Gå til innhold

Barn 24/7 - Ingen egentid igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi holdt på på samme måte, satt på sengekanten i timesvis. Men så en dag kjente jeg at jeg ikke klarte mer, og at barnet faktisk var klart til å sovne uten meg eller far der. Vi forberedte i god tid, «nå er det 14 dager igjen, og så skal du sovne alene. Vi skal være i rommet utenfor rommet ditt. Det skal gå bra». Nå er det ei stund siden så jeg husker ikke helt, men jeg lurer på om ikke det var noe premiering også inne i bildet, etter x-antall dager alene. 

Det ble et nytt liv! Jeg skjønner så godt at du er sliten, for du TRENGER kveld! Ta den tilbake. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er 2 voksne som diller i timesvis med et barn på 8 år. Ohlalla.....

Anonymkode: 01ec9...e4d

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et slikt barn. Fann ikke roen om kvelden. Fikk ikke sove inn skikkelig når mamma satt på kanten fordi jeg visste hun snart skulle legge seg selv. Og når hun dro ble jeg våken igjen. Løsningen for meg ble å få tv med dvd -vhs maskin på rommet. Mamma trengte da ikke å være hos meg. Og jeg fikk en annen ro. Når jeg våknet på natten igjen. Hadde jeg en fjernkontroll med play knapp på så jeg spilte DVD-en på nytt… sprang jeg inn til mamma. Følgte hun med til rommet og tok DVD-en på igjen. 

mange vil kritiser dette… men det var VÅR løsning som funket for oss. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo to? Ta annenhver kveld så får du alenetiden din.

Anonymkode: fdce6...6bb

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere er jo to? Ta annenhver kveld så får du alenetiden din.

Anonymkode: fdce6...6bb

Ja, vi tar annen hver kveld. Men dette sliter oss ut fullstendig når vi i tillegg har en fem åring som er konstant masete og sutrete. Føler meg elendig, dritt mor. 

TS

Anonymkode: 0c6c7...189

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med to, har også en på 8 som ikke vil sovne alene. Har prøvd «alt», men han er rett og slett en som trenger litt mer nærhet enn broren. Nå sover han faktisk i min seng.. Og har gjort det lenge. Hadde en periode hvor han la seg i sin seng (satt til han sovna), og kom alltid inn til meg Ila natta. Nå er vi der at jeg går ut av rommet etter å ha ligget der en stund (jeg ser på mobil feks - litt egentid selv om det er legging). Han sovner greit nå. Tenker at snart gidder han ikke å sove i mamma sin seng lengre 😅 Jeg gjør det slik for å ha mulighet til alenetid som alenemor. Barn er forskjellige. Begge er oppdratt likt, men begge har forskjellige behov for nærhet og trygghet. Hadde jeg skulle gjort dette på nytt, hadde jeg kjøpt større seng (selv om jeg var sammen med bf) og latt barna samsove. De er små en liten periode, søvn er så viktig for alle! 
Gir også melatonin - det har hjulpet veldig på innsovning og har en gutt som er mer opplagt og har en fin soverutine nå.

Ferie er det lite egentid, noe alle kjenner på. Dere er to, ta annehver kveld ansvar for legging. Kom deg ut av hus under legging når du har «fri», gå en tur, tren, frisk luft. Dette vil gi deg energi på sikt. Viktig med pauser!

Lykke til ❤️

Anonymkode: 13d49...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, vi tar annen hver kveld. Men dette sliter oss ut fullstendig når vi i tillegg har en fem åring som er konstant masete og sutrete. Føler meg elendig, dritt mor. 

TS

Anonymkode: 0c6c7...189

Har forståelse for det. Men du skriver at 5 åringen sovner relativt lett? Da må du prøve å sette deg ned å puste litt ut mens far er hos 8 åringen. Hva med å høre med legen om melatonin?

Anonymkode: fdce6...6bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, vi tar annen hver kveld. Men dette sliter oss ut fullstendig når vi i tillegg har en fem åring som er konstant masete og sutrete. Føler meg elendig, dritt mor. 

TS

Anonymkode: 0c6c7...189

Du må bite tenna sammen å hvile i full visshet i at om 15 år kan du og mannen din myte ro og stillhet. Barn vokser fort og barneårene varer bare i 10 år til❤️ Det fungerer dårlig å snakke dritt til deg selv, Gå i speilet å gi deg selv alle gode ord du ville gitt til ei venninne i din situasjon❤️

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er nok ikke en drittmor😊

Anonymkode: fdce6...6bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 8-åring kan legge seg selv. Ikke rart dere ikke får egentid. Jeeezes fakkin christ.

Anonymkode: b3a63...093

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg er singel og barnløs!

Anonymkode: 23497...9c3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glad jeg er singel og barnløs!

Anonymkode: 23497...9c3

Glad jeg ikke er det ;) 

Anonymkode: 73ac2...89e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men dette er bare for dumt. Du «må» ikke sitte hos en 8-åring til han sovner. Dette handler om enkel grensesetting. Nå er det natt, ferdig med det.

Anonymkode: ec741...88f

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte spinningsykkel. De dagene jeg legger så sykler jeg mens vi hører lydbok. Da er jeg der samtidig som jeg får gjort noe for egen del. 

Syns trening er kjedelig så jeg skviser det inn der jeg "må" så føler jeg at jeg ikke bruker opp egentiden på kjedelige ting.

Andre dager jeg ikke er i form til å sykle leser jeg i en egen bok, hekler, strikker eller bretter klær.

Dette er tips så lenge du sitter der, men det er jo greit å øve på å bevege seg bort fra rommet etterhvert også.

Anonymkode: 841c6...31b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere faktisk bare stå i det og få 8 åringen til å sovne selv altså. 

Anonymkode: 9f9fc...04e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere får ta annahver legging med største. I tillegg tenker jeg at dere må se litt på andre endringer dere kan gjøre for han. Her sov ikke tenåringen rundt før han var ca 11 år, det var som hos dere, kvelden forsvant i å sitte der, for det var ikke ett alternativ, vi har ett annet barn også, der søvn ikke er ett problem, så nei er ikke noe vi har gjort feil.

noen tips;

be legen om resept på melatonin

ha faste rutiner

begynn tidlig å roe ned på kveld

Ikke skjerm etter at melatonin er tatt om det er aktuelt å teste

god kveldsmat, ikke cherioos, eller annet som er tomme kalorier og gir hurtig energi

mørkt og kaldt rom

lydbok på høyttaler slik at evt skjerm ikke blir liggende inne på rommet

belønningssystem, som dere innfører gradvis. (feks, at du bruker noen dager på å flytte deg gradvis ut av rommet, når du kan være utenfor blir det premie, så ny stjerne for hver dag det går fint at du ikke er der inne, etterhvert vil det kanskje gå raskere og raskere og sovne. men jeg ville ikke tenkt at dette er en quick fix, for dette kan ta tid etter mange år emd dårlig innsovning og søvn.

Anonymkode: c6b86...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var som å lese om meg selv.

Du er ikke alene TS ❤️

Ingen gode råde desverre, men du har min fulle sympati.Det er virkelig blytungt å stå i dette. 

Anonymkode: 26eef...bb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva uttrykker 8 åringen? Med så store barn må det finnes andre løsninger enn dette. Hva er deres forventninger til barnet? 

Barn er en forpliktelse og sånn er det bare, men jeg vil tro dere har tilrettelagt til at det er som det er nå. 

Anonymkode: d153a...9fd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sette en stol rett utenfor rommet hans og sitte der til han sovner, da kan du lese, strikke, surfe eller gjøre noe nyttig. Eller avtale at døra er åpen slik at han hører dere i huset. Trimsykkel eller yogamatta er andre tips. 

dette er en periode som går over ts, min sønn sov sammen med pappaen sin til han startet ungdomskolen han, det gikk over det også. Plutselig var det over en dag.

Anonymkode: f1f56...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjenner meg igjen. Jeg spiser sjokolade for å komme meg gjennom dagene med barn 24/7 😞

Anonymkode: 27d1d...5b0

Hvordan hjelper sjokolade?

Anonymkode: f7057...c0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...