Gå til innhold

Kommet opp i et etisk dilemma på jobb. Noen som vet noe om taushetsplikt ift dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Som overskriften sier har jeg kommet opp i en situasjon på jobb som gnager meg veldig. Jeg sa noe om en annen ansatt til sjefen , det gjalt bare at jeg synes vedkommende kan være litt negativ og påvirke arb miljøet litt negativt av og til. Dette har nå sjefen tatt opp med den ansatte ,og vedkommende er bunnløst fortvilet. Jeg ønsker absolutt ingen noe vondt og har fryktelig vondt av kollegaen min nå. I følge sjefen er det mange tilbakemeldinger på det samme, og det var ikke alene på bakgrunn av min uttalelse dette ble tatt opp. Men denne kollegaen er veldig på hvem som har sagt dette, og jeg tør ikke si at jeg er en av de. Det ville knust vedkommende enda mer, da vi egentlig har et godt forhold. Har sjefen taushetsplikt ift og ikke nevne navn i en slik sak? Skal snart gå på ferie og jeg klarer ikke tenke på noe annet. Det vrenger seg i magen. Dette er en flott kollega både faglig og sosialt, men har dog en sterk stemme, men mener det jo bare godt. 

Anonymkode: 5be56...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en prat med vedkommende og vær ærlig på dine synspunkter. Om denne personen skal ha muligheter for å gjøre endring på hvordan en gjør/oppfører seg må hen få beskjed på hva som må endres.

Det blir kanskje litt intenst der og da, men når dere får tenkt dere om på hver deres kant og møtes igjen etter ferien har elefanten i rommet mest sannsynlig krympet betydelig.

Anonymkode: 3ceb3...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sjefen har taushetsplikt og kommer ikke til å si hvem som sa det.

Dessuten er dere jo flere, så det er ikke deg alene. 

Se på det som en mulighet for vedkommende å endre seg litt og kanskje bli bevisst på hvordan vedkommende påvirker de rundt seg. 

Evt kan du spørre leder, og si du er nervøs for dette. 

Anonymkode: dc5c1...cc0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men denne kollegaen er veldig på hvem som har sagt dette, og jeg tør ikke si at jeg er en av de. Det ville knust vedkommende enda mer, da vi egentlig har et godt forhold. Har sjefen taushetsplikt ift og ikke nevne navn i en slik sak? Skal snart gå på ferie og jeg klarer ikke tenke på noe annet. Det vrenger seg i magen. Dette er en flott kollega både faglig og sosialt, men har dog en sterk stemme, men mener det jo bare godt. 

Anonymkode: 5be56...2fe

Kollegaen bør ikke være veldig på hvem som har sagt det og det er oppgaven til lederen deres å gjøre det klart for kollegaen at det er saken uvedkommende hvem som har sagt hva. Du, og heller ingen andre skal spre at du er en av dem som har sagt fra. Og så bør det være et sentralt punkt at kollegaen har mye bra ved seg i jobben som du skriver.

Dette skal du legge bak deg. Du har gjort din del riktig ved å si fra til leder. Tenk over om du i den sammenheng fikk fram at du har et godt forhold til kollegaen ellers. Hvis saken "sprekker" og blir til putekrig eller det som værre er så er det enten leder  eller andre som har kløna ved å angi hverandre.

Uansett: dr*t i det her i ferien, ferie er ikke jobb. Det er hele poenget :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk dårlig ledelse. Leder skulle ha sagt at han/hun har lagt merke til at din kollega har en negativ tone som kan påvirke arbeidsmiljøet. Det er svært ødeleggende for en person å få høre at kollegaer har klaget - og om jeg skjønner deg rett så har ikke du levert noen klage?

Jeg ville ha pratet med vedkommende, og gitt beskjed til leder om at du ikke har klaget så det var ufint å ta det opp.

Anonymkode: d7829...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En leder har ikke juridisk taushetsplikt om slike forhold, men en hver god leder som ønsker å ha et tillitsforhold til sine ansatte vet at dette er noe hun holder for seg selv.

Du har tatt opp saken fordi du ønsker en endring. Vær ærlig med din kollega på hva hun bør endre. Vær også tydelig på at det at hun graver for å finne hvem som har sagt hva, er et eksempel på hva hun gjør som påvirker arbeidsmiljøet. Vær ærlig med henne om hva du oppfatter negativt. Svar henne at det er irrelevant hvem som har sagt hva, men at det er viktig at hun tar tak i det selv.

Anonymkode: ba558...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle gode svar dere 🙏 Setter stor pris på det. Huff ja, dette er en delikat sak. Men tror nok ikke sjefen ønsker å sette kollegaer opp mot hverandre med å nevne navn. Men jeg føler meg som et råttent menneske , og den følelsen er vond. 

Anonymkode: 5be56...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er typisk dårlig ledelse. Leder skulle ha sagt at han/hun har lagt merke til at din kollega har en negativ tone som kan påvirke arbeidsmiljøet. Det er svært ødeleggende for en person å få høre at kollegaer har klaget - og om jeg skjønner deg rett så har ikke du levert noen klage?

Jeg ville ha pratet med vedkommende, og gitt beskjed til leder om at du ikke har klaget så det var ufint å ta det opp.

Anonymkode: d7829...84d

Det du skriver her har du helt rett i. Var veldig dårlig av sjefen å si det sånn, og burde heller sagt det du skriver. Det er ikke noe godt å føle at alle kollegaene har noe imot en. For man blir så klart litt «paranoid» på alle når en får en sånn beskjed.  

Anonymkode: 5be56...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer i arbeidsmiljøet nå er at alle begynner å mistenke alle, og så begynner hvisking i krokene🫣 

Anonymkode: d7829...84d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja sjefen har taushetsplikt og kommer ikke til å si hvem som sa det.

Dessuten er dere jo flere, så det er ikke deg alene. 

Se på det som en mulighet for vedkommende å endre seg litt og kanskje bli bevisst på hvordan vedkommende påvirker de rundt seg. 

Evt kan du spørre leder, og si du er nervøs for dette. 

Anonymkode: dc5c1...cc0

Det stemmer ikke. Vedkommende som er anklaget har rett på å få vite hvem som har sagt noe og nøyaktig hva vedkommende har sagt. Fagforening og HMS kan også kobles inn, og da må alt på bordet også hvem som har sagt hva.

Har stått i flere slike saker som tilittsvalgt. 

Anonymkode: 92039...ca5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor føler du så mye på dette, hvis det du har sagt er sant? Da står du godt i det, uansett hvem som får vite at du har sagt det.

Kan du ha overdrevet til sjefen, så du har litt dårlig samvittighet for det du sa? 

Har du forsøkt å gi beskjed til kollegaen din, før du gikk til sjefen? 

Anonymkode: ff104...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...