Gå til innhold

Beste ost og skinke til omelett? Hvordan lager du din omelett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken ost og skinke syns du smaker best til omelett? 

Steker dere skinken først?

Har aldri laget omelett før, så vil gjerne ha tips! 🙂 

 

 

Anonymkode: 04fc2...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker å bruke skinke i biter (slik du bruker på pizza) og vanlig norvegia i terninger. Syns det er godt å kjenne osten litt. River man osten "forsvinner" liksom osten litt. 

Du kan også bruke baconterninger. Ville stekt de først. 

Ellers kan du jo variere med cheddarost, litt revet parmesanost, mozarella. 

Er også godt med feks spinat, biter av paprika, brokkoli, løk eller vårløk i.

Anonymkode: b7b30...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker cheddar ost. Aldri skinke siden det er ultraprosessert. Bruk heller sopp, spinat, brokkoli, erter, potet o.l.  Velg de grønnsakene du liker best og ha oppi.

Anonymkode: 13610...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å bruke Kavli sin smøreost med rekesmak. Synes den funker bra. Ellers så bruker jeg ikke noe ost i min omelett.

Testet en boks tunfisk i omeletten her om dagen og det var virkelig full klaff. Det smakte mye bedre enn forventet så det er absolutt å anbefale om du ikke har prøvd det før. Bruker som regel vårløk i omeletten, cherrytomater og noe sterk chili.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste omeletten for meg er med jarlsberg og smårettskinke. Eventuelt hele skinkeskiver! Og husk fløte! :) 

Endret av princeofithilien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager omelett med bacon og revet ost. Gjerne Jarlsberg, det er den jeg liker best.

Jeg tar tre egg og litt fløte, salt og pepper. 
Litt smør i panna og lar den bli varm. Heller eggeblandingen over og skrur ned varmen til litt under middels. Så drar jeg kantene inn mot midten slik at eggeblandingen renner ut på sidene. Lar det så stå og bli litt fastere før jeg drysser over ost og bacon (som jeg har stekt i mikroen). 
Når omeletten er fast og fin under så bretter jeg den i to og lar den steke enda litt lenger på veldig svak varme. Til slutt lar jeg den ligge i stekepannen til den ikke er så varm. Da har den stivnet enda litt mer og jeg syns det smaker best. 

Jeg liker mye smeltet ost, så jeg bruker endel ost. Kjempedigg. 

Jeg syns omelett er best sånn, med bare egg, ost og bacon, men et par ganger har jeg brukt finhakket rød paprika som jeg drysser over rett før jeg bretter omeletten over. Det blir sprøtt og godt, friskt med litt knasende paprika. 

Anonymkode: c2071...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 6.59):

Jeg bruker cheddar ost. Aldri skinke siden det er ultraprosessert. Bruk heller sopp, spinat, brokkoli, erter, potet o.l.  Velg de grønnsakene du liker best og ha oppi.

Anonymkode: 13610...5b2

Man kan jo lure på hvilke sykdommer du innbiller deg at folk får ved å spise litt skinke i omeletten sin. Det er trist når ønsket om å være sunn går over i hysteri. 

Anonymkode: 469af...8de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden har jeg dilla på egg og cottage cheese, som jeg stavmikser sammen og krydrer med salt, pepper og cayenne og steker som omelett. Tar ca. 1ss cottage cheese pr. egg. 

I omeletten har jeg smårettskinke, ost og løk. Ost varierer, nå for tiden er det cheddar jeg har i kjøleskapet, og løk varierer mellom rødløk og vårløk. Jeg kan også ha i andre ting, som feks sopp, paprika, tomat og urter, om jeg har det i hus. 

Ofte steker jeg det som skal i omeletten litt i pannen først, før jeg heller over eggemassen. Så da kan jeg feks steke skinken litt sammen med løken først (siden du spurte om å forsteke skinke), men det er absolutt ikke nødvendig. Det blir mer smak og behag. 

Nå kom jeg forresten på at jeg har en mozzarella i kjøleskapet, som må brukes. Så i dag blir det omelett med den osten😊 

Anonymkode: f2f9c...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som nevnt over innimellom cottage cheese. Det metter ekstra. Aldri vanlig ost, føler det er helt unødvendige kalorier sett mot hva man får igjen av smak.

Unngår også skinke, som en over nevner er det ultraprosessert og bør begrenses i mengde. Er mye godt i form av grønnsaker man kan ha i eller til omelett. 

Anonymkode: 1608e...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg like å lage "omvendt omelett". Jeg tar ost i panna først og når det er godt smeltet, så tar jeg i resten av omeletten. Da blir det et sprøtt lag med ost på omeletten. :) 

Jeg liker å ha litt ost oppi omeletten også, jarlsberg er favoritten. Som kjøtt pleier jeg å bruke smårettbacon eller bogskinke, men av og til bruker jeg kjøttdeig eller spekeskinke. Kjøttdeig og bacon steker jeg litt først.

Ellers er det viktig for meg å bruke fullfete meieriprodukter som kremfløte eller creme fraiche.

Jeg er også veldig glad i å lage omelett i ildfast form i ovnen. Middag til hele familien, eller jeg skjærer de i passelige biter til tapas. En annen måte jeg av og til lager omelett på til tapas er å lage omelett i muffinsformer i ovnen.

Anonymkode: bb5b5...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fetaost og røkt spekeskinke. Og sopp, paprika, spinat, og egentlig det jeg har i skapet.

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 6.59):

Jeg bruker cheddar ost. Aldri skinke siden det er ultraprosessert. Bruk heller sopp, spinat, brokkoli, erter, potet o.l.  Velg de grønnsakene du liker best og ha oppi.

Anonymkode: 13610...5b2

Skinke er en råvare, skinke er ett kjøttstykke fra låret på en gris, det er en ren råvare som kan prosesseres i mange former, eller den kan renskjæres... Det er veldig vanlig å bare røyke og modne skinke, f.eks...

Anonymkode: a8265...c7a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis bruker jeg litt tomater og ost, tar det jeg har, men foretrekker cheddar.

Men viktigste med en omelett er hvordan den stekes. Det virker lett å lage omelett, og de aller fleste klarer lage det, men få lager det virkelig bra. Feilen de aller fleste gjør er å steke for mye så den blir tørr, den skal være kremete inni. Ta den av varmen litt før du tror den er ferdig, da den "ettersteker" litt på tallerken av resterende varme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/28/2024 at 11:59 PM, AnonymBruker said:

Hvilken ost og skinke syns du smaker best til omelett? Steker dere skinken først? Har aldri laget omelett før, så vil gjerne ha tips! 🙂 Anonymkode: 04fc2...254

Du er på rett vei! :) Lag greia som du vil ha den.

Jeg skiller egg og plomme, visper plomma med "stæsj" jeg vil ha i: salt, pepper, krydder, evt annet og en drøy spiseskje vann eller fløte pr plomme. Hvitta piskes en stund, så får den eddik (spiseskje(?) 7% til 3-4 hvitter) og piskes til den er HELT stiv. Skjæres/slås sammen med slikkepott og smøres ut i panna. Guffa er for stiv til å flyte selv. Stek under lokk, snu den på lokket når den er stekt halvt igjennom. Ost legges på halvparten, andre halvpart brettes over når den er stekt og osten smelta.

Bjerke har en ok kokt og røkt skinke bl.a på REMA. Kortest mulig innholdsfortegnelse er best og "røykaroma" smaker .. dr*tt. Spekt skinke duger også, stekes den smaker den mer. Svenskene er bedre utstyrt både med røkte kjøttvarer og ost.

Det er en slags omelett, så er det den (franske, tyske, etc ?) "bondeomelett" der potet, løk, purre, kjøtt og hva som ellers kan delta stekes før eggemasse helles på. En slags pytt-i-panne med egg over. Svenskene lager ungspannekake som ligner, med (litt) mel i eggene. Gøy med mat er det uansett!

Endret av carlberner1
La til variant av omelett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg like å lage "omvendt omelett". Jeg tar ost i panna først og når det er godt smeltet, så tar jeg i resten av omeletten. Da blir det et sprøtt lag med ost på omeletten. :) 

Jeg liker å ha litt ost oppi omeletten også, jarlsberg er favoritten. Som kjøtt pleier jeg å bruke smårettbacon eller bogskinke, men av og til bruker jeg kjøttdeig eller spekeskinke. Kjøttdeig og bacon steker jeg litt først.

Ellers er det viktig for meg å bruke fullfete meieriprodukter som kremfløte eller creme fraiche.

Jeg er også veldig glad i å lage omelett i ildfast form i ovnen. Middag til hele familien, eller jeg skjærer de i passelige biter til tapas. En annen måte jeg av og til lager omelett på til tapas er å lage omelett i muffinsformer i ovnen.

Anonymkode: bb5b5...717

Det skal jeg prøve neste gang, det hørtes kjempegodt ut med ost som et stekt lag på toppen.

Hvor høy varme bruker du når det er bare ost og endrer du varmen underveis? Blir ikke osten brent hvis du må vente til omeletten er stekt når ostelaget ligger under? 

Arild37 skrev (2 timer siden):

Vanligvis bruker jeg litt tomater og ost, tar det jeg har, men foretrekker cheddar.

Men viktigste med en omelett er hvordan den stekes. Det virker lett å lage omelett, og de aller fleste klarer lage det, men få lager det virkelig bra. Feilen de aller fleste gjør er å steke for mye så den blir tørr, den skal være kremete inni. Ta den av varmen litt før du tror den er ferdig, da den "ettersteker" litt på tallerken av resterende varme 

Feilen for deg kanksje, men folk liker forskjellig. Ikke alle som vil at den skal være kremete. 

Jeg steker på høy varme kun noen få minutter og når jeg har dratt kantene inn mot midten setter jeg ned varmen til 2 eller 3 (av 9) og lar den stå slik en stund før jeg slår av varmen, men lar omeletten ligge i stekepannen en stund) - er det sånn du mener er riktig? 

Anonymkode: c2071...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det skal jeg prøve neste gang, det hørtes kjempegodt ut med ost som et stekt lag på toppen.

Hvor høy varme bruker du når det er bare ost og endrer du varmen underveis? Blir ikke osten brent hvis du må vente til omeletten er stekt når ostelaget ligger under? 

Anonymkode: c2071...690

Middels først (5-6 av 9) når jeg tar i osten, så ned på lav varme (3 av 9) når jeg tar i selve omeletten. Osten må slippe litt fett først så den blir sprø. Og ja, det er veldig viktig at man ikke har høy varme når man lager denne varianten. Og også viktig at man ikke lager for tykk omelett. 3 egg maks. 

Anonymkode: bb5b5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Steker litt hamburgerryggpålegg lett i panna. Tar over egg med en skvett melk. Og den osten vi har. Det vil si østavind, jarlsberg, alpeost, gårdsost, mozzarella, bufar eller lignende☺️.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man kan jo lure på hvilke sykdommer du innbiller deg at folk får ved å spise litt skinke i omeletten sin. Det er trist når ønsket om å være sunn går over i hysteri. 

Anonymkode: 469af...8de

Har jeg skrevet at man blir syk av skinke? Jeg skrev jeg unngår det fordi det er ultraprosessert. Hva vet du om mine grunner til å ikke spise ultraprosessert mat? Det handler ikke om sunnhet, men at kroppen min responderer dårlig på det. Jeg ser ingen verdi i å ha skinke i omelett når det er så mange gode råvarer å velge mellom.

Anonymkode: 13610...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker fetaost og røkt spekeskinke. Og sopp, paprika, spinat, og egentlig det jeg har i skapet.

Skinke er en råvare, skinke er ett kjøttstykke fra låret på en gris, det er en ren råvare som kan prosesseres i mange former, eller den kan renskjæres... Det er veldig vanlig å bare røyke og modne skinke, f.eks...

Anonymkode: a8265...c7a

Skinke vi kjøper som pålegg er ofte ikke renskåret kjøtt, og er ultraprosessert. 
 

https://hemali.no/siste/ukens-byttetips-skinke-er-skinke-vel/

Anonymkode: 13610...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 23.59):

Hvilken ost og skinke syns du smaker best til omelett? 

Steker dere skinken først?

Har aldri laget omelett før, så vil gjerne ha tips! 🙂 

Anonymkode: 04fc2...254

Ingridienser er viktig, men måten den stekes på er det viktigste.

Kjøp en stekepanne med avtagbar håndtak, forhånddstek røra og ingridiensene på plata og avslutt i stekeovnen. Da får du best resultat. 

Anonymkode: 3be29...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...