fungerer. Reklame er en milliardindustri. Fjernsynsprogram lages ikke for å underholde, de lages for å få deg til å se på reklame. 

Med klimakrisen er jo mer forbruk det siste vi trenger. Og de færreste liker reklame.

så hva mener du? Burde vi ulovliggjøre reklame? 

Anonymkode: 64d1f...0eb

Skal vi betale 50 milliarder over skatteseddelen da ? For at damer skal få fortsette å se lavmålsserier og menn kjedelig sport? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...