Gå til innhold

Barn 24/7 - Ingen egentid igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du er så sliten, så legger du deg med 8-åringen. Gjør deg klar for legging selv, og legg det i sengen til barnet. Når barnet sover, kan du gå i egen seng. 
 

Det gjør jeg ofte. Da får ungen med seg i pad i sengen mens jeg ryddet og ordner, så sovner vi sammen. Trygt for han, kos for meg. 

Anonymkode: 5e2da...eab

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi barnet melatonin spray! Vi gjør det til datteren vår på 7 som aldri sovnet. Funker fjell! 

Anonymkode: e16b0...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er mannen din? Kan ikke han ta ansvar for legging og evt styr på kvelden, siden det høres ut som du gjør alt annet, siden du ikke har egentid?

Anonymkode: 7c87a...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svar, men har dere prøvd å stå opp veldig tidlig? Og slite ham ut sånn at han ikke er våken så sent?

Beklager hvis dette er et dumt forslag, men hvis han får sove til han våkner av seg selv, så snur han døgnet snart.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker (særlig de med nevroutviklingsforstyrrelser som adhd og autisme) produserer mindre melatnonin, hormonet som hjelper på innsovning. Så ofte er det faktisk ikke barn eller foreldre som har gjort noe feil. Ofte har foreldre med slike barn prøvd alt og mere til, kjempet lenge! ❤️

Dere kan prøve ut melatnondråper. Grunnen til at det er 18år er at barn og ungdom ikke skal teste det ut på egenhånd. Hvis det funker dra til fastlegen, si at det har fungert i en periode og så be om å få det på resept  og eventuelt mer utredning ifht årsak til søvn☺️

Ellers godt jobba alle disse årene. Forstår deg godt ❤️

Endret av stAre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (1 time siden):

Deg igjen. Tar du aldri sommerferie?

Gjør du?

Anonymkode: 73ac2...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 22.47):

Livet blir ikke slik du tror. Sitter på sengekanten til 8 åringen. Det er sommer og jeg kjenner jeg som mange andre somre de siste årene at jeg gruer meg. Etter ferien trenger jeg egentlig ferie. 8 åringen klarer ikke sovne av seg selv Har lydbok, leser litt selv, men nei. Jeg eller far må være på rommet. Nå som det er sommer har det blitt veldig sent og vi har ingen fritid igjen på kvelden. Vi har forsøkt å få hen til å sove av seg selv. Det ender med at hen kommer i vår seng. Lillesøster, 5, sovner raskere og gjennom hele natten. Eldste alltid hatt et dårlig sovehjerte siden baby. Jeg strevde med amming og det var urolige netter. Siden da har det vært urolig. 

Nå, 8 år senere, hen skal begynne i 4.klasse, sitter jeg altså her på sengekanten klokka kvart på elleve på kvelden. Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Jeg er så møkksliten, enda har ikke min sommerferie  begynt ennå. På dagtid er femåringen mye sutrete, aldri fornøyd med noe. Vil ha noe nytt hele tiden. Griner når hun får en middag normalt alle fem åringer vil like. Spiser det så gjerne i bhg men neida hjemme går det ikke. 

Jeg dras i alle retninger. Blir ei sur og kjeftete mor, som må gå ut av rommet flere ganger om dagen og telle til ti. 

Kan jo inndra ipad i sommer. Kreve mer av de. Nei, jeg vet ikke. Uff føler meg så elendig. Skulle gjerne vært ti år yngre, men slik ble det ikke når jeg først endelig fikk barn. 

Validere validere, føle og forstå. Jada, prøver og prøver. men det renner over. 

Trøster meg sjokolade nesten vær dag. 

Anonymkode: 0c6c7...189

Stand your ground woman. 8 åringer trenger å vite hvem som er sjefen ellers kommer du deg aldri unna krigen med de.

Anonymkode: 960c3...c85

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt relatere, men det som fungerte for min når han var halvannet år var å sitte på sengekanten og brette sokker, etterhvert sto jeg i gangen og brettet klær med døren på gløtt. Tok moppen og moppa, etterhvert så gikk det helt fint å sovne alene, passet på å lage litt lyd i stua også. Kan babycaller til 8 åringen hjelpe for å føle seg trygg? Her blir sønnen vår mer sutrere jo mer han får og får være med på, blir rett og slett både utakknemlig og sliten. Så vi regulerer, tar ganske mange kamper på noen dager ved behov, så har vi lange rolige perioder. Han er 5 🥰

Anonymkode: 9b26c...4aa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 22.47):

Livet blir ikke slik du tror. Sitter på sengekanten til 8 åringen. Det er sommer og jeg kjenner jeg som mange andre somre de siste årene at jeg gruer meg. Etter ferien trenger jeg egentlig ferie. 8 åringen klarer ikke sovne av seg selv Har lydbok, leser litt selv, men nei. Jeg eller far må være på rommet. Nå som det er sommer har det blitt veldig sent og vi har ingen fritid igjen på kvelden. Vi har forsøkt å få hen til å sove av seg selv. Det ender med at hen kommer i vår seng. Lillesøster, 5, sovner raskere og gjennom hele natten. Eldste alltid hatt et dårlig sovehjerte siden baby. Jeg strevde med amming og det var urolige netter. Siden da har det vært urolig. 

Nå, 8 år senere, hen skal begynne i 4.klasse, sitter jeg altså her på sengekanten klokka kvart på elleve på kvelden. Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Jeg er så møkksliten, enda har ikke min sommerferie  begynt ennå. På dagtid er femåringen mye sutrete, aldri fornøyd med noe. Vil ha noe nytt hele tiden. Griner når hun får en middag normalt alle fem åringer vil like. Spiser det så gjerne i bhg men neida hjemme går det ikke. 

Jeg dras i alle retninger. Blir ei sur og kjeftete mor, som må gå ut av rommet flere ganger om dagen og telle til ti. 

Kan jo inndra ipad i sommer. Kreve mer av de. Nei, jeg vet ikke. Uff føler meg så elendig. Skulle gjerne vært ti år yngre, men slik ble det ikke når jeg først endelig fikk barn. 

Validere validere, føle og forstå. Jada, prøver og prøver. men det renner over. 

Trøster meg sjokolade nesten vær dag. 

Anonymkode: 0c6c7...189

Kan du ikke bare bli forbannet da?

Drit i den jævla "valideringen". Si at nå er det nok, at dette ikke går lenger. Dersom de vil ha en famile, får de samarbeide, ellers blir konsekvensene mye verre.

Ta ansvar! Du/dere er voksne. Barna dør ikke av se at dere blir sinte. Det finnes grenser for alt her i verden, og det er like greit å lære de hjemme først som sist.

Tenker barna vil ha en famile når alt kommer til alt

 

#forståsegpåihjel#selvpåførthelvete#dumsnill.no#terrorisertiegethjem

 

 

Endret av Perle
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det helt likt som deg! Mine er 10 mnd og 4 år. Eldste er ekstremt vanskelig for tiden, og minste er vanskelig å legge. Føler meg tynnslitt og trøster meg å med sjokolade, ikke så lurt men. Prøver å tenke at det er bare en periode, det blir lettere. Vet ikke hva annet man skal tenke. Også har jeg sagt ifra til min samboer hvordan jeg føler meg så vi kan dele litt på det, så han passer barna noen kvelder så jeg kan gjøre noe helt alene. 

Anonymkode: c121b...50b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Du trenger en ordentlig ferie alene.(å muligens partnern din) å barna også. 

 

Det er faktisk ganske slitsomt å være sammen 24/7 hele året.  

Ikke rart de fleste skilsmisser skjer da. 

 

Så jeg stemmer for egen ferie. Å dele den opp,eller sende barna noen dager/uker til familie. Eller om du tar 1 uke alene,så bytte med partner. Hvis det er utfordrende med barnepass. 

 

Det gjorde vi som familie med barna da de var små. Gjorde underverker for hele familien.  Å humøret ble bedre. Å ferie var ferie

Anonymkode: 60239...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det helt likt som deg! Mine er 10 mnd og 4 år. Eldste er ekstremt vanskelig for tiden, og minste er vanskelig å legge. Føler meg tynnslitt og trøster meg å med sjokolade, ikke så lurt men. Prøver å tenke at det er bare en periode, det blir lettere. Vet ikke hva annet man skal tenke. Også har jeg sagt ifra til min samboer hvordan jeg føler meg så vi kan dele litt på det, så han passer barna noen kvelder så jeg kan gjøre noe helt alene. 

Anonymkode: c121b...50b

Så mannen din, altså Pappaen(!) PASSER sine egne barn?

Så søtt. 
🫠

Endret av Perle
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 22.47):

Livet blir ikke slik du tror. Sitter på sengekanten til 8 åringen. Det er sommer og jeg kjenner jeg som mange andre somre de siste årene at jeg gruer meg. Etter ferien trenger jeg egentlig ferie. 8 åringen klarer ikke sovne av seg selv Har lydbok, leser litt selv, men nei. Jeg eller far må være på rommet. Nå som det er sommer har det blitt veldig sent og vi har ingen fritid igjen på kvelden. Vi har forsøkt å få hen til å sove av seg selv. Det ender med at hen kommer i vår seng. Lillesøster, 5, sovner raskere og gjennom hele natten. Eldste alltid hatt et dårlig sovehjerte siden baby. Jeg strevde med amming og det var urolige netter. Siden da har det vært urolig. 

Nå, 8 år senere, hen skal begynne i 4.klasse, sitter jeg altså her på sengekanten klokka kvart på elleve på kvelden. Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Jeg er så møkksliten, enda har ikke min sommerferie  begynt ennå. På dagtid er femåringen mye sutrete, aldri fornøyd med noe. Vil ha noe nytt hele tiden. Griner når hun får en middag normalt alle fem åringer vil like. Spiser det så gjerne i bhg men neida hjemme går det ikke. 

Jeg dras i alle retninger. Blir ei sur og kjeftete mor, som må gå ut av rommet flere ganger om dagen og telle til ti. 

Kan jo inndra ipad i sommer. Kreve mer av de. Nei, jeg vet ikke. Uff føler meg så elendig. Skulle gjerne vært ti år yngre, men slik ble det ikke når jeg først endelig fikk barn. 

Validere validere, føle og forstå. Jada, prøver og prøver. men det renner over. 

Trøster meg sjokolade nesten vær dag. 

Anonymkode: 0c6c7...189

Først av alt: en tommelfingerregel er at barn på åtte år skal legge seg klokka åtte. Så et kvarter senere for hvert år de blir eldre (9år=20:15, 10år=20:30 osv). Det er lurt å holde litt rutiner selv om det er ferie, spesielt hvis barna allikevel våkner like tidlig. Sover de en time lengre kan du drøye en time med legging. Men kvart på elleve!? Nei! En åtteåring klarer å stå opp alene og lage seg frokost, så selv om dere ønsker å sove litt lenger på morgenen, så trenger ikke barna å forskyve døgnrytmen. Femåringen klarer også å være alene en times tid på morgenen, sett en matboks klar i kjøleskapet.

For lite søvn gir overtrøtte barn på kvelden som sover dårlig gjennom natten. Og blir grinete på dagen. Legg de tidligere!

Forklar åtteåringen at dere er i stua og hvis hn ikke klarer å sovne så får hn bare ligge å slappe av. Man blir ikke trøtt eller sovner av at dere sitter der og det får hn bare venne seg til. Kommer hn inn i stua eller i deres seng, bare følg tilbake (informer om dette før legging).

Å validere følelsene er ikke å la barnet få viljen sin. Man kan si ja til følelsene men nei til handlingen. Man kan vise at man forstår barnets følelser og ønsker, og at alle følelser er lov og ha og ikke farlig å føle på. Men det er viktig å lære de at deres følelser ikke nødvendigvis beskriver virkeligheten. Å føle seg utrygg er ikke det samme som at det ikke ER trygt. Og det er viktig å lære de at følelsene ikke styrer verden. Det er lov å være sint og lei seg, men de får ille viljen sin forde. For eksempel middag; det er lov å ikke like maten eller ikke ville spise den. Men resten av familien sitter og spiser den og det er ikke noe annet. Viktig å forholde seg rolig.

Endret av Dansemamma
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare bli forbannet da?

Drit i den jævla "valideringen". Si at nå er det nok, at dette ikke går lenger. Dersom de vil ha en famile, får de samarbeide, ellers blir konsekvense mye verre.

Ta ansvar! Du/dere er voksne. Barna dør ikke av se at dere blitr sinte. Det finnes grenser for alt her i verden, og det like greit å lære de hjemme først som sist.

Tenker barna vil ha en  famile når alt kommer til stykket. 

 

#forståsegpåihjel#selvpåførthelvte#dumsnill.no#terrorisertiegethjem

https://psykologtidsskriftet.no/kronikk/2024/03/validering-pa-avveie

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stand your ground woman. 8 åringer trenger å vite hvem som er sjefen ellers kommer du deg aldri unna krigen med de.

Anonymkode: 960c3...c85

Krig??? Hvilken krig? Det er barn! Du er boomer antar jeg? Det var veldig in å tenke at alt var en konkurranse før. Ikke vise svakhet, for da vinner du aldri! Aldri gi seg! For da kan barnet bli bortskjemt, og det er tydeligvis det aller aller verste som kan skje!

Anonymkode: 75331...346

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere må lære ungen å sovne alene. 

Overnatting hos klassekompiser /venner er jo milevis unna med slik kleising og føleri. 

Glem treningsleire og alt sosialt når lille pjusken trenger mamma for å sove. 

Ungen ligger an til å bli utstøtt sosialt hvis dere ikke snart reagerer.

Anonymkode: a4de3...c7e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 0.17):

Ingen egen tid og dere er to?

Anonymkode: 8a8d6...9cb

Enig i denne… her må det delegeres til far! Vi legger barna annenhver kveld, så får den andre fri fra resten går opp. Oftest bruker jeg tiden til å trene, men noen ganger bare velfortjent slappe av i sofaen. 
 

Trodde også først det måtte være en alenemor… 

Ellers er det jo helt normalt at barna sovner senere i ferien. Lag kvalitetstid! Her går set i sommerles, så vi leser veldig mye :) 8-åringen leser selv, eller leser for lillesøster på 6 som ikke helt hat knekt koden enda, eller vi leser for dem. Evt litt tegning, perleprosjekter etc vi kan gjøre sammen. Egentid må man legge til andre tider i ferien. Om de sover lenge kan man ta morgenen og legge seg barna. Er man to kan man ta seg en lang gåtur, eller si man skal ta en lang gåtur, gå rundt svingen og sette seg på en benk med lydbok eller podcast på ørene og slappe av en times tid. Overlate barna til far. 
 

også normalt for barn å regagere på overgangen til ferie på alle måter. Det er en brå forandring! Plutselig uten venner, barnehageansatte, lærere og de normale rutinene. Tar gjerne et par uker før de går over i feriemodus og er vant til ny hverdag. Da kan humøret være så som så rett og slett. Hjelper å vite at det er pga forandringen, at det er normalt, og går over.

Våre er som sagt 6 og 8, og husker at ferien for to år siden (4 og 6 år) var den første som begynte å minne om konseptet ferie…så var det enda bedre i fjor, og nå føles ferie utvilsom som ferie. Tur med ungene er koslig, hjemmetiden er fin, og selv om de naturligvis sovner senere, så sørger vi begge for å få egentid i løpet av dagen når vi trenger det i stedet. Det er ikke så mange uker før vi igjen har barn som sovner tildels utslitt kl 20:15… de ukene klarer vi tenker nå jeg :) Handler aller mest om mental innstilling om at ferie er annerledes. Så ikke bare barna som kan slite med overgang til ferie fordi de vanlige rutinene blir endret på ;) 

Anonymkode: 626b1...1ad

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det skulle du tenkt på før du fikk barn. Og å sitte på sengekanten til en åtteåring er å sy puter under armene på den. Sett på deg øreklokker, lås døra til soverommet og la 8-åringen sovne på egenhånd. At den maser og kommer inn på soverommet ditt er jo fordi den vet at den kan og får oppmerksomhet. Barn er ikke dumme heller, i hvert fall ikke så store barn. Du må sette grenser og det er ikke noe for tidlig. Da jeg var 8 var jeg nøkkelbarn og sovnet på egenhånd. Foreldrene mine sa selvfølgelig natta til meg og ga nattakos på sengekanten, men de satt ikke og ventet til jeg sovnet. De var (og er) svært omsorgsfulle, men de sydde ikke puter under armene mine. 

Anonymkode: 1522e...c71

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 0.51):

Og dette gjør folk helt frivillig mot seg selv altså. Ganske utrolig 

Anonymkode: 11c3c...728

Tenkte akkurat det samme.

Anonymkode: fb3e9...e77

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...