Gå til innhold

NIPT/hvordan bestille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år så skal få dekket nipt av det offentlige. Prøvde å bestille time hos fastlegen, men hun har ikke ledig time til meg før jeg er i uke 10. Blir det for sent for å få henvisning og gjennomføre test innen fristen? Hva er egentlig fristen? Hvordan ville du gått frem videre? 

Anonymkode: 5dcd2...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med jordmor 

Anonymkode: e94b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snakk med jordmor 

Anonymkode: e94b4...422

Fikk enda senere time hos jordmor (uke 11), hun sa snakk med fastlegen... jeg er førstegangs og alt er så nytt og uoversiktlig foreløpig, så vet ikke hva jeg gjør videre nå? 

Anonymkode: 5dcd2...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tas fortrinnsvis etter ultralydundersøkelsen i svangerskapsuke 11+0 - 13+6

Anonymkode: 0bf06...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google is your friend 😉

Anonymkode: 0bf06...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den tas fortrinnsvis etter ultralydundersøkelsen i svangerskapsuke 11+0 - 13+6

Anonymkode: 0bf06...528

Ja, jeg har selvsagt googlet meg frem til det, men spørsmålet er om det er nok med tid til henvisning til UL/NiPT etter time hos fastlege i uke 10. Det høres knapt ut. 

Anonymkode: 5dcd2...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja 👍

Anonymkode: 0bf06...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg har selvsagt googlet meg frem til det, men spørsmålet er om det er nok med tid til henvisning til UL/NiPT etter time hos fastlege i uke 10. Det høres knapt ut. 

Anonymkode: 5dcd2...021

Ja det er nok tid. 

Anonymkode: 60e90...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde langt unna fastlegen min da jeg var i starten av svangerskapet (ventelister der jeg bodde). Sendte bare en melding via Helsenorge og fikk time på lokalsykehuset. Fikk melding om time dagen etter at jeg sendte meldingen. 

Anonymkode: 8a05c...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje kontakte legekontoret og høre om det er mulig å sende henvisningen, selv om du ikke har time enda? Litt avhengig av hvor langt du er på vei så kan jo ferieavvikling gi fullere timeplaner på sykehuset. Eller kontakte sykehuset direkte som noen over foreslo.

Jeg vil tro de klarer å finne time til deg også i uke 10, du har tross alt rett på det. Skjønner imidlertid godt at du er litt stresset over tiden, og gjerne vil ha det på plass. Jeg ble henvist i uke 6, og fikk time 13+5. Synes selv det ble i seneste laget mtp at det kan ta to uker å få svar på testen... 

Anonymkode: 861ed...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 7.25):

Ja, jeg har selvsagt googlet meg frem til det, men spørsmålet er om det er nok med tid til henvisning til UL/NiPT etter time hos fastlege i uke 10. Det høres knapt ut. 

Anonymkode: 5dcd2...021

Ja, det skal være nok tid 😊 jeg tok nipt test når jeg var 12+3. Gratulerer med graviditeten foressten 🥳🙏

Anonymkode: 2122e...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde fått det før så man kan ta abort hvis testen viser noe avvik. 

Anonymkode: 9aa99...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Burde fått det før så man kan ta abort hvis testen viser noe avvik. 

Anonymkode: 9aa99...676

Kan fremdeles søke om å ta abort etter nipt test. Det er normalt å utføre en nipt test fra uke 11-14. Så TS trenger ikke uroe seg for det. I tillegg måler de barnet opp og ned i mente på den første ultralyden, så du får en god indikasjon allerede da, om hvordan det står til før man får svar på blodprøven noen uker etter 😊

Anonymkode: 2122e...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk akkurat time til nipt, vil da være 13+3 når den tas. 
fikk beskjed fra sykehuset om at de tar den mellom 12-5 til 13-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j23 skrev (6 timer siden):

Fikk akkurat time til nipt, vil da være 13+3 når den tas. 
fikk beskjed fra sykehuset om at de tar den mellom 12-5 til 13-6.

Samme svar fikk jeg da jeg forsøkte å bytte min time til tidligere. At man hadde rett på fra uke 11, men de ville helst ta det så sent som mulig fordi det var lettere å se ting da, noe som igjen ga lavere feilmargin.

Anonymkode: 861ed...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok NIPT privat i uke 17. Ved avvik som Downs, vil du få innvilget abort frem til uke 22. 

Anonymkode: 143ef...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok den i forbindelse med ultralyden i uke 12. Bestilte også fra Danmark i uke 9. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...