Gå til innhold

Dere som spiser 1 til 2 måltider om dagen, hva spiser dere og hvor mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriv gjerne om dere skal ned i vekt, holde vekten stabil eller skal opp i vekt. Mann eller kvinne.

Jeg har i flere år merket at kroppen min slettes ikke vil ha brødmat og heller ikke frokost og lunsj, så jeg har fastet uten at jeg har tenkt på at det heter noen form for faste. Det bare er blitt slik. Men jeg har spist altfor usunt, med pizza, snop, kaker, burgere og ferdigmat som lasagna etc. Vekta er 99 kg, jeg er 170 høy, så jeg må ned i vekt. Fyller straks 50 også. Jeg er lite fysisk aktiv pga dårlig rygg. Går tur 2 ganger i uka, ca 45 min hver gang.

Nå vil jeg rydde opp i dette og heller spise sunnere mat, men overhode ikke havregrøt, chiafrø, knekkebrød og alt sånt, for det vet jeg at jeg ihvertfall ikke liker og tåler. 

Liker kylling, fisk og egg, og biffstrimler. Sier ikke nei til grønt og frukt, men liker ikke salater og slikt. Heller ikke bønner og sånt. Tåler ikke matoljer og store mengder av fett. Feks tåler jeg dårlig å spise en pakke fjordland kjøttkaker. Får sure oppstøt med en gang.

Forslag til noen enkle tips jeg kan følge uten å styre med kaloritelling? Jeg er dårlig på matte og apper, og fungerer best med øyemål, så feks slike ting som måles med hånd, feks en neve kjøtt funker best for meg. Jeg ser for meg at jeg bør få i meg 2 måltider hver dag for å få nok mat, men jeg føler jeg valser litt i blinde her. Hva hvis jeg ønsker å spise litt kaldrøkt makrell eller salt sild, hvordan bør jeg spise det uten å få oppstøt? 

Takk for svar! 🙂 

 

 

Anonymkode: e30fa...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ble litt rotete men håper dere skjønner hva jeg trenger her.

ts

Anonymkode: e30fa...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du spiser så sjelden som 1-2 måltider er det lettere å få oksehunger og overspise, noe det er lettere å unngå med flere og mindre måltider. Minimum bør være 2 komplette måltider og ett mellommåltid. Er du plaget med sure oppstøt, bør du unngå mat med mye fett, mye syre, store mengder kaffe og alkohol.  Sure oppstøt er ganske vanlig ved høy overvekt, så det er mulig du vil merke bedring fra det etter hvert som du går ned i vekt. 

Endret av Grüner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ett skikkelig måltid med mest proteiner og noe karbohydrater, og ett mindre måltid med mest proteiner. Lite kalorier og holder deg mett lenger. En banan o.l. i tillegg hvis jeg blir sulten. 

Er du glad i kylling, fisk og biff blir dette null problem, bare pass på alt du har ved siden av som sauser, poteter osv. 

Anonymkode: e2433...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to måltider om dagen og her er mitt forslag til hva du kan spise. 

Frokost: velg 1 av disse: 2 egg, 1 liten kyllingfilet, en neve biffstrimler eller litt fisk som i varmrøkt makrell. 

Ved siden av kan du velge deg en grønnsak eller to du liker. Spis også litt nøtter hver dag. Kanskje litt ost også? Brie er godt f.eks. To terninger på 2x2 cm er nok. Det er mye kalorier i ost. 

En slik frokost kan bli 700 - 800 kalorier om du bruker en middagstallerken. Det samme med middagen under. 

Middag: du kan gjøre det samme som over. Spis 1 frukt som dessert. Prøv også å spise bær jevnt. 

Og glem ikke den fantastiske poteta. Den har mye næring i seg. Kok, stek eller bak to stykker. 

Når du får til å være mer fysisk kan du legge til et måltid på 5-600 kalorier. Ett stor glass melk har 2-300 kalorier. Melk er jo sunt. Og så kan du spise en avokado om du liker det. Jeg er ikke sikker på hvor mye kalorier den har, sikkert 2-300 den også. 

Når det gjelder ryggen så kan du ta en time hos fysioterapeut. Hen kan hjelpe deg med et treningsopplegg som tar hensyn vondtene. 

Jeg tenker hen vil gi deg øvelser som styrker den. Og kanskje er ryggen vondt fordi du er litt tung også. 

Sure oppstøt vet jeg ikke så mye om. Men du forteller at du har spist mye fet mat og for mye av den. Kanskje magen bare har blitt for full? Og kanskje du har spist for fort. Tygg hver munnfull 20 ganger før du svelger den? Da blir du litt mindfull også og magen rekker å bli mett slik at du ikke overspiser. 

Drikk 2 liter vann om dagen og pass deg for salt. 

Klarer du dette er overvekta di borte til 17.mai.

Edit: kvinne 50+

Endret av Solanum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spise sjelden må du spise veldig næringsrik mat, og da er alle former for kjøtt, egg og fisk uovertrufne, spesielt matvarer som naturlig inneholder en del fett.

Samtidig er det jo slik at når du spiser slik mat vil du naturlig holde deg mett veldig lenge. Jeg drev periodisk faste før, men trenger ikke tenke på klokkeslett og spisevindu osv lenger, fordi den maten jeg spiser gjør at jeg bare er sulten en eller to ganger om dagen uansett.

Sammen med trening tror jeg dette er grunnen til at jeg har mistet fett og lagt på meg muskelmasse. Har ikke noe mål om å gå opp eller ned i vekt, bare at kroppen skal fungere godt, og den fungerer altså helt ekstremt mye bedre uten sukker og ultraprosessert mat og hyppige måltider. Hodet også.

Sure oppstøt kan ha en sammenheng med for mye sukker og annen tøysemat. Det skulle ikke forundre meg om det blir bedre når du har kuttet det ut.

Anonymkode: 9e2d1...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser f.eks omelett til første måltid. To egg, to spiseskjeer yoghurt, 1-3 sopp, litt paprika, en neve brokkoli, litt løk og hvitløk, noen skiver spekeskinke, har det i ildfastform og gratinerer med litt ost på toppen.

Middag er f.eks masse grønnsaker, 80-120g svinekjøtt/kylling eller en filet av laks eller ørret, og bulgur eller couscous. Eventuelt suppe med stekte/wokede grønnsaker på toppen.

Bruker ikke noe apper eller lignende. Målet er stabil vekt, noe jeg har klart i flere år. Nærmer meg 40. Bruker vekt kun for å veie opp kjøtt, jeg kjøper store pakker, veier opp og fryser ned i porsjonspakker. Bruker ett glass for å måle opp bulgur, couscous, ris og slikt.

 

Anonymkode: fb4e4...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Grüner said:

Når du spiser så sjelden som 1-2 måltider er det lettere å få oksehunger og overspise, noe det er lettere å unngå med flere og mindre måltider. Minimum bør være 2 komplette måltider og ett mellommåltid. Er du plaget med sure oppstøt, bør du unngå mat med mye fett, mye syre, store mengder kaffe og alkohol.  Sure oppstøt er ganske vanlig ved høy overvekt, så det er mulig du vil merke bedring fra det etter hvert som du går ned i vekt. 

Tull og vas. Det viktigste er å finne noe som fungerer for deg. Jeg spiser 1-2 måltider om dagen helt uten hunger eller å overspise og opplever det samme som TS: kroppen liker ikke brødmat og trives dårlig med særlig frokost men kan ofte også skippe lunsj.

Anonymkode: f89e0...b79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser to måltider. Jeg er veldig vanedyr så spiser ofte det samme hver dag. Hva jeg "setter sammen" i de to måltidene varierer men inneholder tilsammen følgende:

200g mager proteinkilde (mest kyllingfilet, innimellom svin, storfe, hvit fisk..)

200g fettrik proteinkilde (som oftest full fat kjøttdeig men også andre ting som entrecote, kyllingvinger, nakkelotelett, laks, ørret, makrell...) 

4 egg

4 tykke skiver ost (ca. 50g)

1-2 ss smør til å steke kjøttet i

Er glass helmelk

Ca 2 toppa ss seterrømme/creme fraiche

En appelsin og en chili eller to.

Hvis jeg trener: +1 glass helmelk og to egg.

Er 167, 50-53kg avhengig av syklus. Holder vekten.

Dette er kanskje ikke er kosthold for alle men det funker for meg 🤗

Spiser slik i hverdagen, men på ferie, middagsbesøk, restaurantbesøk, høytider osv så spiser jeg det som serveres eller velger av det som er tilgjengelig for min gane eller frister mest 😆 er ikke så streng på det selv om det kan se litt strengt ut på papiret.

Anonymkode: c78ba...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...