Gå til innhold

Barn 24/7 - Ingen egentid igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ingen råd ,men dette blir bedre

Plutselig sitter dere alene om kveldene og er bekymret for tenåringene som er ute 🤔

Anonymkode: bfd06...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpes! Med mindre det er spesielle behov, så bør dere venne 8 åringen til å sovne selv. Løsning: En legger femåringen og åtteåringen, den andre har fri. Så bytter dere på. Da kan dere ha annenhver kveld fri. Høres jo ut som rene luksusen!!

 

Anonymkode: 8237c...239

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Livet blir ikke slik du tror. Sitter på sengekanten til 8 åringen. Det er sommer og jeg kjenner jeg som mange andre somre de siste årene at jeg gruer meg. Etter ferien trenger jeg egentlig ferie. 8 åringen klarer ikke sovne av seg selv Har lydbok, leser litt selv, men nei. Jeg eller far må være på rommet. Nå som det er sommer har det blitt veldig sent og vi har ingen fritid igjen på kvelden. Vi har forsøkt å få hen til å sove av seg selv. Det ender med at hen kommer i vår seng. Lillesøster, 5, sovner raskere og gjennom hele natten. Eldste alltid hatt et dårlig sovehjerte siden baby. Jeg strevde med amming og det var urolige netter. Siden da har det vært urolig. 

Nå, 8 år senere, hen skal begynne i 4.klasse, sitter jeg altså her på sengekanten klokka kvart på elleve på kvelden. Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Jeg er så møkksliten, enda har ikke min sommerferie  begynt ennå. På dagtid er femåringen mye sutrete, aldri fornøyd med noe. Vil ha noe nytt hele tiden. Griner når hun får en middag normalt alle fem åringer vil like. Spiser det så gjerne i bhg men neida hjemme går det ikke. 

Jeg dras i alle retninger. Blir ei sur og kjeftete mor, som må gå ut av rommet flere ganger om dagen og telle til ti. 

Kan jo inndra ipad i sommer. Kreve mer av de. Nei, jeg vet ikke. Uff føler meg så elendig. Skulle gjerne vært ti år yngre, men slik ble det ikke når jeg først endelig fikk barn. 

Validere validere, føle og forstå. Jada, prøver og prøver. men det renner over. 

Trøster meg sjokolade nesten vær dag. 

Anonymkode: 0c6c7...189

Sånn er det og ha barn. Jeg får en del alenetid da min er mye ute med venner fra sent mars til sent oktober, så ser han nesten ikke da,men når han var yngre enn 6 var han med meg hele tiden, synes det bare var kos ❤️ jeg selv som har valgt og få han. fra han var 6-9 var han en del ute,men nå som han er 11, er kamerater veldig viktig og han er mye ute, spiller også fotball og har trening, så ikke veldig ofte han er hjemme mer, bare kvelden, en time før han sovner, når de blir store savner du denne tiden

Anonymkode: 961f1...e73

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiiiiiii. Kanskje du skal slutte å syntes synd på deg selv og ta ett tak? 

Barn trenger ikke å være så krevende som du skal ha det til. Ta med ungene ut og gå en tur. Gjør noe sammen. Vær aktive. 

Har unger på 12, 9 og 4 og de sovner selv UTEN problemer hver dag. Nattakos og legge seg. 

Egentid har du når de sover. 

Anonymkode: 8b0f3...029

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kampen. Se på det som en gummistrikk, til mer den tøyes til lengre blir den. Og barna vil trekke og trekke i den strikken til det er umulig stramme den inn igjen… Får du barn må du også ta jobben med oppdragelse, og kunne si nei. Barn har bare godt av p kjede seg, at det ikke skjer noe nytt hele tiden, og få beskjed om at «nå er det natta». 
Egentid ga en opp når en valgte få barn, men en kan få mye god tid etter leggetid om en orker jobben med det. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min redning har vært å prioritere meg selv, har begynt med styrketrening. Så er far hjemme å tar seg av ungene, ofte legging også. Finn deg en måte å kom deg ut på, du trenger å leve du også. Har selv fire barn, så vet at det fort blir overveldende med alt som skal gjøres hele tiden..

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/28/2024 at 10:47 PM, AnonymBruker said:

Livet blir ikke slik du tror. Sitter på sengekanten til 8 åringen. Det er sommer og jeg kjenner jeg som mange andre somre de siste årene at jeg gruer meg. Etter ferien trenger jeg egentlig ferie. 8 åringen klarer ikke sovne av seg selv Har lydbok, leser litt selv, men nei. Jeg eller far må være på rommet. Nå som det er sommer har det blitt veldig sent og vi har ingen fritid igjen på kvelden. Vi har forsøkt å få hen til å sove av seg selv. Det ender med at hen kommer i vår seng. Lillesøster, 5, sovner raskere og gjennom hele natten. Eldste alltid hatt et dårlig sovehjerte siden baby. Jeg strevde med amming og det var urolige netter. Siden da har det vært urolig. 

Nå, 8 år senere, hen skal begynne i 4.klasse, sitter jeg altså her på sengekanten klokka kvart på elleve på kvelden. Jeg vet ikke mine arme råd lenger. Jeg er så møkksliten, enda har ikke min sommerferie  begynt ennå. På dagtid er femåringen mye sutrete, aldri fornøyd med noe. Vil ha noe nytt hele tiden. Griner når hun får en middag normalt alle fem åringer vil like. Spiser det så gjerne i bhg men neida hjemme går det ikke. 

Jeg dras i alle retninger. Blir ei sur og kjeftete mor, som må gå ut av rommet flere ganger om dagen og telle til ti. 

Kan jo inndra ipad i sommer. Kreve mer av de. Nei, jeg vet ikke. Uff føler meg så elendig. Skulle gjerne vært ti år yngre, men slik ble det ikke når jeg først endelig fikk barn. 

Validere validere, føle og forstå. Jada, prøver og prøver. men det renner over. 

Trøster meg sjokolade nesten vær dag. 

Anonymkode: 0c6c7...189

Foreldrene på 80-tallet trengte ikke ferie etter å ha hatt ferie med barna, slik at grunnen til at foreldre føler seg så slitne idag, er overbeskyttelse der man behandler store barn som babyer, og dette har foreldrene selv ansvaret for.

La barna vokse opp på en normal måte uten å behandle dem som skjøre porselensdukker, slik man gjorde for 40 år siden, og alt vil løse seg; når en 8-åring er så hjelpeløs at ikke ungen klarer å sovne på egen hånd, er det definitivt noe i veien.

Anonymkode: 84e0b...10d

  • Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (På 29.6.2024 den 0.15):

I slike tilfeller tenker jeg at litt melatonindråper er helt innafor! 

Jeg blir bekymret over hvor  mange foreldre (og andre generelt) som normaliserer  bruken av melatonin . Melatonin burde ikke gies til barn og ungdom. Det er et hormon og det ødelegger mer enn det fleste tror.  Ikke bare fysiske bivirkninger men det gir også  mere urolig søvn og crazy dreams. Som igjen lager en dårlig sirkel av søvnmønster og psykisk helse.Å flere barn og ungdommer vil ikke ta dem,nettopp forbi de vet at det ikke er bra for dem. (Ikke at de blir hørt)Å ikke alltid lege og psykiatri vet hva som er bra. Men jobb med  rutiner. (Også sove rutiner) og kosthold/fysisk aktivitet 

Jeg nevner det igjen. 

Melatonin er et hormon og burde spesielt ikke gies til barn og ungdom som er i utvikling. Da ville jeg heller gitt dem et lite glass konjakk. (Selvfølgelig tull,men må sette det i perspektiv)

Anonymkode: 60239...275

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du får vel mange kvasse svar her. Det er mange som ikke forstår at barn er ulike, til tross for at de blir oppdratt likt. Her har eldstemann sovet natta gjennom siden han var seks uker. Flytta på eget rom da han var 1år, da hadde vi et noen urolige kvelder pga barnehageoppstart, så da satt vi og holdt hånda til han sovna. Nå er han 14år og har kun sovet inne hos oss et par ganger iløept av livet da han har vært syk. Kan telle på en hånd hvor mange ganger han har vært våken eller stått opp på natta.
 

Men yngste som er straks 10. Han har hele tiden hatt et mye større behov for nærhet. Han har vi sittet sammen med hver kveld siden han ble født. De siste årene har det bare vært snakk om å sitte på sengekanten å holde hånda, og han har sovna på max ti minutter. Men frem til han var kanskje 8, så tok legging gjerne en time eller to. Han er fremdeles våken engang iløpet av natta for å gå på do, og han må innom oss for å si ifra, og det er litt slitsomt da jeg sliter med å sovne igjen når jeg blir vekt på natta. Men legging nå er at han får ligge med ipaden, se på TV, lese bok eller høre lydbok i 15 minutter. Da går vi inn til han og skrur av TV/lydbok, tar iPaden/boka, sier god natt og elsker deg. Så legger han seg til å sove. Det som løste problemet her var at han begynte å sove hos venner eller ha venner på overnatting. Og da så han jo at ingen andre «store gutter» hadde det på samme måte under legging. Han måtte bare innse det selv.
 

Nå skal det sies at vi aldri har tatt kampen, men gitt barna det de trenger fordi jeg ikke orker tanken på at barnet skal føle på utrygghet.

Men i deres situasjon så ville jeg kanskje snakket med helsesykepleier/lege. Kanskje melatonindråper er løsningen en overgangsperiode? Slik at dere slipper å bruke timesvis hver kveld på legging. Jeg forstår 100% at det er slitsom, og du er ingen dårlig mor, selv om jeg veit det er lett å føle det sånn. En drittmor ville gitt blanke og bare latt barnet gråte/skrike, og ikke brukt tid på å trygge barnet. Du gjør som du gjør fordi du elsker barnet ditt! ♥️♥️ 

Ønsker deg masse lykke til. En mager trøst er at det går jo over. Men det er faens så hardt når man står i det! 😞♥️

Anonymkode: 41a9f...48a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Melatonin er et hormon og burde spesielt ikke gies til barn og ungdom som er i utvikling.

Anonymkode: 60239...275

Det bør bare brukes i alvorlige tilfeller. At en 8-åring er våken til 23 i ferien er ikke alvorlig.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta annenhver kveld hver, vips har dere egentid annenhver kveld. Ut i fra overskriften trodde jeg du var alenemor med en far som ikke var med i bildet i det hele tatt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme med mitt barn, hun har alltid vært avhengig av meg og det var ikke før hun fikk tilstanden adhd og melatonin ble en del av kveldsrutinen at hun nå sovner selv før kl er midt på natta. 
(jeg sier ikke at barnet ditt har adhd). Jeg var tydelig deprimert og klarte rett og slett ikke stå i det. Endte med legebesøk og hjelp. 
 

når det gjelder alt annet vil jeg si at det helt lov å føle seg sliten, og det er helt greit at du føler at sommerferien er et helvette. Lukk ørene til alle kommentarer om at du er heldig som har barn og bladedibla, for DET ER LOV Å BLI SLITEN AV DEM. Det betyr ikke at du ikke elsker dem. Jeg tenker at du i første omgang bør snakke med legen din om hvordan du føler deg, for det er noe i det at barn speiler foreldre 😊 også vil jeg råde deg til å snakke med partner om hvordan du føler deg, eller om det er noen du kan samarbeide med så du får litt avlastning. 
 

Det vil ordne seg, du er bare tom for tålmodighet. DET ER HELT GREIT! 
masse lykke til 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting fysisk som tilsier at dette barnet har behov for tilskudd av melatonin!! Melatonin fungerer kun dersom man mangler produksjonen av det - noe dette barnet ikke gjør. Barnet har blitt skjemt bort med at en av foreldrene skal sitte der til det sovner.
Og tro meg, jeg har vært der. Forskjellen her er at mitt barn har adhd, og dermed fikk melatonin pga diagnosen og mangelen av melatonin.Kjenner jeg blir skremt av de som foreslår tilskudd uten grunn!
 

Beklager, men her må dere være beinhard! Bok/lydbok, nattasang, klem og god natt. Premie når det har gått fint over en periode - gjerne noe barnet ønsker seg slik at det blir enda mer motivert.
Forbered, skryt, forklar. Gjenta. 

Anonymkode: e004e...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 10.35):

Ja, vi tar annen hver kveld. Men dette sliter oss ut fullstendig når vi i tillegg har en fem åring som er konstant masete og sutrete. Føler meg elendig, dritt mor. 

TS

Anonymkode: 0c6c7...189

Hva gjør du for å endre det? Føl deg gjerne som en dritt mor, men bruk det til å skape endring.

Anonymkode: 38c55...8f4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 23.14):

Bytt ut sjokoladen med noe uten kalorier er mitt beste tips. Mat/snop er ikke trøst, og det er starten på en idiotisk vei å gå.

Anonymkode: 52304...19a

Følte du at dette var svar på spørsmålet til trådstarter? Smaaaaart.

Anonymkode: ea2dc...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette grenser. Både for ungen som skal sove og 5 åringen. Du lar dem slite deg ut. 

Dette har dere skapt selv. 

Min søster holdt på slik med sitt barn. Forholdet tok slutt fordi de aldri satte av tid/ satte grenser slik at de fikk tid. Det endte jo selvfølgelig i skilsmisse. Noe som er langt mer utrygt for barn enn de skal lære å sove. 

Du må tenke helhetlig om livet ditt. Barna dine trenger voksne som setter grenser og tar vare på seg selv.

Anonymkode: cf49b...ae5

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker at du her må snu tankegangen din. 
som 100% alenemor til 2 fra minste lå i magen fikk jeg ikke alenetid noen gang. 
Hadde ingen som hjalp og avlastet. 
Dermed så kunne jeg heller ikke sette meg med og håpe på alenetid. 
Alenetid måtte jeg tenke på som et gode som kom den dagen barna var store. 

Du har valgt å få barn. Ingen benekter at det er slitsomt, men det blir i allefall ikke bedre av å ønske at ting var annerledes. 

Så legg bort tanken om hvor slitsomt det er, for det hjelper deg ikke. 
Gjør det du må gjøre, og skap rammer i familien som gjør at alle fungerer best mulig. 
Mange ting må bortprioriteres de årene man har små barn, men det betyr ikke at livet er over. 

Jeg prøver ikke å bagatellisere hvor utmattende det er, for det kan jeg skrive under på at jeg virkelig vet hvordan føles… 

Men forsøk å hjelpe deg selv ved å gjøre det beste ut av det som er! 

Mine er nå 15 og 17 og jeg begynner å kunne prioritere meg selv og mine ting igjen. Det er helt fantastisk, men ville samtidig heller ikke vært foruten de tunge, men åh så gode årene med små barn ❤️

Anonymkode: f5425...9f8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventet du når du fikk barn? 🤷🏻‍♀️ At det skulle bli lett? 🤷🏻‍♀️ At det skulle bli minimalt med jobb fra deg med å aktivisere din egen unge, som du fikk av egen fri vilje? 🤷🏻‍♀️ At ungen ikke ville trasse og gjøre ting vanskelig samtidig som at du ville få mye egentid når du hadde en liten unge? Isåfall så visste du ikke hva det ville innebære å ha barn i forkant. 🤷🏻‍♀️

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MonJean said:

Hva forventet du når du fikk barn? 🤷🏻‍♀️ At det skulle bli lett? 🤷🏻‍♀️ At det skulle bli minimalt med jobb fra deg med å aktivisere din egen unge, som du fikk av egen fri vilje? 🤷🏻‍♀️ At ungen ikke ville trasse og gjøre ting vanskelig samtidig som at du ville få mye egentid når du hadde en liten unge? Isåfall så visste du ikke hva det ville innebære å ha barn i forkant. 🤷🏻‍♀️

Deg igjen. Tar du aldri sommerferie?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (1 minutt siden):

Deg igjen. Tar du aldri sommerferie?

Ah. 😅 Joda. 😅 Men må jo ha noe å gjøre i de ledige stundene. 😅 Og jeg har jo tross alt like stor rett å svare her inne som alle de andre her inne selv om du ikke liker det jeg svarer. 😅😅😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...