Gå til innhold

Kvalp underbitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arx skrev (52 minutter siden):

Har ikke noe kilde på det annet enn samtale med min veterinær. Men et raskt googlesøk gir flere svar på diskusjoner om det samme, om du vil lese. Men hvis avl og utstilling ikke er så viktig(ser siste svaret ditt her) er vel ikke underbitt så viktig?

Ok, trur eg leste ein plass at det var 50/50, difor eg trudde det. Avl og utstilling er ikkje so viktig at eg ikkje vil ta kvalpen fordi ho har underbitt, men det er definitivt ein hobby/livsstil eg vil utforske, men ikkje viktig, går det ikkje so går det ikkje, går det so utforsker eg gjerne det. Grunnen til at eg spurte var ikkje veldig bør eg ta kvalpen eller ikkje, meir eg skal ta denne kvalpen kva kan eg forvente. 

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det sjelden at underbitt rettar seg? Trudde det var litt sånn 50/50. Me tar ho uansett, er ikkje sånn at det er viktig med utstilling eller noko eg gjer frå før, mest for gøy.

Anonymkode: d3dd5...ff8

Underkjeven fortsetter å vokse etter at overkjeven er ferdig å vokse. Så sjansen er stor for at underbittet bare blir større.  

Hvis du virkelig har lyst å stille ut så ikke kjøp henne. Du får kanskje depositumet tilbake hvis du sier at du ikke får brukt hunden til det du hadde tenkt.  

Du kan selvsagt stille hunden uansett,  men med en diskvalifiserende feil vil du etter tre utstillinger der du blir disket få utstillingsforbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linazer skrev (4 timer siden):

Underkjeven fortsetter å vokse etter at overkjeven er ferdig å vokse. Så sjansen er stor for at underbittet bare blir større.  

Hvis du virkelig har lyst å stille ut så ikke kjøp henne. Du får kanskje depositumet tilbake hvis du sier at du ikke får brukt hunden til det du hadde tenkt.  

Du kan selvsagt stille hunden uansett,  men med en diskvalifiserende feil vil du etter tre utstillinger der du blir disket få utstillingsforbud.

Det stemmer. Det er veldig vanlig at de er trange i underkjeven og bittet før seks måneder, og så kommer underkjeven etter og bittet blir bra. 

Anonymkode: 05aba...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 20.41):

Har reservert ei tispe som skal hentast på tysdag. I følgje oppdrettar har ho eit lite underbitt. Dette underbittet er lite og vil ikkje påverke hennar helse og velvære negativt. Eg har lyst til å stille ho ut etter kvart, mogleg sette kull på ho, men ikkje dersom ho har underbitt, og berre for gøy. Under FCI sin rasestandard for denne rasen (coton de tuléar) står underbitt som “diskvalifiserande feil”. Kor strenge er dommarar på dette om det er eit lite underbitt og alt anna er bra? Kor stort sannsyn er det for at bittet normaliserer seg ved tannskifte? Er det nokre tiltak me kan gjere for å hindre at bittet blir verre/gjere for å forbetre bittert t.d. enkelte leiker/tygg osv.?

Anonymkode: d3dd5...ff8

Få en dyrlege til å vurdere det for deg.

Anonymkode: 90d75...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere valper som har hatt "trangt" bitt ved åtte ukers alder, dvs at tennene står rett på hverandre/litt underbitt, og så har det rettet seg ut. Ansiktet er ikke ferdig utviklet da. Har foreldrene underbitt? 

Anonymkode: 334be...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Me har betalt depositum. Avl og utstilling er ikkje so viktig. Satsar på at det rettar seg, om ikkje finns det andre moglegheiter seinare. Ikkje spurt opdrettar om bitt hos foreldre, menn skal når me hentar ho. Av hennar 5 sysken har ho og ein bror underbitt, resten saksebitt.

Anonymkode: d3dd5...ff8

Du kan sjekke foreldrene i dogweb, dersom de er utstilt så vil bitt være kommentert i kritikken👍🏼😄

Anonymkode: 1fb85...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hadde merknad om svakt underbitt på helseattesten som valp. Det var en annen veterinær enn den som hadde satt vaksine, som ikke hadde sett noe til dette. 

Ved utstilling 10 md. gammel var bittet korrekt. Men det er selvfølgelig ingen som helst garanti for at det skjer. 

 

Jeg prøvde meg på utstilling, men fant meg veldig mye bedre til rette i hundesportmiljøet. Så manglende kvaliteter på utstilling betyr absolutt ikke at man ikke kan gjøre hund til en livsstil 🤣

Anonymkode: 4a382...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan sjekke foreldrene i dogweb, dersom de er utstilt så vil bitt være kommentert i kritikken👍🏼😄

Anonymkode: 1fb85...9e8

Mor er utsikt, korrekt bitt. Finner i henting under utstillingsresultat hos far.

Anonymkode: d3dd5...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 20.41):

Har reservert ei tispe som skal hentast på tysdag. I følgje oppdrettar har ho eit lite underbitt. Dette underbittet er lite og vil ikkje påverke hennar helse og velvære negativt. Eg har lyst til å stille ho ut etter kvart, mogleg sette kull på ho, men ikkje dersom ho har underbitt, og berre for gøy. Under FCI sin rasestandard for denne rasen (coton de tuléar) står underbitt som “diskvalifiserande feil”. Kor strenge er dommarar på dette om det er eit lite underbitt og alt anna er bra? Kor stort sannsyn er det for at bittet normaliserer seg ved tannskifte? Er det nokre tiltak me kan gjere for å hindre at bittet blir verre/gjere for å forbetre bittert t.d. enkelte leiker/tygg osv.?

Anonymkode: d3dd5...ff8

Kjøp ein anna hund. Du begrunner det med utstilling og kull etter kvart. Då kjøper du ikkje kvalp med feil.

Anonymkode: 60eb9...ad3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her la mange folk stor vekt på utstilling og fraråder kjøp, selv om TS sier utstilling ikke er så farlig 🙃

Vil du ha denne hunden. så ville jeg kjøpt denne hunden. Men jeg ville tatt opp saken med oppdretter og bedt om rabattert  pris! Om hunden viser seg å få utstillingsfeil er den jo i prinsippet "verdt" mindre enn en utstillingshund, og burde kunne gå for en lavere pris.  

Anonymkode: 86ab8...421

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Wow, her la mange folk stor vekt på utstilling og fraråder kjøp, selv om TS sier utstilling ikke er så farlig 🙃

Vil du ha denne hunden. så ville jeg kjøpt denne hunden. Men jeg ville tatt opp saken med oppdretter og bedt om rabattert  pris! Om hunden viser seg å få utstillingsfeil er den jo i prinsippet "verdt" mindre enn en utstillingshund, og burde kunne gå for en lavere pris.  

Anonymkode: 86ab8...421

TS ønsker å gå på utstilling, og ev få kull under denne tispen så da vil det være litt dårlig gjort å si at et underbitt ikke gjør noe. 

Anonymkode: 1fb85...9e8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde i det minste få reduksjon i pris.

husk å lese gjennom papirene før du tar valpen med deg hjem. 

Anonymkode: 90d75...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke kjøpt til full pris hvertfall, ethvert avvik fra standard eller vedrørende helse burde selges til redusert pris. Så burde du forvente at det ikke retter seg og heller bli positivt overrasket om det gjør det. Depositumet er det siste du burde tenke på, de kronene der er ikke viktig i det store og det hele, tenk over om dette er noe du faktisk vil ha (hund med en skavank).

Anonymkode: d86c7...cc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Underbitt er underbitt uansett om det er aldri så lite og dermed både diskvalifiserende utstillingsfeil og meget mulig arvelig mtp eventuelle valper. 

Det som hadde gjort meg betenkt er at dersom bittet er en kjent feil ved kjøp vil du ikke få dekket noe som helst av forsikring dersom bittet skulle gi hunden problemer av noe slag i fremtiden. Derfor bør hunder med bittfeil absolutt selges med prisavslag. 

I ett kull jeg hadde for 9 år siden var det en valp med underbitt. Denne ble solgt med kr. 2 000,- (valpeprisen var den gang da kr. 10 000,-) i prisreduksjon og bittet rettet seg aldri. Valpekjøper ble gjort oppmerksom på feilen og fikk valget om å enten godta prisavslaget eller gå ut av kjøpet uten forbehold. Valpekjøper hadde ingen planer eller ønsker om verken utstilling eller avl så valpen ble solgt med prisavslag. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...