Gå til innhold

Krav fra min far for å få et bedre forhold


Azarael

Anbefalte innlegg

Azarael skrev (44 minutter siden):

Nei men det er vanskelig å gi slipp på dem. Han sliter med helsa si og er 60 år, jeg vil gjerne ha en god avslutning om det er det som må til. 

Så flott at du etter flere år har klart å løfte deg nok psykisk til at du har opprettet faste rutiner i livet ditt 🥰 Du er dyktig!! 

Det å jobbe på Rema 1000 kan nok være hektisk å starte opp med. Men hva med å prøve deg f eks som eksamensvakt eller støttekontakt? Og dersom du ikke er allergisk så kan du også passe f eks innekatter, ved å legge ut annonse på finn? Som en skånsom vei tilbake til å jobbe for pengene, og å skape din egen inntekt?

Du kan nok også ta utdanning på deltid hjemmefra, kan det være mulig for deg f eks å jobbe på bibliotek eller en annen rolig jobb uten stress eller fysisk tyngde?

Det ligger veldig mye stolthet og selvtillit i det at det er bruk for deg, jeg er bombesikker på at du vil heve deg enda mer psykisk da 😊

Jeg syns faktisk ikke at du skal ta tak i livet ditt på grunn av at din far krever det, men jeg syns så absolutt at du skal ta tak i livet ditt fordi DU fortjener det 🫶🙌

Anonymkode: 2a938...31d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når man først har blitt uføre så er det vanligvis ikke noen som følger deg opp mer. Det er fort å havne helt utenfor dersom man ikke tar kontakt selv. 

Da jeg ble uføre så var det ingen som tok kontakt med meg. Ikke nav, lege eller psykolog. Jeg måtte kreve og stå på som bare tusan for å få videre behandling. 

Det er veldig trist at det skal være så vanskelig å komme ut av uføret igjen. 

Anonymkode: aefca...9b5

Enig i at retur til arbeidslivet kan være krevende, men som må være et åpenbart mål for de fleste.
Det å ta ansvar for egen situasjon, engasjere seg, endre livsstil og «stå på» er faktisk en viktig del av rehabiliteringen.

Hva var det som gjorde at du ble liggende inaktiv i flere år ?
Bodde du hjemme, ble vasket, stelt og matet av en overbeskyttende mor slik at du mistet enhver mestringsfølelse og selvrespekt ? Var det ingen som stilte «normale» krav til deg, slik din familie forsøker på nå ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor har han rett til å kreve noe som helst? For meg virker det helt absurd etter sånn han har behandlet deg. 

Men jeg forstår det, for en av mine foreldre var akkurat sånn som du beskriver og jeg hadde også ett bånd til de som var usunt. 

Man ønsker så inderlig å bli sett og forstått, få ubetinget kjærlighet, være god nok. 

Faren din kommer aldri til å gi deg dette. Jeg er veldig lei for det, for det er så hardt og brutalt. Men du må slutte å tro dette har noe med deg å gjøre.

Nok en gang så prøver du å tilpasse deg selv, på bekostning av det selv, for å glede hann. Vinne hans gunst.. for kanskje at han skal se på deg med velvillige øyner.

Men han er ikke en god far. Han kommer ikke til å gjøre det. Selv om du tilsynelatende gjør alt riktig så kommer alt fortsatt til å være feil med denne mannen. 

Hvorfor vil du risikere all den fremgangen du har hatt til nå for hans del? Er det verdt det? For du kommer ikke til å få noe positivt ut av dette❤️ 

Anonymkode: aefca...9b5

Han har ikke rett til å kreve noe av meg. 

Man ønsker så inderlig det men det er nok ikke mulig i det hele tatt i min sak. 

Det er bra at jeg laget denne tråden,  mange gode råd her selv om å putte det i praksis er vondt... 

Jeg vil ikke risikere meg selv på min far lenger. 

Tusen takk ❤️

 

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azarael skrev (47 minutter siden):

Jeg vurderer faktisk å skrive til min far "jeg ønsker et bedre forhold, men da må vi jobbe med relasjonen, ikke min arbeidsevne" men er litt redd for å gjøre det.., siden han kommer nok til å tro at jeg er lat og at han tar meldingen som at jeg ikke vil gjøre alt som han krever på at vi skal få et bedre forhold til hverandre og at at han da gir meg opp.. Tusen takk! 😀❤️

Forstår det er skummelt, men jeg tror ikke dere får noe bedre forhold av at du får en jobb du ikke har helse til. Her er faren din forvirra, så enten tar han seg sammen ellers så gjør han det ikke. Du kan ikke kontrollere hans reaksjon desvere, men du kan sette grenser for deg selv og slik legge til rette for et greit forhold. Og hvorfor skal du egentlig gjøre alt han krever for å få et forhold? Tror du han har tenkt å gjøre alt du krever? Det er ikke slik voksne folk forholder seg til hverandre ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azarael skrev (7 minutter siden):

Han har ikke rett til å kreve noe av meg. 

Man ønsker så inderlig det men det er nok ikke mulig i det hele tatt i min sak. 

Det er bra at jeg laget denne tråden,  mange gode råd her selv om å putte det i praksis er vondt... 

Jeg vil ikke risikere meg selv på min far lenger. 

Tusen takk ❤️

 

Du fortjener så utrolig mye bedre❤️ 

Du må sette deg selv først nå. Jeg synes også du bør undersøke hvordan du kan jobbe enda mer med å få det bedre. Du er jo allerede på god vei høres det ut som🤗

Mye løsnet for meg da jeg fikk noe arbeidstrening i en bedrift jeg hadde veldig lyst til å jobbe i. Treningssenteret har også vert gull verdt for meg. 

Kanskje du også klarer å nyttiggjøre deg av traumeterapi nå som du har kommet så langt?🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så flott at du etter flere år har klart å løfte deg nok psykisk til at du har opprettet faste rutiner i livet ditt 🥰 Du er dyktig!! 

Det å jobbe på Rema 1000 kan nok være hektisk å starte opp med. Men hva med å prøve deg f eks som eksamensvakt eller støttekontakt? Og dersom du ikke er allergisk så kan du også passe f eks innekatter, ved å legge ut annonse på finn? Som en skånsom vei tilbake til å jobbe for pengene, og å skape din egen inntekt?

Du kan nok også ta utdanning på deltid hjemmefra, kan det være mulig for deg f eks å jobbe på bibliotek eller en annen rolig jobb uten stress eller fysisk tyngde?

Det ligger veldig mye stolthet og selvtillit i det at det er bruk for deg, jeg er bombesikker på at du vil heve deg enda mer psykisk da 😊

Jeg syns faktisk ikke at du skal ta tak i livet ditt på grunn av at din far krever det, men jeg syns så absolutt at du skal ta tak i livet ditt fordi DU fortjener det 🫶🙌

Anonymkode: 2a938...31d

Det blir nok noe etter at jeg har løftet meg selv mer opp både fysisk, psykisk og økonomisk! Og ikke minst funnet meg selv mer. 

Helt enig i at det ligger mye stolthet og selvtillit i å være nyttig! Tusen takk! 😀❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trek skrev (1 minutt siden):

Du fortjener så utrolig mye bedre❤️ 

Du må sette deg selv først nå. Jeg synes også du bør undersøke hvordan du kan jobbe enda mer med å få det bedre. Du er jo allerede på god vei høres det ut som🤗

Mye løsnet for meg da jeg fikk noe arbeidstrening i en bedrift jeg hadde veldig lyst til å jobbe i. Treningssenteret har også vert gull verdt for meg. 

Kanskje du også klarer å nyttiggjøre deg av traumeterapi nå som du har kommet så langt?🤗

Ikke TS, men kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å få arbeidstrening i en bedrift? Jeg trodde NAV ga opp uføre, jeg fikk i allefall ikke VTA engang 😅

Anonymkode: cb8f2...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (11 minutter siden):

Enig i at retur til arbeidslivet kan være krevende, men som må være et åpenbart mål for de fleste.
Det å ta ansvar for egen situasjon, engasjere seg, endre livsstil og «stå på» er faktisk en viktig del av rehabiliteringen.

Hva var det som gjorde at du ble liggende inaktiv i flere år ?
Bodde du hjemme, ble vasket, stelt og matet av en overbeskyttende mor slik at du mistet enhver mestringsfølelse og selvrespekt ? Var det ingen som stilte «normale» krav til deg, slik din familie forsøker på nå ?

Hallo.. hva tror du psykisk sykdom går ut på egentlig? Tror du man har det som plomma i egget og bare koser seg hjemme på sofaen😅

Ingen stilte normale krav til meg nei, jeg hadde ingen i mitt nettverk som tok vare på meg. De få som prøvde gav meg opp fordi jeg ikke klarte å ta meg sammen. Jeg holder det ikke imot de, det var garanter vanskelig for de og se at jeg bare gravde meg dypere ned i depresjonens sorte hull. 

En overbeskyttende mor? Langt der ifra. Jeg lå på en hybel alene i åresvis.. ingen som ryddet eller stelte noe som helst.. jeg lå i mitt eget verste mareritt. Ustelt, skitten, ensom og forlatt..

Jeg spør igjen, hva tror du egentlig psykisk sykdom er?  For meg så høres det ut som du blander det sammen med latskap. 

  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Forstår det er skummelt, men jeg tror ikke dere får noe bedre forhold av at du får en jobb du ikke har helse til. Her er faren din forvirra, så enten tar han seg sammen ellers så gjør han det ikke. Du kan ikke kontrollere hans reaksjon desvere, men du kan sette grenser for deg selv og slik legge til rette for et greit forhold. Og hvorfor skal du egentlig gjøre alt han krever for å få et forhold? Tror du han har tenkt å gjøre alt du krever? Det er ikke slik voksne folk forholder seg til hverandre ❤️ 

Det tror jeg ikke heller at det blir. Enten så gjør han det eller så får det gå som det går, jeg har brukt nok av meg selv. Nei, han kommer ikke til å gjøre alt jeg krever, garantert. Jeg skal sette mine grenser!

Tusen takk ❤️

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke TS, men kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å få arbeidstrening i en bedrift? Jeg trodde NAV ga opp uføre, jeg fikk i allefall ikke VTA engang 😅

Anonymkode: cb8f2...107

Jeg fikk avklart arbeidstrening med bedriften først og så gikk jeg til nav og sa at her kan jeg jobbe, dere må fylle ut papirene bare. 

Så de gjorde det, for noen måneder av gangen. 

Jeg fikk mindre utbetalt og jobbet mer. Det var ett slit uten sidestykke egentlig og jeg er sykt stolt av meg selv, at jeg klarte å stå løpet ut.

Jeg fikk så ett vikariat i bedriften og etter ett års tid så fikk jeg fast jobb. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azarael skrev (1 time siden):

Jeg tror at jeg vil ha kontakt med han fordi han er min far, jeg er glad i han og fordi jeg vil ha relasjon til andre mennesker. Det er slemt. Jeg kan spørre fastlegen min om det. Vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre videre når det gjelder min far, jeg sitter på gjerdet foreløpig.

Det er vondt når egne foreldre ikke vil ha kontakt. Fikk veldig lyst til å råde deg til å bestille legetime. Kanskje legen kan hjelpe deg med å finne noen gode vaner og rutiner som over tid øker sjansen for ekstrainntekt og god relasjon til familien❤️

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trek skrev (2 minutter siden):

Hallo.. hva tror du psykisk sykdom går ut på egentlig? Tror du man har det som plomma i egget og bare koser seg hjemme på sofaen😅

Ingen stilte normale krav til meg nei, jeg hadde ingen i mitt nettverk som tok vare på meg. De få som prøvde gav meg opp fordi jeg ikke klarte å ta meg sammen. Jeg holder det ikke imot de, det var garanter vanskelig for de og se at jeg bare gravde meg dypere ned i depresjonens sorte hull. 

En overbeskyttende mor? Langt der ifra. Jeg lå på en hybel alene i åresvis.. ingen som ryddet eller stelte noe som helst.. jeg lå i mitt eget verste mareritt. Ustelt, skitten, ensom og forlatt..

Jeg spør igjen, hva tror du egentlig psykisk sykdom er?  For meg så høres det ut som du blander det sammen med latskap. 

Det har jeg aldri hevdet.
Problemet med psykisk sykdom er ofte selvsentrering. Da må andre gå inn å ta regien inntil man klarer seg selv.
Alle har rett til å nekte å la seg behandle, men særlig smart er det ikke…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trek skrev (8 minutter siden):

Du fortjener så utrolig mye bedre❤️ 

Du må sette deg selv først nå. Jeg synes også du bør undersøke hvordan du kan jobbe enda mer med å få det bedre. Du er jo allerede på god vei høres det ut som🤗

Mye løsnet for meg da jeg fikk noe arbeidstrening i en bedrift jeg hadde veldig lyst til å jobbe i. Treningssenteret har også vert gull verdt for meg. 

Kanskje du også klarer å nyttiggjøre deg av traumeterapi nå som du har kommet så langt?🤗

Det gjør jeg 😀

Jeg må det, på tide egentlig. Skal undersøke. Prøver så godt jeg kan! 🤗

Takk for ider! 

Kanskje, jeg prøvde emdr behandling for noen år tilbake men behandleren mente at det ikke funket for meg. 

 

Tusen takk ❤️

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (2 minutter siden):

Det er vondt når egne foreldre ikke vil ha kontakt. Fikk veldig lyst til å råde deg til å bestille legetime. Kanskje legen kan hjelpe deg med å finne noen gode vaner og rutiner som over tid øker sjansen for ekstrainntekt og god relasjon til familien❤️

Det er er vondt. 😔

Jeg skal bestille legetime, forhåpentligvis så tar ikke min fastlege min far sin side som han har gjort før. 

Tusen takk! ❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azarael skrev (2 minutter siden):

Det er er vondt. 😔

Jeg skal bestille legetime, forhåpentligvis så tar ikke min fastlege min far sin side som han har gjort før. 

Tusen takk! ❤️

Kanskje på tide å bytte fastlege også? Han høres ikke spesielt dyktig ut.

Anonymkode: f34fe...2cb

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azarael skrev (1 minutt siden):

Det er er vondt. 😔

Jeg skal bestille legetime, forhåpentligvis så tar ikke min fastlege min far sin side som han har gjort før. 

Tusen takk! ❤️

Det er viktig at du forteller fastlegen hvor vondt det er for deg og hvor traumatisert oppveksten gjorde deg. Mannlige leger har en tendens til å ta parti med andre menn desverre. Leger er ikke alltid kompetente på psykologi heller. De er realfags/ pappagutter ofte. Langt studie eller Ali yrker bør ikke alltid stoles på. Men penger er desverre makt

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje på tide å bytte fastlege også? Han høres ikke spesielt dyktig ut.

Anonymkode: f34fe...2cb

Kanskje! Men da har jeg jo ingen i den tiden jeg må vente på ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azarael skrev (5 minutter siden):

Kanskje! Men da har jeg jo ingen i den tiden jeg må vente på ny?

Du kan sette deg på venteliste hos en annen lege. Du beholder fastlegen din i mellomtiden 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bytter til en ledig idag kan du fortsatt bytte igjen en gang til før januar og sette deg på venteliste hos noen du virkelig vil ha hjelp av. Høres ut som de fleste er bedre enn nåværende.

Fastlegelistene blir oppdatert 01. I hver mnd tror jeg. 

Anonymkode: 17f16...e8f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...