Gå til innhold

Kan urne sendes fra et kirkekontor til et annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet virkelig ikke helt hvor jeg skal legge denne tråden, men prøver her.

Min mor døde for ikke så lenge siden og hun ønsket kremering og at asken spres i nærheten av hytta hun har feriert på de siste 40 årene. Jeg ønsker naturligvis å følge det ønsket. 

Nå er det sånn at jeg flyttet tilbake til hjembyen min for å ta meg av henne de siste par årene, selv om jeg for det meste har bodd på en annen kant av landet og ønsker å fortsette med det. Så jeg flyttet med en gang boet var i orden. 

Problemet mitt nå er at asken befinner seg 90 mil fra meg og at stedet den skal spres på ligger 30 mil fra meg i motsatt retning av kirkekontoret som oppbevarer asken. Det blir dermed en gigantisk omvei for å hente den når den skal strøs i havet. 

Jeg har ringt kirkekontoret både der asken er, der jeg nå bor og der asken skal strøs for å finne ut om den kan sendes mellom to kirkekontorer i en slik situasjon. Men ingen av de kan svare. 

Så spørsmålet mitt er om andre har fått det gjort? For hvis det har latt seg gjøre ett eller flere andre steder vil jeg ha et argument å komme med.

Jeg skjønner at dette ikke er noen krise og at det tross alt er fullt mulig å ta en 160 mils omvei. Men det føles unødvendig dyrt og slitsomt. 

Anonymkode: d7db7...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt; varme tanker i sorgen :gruppeklem:❤️

Har ikke selv erfaring, men fant dette. Bør være mulig å finne en løsning i ditt tilfelle 💞

Screenshot_20240629_055553_Drive.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendte en urne 140 mil for fire år siden, fra kirkekontoret der vi bodde til kirkekontoret hvor avdøde ville gravlegges. Vi fikk ikke ta med urnen selv da vi reiste, så det var egentlig eneste alternativ. 

Anonymkode: 98612...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble urnen sendt fra krematoriet til kirkekontoret hvor jeg bor, og så kunne jeg hente den der og ta den med meg (reiste med bil og fly) til det stedet hvor asken skulle spres. Så det bør være mulig med transport. Om kirkekontoret er vrange, ville jeg ha bedt begravelsesbyrået om hjelp. 

Anonymkode: 9d004...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urnen kan sendes men man må søke Statsforvalter om tillatelse til spredning, med søknaden må man legge med kart over hvor spredningen skal foregå.

Anonymkode: c444e...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Søknaden om spredning er sendt og godkjent. 

Denne urna er sendt/levert fra krematoriet til kirkekontoret i bostedskommunen hennes for mange uker siden. Men jeg ser jo av et svar her at krematoriene kan sende urner med bring, så da burde det jo egentlig gå for det samme at et kirkekontor gjør det. Er bring regnet som trygt nok og skånsomt nok så er det jo det. Da har jeg et argument å komme med. Takk! :)

Anonymkode: d7db7...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...