Gå til innhold

Nesten utbrent for tredje gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i helsevesenet. Begynner å tro at jeg må finne meg en helt annen jobb, men aner ikke hva. Får inntrykk av at helsevesenet blir verre og verre overalt. Det kuttes og spares og alle de flinke folka stikker. Har i utgangspunktet en fin arbeidsplass nå, men kuttene påvirker alle og arbeidsmiljøet er blitt skikkelig dårlig. Hver dag går jeg hjem og er så sliten at jeg kollapser på sofaen. Og hver morgen griner jeg. Helgene går med til å hente seg inn. Kroppen har begynt å protestere, jeg kjenner på kortpusthet, følelsen av å ikke kjenne beina mine, jeg skjelver innvendig, og hodet verker. I tillegg glemmer jeg, roter og surrer. Har veldig kort lunte. Jeg har 3 barn og dette går ikke mer. Huset er kaos og ungene får ikke det de fortjener. Har heldigvis en fantastisk mann og pappa til ungene. Litt surt å ha tatt sykepleierutdanning som jeg fortsatt har masse i studielån på. Blir det bedre eller er det bare å rømme helseyrket med en gang? Hva kan jeg jobbe med da? Bør ha ca 500 000 i året. Og kan ikke ta ny utdannelse.

Anonymkode: 8cb3b...8a2

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: få deg en sykemelding ❤️

Etter hvert, når du får hentet deg inn, sjekker du andre muligheter - enten jobb eller studier. Ikke gi opp! 

Anonymkode: 752e7...29c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg jobb på overvåkningsavdeling. Ny hverdag🙌🏼

Anonymkode: 464e4...5e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg bort, ingen jobb er verdt å ofre helsa for. Tror at ting bare må gå i grøfta før politikerne tar det seriøst, dessverre. Det skal ikke skje på bekostning av min helse i hvert fall. Anbefaler alle å gjøre det samme, slik at man kan være en god partner, forelder, søsken, og å kunne ta vare på egne foreldre - for det vil de trenge med en sviktende eldreomsorg.

Anonymkode: 780c1...13c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du, og hva er psykehistorien din før du begynte å jobbe fast? 

Anonymkode: 3ad97...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvor gammel er du, og hva er psykehistorien din før du begynte å jobbe fast? 

Anonymkode: 3ad97...33c

Jeg er 38. Aldri hatt noen som helst plager med psyken før 😊

Anonymkode: 8cb3b...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 38. Aldri hatt noen som helst plager med psyken før 😊

Anonymkode: 8cb3b...8a2

Jeg jobba 10 år i hjemmesykepleien dag/kveld 100 prosent, med 2 barn. Var helt utslått hver eneste dag, utbrent, flere runder med kort sykemelding, dårlig arbeidsmiljø.

Fikk jeg jobb som nattevakt i psykiatrien og har et helt nytt liv. 

Det fungerer ikke for alle, men for meg så var det redningen.

Anonymkode: e3fc0...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 21.54):

Jobber i helsevesenet. Begynner å tro at jeg må finne meg en helt annen jobb, men aner ikke hva. Får inntrykk av at helsevesenet blir verre og verre overalt. Det kuttes og spares og alle de flinke folka stikker. Har i utgangspunktet en fin arbeidsplass nå, men kuttene påvirker alle og arbeidsmiljøet er blitt skikkelig dårlig. Hver dag går jeg hjem og er så sliten at jeg kollapser på sofaen. Og hver morgen griner jeg. Helgene går med til å hente seg inn. Kroppen har begynt å protestere, jeg kjenner på kortpusthet, følelsen av å ikke kjenne beina mine, jeg skjelver innvendig, og hodet verker. I tillegg glemmer jeg, roter og surrer. Har veldig kort lunte. Jeg har 3 barn og dette går ikke mer. Huset er kaos og ungene får ikke det de fortjener. Har heldigvis en fantastisk mann og pappa til ungene. Litt surt å ha tatt sykepleierutdanning som jeg fortsatt har masse i studielån på. Blir det bedre eller er det bare å rømme helseyrket med en gang? Hva kan jeg jobbe med da? Bør ha ca 500 000 i året. Og kan ikke ta ny utdannelse.

Anonymkode: 8cb3b...8a2

Jeg er på samme alder som deg ser jeg og jeg er sykemeldt for utbrenthet nå og skulle gjort alt i verden for å slippe å være det. Så vær så snill sykemeld deg nå før du sliter enda mer på kroppen. Jeg lover du kommer til å takke deg selv senere. Et annet tips er å finne en psykolog som har god kompetanse på utbrenthet som kan hjelpe deg med å navigere utbrentheten og hvordan du skal unngå å havne der igjen. Dette har hjulpet meg MASSE! Husk at nå skal du prioritere helsen og så finner du ut av jobb når du kjenner deg litt bedre. Er helt sikker på at det finnes andre jobber der din kompetanse og utdannelse er nyttig og gir deg samme eller til og med bedre lønn. Men aller først; helsa! Det er det viktigste du har nå og i fremtiden.

Anonymkode: b0bdc...f7c

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er på samme alder som deg ser jeg og jeg er sykemeldt for utbrenthet nå og skulle gjort alt i verden for å slippe å være det. Så vær så snill sykemeld deg nå før du sliter enda mer på kroppen. Jeg lover du kommer til å takke deg selv senere. Et annet tips er å finne en psykolog som har god kompetanse på utbrenthet som kan hjelpe deg med å navigere utbrentheten og hvordan du skal unngå å havne der igjen. Dette har hjulpet meg MASSE! Husk at nå skal du prioritere helsen og så finner du ut av jobb når du kjenner deg litt bedre. Er helt sikker på at det finnes andre jobber der din kompetanse og utdannelse er nyttig og gir deg samme eller til og med bedre lønn. Men aller først; helsa! Det er det viktigste du har nå og i fremtiden.

Anonymkode: b0bdc...f7c

Og du har forresten alle de samme symptomene som meg. Irritabilitet, gråt, kroppslige reaskjoner osv er alle måter kroppen hyler etter at du må roe ned.

Jeg aner heller ikke hva jeg skal jobbe med når jeg blir friskmeldt, men har også studielån, lån og masse andre utgifter men jeg tenker det er enklere å finne ut av når kroppen har fått den hvilen den trenger. Masse lykke til. 

Anonymkode: b0bdc...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og du har forresten alle de samme symptomene som meg. Irritabilitet, gråt, kroppslige reaskjoner osv er alle måter kroppen hyler etter at du må roe ned.

Jeg aner heller ikke hva jeg skal jobbe med når jeg blir friskmeldt, men har også studielån, lån og masse andre utgifter men jeg tenker det er enklere å finne ut av når kroppen har fått den hvilen den trenger. Masse lykke til. 

Anonymkode: b0bdc...f7c

Så kjipt å høre at du også sliter med det samme! Er du i helseyrke du også? Jeg tror ikke jeg er mange ukene eller dagene unna sykemelding nå. Men har ferie snart, så håper jeg føler meg bedre etter den. Egentlig vet jeg allerede at det ikke hjelper 😭 Men jeg har en sterk identitet som sykepleier, jeg vet ikke om jeg kan ha en annen jobb. Jeg har boliglån og forpliktelser og trenger minst 500 000 i året nå har jeg 600 000, så jeg kan ikke jobbe i butikk eller andre ufaglærte yrker. Jeg kutter så mye jeg kan i andre områder av livet. Enkle middager, aldri sosial, føler opp ungene lite, nå har jeg ikke mer å ta av. Og det er heller ikke riktig at det skal være sånn...

Anonymkode: 8cb3b...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle trenger minst 500’ i året eller mer. Men tyner du helsa mer nå så kan du ikke være sikker på å ha den inntekten på en god stund fremover. Hvis du liker jobben din, så kan et alternativ være å trappe ned en god del for en periode. På den måten beholder du tilknytning til jobb, men har mulighet til å hente deg inn og gradert sykemeldt ved siden av. Hvis du faller helt ut av jobb kan det være vanskeligere å komme tilbake, men ikke umulig. Det finnes mange med høyere utdanning og studielån som jobber i butikk. Og like mange grunner til at det er det de gjør. 

Anonymkode: 453c8...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk vitaminer og kosthold. Trener du? Styrketrening hjelper for å få energi og krefter. Ta barna med på husarbeid og matlaging. Samle dere om oppgavene hjemme. Sjekk også om du kan være i begynnelsen av overgangsalder. Den kommer ofte 10 år før. 

Senk også farten på jobb. Ikke stress der. Stress skaper uro og ubalanse i hormonene dine. Ta en dag om gangen og senk krava til deg selv, jobb og familien din.

Anonymkode: b709d...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så kjipt å høre at du også sliter med det samme! Er du i helseyrke du også? Jeg tror ikke jeg er mange ukene eller dagene unna sykemelding nå. Men har ferie snart, så håper jeg føler meg bedre etter den. Egentlig vet jeg allerede at det ikke hjelper 😭 Men jeg har en sterk identitet som sykepleier, jeg vet ikke om jeg kan ha en annen jobb. Jeg har boliglån og forpliktelser og trenger minst 500 000 i året nå har jeg 600 000, så jeg kan ikke jobbe i butikk eller andre ufaglærte yrker. Jeg kutter så mye jeg kan i andre områder av livet. Enkle middager, aldri sosial, føler opp ungene lite, nå har jeg ikke mer å ta av. Og det er heller ikke riktig at det skal være sånn...

Anonymkode: 8cb3b...8a2

Men det er slik de fleste med barn lever. Du har 3 stk og selvsagt er det travelt. Alternativt er at du går ned til 80 % og sparer det inn på noe annet. 

Anonymkode: b709d...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så kjipt å høre at du også sliter med det samme! Er du i helseyrke du også? Jeg tror ikke jeg er mange ukene eller dagene unna sykemelding nå. Men har ferie snart, så håper jeg føler meg bedre etter den. Egentlig vet jeg allerede at det ikke hjelper 😭 Men jeg har en sterk identitet som sykepleier, jeg vet ikke om jeg kan ha en annen jobb. Jeg har boliglån og forpliktelser og trenger minst 500 000 i året nå har jeg 600 000, så jeg kan ikke jobbe i butikk eller andre ufaglærte yrker. Jeg kutter så mye jeg kan i andre områder av livet. Enkle middager, aldri sosial, føler opp ungene lite, nå har jeg ikke mer å ta av. Og det er heller ikke riktig at det skal være sånn...

Anonymkode: 8cb3b...8a2

Jeg er ikke i helseyrket, men har hatt en stilling tilsvarende 200% pga nedbemanninger i fjor, så det knakk meg helt. Dersom du får diagnosen utbrenthet kan du være sykemeldt i inntil et helt år uten å tape penger på det. Mange trenger mer enn et år for å komme seg dessverre, men det gir deg tid til å bli frisk, helt frisk og finne tilbake til den indre roen man trenger for å fungere som et helt menneske. DrIngri på IG er verdt å følge, hun er en utbrent fastlege som man kan lære mye av bare ved å lese innleggene hennes. Og Utavutbrenthet på IG er en utbrent psykolog som også deler gode innlegg. Utbrenthet bør du ta seriøst. Ikke tenk på alt rundt nå men fokuser på deg selv og helsen din, så skal jeg love deg at du vil bli en ny versjon av deg selv etter du har kommet deg gjennom det. Det finnes andre jobber som sykepleier som ikke knekker deg helt, husk det. Men å finne en ny jobb akkurat nå, er nok ikke lurt. Sykemelding først og så kan du ta alt det andre senere når du er frisk nok. Da jeg kom tilbake fra ferie smalt jeg rett i veggen, så ikke tro på at ferie skal løse alt. Kroppen min ga opp og jeg mistet all kontroll over kroppen fordi jeg hadde kjørt meg for hardt for lenge. Det eneste legen ba meg ha fokus på var å få i meg mat og sørge for å gå på do. Du vil ikke komme deg helt ned dit, jeg lover det er ikke verdt det. Og husk at vi skal være i arbeidslivet til vi er 70+ så det er ikke bærekraftig å kjøre seg så hardt. Det må en endring til og den begynner med deg❤️

Anonymkode: b0bdc...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...