Gå til innhold

Hva er lurt å spare penger på som en 19-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, begynte på jobb 1 mnd siden. Lønnen min var 9000kr, fordi jeg jobbet mye i juni ved siden av skole. Det er mye penger for meg, altfor mye. Jeg har ennå ikke fått førerkortet mitt, så jeg vet jeg må spare til det, men er det noe annet som er lurt å spare på som 19-åring? Hva sparte dere for på den alderen? Jeg skala også bo i hjembyen når jeg studerer så jeg trenger egentlig ikke nødvendigvis å spare for kollektiv osv. Jeg har bare veldig store problemer med å ikke kjøpe ting (bøker, kafeer, godteri, og andre smågreier) og jeg vet at det jeg tjener ikke burde bli kastet bort som ingenting.

Noen tips?

Anonymkode: dd3e4...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egenkapital til bolig. Fyll opp BSU eller spar i fond.

Anonymkode: ae4cc...4a5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett BSU konto og spar så mye du klarer 🥰 i tillegg kan det være lurt å sette av litt til sparing til førerkortet ja 😊 sett pengene til lappen på en konto som du ikke har enkel tilgang til... sånn du ikke bare henter ut penger når du vil ha en ny bukse etc. 😅

Anonymkode: 749e7...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU og putt en liten sum i utbyttevennlige aksjer. 

Anonymkode: d8e94...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOLIG. 

Det er akltid bra å spare uansett. Sett av det du kan og vil. Helt supert at du ser det er for mye, og ønsker å spare noe av det. Det du får mest igjen for senere i livet er å kjøpe leilighet eller hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan spare PÅ en sparegris eller en bankkonto. 
men å spare TIL ting som lappen, leilighet og studier er også lurt 😉

Anonymkode: eec3e...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en handlingsregel, du typ sparer 70% av det du mottatt feks

Anonymkode: f21ac...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolig er det aller dyreste du noen gang kommer til å kjøpe. Og det er veldig lurt å begynne å spare tidlig. Du må ha 15% av kjøpesummen selv. Så hvis du vil kjøpe en bolig til 3 millioner om 10 år, må du spare 3750 hver måned fra nå av. 

Hvis du ikke allerede har en BSU-konto, så foreslår jeg at du oppretter en nå. Det er god rente, og du får også en skattefordel. Du kan sette inn 27500 i året (da får du max skattefordel). Det er lurt å sette opp en fast spareavtale, altså at det automatisk blir flyttet 2292 kroner fra lønnskontoen din til BSU-kontoen hver mnd., da slipper du på tenke på det mer. (Hvis det går an å velge dato selv, er det jo best å velge samme dato som lønningsdagen din)

I tillegg bør du ha en vanlig sparekonto uten kort til. På lønningsdagen overfører du det beløpet du skal spare fra lønnskontoen til sparekontoen (utenom BSU-sparingen), og så kan du kose deg med café og en ny bukse for resten.

Det aller beste "trikset" for å unngå å bruke opp pengene på tull ved et uhell, er å ikke ha pengene på en konto du har kort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei, begynte på jobb 1 mnd siden. Lønnen min var 9000kr, fordi jeg jobbet mye i juni ved siden av skole. Det er mye penger for meg, altfor mye. Jeg har ennå ikke fått førerkortet mitt, så jeg vet jeg må spare til det, men er det noe annet som er lurt å spare på som 19-åring? Hva sparte dere for på den alderen? Jeg skala også bo i hjembyen når jeg studerer så jeg trenger egentlig ikke nødvendigvis å spare for kollektiv osv. Jeg har bare veldig store problemer med å ikke kjøpe ting (bøker, kafeer, godteri, og andre smågreier) og jeg vet at det jeg tjener ikke burde bli kastet bort som ingenting.

Noen tips?

Anonymkode: dd3e4...f3d

Bolig. 

Anonymkode: 19132...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde spare i fond/aksjer.. banken eller andre du kjenner kan hjelpe deg om du ikke har peiling :)

Regner du vil ha førerkort innen rimelig tid, de bør du derfor spare på en konto du kan ha tilgang til innen 2år.

Jeg hadde spart 40-50% i fond eller aksjer,  10-20% førerkort, og resten hadde jeg brukt på tull og tøys :)

Mitt råd er å aldri bruke mer enn du sparer.. spar 50% av det du får inn. uansett :)

 

 

 

 

Anonymkode: 30cda...b0c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen, egenkapital bolig, studier ( viss du skal gå privat eller du trenger dyrt utstyr osv. Noen studier krever dette) og evtuelt en ferie konto viss du ønsker å reise litt.

 

Anonymkode: c7ea0...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kuttet ut kjøp av bøker (lei gratis på biblioteket), lag deg god kaffe hjemme og prøv å sette mest mulig inn på BSU-konto. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bolig og pensjon.

Pensjon virker veldig irrelevant og fjernt for en 19-åring, jeg skjønner det, men hvis du legger inn et automatisk trekk på noen hundrelapper hver gang du får lønn, kommer du til å være glad for det om noen år. Begynn med kanskje 200, så kan du øke etter hvert når du tjener mer. Så lite nå at du ikke merker det så godt, men det er en god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hva du sparer til og tidshorisont.

Ønsker du å ta lappen i nærmeste framtid? Sett av penger til det på sparekonto.

Hvis du vil spare til større ferier eller ting i nærmeste framtid bør du også gjøre det på sparekonto.

Å kjøpe bolig er gunstig i Norge hvis du tenker å bo et sted over lengre tid. Ville derfor prioritert å spare egenkapital til bolig. Bor du hjemme mens du studerer kan du ta fult studielån og bruke det som egenkapital, men da må du være disiplinert nok til å ikke bruke de pengene på ting du ikke trenger. BSU er gunstig om du tjener nok til å betale skatt. Sparekonto ellers.

Indeksfond gir god avkastning, men da anbefales det normalt en tidshorisont på 5-10 år. Aksjemarkedet har gått mye opp de siste åra, men med en kort horisont kan du risikere at markedet er nede når du trenger pengene, og det er surt å måtte ta ut pengene når de er i minus.

Individuelle aksjer og aktive fond er ikke anbefalt med mindre du har råd til å ta mer risiko. Du vil sannsynligvis tjene mindre enn om du bare satte pengene i indeksfond.

Anonymkode: 0780f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det ikke er galt å sette av penger til forbruk, men det er lurt å ha en plan for det. Tenk på hva som gir deg glede og nytte, og begrens det som gir mindre av dette. Sett av en fast prosent av inntekten din som du skal spare hver måned og ikke bruk av den. Sparer du 10% av inntekten din hver måned er det mye bedre enn ingenting. I en ung alder er det viktigst å etablere gode vaner.

Anonymkode: 0780f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skattefordelene har blitt drastisk nedsatt før fikk man 5.000 i rene kontanter om du klarte å spare 20.000 i året, endret det seg til 5.500 om du klarte 25.000. Nå må du spare 27.500 og får bare 2.750 tilbake for at for mange utnyttet systemet. Men det er jo bedre enn ingenting og grunnen til at du vil ha en BSU overhode er renten. Siden du er 19. Hvis du klarer å fylle opp BSUen maks grensen hvert år de neste 10 årene. Bare lar dem ligge der tils du fyller 34år, kommer du til å ha tjent over 170.000 i rente + 27.500 fra staten i rene penger, bare ved å ha penger liggende på en konto og ingen fare for at verdien på det pengene går ned. 

Vet ikke hvordan det står til med deg og din families økonomi. Men siden der starten av din jobb karriere, kan det være vanskelig for deg å fylle den opp. Hvis foreldrene dine går med på det og har råd og er villig. Snakk med dem om dette og si at du er villig til å sette opp avtale hvor tils du får deg jobb som gjør det mulig for deg å kunne spare selv. Det du mangler for å fylle opp BSUen det året. Betaler dem tilbake ved å gi dem 10% av lønningene du får tils det året er nedbetalt. 

Om de ikke er i en posisjon til å gjøre det så ikke mye du kan gjøre. Men det er fortsatt verdt å gjøre det. Var ikke i en situasjon at jeg kunne gjøre det med foreldrene, maks grensen var 20.000 når jeg startet. Likevel når jeg var ferdig og de ikke kunne gi meg den samme høye renten. Fikk jeg ca 101.000 i rente, + 70.000 tilbake på skatten. 

Du kommer jo til å må ta opp lån og kjøpe deg bolig en dag, det er vanskeligere for folk idag vet om mange som sliter med å få selgt og kjøpt. Så det vil hjelpe deg veldig at med sparing, rentene og pengene du vil få i fra staten via tilbake betalingen av skatt. Å ha en konto med over 470.000kr og ha fått nesten 3.000 i lommepenger hvert eneste sommer er greit. 

Dette er det absolutt mest gunstige du som ung person kan gjøre og den store fordelen med det er at du ikke betaler skatt på de pengene heller. Om du ikke klarer å fylle den opp disse første årene du er i jobb vil du jo fortsatt kunne klare å tjene deg minst 100.000 i renter.

Det andre du burde gjøre hvis du kan se deg råd til det er å starte med fond sparing. Om du så bare klarer 250 til 500kr i måneden, vil du tjene mer penger på det enn vanlig sparekonto siden de fleste banker ikke begynner å gi mer høy rente tils du har passert 500.000 og det er fortsatt ikke like mye som du vil få fra fond. Du behøver ikke å være noen aksje ekspert, to ting du bør følge med på hvis du vil tjene deg ekstra. Er det et av vår allierte land som står i fare for noen finans krise, og se ann eventuelt krig. Før Russland gikk offisielt til krig og strategisk plasserte opp til krig. Tok jeg ut mine 163.000 med 55.000 i gevinst. Puttet dem tilbake tre uker senere når fondet var som lavest og 2 år senere hvor jeg fortsatte med sparing hadde jeg 102.000 mer i gevinst i tillegg til de 55.000 jeg allerede hadde. Men føler du deg for usikker så behøver du ikke å følge med. Jeg hadde ikke tapt alle pengene hvis jeg haddde latt dem stå, eneste forskjellen er hvor stor gevinsten min ville vært. Som 19 åring høres dette ut som syke summer, jeg startet med veldig lite. Jeg var fast bestemt på å tenke langsiktig, satt meg opp mål og grenser. Jeg vet hvordan det er å leve trangt og slite med å sette av noe som helst. Men skulle du falle på harde tider vil slike avgjørelser gjøre at du vil takke ditt yngre selv. Har du bare gode tider vil du fortsatt takke deg selv.

Anonymkode: dfbfc...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan spare PÅ en sparegris eller en bankkonto. 
men å spare TIL ting som lappen, leilighet og studier er også lurt 😉

Anonymkode: eec3e...bff

Man sparer også penger PÅ å f.eks droppe «luksusinnkjøp» ala kaffe/ snacks/ energidrikk/ alkohol. Men enig- spørsmålet er ikke klinkende klart 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (47 minutter siden):

Bolig og pensjon.

Pensjon virker veldig irrelevant og fjernt for en 19-åring, jeg skjønner det, men hvis du legger inn et automatisk trekk på noen hundrelapper hver gang du får lønn, kommer du til å være glad for det om noen år. Begynn med kanskje 200, så kan du øke etter hvert når du tjener mer. Så lite nå at du ikke merker det så godt, men det er en god start.

Er det fordeler man får på pensjonskonto som man ikke får ved å ha en vanlig gunstig sparekonto hvis man ikke ønsker å spare med fond? Først vil jo TS trenge å komme seg dit hvor man kan få høy prosent på renten, men hadde det ikke vært bedre å sette det inn på sparekonto og få de ekstra prosentene enn det jeg har sett pensjonskontoer ulike banker har. Om 2-3 år vil TS sikkert ha mer enn nok til å kunne gå inn med en binningsavtale på 12 eller 24 måneder. Da kan sparingen fortsette og utnytte maks på renten.

Anonymkode: dfbfc...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bolig er så klart ganske dyrt, og lurt å spare for. men hva skjer dersom jeg for eksempel flytter til utlandet med familien, hva skjer med de pengene da? jeg kan jo ikke trekke dem tilbake antar jeg?

 

og pensjon ja, det er et godt sparingsmål! tusen takk for alle svar!! 🥰

Anonymkode: dd3e4...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...