Gå til innhold

Ferie med treningsgal mann- er jeg urimelig?? Trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ekstremt selvopptatt og umodent å drive med en så altoppslukkende hobby når man har ektefelle og flere barn. Disse uheldige trekkene er jeg redd for at han beholder også etter at han sluttet med triatlon. Det er bare å kvitte seg med fyren.

Anonymkode: 6548f...cd2

I alle dager?! Alle må da få ha en hobby eller to de liker å drive på med? At den ikke inkluderer partner og barn ser jeg bare på som sunt. MEN å kombinere disse i en intens periode har jeg ikke tru på (slik som i ts sitt tilfelle). Da får man heller ta noen dager for seg selv i forbindelse med konkurranse eller hva det nå måtte være..

Anonymkode: aa307...9f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er en familie. Og det er 1 person i denne familien som har styrt veldig mye her. Det tenker jeg bør snakkes om slik at dere kan justere senere. Dette med sykdom gjorde ting verre, men prinsippet består: Hans primærfokus er ham selv. Og Covid er jo ikke en tullesykdom heller. Burde trigget mer omsorg, kanskje? 

Sorry, men jeg forstår virkelig ikke slike mennesker. Dersom jeg ikke fokuserer på familien, så har jeg liksom ikke noe hensikt her i livet.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som han har mistet bakke kontakten totalt! Du kan ikke noe for at du blir syk! Det er helt urimelig å be deg flytte til et hotel, han bør i det minste betale hotellet selv. I tillegg blir han sur, fordi du hadde uflaks og fik covid? Han høres umoden ig egoistisk ut! Du bør si i fra at dette er siste ferie hvor dere reiser for han skyld, hva får en 13 åring ut av å reise på ferie og heie på far? 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Litt komplisert dette her, men vi hadde allerede reist på flyturen (jeg og barna) før jeg ble syk. Vi var et annet sted først ( barna var med meg på jobb, jeg hadde tilfeldigvis et oppdrag i det landet vi er i). Jeg dro ikke på fly syk.

Før togturen/biltur var jeg bare litt sliten og uggen, jeg hadde aldri tenkt at dette kunne være kovid, det slo meg ikke engang. Hadde jeg testet positivt hadde jeg utsatt reisen.

Kanskje dere to siste har rett, at jeg overreagerer. Kanskje er det også som førstnevnte påpeker vanskelig å ha en så omfattende hobby og familie etc samtidig.

Anonymkode: 72f19...538

Dere høres ut som generelt friske og relativt unge personer. Fra tidligere har dere sikkert minst tre doser med vaksine mot Covid og har fått bygget opp naturlig immunitet ved et par infeksjoner som oss andre. 

Inget i din historie tilsier at du burde ha tatt en Covid test, eller noen annen test for mikrobiologisk diagnostikk. 

Ok, da er vi ferdig med det enkle faglige. 

Mannen din virker som en typeksempel på selvopptatt middelalders hobby idrettsutøver. Ta med deg barna, ta frem master kortet og fin et hyggelig annet sted å dra til uten han. Lykke til. 

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fy faen for en mann. Og hvorfor betalte han ikke for stedet han bor på selv? I tillegg overfører han frykten for sykdom til ungene og ødelegger ferien for dere alle. Og attpåtil er han SUR på deg, som legger deg langflat og sover på hotell til 3000 kr natten. Hadde det vært min mann skulle han vært glad om jeg noensinne ville reise noe sted med ham, og det spørs om den personligheten hans er noe jeg kunne tenkt meg å leve med i det hele tatt.... 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I alle dager?! Alle må da få ha en hobby eller to de liker å drive på med? At den ikke inkluderer partner og barn ser jeg bare på som sunt. MEN å kombinere disse i en intens periode har jeg ikke tru på (slik som i ts sitt tilfelle). Da får man heller ta noen dager for seg selv i forbindelse med konkurranse eller hva det nå måtte være..

Anonymkode: aa307...9f1

En hobby som tar ekstremt mye fritid (store mengder trening og omfattende konkurranser) er ikke forenlig med å ha jobb, ektefelle og to i en alder som krever mye tid og oppmerksomhet.Fyren høres ut som om han befinner seg i sin egen egoboble, og forholder seg hobbyen som om han var toppidrettsmann på heltid. Å drive med vanlig mosjon/trening, og eller ha andre normale hobbyer er en helt annen ting.

Anonymkode: 6548f...cd2

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En hobby som tar ekstremt mye fritid (store mengder trening og omfattende konkurranser) er ikke forenlig med å ha jobb, ektefelle og to i en alder som krever mye tid og oppmerksomhet.Fyren høres ut som om han befinner seg i sin egen egoboble, og forholder seg hobbyen som om han var toppidrettsmann på heltid. Å drive med vanlig mosjon/trening, og eller ha andre normale hobbyer er en helt annen ting.

Anonymkode: 6548f...cd2

to barn*

Anonymkode: 6548f...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (13 minutter siden):

Sorry, men jeg forstår virkelig ikke slike mennesker. Dersom jeg ikke fokuserer på familien, så har jeg liksom ikke noe hensikt her i livet.

Jeg støtter ikke mannen i HI, for å starte der. Men her er jeg dypt uenig med deg. 

Jeg er meg, og han er han, i tillegg til at vi er en familie. Ellers ville vi tapt oss selv fullstendig. Jeg drar på jentetur til London og dyrker interesse for det royale, og shopping, og SPA. Han reiser med venner og ser tour de france. 

Hvem er dere den dagen barna flytter ut om du ikke klarer å både tenke "jeg" og "oss" 

Anonymkode: 6f7be...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En hobby som tar ekstremt mye fritid (store mengder trening og omfattende konkurranser) er ikke forenlig med å ha jobb, ektefelle og to i en alder som krever mye tid og oppmerksomhet.Fyren høres ut som om han befinner seg i sin egen egoboble, og forholder seg hobbyen som om han var toppidrettsmann på heltid. Å drive med vanlig mosjon/trening, og eller ha andre normale hobbyer er en helt annen ting.

Anonymkode: 6548f...cd2

Joa. Det går sjø. Når man kommuniserer godt nok som familie. Min mann trente mye når barna var små. Han trente før dem sto opp. Fiksa frokost til hele familien. Alle dro til sitt. Vi kom hjem. Spiste middag sammen. Han eller jeg dro på ting som ungene var med på. Hjem og legge ungene. Og han trente igjen før han la seg. Jeg og han var flink til å reise bort noen helger for å prioritere meg og han. Og vi jobber sammen i tillegg. For oss så er det perfekt. Han ekstrovert jeg introvert. Så jeg trivdes alene hjemme mens han trente. No er barna stor. Han trener ikke så mye lenger men fortsatt så trenger han hver dag. Vi har det veldig godt sammen som par og som familie. 

Anonymkode: 82603...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joa. Det går sjø. Når man kommuniserer godt nok som familie. Min mann trente mye når barna var små. Han trente før dem sto opp. Fiksa frokost til hele familien. Alle dro til sitt. Vi kom hjem. Spiste middag sammen. Han eller jeg dro på ting som ungene var med på. Hjem og legge ungene. Og han trente igjen før han la seg. Jeg og han var flink til å reise bort noen helger for å prioritere meg og han. Og vi jobber sammen i tillegg. For oss så er det perfekt. Han ekstrovert jeg introvert. Så jeg trivdes alene hjemme mens han trente. No er barna stor. Han trener ikke så mye lenger men fortsatt så trenger han hver dag. Vi har det veldig godt sammen som par og som familie. 

Anonymkode: 82603...8ab

Men som han sier. Det finnes ikke så mange damer som godtar det livet her. Og det trur jeg på. Men for oss så går det veldig fint. Han viser meg ofte at han setter veldig stor pris på meg og barna våre. 

Anonymkode: 82603...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mannen min har en sport som han dyrker lidenskapelig og minst en uke av feriene våre går med til dette. Det har i utgangspunktet vært ok, selv om det har blitt litt mye. Nå synes jeg imidlertid det har gått for langt. kan noen svare meg på om jeg er urimelig?? 

Situasjonen er følgende: Han dro i forveien til et sted langt oppi fjellet (ikke norge) for å gjøre alt klart til konkurransen han skulle være med på. Jeg kom etter med barn, på en kronglete reise som innebar fly, tog i 6 timer og bil i 1.5 timer. 

Dagen før reisen hadde jeg følt meg litt sliten på jobb og på reisedagen var jeg pjuskete, hostet litt og var kvalm. Da jeg kom frem var jeg sliten og småsyk og hostete. Mannen min krever da at jeg tar inn på et hotell og ikke får være i leiligheten vi har leid (som jeg har betalt). Han er hysterisk for smitte før konkurransen. På grunn av konkurransen er alle hoteller fulle i fjellbygda, jeg må betale 3000 kr for natten. 

Dagen etter er jeg litt dårligere, og siden mannen maser, tar jeg en kovidtest. Hadde nok aldri testet meg ellers, hadde tenkt på det som en sommerforkjølelse. Testen er positiv. Mannen blir da utrolig sint, sier jeg ødelegger ferien, og krever at jeg fortsetter å bo på hotellet frem til konkurransen (en natt til). Men, han krever også at jeg må  komme tilbake til leiligheten kl 5 om morgenen den dagen han skal være med på konkurransen på grunn av barn. De får ikke være med meg på det fine spa hotellet med basseng, men må være i leiligheten med han slik at de ikke blir smittet.
 

Nå er kl 06 om morgenen og mannen har dratt på konkurransen som varer til sent i kveld. Han er kjempesint fordi jeg ikke testet meg før jeg dro, og for at jeg kom opp hit i det hele tatt. Jeg er kjempesliten etter å ha drasset alle tingene mine fra hotellet og opp i leiligheten kl 5 om morgenen, barn er også hysterisk redde for å få kovid, og jeg er syk på et sted utenfor allfarvei jeg ikke ønsker å være. Når ettermiddagen kommer og han er tilbake må jeg inn på det dyre hotellet igjen, slik at jeg ikke ødelegger resten av ferien hans og restitusjonen hans. (Hvis noen tror at han er toppidrettsutøver, det er han ikke, bare en helt gjennomsnittlig middelaldrende mann).

Hva gjør jeg nå, har jeg rett til å være irritert og skuffet? Kovid er vel ikke en så stor sak nå? Hva gjør andre familier hvis et medlem blir sykt? Nå føles det som jeg har lyst til å dra fra hele ferien.   

 


 

Anonymkode: 72f19...538

Ta med ungene og reis hjem! 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår både deg og mannen din, men skjønner ikke hvorfor du reiste i det hele tatt når du følte deg pjusk. Å ta en Corona test når man skal til utlandet og føler seg syk er lurt, for Corona kan være farlig for veldig mange mennesker hvis de blir smittet.

Forøvrig så høres det ut som mannen din er i midtlivskrise.

Anonymkode: 57a4c...6af

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men som han sier. Det finnes ikke så mange damer som godtar det livet her. Og det trur jeg på. Men for oss så går det veldig fint. Han viser meg ofte at han setter veldig stor pris på meg og barna våre. 

Anonymkode: 82603...8ab

Ja, det er et liv for «spesielt interesserte». For de aller fleste av oss ville han nok ha vært uaktuell som partnerkandidat.

Anonymkode: 6548f...cd2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre han er profesjonell idrettsutøver og det faktiske er det som er inntektskilden hans - så tror jeg at jeg hadde gitt den fyren en fot i ræva!

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann hadde reist hjem singel og pappa på deltid etter en slik egoistisk oppførsel. 
Jeg har vokst opp med en far med hobbyer, og selv han holdt ikke på slik med familien sin. Og han er egoist han også. Syk oppførsel og jeg hadde ALDRI akseptert det. Hadde aldri tatt test eller lagt meg på hotell når vi hadde bestilt leilighet å bo i. Kunne strekke meg til at han sov på sofaen om det ikke var flere rom. Syk vet man ikke at man blir, slik behandling er ikke greit! 

Anonymkode: cccd5...7a0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS Her. Takk for alle svarene, dette gjorde denne traurige dagen litt bedre!
Jeg har altså ikke flydd avgårde syk, jeg var i dette landet på et jobboppdrag og hadde med ungene, vi fløy ned uten mannen min, for han skulle forberede seg. Jeg tok tog da jeg var pjuskete men fløy ikke. 

Problemet med holdningen om at det er min feil at jeg ble syk, min feil at jeg ikke testet meg osv, og at han er sint, er at denne holdningen smitter over på ungene. Det er på mange måter verre en virussmitte fordi det setter preg på dem over tid.  De blir sinte på meg akkurat som mannen er min for at de kommer til å bli smittet, jeg har skylden osv. Jeg er vel mer der at vi bør prøve å lære barna å vise omtenksomhet etc ved sykdom, fremfor å fordele skyld om hvem som kom med viruset etc. 

Flere lurte på hvorfor jeg betalte leiligheten hans og hotellet mitt. Det er fordi jeg tjener mest, jeg pleier derfor å bidra mest i ferier, også den delen som involverer hans «hobby». 

Mannen min tar denne tidkrevende idretten sin sykt seriøst, han lever som en toppidrettsutøver. Det er veldig krevende for alle involverte. Jeg skal virkelig tenke over om jeg ønsker dette videre. Jeg føler det gir ungene rare holdninger.

 

Anonymkode: 72f19...538

  • Liker 6
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS Her. Takk for alle svarene, dette gjorde denne traurige dagen litt bedre!
Jeg har altså ikke flydd avgårde syk, jeg var i dette landet på et jobboppdrag og hadde med ungene, vi fløy ned uten mannen min, for han skulle forberede seg. Jeg tok tog da jeg var pjuskete men fløy ikke. 

Problemet med holdningen om at det er min feil at jeg ble syk, min feil at jeg ikke testet meg osv, og at han er sint, er at denne holdningen smitter over på ungene. Det er på mange måter verre en virussmitte fordi det setter preg på dem over tid.  De blir sinte på meg akkurat som mannen er min for at de kommer til å bli smittet, jeg har skylden osv. Jeg er vel mer der at vi bør prøve å lære barna å vise omtenksomhet etc ved sykdom, fremfor å fordele skyld om hvem som kom med viruset etc. 

Flere lurte på hvorfor jeg betalte leiligheten hans og hotellet mitt. Det er fordi jeg tjener mest, jeg pleier derfor å bidra mest i ferier, også den delen som involverer hans «hobby». 

Mannen min tar denne tidkrevende idretten sin sykt seriøst, han lever som en toppidrettsutøver. Det er veldig krevende for alle involverte. Jeg skal virkelig tenke over om jeg ønsker dette videre. Jeg føler det gir ungene rare holdninger.

 

Anonymkode: 72f19...538

Jeg er enig med deg. At han setter ungene opp mot deg er hårreisende. Jeg hadde blitt skikkelig forbanna. Og han prioriterer i tillegg idretten høyere enn familien. Jeg har selv vært konkurranseutøver på høyt nivå, og dette er fullstendig ugreit i mine øyne. Familien først.

Jeg ville tatt en alvorsprat med ham, og hvis han ikke skjerpet seg hadde jeg revurdert forholdet. 

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fant du deg i at du måtte legge deg inn på hotell, når du hadde betalt leiligheten? Om mannen ikke klarer å være i samme leilighet som deg, er det han som må flytte bolig, ikke du. Du må jo stå opp for deg selv. 
 

Og man hører jo lett hvor ekstremt egoistisk han er, når han blir sint på deg fordi du ble syk. Istedenfor å vise omsorg, og gjøre ting litt enklere for deg, er det du som må flytte til hotell fordi han er redd for å bli smittet. Igjen, det er så ekstremt egoistisk av han at jeg faktisk blir sjokkert over graden av egoisme, for med det risikere jo du å smitte mange andre mennesker med covid. Men så lenge han ikke blir syk, er det vel helt greit at feks Siv på 8 år, som har et veldig dårlig immunforsvar grunnet kronisk sykdom, blir syk istedenfor. For mannen din, som er frisk og sprek, er så trassig at han skal ikke flytte bo noe hotell, men samtidig nekter deg å bo sammen med han i leiligheten. Jeg kjenner at jeg blir helt matt.

Anonymkode: 1f03f...f20

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS Her. Takk for alle svarene, dette gjorde denne traurige dagen litt bedre!
Jeg har altså ikke flydd avgårde syk, jeg var i dette landet på et jobboppdrag og hadde med ungene, vi fløy ned uten mannen min, for han skulle forberede seg. Jeg tok tog da jeg var pjuskete men fløy ikke. 

Problemet med holdningen om at det er min feil at jeg ble syk, min feil at jeg ikke testet meg osv, og at han er sint, er at denne holdningen smitter over på ungene. Det er på mange måter verre en virussmitte fordi det setter preg på dem over tid.  De blir sinte på meg akkurat som mannen er min for at de kommer til å bli smittet, jeg har skylden osv. Jeg er vel mer der at vi bør prøve å lære barna å vise omtenksomhet etc ved sykdom, fremfor å fordele skyld om hvem som kom med viruset etc. 

Flere lurte på hvorfor jeg betalte leiligheten hans og hotellet mitt. Det er fordi jeg tjener mest, jeg pleier derfor å bidra mest i ferier, også den delen som involverer hans «hobby». 

Mannen min tar denne tidkrevende idretten sin sykt seriøst, han lever som en toppidrettsutøver. Det er veldig krevende for alle involverte. Jeg skal virkelig tenke over om jeg ønsker dette videre. Jeg føler det gir ungene rare holdninger.

 

Anonymkode: 72f19...538

Bare dette sier jo sitt, rundt graden av din mann egoisme. Veldig trist at barna tar til seg hans holdninger, men han går vel rundt og raser over dette i leiligheten, og da er det klart barna blir lett påvirket og redd og nervøs for å bli smittet (mest fordi de er redd for at far skal bli sinte på dem også).

Anonymkode: 1f03f...f20

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...