Gå til innhold

Konfirmasjon- hvor mye sparer man på å lage koldtbord selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker på om jeg skal bestille fra catering eller lage koldtbord selv. Vi blir 35 stk. Hvor mye er det å spare på å lage selv? Har noen en pekepinn, blir det halv pris, eller er jeg helt på viddene? Hat ikke så mye å rutte ned, samtidig er jeg ikke den beste på kjøkkenet. Men vil jo at konfirmant og gjester skal ha en best mulig dag. Billigste catering jeg har funnet i Oslo er 400 pr stk. Og da blir det en del med 35 gjester. Erfaringer? 

Anonymkode: 34ebe...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Usikker på om jeg skal bestille fra catering eller lage koldtbord selv. Vi blir 35 stk. Hvor mye er det å spare på å lage selv? Har noen en pekepinn, blir det halv pris, eller er jeg helt på viddene? Hat ikke så mye å rutte ned, samtidig er jeg ikke den beste på kjøkkenet. Men vil jo at konfirmant og gjester skal ha en best mulig dag. Billigste catering jeg har funnet i Oslo er 400 pr stk. Og da blir det en del med 35 gjester. Erfaringer? 

Anonymkode: 34ebe...ff3

Lag deg en liste over hva du tenker servere. For HVA et koldtbord inneholder bestemmer selvsagt i stor grad prisen. Beregn mengdene til 35, og så går du inn på en matbutikk med nettbutikk og lager deg en handlekurv. Ta høyde for at noe har lang holdbarhet og kan kjøpes på tilbud, og andre ting må kjøpes dagen før.
 

Tenk over om du har tid, krefter og hjelp nok til å lage til, eller om dette bare blir slit og kommer i veien for selve feiringen. Er du ok med billigste type spekekjøtt kjøpt på tilbud i ukene før? Eller tenker du fersk sjømat og lokalprodusert? Kan du kjøpe noe ferdig, feks tapas, og så lage salat, spekefat, brød og ostefat? Har du tilstrekkelig kapasitet i ovn og kjøl?

Anonymkode: d7b56...f04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.matprat.no/artikler/menyer/koldtbord/
 

her har du en pekepin på hvor mye du bør ha av mat per pers, men dette må du justere ut fra hva du ønsker å ha med selv og om du vet at noen kunne spist en 10 liters bøtte med eggerøre feks. 
 

så setter du deg ned og ser på priser. 
 

vi var 30 i dåp og bestilte koltbord, kom på litt over 8000 tror jeg 

Anonymkode: 6e4d6...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde koldtbord selv til min datters konfirmasjon. Ca 30 gjester + invitert noen venner på rester dagen etterpå. Det jeg angrer på var at jeg lagde for mye forskjellig. Men den største utfordringen var å ha nok kapasitet i kjøleskap. Sparte nok penger, men det var mye jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min sønns dåp lagde jeg snitter, det betalte jeg ca 1000 kroner for, var rundt en plass i underkant av 40 gjester. Skulle jeg bestilt ble det mellom 4-6 tusen. I min datters dåp lagde vi koldtbord selv, da var vi også ca 30-40 stk, og tror det koster 1500-2000 for «ingrediensene». Vi hadde lapskaus som varmrett da min manns tante lager en utrolig god en. Og da hadde vi ett bra koldtbord med mye forskjellig! 

Anonymkode: cdac8...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I min sønns dåp lagde jeg snitter, det betalte jeg ca 1000 kroner for, var rundt en plass i underkant av 40 gjester. Skulle jeg bestilt ble det mellom 4-6 tusen. I min datters dåp lagde vi koldtbord selv, da var vi også ca 30-40 stk, og tror det koster 1500-2000 for «ingrediensene». Vi hadde lapskaus som varmrett da min manns tante lager en utrolig god en. Og da hadde vi ett bra koldtbord med mye forskjellig! 

Anonymkode: cdac8...837

Hvordan er dette overhodet mulig? 
må ha vært verdens kjipeste måltid. 
1000 kr for 40 gjester? 
hva serverte du da? En drue til hver? 

Anonymkode: 9e297...92e

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til min sønns dåp stekte jeg fire (tror jeg) kalkuner. Gjorde det er par dager før, ble servert kald med potetsalat og grønn salat og varm saus. Det passet oss. Det ble jo ikke så kostbart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 10.58):

Usikker på om jeg skal bestille fra catering eller lage koldtbord selv. Vi blir 35 stk. Hvor mye er det å spare på å lage selv? Har noen en pekepinn, blir det halv pris, eller er jeg helt på viddene? Hat ikke så mye å rutte ned, samtidig er jeg ikke den beste på kjøkkenet. Men vil jo at konfirmant og gjester skal ha en best mulig dag. Billigste catering jeg har funnet i Oslo er 400 pr stk. Og da blir det en del med 35 gjester. Erfaringer? 

Anonymkode: 34ebe...ff3

Start med too good to go. Ofte mange karbonader der.

Anonymkode: 135f3...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 10.58):

Usikker på om jeg skal bestille fra catering eller lage koldtbord selv. Vi blir 35 stk. Hvor mye er det å spare på å lage selv? Har noen en pekepinn, blir det halv pris, eller er jeg helt på viddene? Hat ikke så mye å rutte ned, samtidig er jeg ikke den beste på kjøkkenet. Men vil jo at konfirmant og gjester skal ha en best mulig dag. Billigste catering jeg har funnet i Oslo er 400 pr stk. Og da blir det en del med 35 gjester. Erfaringer? 

Anonymkode: 34ebe...ff3

Hvor mye du sparer kommer helt an på hvilken catering du bestiller fra, hva slags type retter du skal ha, hvor mange ulike typer retter du skal ha og til hvor mange, så det er umulig å gi noe klart svar på spørsmålet ditt! Men ja, du vil spare en god del på å lage maten selv, servere maten selv og ha selskapet hjemme! Det er også vanlig at flere av gjestene har med bidrag til kakebordet. 

Endret av Grüner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Start med too good to go. Ofte mange karbonader der.

Anonymkode: 135f3...16b

Det er jo direkte smålig! Du vil jo også ha fersk mat og vite hva du får, ikke bare samle sammen random restemat fra too good to go og fryse ned til konfirmasjonen! Merkelig råd 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sparte vi i hvertfall 15k på å lage selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I min sønns dåp lagde jeg snitter, det betalte jeg ca 1000 kroner for, var rundt en plass i underkant av 40 gjester. Skulle jeg bestilt ble det mellom 4-6 tusen. I min datters dåp lagde vi koldtbord selv, da var vi også ca 30-40 stk, og tror det koster 1500-2000 for «ingrediensene». Vi hadde lapskaus som varmrett da min manns tante lager en utrolig god en. Og da hadde vi ett bra koldtbord med mye forskjellig! 

Anonymkode: cdac8...837

25 kroner/ stk i sønnen dåp?

Hva hadde dere på de snittene, syltetøy fra Nora og gårsdagens brød?

Anonymkode: 73653...02e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte thai-buffet av en lokal dame, det ble mye billigere enn om vi skulle laget tapas eller lignende selv. 

Anonymkode: 8e9b6...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vi bor lager de mye mat til koldtbord, så vi bestiller alltid 5 kuvert mindre enn gjester, og har alltid mye mat igjen. Bare et tips. 

Man kan spare litt på å lage selv, men til gjengjeld går det utrolig mange timer til å lage, dandere, og ikke minst ha nok kjøleskapplass til alt.

Anonymkode: 7b2ee...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde rundt 25 gjester og laget koldtbord selv. Planla godt og tok en skikkelig handletur til Sverige. Tror vi brukte 4-5000 kr på et skikkelig bord vi fikk mye skryt for. Catering tror jeg ville kostet minst det dobbelte. 

Anonymkode: 5a13f...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Gilde karbonader som du varmer opp, lag 2-3 store salater, kjøp foccatia fersk hos baker, kjøp scampi ferdig i marinade som du luner og lag en del små wrap med spekeskinke og laks. Miks av kjøpt og laget. 

Anonymkode: ea9bf...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hovedproblemet er å rydde huset, handle maten, lage maten, låne bord og pynte de.. mengden av gjøremål samtidig gjør at de fleste kjøper maten. Hve med å ta billigere (og bedre!) mat enn koldtbord, kjøpe inn thai-mat f.eks? 

Anonymkode: ea9bf...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så lenge det fryses ned er det da virkelig ikke noe problem med datovarer.

Anonymkode: 67ab6...5c5

Frekt og smålig å servere random restemat i konfirmasjon.

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kjøp Gilde karbonader som du varmer opp, lag 2-3 store salater, kjøp foccatia fersk hos baker, kjøp scampi ferdig i marinade som du luner og lag en del små wrap med spekeskinke og laks. Miks av kjøpt og laget. 

Anonymkode: ea9bf...7a9

Ville heller laget (eller bestille med catering) en stor gryte av noe slag fremfor et så kjipt koldtbord som dette. 

Anonymkode: 48e9b...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagd koldtbord selv til tre konfirmasjoner. Begynte i god tid og handlet inn kjøttboller og karbonader fra datovare hylla i butikken og frøys det med en gang. Hadde 3-4 forskjellige  salater, litt spekemat og eggerøre, roasbiff og kyllingspyd. I tillegg loff og foccacia. Lagde koldtbord til 35- 40 personer for rundt 5000 kr. Skulle jeg bestilt tilsvarende hadde det kommet på rundt 15000 kr. Brukte jo store deler av dagen før og hadde god hjelp av familien så gikk veldig greit. Største problem er kjøleskapsplass. 

Anonymkode: d0560...049

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...