Gå til innhold

Barn 24/7 - Ingen egentid igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Prøvd å se hva som skjer hvis far tar seg av den sengekantsittingen en stund? 

For det høres ut som om du er alene med barna, men skriver at dere er to. Min var også sånn, tok ut skilsmisse, nå har jeg alenetid annenhver uke. Men spøk til side. 

Min yngste var alltid våken om natten helt fra 8 måneders alder. Bruker en evighet på å fall til ro, og jeg satt nok på sengekanten der til 9 års alderen. Nå er hen 11 år. 

Viste seg at min unge har ADHD, derfor vanskelig å falle til ro, Når jeg vet det, så vet jeg også hvordan jeg må legge opp løpet hver kveld. Roe ned tempoet, sette av 2 timer til dusjing, kveldsmat etc ( på skoledager vel og merke. Ferie og fridager får flyte litt. ) Og for dere som nå kommer til å si at barn ikke trenger å dusje hver dag; nei de gjør ikke det. Men et barn med adhd er avhengig av å gjøre de samme tingene i samme rekkefølge hver kveld for å finne roen, så da blir det dusjing hvis hen ønsker det. Ferdig diskutert! 

Hvis jeg ble utålmodig under legging, typisk ble irritert eller litt kjeftete, så røyk hele planen. Da tok det 4 timer før ungen sovna.  Kunne gjøre det før jeg visste hvorfor ting tok så lang tid, men nå om dagen har vi hatt det rolig og fint siden diagnosen var et faktum. 12-timers kurs for foreldre med barn med adhd gjorde susen. 

Kaste ut ubrukelig mann som ikke gjorde sin del av jobben, gjør for øvrig også susen. 🙂

Du får finne ut hvor skoen trykker, dritt å gå rundt og være sliten hele tiden.  Hjelper heldigvis når de blir større. Jeg er over kneika, men det var mange år hvor egentid var fremmedord. 

 

God ferie, håper du finner litt overskudd igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå om sommeren lar jeg mine på 8 og 10 legge seg når de er trøtte. Innenfor rimelighetens grenser. Lar de bare dinlge rundt, være ute, lese, se på tv, leke. Samme det. Jeg kan finne på å legge meg før de, og hjelpe dem når de skal i seng.

Anonymkode: 12b8b...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4barns-mamma skrev (23 timer siden):

Hei. Jeg opprettet akkurat en bruker bare for å svare deg. Du er møkk sliten og det er fullt forståelig. Det er krevende å ha barn, og ihvertfall når de ikke er typisk"A4" unger. Jeg har 4 barn, 2 voksne og ett sett med tvillinger som er midt i tenårene. Vi har hatt noen runder kan du si. Eldste var en grine unge, hun sov 2 t av 24t, og det helst når jeg trillet henne. Det hjalp når ho blikket året. Heldigvis. Det jeg har gjort med alle mine er å være konsekvent. Kjærlig, men bestemt når det gjaldt sånne ting. De måtte sove på rommene sine, i egne seng, men jeg kunne sitte på en stol el på gulvet. Begynte de å tulle sa jeg tydelig ifra at neste gang går jeg ut. Og gjorde det hvis de tulla igjen. Sånn holdt vi på noen kvelder, og etterhvert  lærte de å sovne på egenhånd. Men det krever tid og tålmodighet. Alenetid fikk jeg etterhvert når de sovnet i 20 tiden. Da var det min tid. Tiden sammen er verdifull uansett hva man tror, for vipps så er de ut av rede. Mine barn var også sutrete, men jeg gav aldri etter. Da sluttet de etterhvert(mange uker og mnd med tålmodighetsprøve)( og nei jeg holdt meg ikke alltid rolig)Slo de seg vrange i butikken reiste jeg hjem med de. Var mange kamper og kameler å svelge, men de er blitt flotte ungdommer/ voksne nå. Legg vekk Ipaden, legg vekk mobilen. Har dere hage så sett opp telt og lite basseng og nyt dagene. Kjøp en hengekøye og dra i skogen med piknikkurv og alt som hører med. Det er dette ungene husker, ikke hva de så på paden eller tv.

Ønsker deg lykke til ❤️ det er tøft med barn, men tro meg, tiden flyr og så er de ut av redet. Jeg har bare to igjen hjemme oh det er veldig sårt og rart.

Sender deg styrkeklemmer ❤️

 

Takk♥️

Anonymkode: 0c6c7...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden mine var små men husker den tiden.

Jeg synes det var slitsomt med barn. Det er 3,5 år aldersforskjell og husker at jeg begynte å sitte ned og lese i en bok da eldste var 10 år. Før det var det ikke tid til noe egentid.  Jeg la meg tidlig og var helt i koma på kveldene. 

Det blir bedre. Nå er eldste 23 og er student så er hjemme kun i ferier. Har blitt en fantastisk flott og fornuftig mann.❤️

Anonymkode: e76d6...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter som også trenger at jeg er nede sammen med til de sovner. Eldste gikk d over med da han var rundt 8,5 år, minste er d fortsatt slik - han bli snart 5 år. 
jeg benytter anledningen til å ha egentid med en god bok. Barna har fått klar beskjed om at d er greit at de ikke får sove, men de må ligge å slappe av. 
i stede for å synes synd på seg selv og savne egentid er d nok viktigere å tenke på hva kan tiden brukes til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2024 at 12:51 AM, AnonymBruker said:

Og dette gjør folk helt frivillig mot seg selv altså. Ganske utrolig 

Anonymkode: 11c3c...728

Forstår det heller ikke, har det største gliset hver gang en slik sytetråd kommer fra foreldre 😂

Fuuuck that shit.

Anonymkode: ecb15...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver "Kan jo inndra ipad i sommer. Kreve mer av de. Nei uff jeg vet ikke" Og det er vel kjernen i det - du vet ikke, og vakler. Du har ingen strategi som du tror på. Jeg ville søkt hjelp - ved familiekontoret, helsesøster e.l Få noen tips med begrunnelser og velg en strategi du tror på. For har man tillit til metoden så orker man å stå i det. Barn trenger konsekvens, og forståelige grenser. Altså: snakk om det på forhånd. "Fra nå kommer pappa og jeg til å gjøre det sånn og sånn..." Og deretter må dere gjøre det sånn, da. Konsekvent. Foreldre nøler aldri når det gjelder å bruke bilbelte. Eller ta skarpe kniver fra små barn. Eller nekte 6-åringen å drikke øl.... Altså: når man er sikker på at man gjør rett, når man "eier" grensene, så praktiserer man dem.

Lykke til og god ferie!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar gjerne hvorfor det er så viktig at små barn M Å sove alene, mens voksne alltid sover sammen ?

 

Har 3 barn som alltid har fått kommet i sengen min under oppveksten, i dag er de voksne med egne barn og godt betalte jobber.

Heldigvis er de fortsatt de trygge på at mamma er der når de trenger det🥰

Anonymkode: 8b252...c81

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frutti skrev (4 timer siden):

Du skriver "Kan jo inndra ipad i sommer. Kreve mer av de. Nei uff jeg vet ikke" Og det er vel kjernen i det - du vet ikke, og vakler. Du har ingen strategi som du tror på. Jeg ville søkt hjelp - ved familiekontoret, helsesøster e.l Få noen tips med begrunnelser og velg en strategi du tror på. For har man tillit til metoden så orker man å stå i det. Barn trenger konsekvens, og forståelige grenser. Altså: snakk om det på forhånd. "Fra nå kommer pappa og jeg til å gjøre det sånn og sånn..." Og deretter må dere gjøre det sånn, da. Konsekvent. Foreldre nøler aldri når det gjelder å bruke bilbelte. Eller ta skarpe kniver fra små barn. Eller nekte 6-åringen å drikke øl.... Altså: når man er sikker på at man gjør rett, når man "eier" grensene, så praktiserer man dem.

Lykke til og god ferie!

Veldig godt råd, lytt til dette, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene..vi er 2 på 2 barn...

Hun på 5 legger seg 19...men legging tar så tid ( lese, synge etc) at hun ikkje sovner før 20.

Så har vi han på 12 som legger seg 21...og han skal ha 1 sang...litt prating etc...( Da går vi ut) Men han sovner ikke før 2130-22

Og da har vi ikke noe egen tid... sønnen vår har ofte natt skrekk og får det 30 min til 2 timer etter han har sovnet. Så vi ofte vente på dette kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forklar gjerne hvorfor det er så viktig at små barn M Å sove alene, mens voksne alltid sover sammen ?

 

Har 3 barn som alltid har fått kommet i sengen min under oppveksten, i dag er de voksne med egne barn og godt betalte jobber.

Heldigvis er de fortsatt de trygge på at mamma er der når de trenger det🥰

Anonymkode: 8b252...c81

Fordi nattesøvn er viktig! Og når barna bruker for lang tid på å sovne og får for lite søvn, eller når de står opp om natta for å gå inn til foreldrene, så får de ikke nok søvn og god nok søvnkvalitet. I tillegg fungerer dette dårlig for foreldrene, både på kvelden og på egen nattesøvn.


Det er veldig mange voksne som har sovet i egen seng hele oppveksten, som er trygge, har en mor som stiller opp, har egne barn og godt betalte jobber allikevel. Og så har du de som har sovet i foreldrenes seng lenge, som det ikke har gått så bra med. Det har ingen sammenheng. Trygghet og livsmestring kan læres på mange måter, det er ikke fasitsvar på hvor det er riktig å sove. Man må finne hva som funker for seg selv. Hvis samsoving er hyggelig for alle parter og alle får nok søvn - flott! Hvis ikke, så må man finne en annen løsning.

 

Det er faktisk ikke noe fasit at voksne alltid sover sammen heller. Veldig mange synes redningen for parforholdet og hverdagen har vært å ha egne soverom. Nattesøvn er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (6 timer siden):

Du er ikke alene..vi er 2 på 2 barn...

Hun på 5 legger seg 19...men legging tar så tid ( lese, synge etc) at hun ikkje sovner før 20.

Så har vi han på 12 som legger seg 21...og han skal ha 1 sang...litt prating etc...( Da går vi ut) Men han sovner ikke før 2130-22

Og da har vi ikke noe egen tid... sønnen vår har ofte natt skrekk og får det 30 min til 2 timer etter han har sovnet. Så vi ofte vente på dette kommer. 

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få dette til å bli null egentid? 

Mandag: du legger 5-åringen fra 19-20, så har du en time før du skal legge 12-åringen i en time. Denne kvelden kan mannen din ha egentid, være ute med venner, trene, whatever.

Tirsdag: mannen bruker ca to timer på å legge to barn, mens du er ute av huset og nyter egentiden.

 

Og så videre.

Selv når dere velger å ta en hver er det en time hver, den andre timen  kan dere ha egentid.

Anonymkode: f0e62...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få dette til å bli null egentid? 

Mandag: du legger 5-åringen fra 19-20, så har du en time før du skal legge 12-åringen i en time. Denne kvelden kan mannen din ha egentid, være ute med venner, trene, whatever.

Tirsdag: mannen bruker ca to timer på å legge to barn, mens du er ute av huset og nyter egentiden.

 

Og så videre.

Selv når dere velger å ta en hver er det en time hver, den andre timen  kan dere ha egentid.

Anonymkode: f0e62...09c

For på den 1 time må vi kanskje gå tur med hunden.. rydder...gjør klar til neste dag etc... Oh jo da vi kan sette oss på den 1 timen å se på tv...men om han på 12 år kommer ned for å snakke etc...så har vi ikke noe tid da.

Oh nei vi har ikke venninne etc som vi kan finne på ting med...og helt ærlig når klokken er 21 orker vi ikke så mye og liker å ta det med ro hjemme.

Kanskje din tid hjemme er bedre...men her funker ikke alene tid..

Og en annen ting....våre barns legge rutiner er viktigere enn å finne på noe...for vi har i 6 år delt oss med at idag legger mannen min vår datter...jeg vår sønn... imorgen andre veien.

 For dette setter barna stor pris på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forklar gjerne hvorfor det er så viktig at små barn M Å sove alene, mens voksne alltid sover sammen ?

 

Har 3 barn som alltid har fått kommet i sengen min under oppveksten, i dag er de voksne med egne barn og godt betalte jobber.

Heldigvis er de fortsatt de trygge på at mamma er der når de trenger det🥰

Anonymkode: 8b252...c81

Samme her. 

Anonymkode: 8a8d6...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forklar gjerne hvorfor det er så viktig at små barn M Å sove alene, mens voksne alltid sover sammen ?

He he...kan si her at vi har en 5 åring som så og si sov med oss nesten vør eneste natt i 5 år ( hun sov dårlig uansett hvor hun lå)

Men hun lå å sparket oss i ansiktet..og hele kroppen. Hun dyttet og oss ut og var som en mark hele natten...

Så det er viktig at noen barn sover alene... slik at foreldre kan få litt søvn 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere finner en løsning. Her satt min stefar med min stesøster til hun var 16 år og de sov ofte sammen også. Hun styrte hele skuta med legging. Hun var ikke sånn hos mor (merkelig nok ;))

Anonymkode: 256a4...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Håper dere finner en løsning. Her satt min stefar med min stesøster til hun var 16 år og de sov ofte sammen også. Hun styrte hele skuta med legging. Hun var ikke sånn hos mor (merkelig nok ;))

Anonymkode: 256a4...aa9

Håper dette er tull...dette høres jo ikke bra ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 22.47):

Livet blir ikke slik du tror. Sitter på sengekanten til 8 åringen. Det er sommer og jeg kjenner jeg som mange andre somre de siste årene at jeg gruer meg. Etter ferien trenger jeg egentlig ferie. 8 åringen klarer ikke sovne av seg selv Har lydbok, leser litt selv, men nei. Jeg eller far må være på rommet. Nå som det er sommer har det blitt veldig sent og vi har ingen fritid igjen på kvelden. Vi har forsøkt å få hen til å sove av seg selv. Det ender med at hen kommer i vår seng. Lillesøster, 5, sovner raskere og gjennom hele natten. Eldste alltid hatt et dårlig sovehjerte siden baby. Jeg strevde med amming og det var urolige netter. Siden da har det vært urolig. 

Nå, 8 år senere, hen skal begynne i 4.klasse, sitter jeg altså her på sengekanten klokka kvart på elleve på kvelden. Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Jeg er så møkksliten, enda har ikke min sommerferie  begynt ennå. På dagtid er femåringen mye sutrete, aldri fornøyd med noe. Vil ha noe nytt hele tiden. Griner når hun får en middag normalt alle fem åringer vil like. Spiser det så gjerne i bhg men neida hjemme går det ikke. 

Jeg dras i alle retninger. Blir ei sur og kjeftete mor, som må gå ut av rommet flere ganger om dagen og telle til ti. 

Kan jo inndra ipad i sommer. Kreve mer av de. Nei, jeg vet ikke. Uff føler meg så elendig. Skulle gjerne vært ti år yngre, men slik ble det ikke når jeg først endelig fikk barn. 

Validere validere, føle og forstå. Jada, prøver og prøver. men det renner over. 

Trøster meg sjokolade nesten vær dag. 

Anonymkode: 0c6c7...189

Men hvorfor skal du validere og forstå de ihjel? 

Ha på ei nattlampe og noe podcast/ musikk og krev at 8 åringen skal legge seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dømmende svar du får. Ta søvnvanskene til barnet ditt på alvor (og hvor utmattet du blir) og søk hjelp utenfra. Anbefaler sovekarin på det varmeste! Tilbyr tlf konsultasjon, eller hjemmebesøk, kommer litt an på hvor en bor. Ev kontakte fastlege eller skolehelsetjeneste for veiledning. Ikke medikamentell behandling (atferdsterapi) gir god effekt, medikamentell behandling frarådes for barn. Link til Sovekarin: https://www.sovekarin.no . Hilsen barnepsykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen. Vi hadde det helt likt. Og vi var helt på felgen. Prøvde alt. Lydbok, musikk, sitte ved sengekanten, ligge ved siden av, være streng og konsekvent, forståelsesfull og mild. Ingenting fungerte. Ungen greide ikke å sovne. Bare kom opp og kom opp. Vi voksne hadde ikke noe tid for oss selv. 

Til tross for alle tips og oppgitte meldinger fra folk her. Det skal ikke være så vanskelig. Dere gjør ikke noe galt. Barnet er ikke bortskjemt. Det er noe i kroppen som ikke fungerer.

For vår del viste det seg å være adhd. Et av de typiske symptomene er faktisk problemer med søvn. Da vi starter med melatonin ble alt så mye bedre. Barnet blir nå trøtt og sovner til vanlig tid, og sover gjennom hele natten. 

Siden dere også sliter med yngste: ADHD er svært arvelig/genetisk. Det kan være dere er veldig slitne fordi dere har barn som har ekstra utfordringer. Jeg sier ikke at det må være det. Men tenk bare over

er barna uoppmerksomme og vimsete?

greier de å ta imot beskjeder og gjøre ting?

leker de fint alene?

søvn?

uro, tankekjør og munndiaré?

Anonymkode: 6ddd4...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...