Gå til innhold

Sønn på 18 på reise og bagasjen blir 3 dager forsinket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han har desverre ingen forsikring. Jeg har innboforsikring i tilleg, men den dekker ikke forsinket baggasje. 

Ts 

Anonymkode: 9896a...eee

Wow du har tatt med deg barnet ditt på reise uten å sjekke at han er forsikret. Topp. Håper dere ikke har reist til utlandet. 

Anonymkode: 742b6...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han har helseforsikring og som sagt har vi innboforsikring. Jeg var sikker at jeg hadde familie reiseforsikring når jeg byttet til Fremtind. Der barna er dekket også. Skal ringe de og sjekke. 

ts

Anonymkode: 9896a...eee

Hjelper ikke om han har helseforsikring når han er på ferie altså. Den dekker ikke noe hvis han blir syk. Eller i verste fall dør. Da blir det dyrt å få han hjem. 

Anonymkode: 44f39...d10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kreve av flyselskapet. De kommer til å gjøre seg vanskelige, men du kan kreve nødvendige kostnader dekket. 

Da jeg og samboer reiste til Borneo for å gå Mount Kinabalu og deretter en uke på reise gjennom jungel osv., var bagasjen vår forsinket med 3 dager. Ryggsekkene var ødelagt da de omsider kom frem etter enda et par dager (de måtte også få de levert på døra langt inne i gokk i jungelen). SAS forsøkte å nekte utbetaling, og vi kunne krevd fra forsikring, men trassig som jeg er kjørte jeg full on vanskelig mode da jeg kom hjem, og fikk til sist dekket alt. Vi snakker nye fjellsko, ryggsekker, regntøy, fleece, turbusser, +++

Men det måtte en tur innom transportklagenemnda, som ga oss fullt medhold (selvsagt). Det ble totalt kostand på et sted mellom 10 og 2000. 

Anonymkode: c1d36...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper ikke om han har helseforsikring når han er på ferie altså. Den dekker ikke noe hvis han blir syk. Eller i verste fall dør. Da blir det dyrt å få han hjem. 

Anonymkode: 44f39...d10

Hørt du om europeisk helsetrygdkort (hvis han er i EU/EØS)? Er han medlem av folktrygden har dekning. 

Anonymkode: c1d36...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (1 minutt siden):

Derom han ikke har forsikring må han betale trusen og tannbørsten sin selv

Det er feil. Flyselskapet har naturligvis objektivt erstatningsansvar for mangel på deres leveranse av flyreiser. 

Anonymkode: c1d36...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to grunner til at myten om at man kun får dekning for tapt bagasje hvis man har reiseforsikring eksisteter:

1) flyselskapene ønsker ikke å holdes ansvarlige (dvs tape penger)

2) forsingsselskapene vil selge reiseforsikringer.

Når det er sagt bør alle naturligvis ha reiseforsikring, fordi den dekker så mye mer, og gjør det enklere og raskere å få pengene tilbake, fordi forsikringen gjør jobben for deg. 

Endret av Stjertmeis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hørt du om europeisk helsetrygdkort (hvis han er i EU/EØS)? Er han medlem av folktrygden har dekning. 

Anonymkode: c1d36...198

Ja, da får han behandling på lik linje med landets innbyggere mens han er i landet om det er noe akutt. Men den dekker ikke hjemreise om han skulle behøve syketransport.

Anonymkode: 24d09...756

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, da får han behandling på lik linje med landets innbyggere mens han er i landet om det er noe akutt. Men den dekker ikke hjemreise om han skulle behøve syketransport.

Anonymkode: 24d09...756

Ja. Det er et viktig og godt poeng. 

Anonymkode: c1d36...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler pakken IF Start. Det hjelper ikke nå, men for fremtiden. Jeg hadde IF start fra jeg var 16 til jeg var 26 (og sa opp fordi vi fikk en annen pakke med husforsikring i et annet selskap), og var superfornøyd med denne. Måtte bruke dem på ferie en gang og var på privat lukshussykehus dekket av forsikringen 😅

Anonymkode: bc1be...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han har desverre ingen forsikring. Jeg har innboforsikring i tilleg, men den dekker ikke forsinket baggasje. 

Ts 

Anonymkode: 9896a...eee

Oi, forsikring må han jo ha! Hva om noe mer alvorlig skjedde på turen? Her var han veldig heldig, som lærte dette bare ved at bagasjen var for sen og ikke igjennom at han skadet seg eller ble syk.

Anonymkode: 3b740...2ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hjelper ikke om han har helseforsikring når han er på ferie altså. Den dekker ikke noe hvis han blir syk. Eller i verste fall dør. Da blir det dyrt å få han hjem. 

Anonymkode: 44f39...d10

Eh. Det kommer vel an på landet han har dratt til. Tror du Helfo-kortet er et slags magisk gratiskort utenfor EU, så har du noe å lære. Innenfor EU holder det å være norsk. Du kan godt ha glemt kortet hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Wow du har tatt med deg barnet ditt på reise uten å sjekke at han er forsikret. Topp. Håper dere ikke har reist til utlandet. 

Anonymkode: 742b6...56a

Det står jo i innlegget til ts 3 dager i utlandet 🫣 leser du ikke?

Anonymkode: b92d1...40b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står jo i innlegget til ts 3 dager i utlandet 🫣 leser du ikke?

Anonymkode: b92d1...40b

Utlandet kan være Sverige eller Danmark også, og der hadde jeg ikke vært så bekymret mtp sykdom. Jeg skulle såklart spesifisert "utenfor Norden". 

Anonymkode: 742b6...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utlandet kan være Sverige eller Danmark også, og der hadde jeg ikke vært så bekymret mtp sykdom. Jeg skulle såklart spesifisert "utenfor Norden". 

Anonymkode: 742b6...56a

Nei, du skulle spesifisert «utenfor eu/eøs»

Endret av Rotemor
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapet skal dette det viktigste. Det er jo ikke stort han trenger for noen få dager. Ring kundeservice og spør og så tar du en telefon til Fremtind og hører med dem også. Har du det skriftlig at du bestilte familie? Da stiller du eventuelt sterkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Han har desverre ingen forsikring. Jeg har innboforsikring i tilleg, men den dekker ikke forsinket baggasje. 

Ts 

Anonymkode: 9896a...eee

Ganske utrolig at du lar en 18 åring reise uten forsikring! Miste bagasje er èn ting. Hva som han er i en ulykke og må ha behandling og medisinsk transport hjem? Potensielt starte livet sitt med titalls millioner i gjeld😱

Anonymkode: 151cb...563

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 timer siden):

Nei, du skulle spesifisert «utenfor eu/eøs»

Nei, det skulle jeg ikke, for jeg har vært syk i feks Hellas og det legekontoret jeg var på før jeg be sendt til privat sykehus av reiseforsikringen er absolutt ingenting i nærheten av norsk standard. Man kan si hva man vil om at man har "rett på helsehjelp", men når det da er på lik linje som de som bor der så er det på laaaangt nært likt det vi er vant til.

Anonymkode: 742b6...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enslig betyr - ikke gift. Jeg ville sjekket om han er dekket av din. Vilkårene finner du vel på innlogget side? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det skulle jeg ikke, for jeg har vært syk i feks Hellas og det legekontoret jeg var på før jeg be sendt til privat sykehus av reiseforsikringen er absolutt ingenting i nærheten av norsk standard. Man kan si hva man vil om at man har "rett på helsehjelp", men når det da er på lik linje som de som bor der så er det på laaaangt nært likt det vi er vant til.

Anonymkode: 742b6...56a

Hva hr det med  helsetrygdekort å gjøre? Ingenting faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...