Gå til innhold

Hva innebærer taushetsplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva har man generelt taushetsplikt om? 

Anonymkode: b47c6...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det kommer jo veldig an på hvor man jobber da. Når jeg jibbet i butikk var det helt greit at jeg sa til moren min at «jeg møtte tante turid på butikken i dag», men nå jobber jeg i NAV og her har jeg ikke lov til å nevne NOE som kan avsløre at jeg har den og den brukeren, jeg sier ikke så mye som «hei» til en bruker om jeg ser de utenfor jobb (da må dette komme av deres eget initiativ). 

Anonymkode: 38a5f...935

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehus. Skulle jeg f.eks. treffe min mor på kiosken på sykehuset, hadde jeg aldri fortalt det til noen. Ikke en gang til min far. Selv om jeg ikke har noe direkte forhold til henne som behandler, så har jeg et ansvar som ansatt å ikke dele informasjon om at hun (eller noen andre) har vært på sykehuset. Det er ikke sikkert at hun vil at folk skal vite det.

Taushetsplikt gjelder også blant kollegaer. Vi skal ikke dele informasjon om pasienter mellom hverandre som ikke er nødvendig, men akkurat dette er det mange som ikke følger. 

Anonymkode: af7cc...f99

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taushetsplikt er fetteren til ytringsfriheten.

Dersom folk ikke stoler på at andre holder det de forteller hemmelig, så slutter de å fortelle. Da mister samfunnet verdifull informasjon som folk heller holder for seg selv.

Anonymkode: f9338...6ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taushetsplikt er å hindre at uvedkommende  får tilgang  og kjennskap til visse opplysninger. 

Endret av Freyja Valkyrie
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å huske at ikke bare helsepersonell har taushetsplikt. Det er ikke nevnt i HI at spørsmålet gjelder helsesektoren.

Alle som får opplysninger om andre personers helse, økonomiske og forettningsmessige forhold gjennom sin stilling har plikt til å holde disse opplysningene hemmelige. Brudd på dette er systemtruende på nivå med korrupsjon.

Anonymkode: f9338...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om taushetsplikt generelt betyr at en ikke har lov til å snakke om noe som skjer på jobb med andre enn din sjef?  Om det da er personal konflikter eller hva det nå måtte være. 

Når folk spør om man har hatt fin dag på jobb skal man svare kun med ja eller nei. 

Anonymkode: b47c6...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Taushetsplikt er fetteren til ytringsfriheten.

Dersom folk ikke stoler på at andre holder det de forteller hemmelig, så slutter de å fortelle. Da mister samfunnet verdifull informasjon som folk heller holder for seg selv.

Anonymkode: f9338...6ef

Nei her er du nok helt på bærtur.  Dette henger jo ikke på greip 

Anonymkode: 63e9e...58b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om taushetsplikt generelt betyr at en ikke har lov til å snakke om noe som skjer på jobb med andre enn din sjef?  Anonymkode: b47c6...054

Det stemmer ikke. Det er mange gode svar og eksempler i tråden her, les dem så ser du nok poenget etter hvert. Første steg i rett retning er å være oppmerksom på om noe skal holdes blandt de som har noe med det å gjøre eller om det er noe som kan pludres om.

Taushetsplikt som fetteren til ytringsfrihet syns jeg var et godt poeng. Bra tråd, herlig med så mange gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en leder og to andre skal ha møte sammen. En av deltakerne er syk, den som møtte opp undres på hvorfor vedkommende ikke møtte opp og lederen sier vedkommende er syk. Har lederen brutt taushetsplikten? Er dette en helseopplysning? 

Anonymkode: b47c6...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Taushetsplikt er fetteren til ytringsfriheten.

Dersom folk ikke stoler på at andre holder det de forteller hemmelig, så slutter de å fortelle. Da mister samfunnet verdifull informasjon som folk heller holder for seg selv.

Anonymkode: f9338...6ef

Og kusina til meldeplikten.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Freyja Valkyrie said:

Taushetsplikt er å hindre at uvedkommende ikke får adgang og kjennskap til visse opplysninger. 

..ups, stryk "ikke", det gir best setning. Eller evt "å hindre".. Fort gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freyja Valkyrie skrev (12 minutter siden):

Taushetsplikt er å hindre at uvedkommende ikke får adgang og kjennskap til visse opplysninger. 

Motsatt 

Anonymkode: f8f97...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carlberner1 skrev (2 minutter siden):

..ups, stryk "ikke", det gir best setning. Eller evt "å hindre".. Fort gjort :)

Ups, ble litt feil der ja 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer på om taushetsplikt generelt betyr at en ikke har lov til å snakke om noe som skjer på jobb med andre enn din sjef?  Om det da er personal konflikter eller hva det nå måtte være. 

Når folk spør om man har hatt fin dag på jobb skal man svare kun med ja eller nei. 

Anonymkode: b47c6...054

Hvilke interne forhold du har taushetsplikt om på jobb vil avhenge av hvor du jobber osv. Du kan feks ha taushetsplikt om selve oppgavene du gjør, som eksempel noen stillinger i Forsvaret.

Som sykepleier er det mye fra jobb jeg kan snakke om, men det skal ikke være gjenkjennbart *hvem* jeg snakker om.

Personalsaker kolleger imellom blir annerledes.

Anonymkode: a6d83...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei her er du nok helt på bærtur.  Dette henger jo ikke på greip 

Anonymkode: 63e9e...58b

Nei

Anonymkode: f9338...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Personalsaker kolleger imellom blir annerledes.

Anonymkode: a6d83...fba

?

Anonymkode: b47c6...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei her er du nok helt på bærtur.  Dette henger jo ikke på greip Anonymkode: 63e9e...58b

Her mangler det en forklaring fra et anonymt krek. Bærsesongen er i anmarsj, god tur 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen snakker til meg om hvordan de irriterer seg over en kollega eller sjef. Er det brudd på taushetsplikt? Eller baksnakking? 

Hva med å meddele at noen er syk eller sykemeldt som sjef. Det er jo opplysning om helse? 

Hva om en kollega er svært ødeleggende i kommunikasjonen. Anklgagende eller aggressiv mot en person. Er det lov å si dette til noen andre enn sin sjef? Er det brudd på taushetsplikt om personen som er mottaker for anklagene sier dette til annen nær kollega at de føler seg stygt behandlet? 

Anonymkode: b47c6...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...