AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #21 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): unnskyld meg! Men ja jeg skulle ikke ha lest den. er klar over det! men synes du virkelig at å lese en dagbok er verre en kreft!? -ts Anonymkode: d8f0c...e8d De få sigarettene gir henne ikke kreft. Bare at du drar frem kreftkortet for å forsvare deg selv sier sitt.. Skam deg! Barnet ditt utsettes for mye annet iløpet av en uke/mnd/år som har større sannsynlighet for å gi henne kreft enn at hun har prøvd å røyke! Skjerp deg! Min mor var som deg. Bagataliserte at hun leste dagbøkene våre. Av den grunn fortalte vi henne aldri noe, og gjør fremdeles ikke det i voksen alder. Har man først brutt en slik fundamental tillit mellom seg og sine barn, er mye ødelagt. Hun er 12 år. Hun har rett på privatliv - og det brøt du i tillegg til tilliten mellom dere.. Uten at du i det hele hadde årsak til å mistenke noe, med full vitende vilje låste du den opp. Skam deg! Anonymkode: b6c4f...f47 5 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #22 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): nei seriøst slutt! Jeg kom inn hit for å gå seriøse råd også kommenterer du slike ufine ting! -ts Anonymkode: d8f0c...e8d Du har fått gode råd. Skam deg, skjerp deg, ikke gjør det igjen og ikke ta det opp med henne. At DU ikke liker rådene betyr ikke at de er dårlig.. Det betyr bare at du ikke fikk de rådene DU ønsket å få... Anonymkode: b6c4f...f47 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #23 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Å herregud jeg håper da virkelig at dette ikke kommer til å skje? Jeg er så klart klar over at det vart veldig dumt av meg og lese boken hennes. Men da hadde jeg vel heller aldri funnet ut av dette her. Og det er jeg glad for at jeg har. Da kan jeg forhåpentligvis få en stopper på det før det utvikler seg til noe mer. Grøss og gru! Men jeg er sannelig ikke sikker på ha jeg skal gjøre nå ☹️ Anonymkode: d8f0c...e8d Da bare fortsetter du å lese dagboken hennes og følger med på om det blir mer eksperimentering med røyk, så kan du sjekke når hun begynner med prevensjon og er du heldig rekker du å lese at hun beskriver deg som en hore en vakker dag….. At du tør! Anonymkode: fb657...aed 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #24 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): 0/10 Anonymkode: 9166a...2af Enig. Skjønner ikke poenget. Anonymkode: 9c675...386 3
katties Skrevet 28. juni 2024 #25 Skrevet 28. juni 2024 Absolutt ikke greit! Slutt å i det hele tatt begrunne at det var det minste greit med at du fant ut om løgner - alle barn lyver litt, men det betyr ikke at det er krise. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #26 Skrevet 29. juni 2024 Det at du har lest dagboken er et mye verre svik enn at dattera di har smakt røyk! Jeg røyka i smug fra jeg var 13. Har aldri prøvd narkotika, drakk ikke alkohol før mange år senere, er ikke-røyker å har klart meg veldig bra i livet. Slapp helt av, å revurder om du skal si noe som helst. Dersom hun finner ut hva du har gjort, er sjansen mye større for at hu utagerer og gir faen. Anonymkode: 0ff6a...972 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #27 Skrevet 29. juni 2024 Hun tester deg. Hun har skrevet det i dagboken og la den på senga før hun dro for å sjekke om hun kan stole på deg. Og du gikk fem på. Hun har sikkert ikke prøvd å røyke, engang. Anonymkode: 90969...47c 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #28 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 19.48): Å herregud jeg håper da virkelig at dette ikke kommer til å skje? Jeg er så klart klar over at det vart veldig dumt av meg og lese boken hennes. Men da hadde jeg vel heller aldri funnet ut av dette her. Og det er jeg glad for at jeg har. Da kan jeg forhåpentligvis få en stopper på det før det utvikler seg til noe mer. Grøss og gru! Men jeg er sannelig ikke sikker på ha jeg skal gjøre nå ☹️ Anonymkode: d8f0c...e8d Hun er tenåring. Så klart hun kommer til å både drikke, møte gutter og ha sex ganske snart. Til og voksen kommer hun til å bli. Anonymkode: 8be46...ca0 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #29 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): De få sigarettene gir henne ikke kreft. Bare at du drar frem kreftkortet for å forsvare deg selv sier sitt.. Skam deg! Barnet ditt utsettes for mye annet iløpet av en uke/mnd/år som har større sannsynlighet for å gi henne kreft enn at hun har prøvd å røyke! Skjerp deg! Min mor var som deg. Bagataliserte at hun leste dagbøkene våre. Av den grunn fortalte vi henne aldri noe, og gjør fremdeles ikke det i voksen alder. Har man først brutt en slik fundamental tillit mellom seg og sine barn, er mye ødelagt. Hun er 12 år. Hun har rett på privatliv - og det brøt du i tillegg til tilliten mellom dere.. Uten at du i det hele hadde årsak til å mistenke noe, med full vitende vilje låste du den opp. Skam deg! Anonymkode: b6c4f...f47 Herregud menneske, skjerp deg, skam deg etc sånn type voksenkjeft kan du vel droppe ? Anonymkode: 565f3...0bb
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #30 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hun tester deg. Hun har skrevet det i dagboken og la den på senga før hun dro for å sjekke om hun kan stole på deg. Og du gikk fem på. Hun har sikkert ikke prøvd å røyke, engang. Anonymkode: 90969...47c Dessverre var det ikke noe testing nei. Gikk inn på pc-en hennes i går og der var det bilder av både røy og øl. Så nei dette var bare bra at jeg fant ut av. Jeg får bare sette meg ned med henne når hun kommer tilbake fra far og ha en ordentlig alvorsprat. så får jeg tenke på hva slags konsekvenser dette vi få for henne. Vi skulle på utenlandsferie i sommer både hun og jeg har gledet meg til. Men denne tror jeg vil ryke! kanskje en passende straff? Husarrest kanskje? Nei får tenke på det. -ts Anonymkode: d8f0c...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #31 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 19.29): Jeg leste min datters dagbok. Hun er hos sin far denne uken og kommer ikke hjem få langt ut i neste uke. Skulle ta klesvasken så gikk da inn på rommet hennes for å samle opp alt av skittentøy. Det ligger som oftest en del slengt på gulve. Men når jeg kom inn dit så lå dagboken hennes på sengen. den var lukket med en enkel lås, men nøkkelen lå oppe på boken. Jeg klarte bare ikke å styre meg. Jeg leste den. Ikke at det står så veldig mye bekymrende der. Bare noen venninnekrangler, forelskelser osv. Men det sto også at hun hadde røyket sigaretter et par ganger. Dette vil jeg jo så klart ta opp med henne! Hadde aldri trodd at datteren min kunne lyve på denne måten. Hun er jo så snill og pliktoppfyllende ellers. Hun har jo snakket så mange ganger om at hun aldri ville gjort noe sånt. Ville aldri trodd hun ville finne på så dumme ting i en alder av 12 år! Jeg er så skuffet og sint! Men nå har hun jo det. Hva skal jeg gjøre? Jeg kan jo ikke si at jeg har lest i dagboken hennes heller? Anonymkode: d8f0c...e8d Hun lyver å du vet ikke hva privatliv er så du er ikke noe bedre. Håper du er flau over deg selv. Regner med hun blir veldig skuffet og sint om hun finner ut at hun ikke kan la dagboken ligge på rommet uten at du snoker. Spesielt siden du har trodd hun var så snill og plikt oppfyllende. Hun er 12 år, hun har en rett til å bli hørt om hun finner ut at hun vil bo hos far i stede for hos en mor som snoker. Visst du skal ta henne for noe uten å innrømme at du har lest dagboken hennes så lyver jo du også, men det er kanskje greit det da? Du får begynne å ta samtaler om generelle ting som begynner å bli relevant sex, og det å si nei til røyk og narkotika. Ikke ta henne på at du vet hun har røykt, bare fortell om hvor skadelig det er og at hun er så pass gammel at det er på tide dere snakker om det. Nå er det jo veldig få unge som røyker, så godt mulig hun bare har testet det å ikke har planer om å starte. Jeg prøvde også å røyke noen ganger når jeg var 12. Jeg er så antirøyk som det kommer nå. Syns det er sykt ekkelt å kunne aldri blitt ilag med en som røyker. Anonymkode: 29224...cd8 2
Blåttvann Skrevet 29. juni 2024 #32 Skrevet 29. juni 2024 Hvis det er det eneste du reagerer på så må du for guds skyld IKKE ta opp dette med henne! La henne leve! Det er faktisk normalt at man prøver forskjellige ting i oppveksten og det er din oppgave å oppdra henne til å velge en bedre vei for seg selv. Den eneste som har gjort noe galt er deg! Jeg har nesten ikke lyst til å si dette fordi jeg tenker at hvis jeg har rett i min teori så hjelper jeg datteren din ved å ikke si dette, men kanskje hun faktisk har skrevet det for å teste deg. At hun har skrevet det slik at hun vet at du leser dagboken hennes hvis du tar opp røykingen med henne. Kanskje du har en meget smart datter! 2 1
Ulrikke Skrevet 29. juni 2024 #33 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dessverre var det ikke noe testing nei. Gikk inn på pc-en hennes i går og der var det bilder av både røy og øl. Så nei dette var bare bra at jeg fant ut av. Jeg får bare sette meg ned med henne når hun kommer tilbake fra far og ha en ordentlig alvorsprat. så får jeg tenke på hva slags konsekvenser dette vi få for henne. Vi skulle på utenlandsferie i sommer både hun og jeg har gledet meg til. Men denne tror jeg vil ryke! kanskje en passende straff? Husarrest kanskje? Nei får tenke på det. -ts Anonymkode: d8f0c...e8d Nei, nå må du kutte ut. Du kutter ikke ferie for å straffe henne. Tvert i mot, dere drar på ferie så dere kan knytte enda sterkere bånd enn dere kanskje har i dag, sånn at det blir enklere for henne å betro seg til deg og snakke med deg om vanskelige ting. Ungdommer gjør dumme ting. Det gjorde jeg, og det tar jeg for gitt at min 18-åring har gjort og kommer til å gjøre igjen. Med de aller, aller fleste av oss går det bra allikevel, til tross for ting man prøver uten at foreldre vet det. Å lese dagboken hennes er helt bak mål og fullstendig tillitsbrudd, det kan du aldri fortelle henne at du har gjort om du tenker at du noen gang skal ha en relasjon til henne framover. Hun kommer bare til å gjøre alt som står i hennes makt for at du aldri skal få vite hva hun driver med. Og er det noe man kan trenge, så er det å vite hva ungdommen driver med - og ihvertfall at de tør å komme til deg dersom de har kommet i trøbbel på den ene eller andre måten. Jeg hadde aldri kommet og bedt min mor om hjelp om hun straffet meg for noe hun hadde lest i min private dagbok... Jeg sier selvfølgelig ikke at det er greit at ungdommen røyker. Heller ikke at de drikker. Men jeg skjønner ihvertfall at de er nysgjerrige på det, og vet at det ikke er helt unormalt at de faktisk prøver. De aller, aller fleste blir antirøyk allikevel og heller ikke alkoholikere. Så får man sette sine grenser og stå for det man mener, men samtidig kan man ikke gjøre det på en måte som gjør at ungdommen ikke tør å ringe den dagen de som 16-åringer har drukket for mye og ligger i en grøft og trenger hjelp.... Og du - respekter at 12-åringen din har et privatliv. Du har ansvar for henne og skal selvfølgelig ha "kontroll" på henne på mange områder, men hun er i ferd med å bli tenåring med alt det medfører. Man må være ansvaret bevisst, men samtidig passe på at man ikke utøver sitt ansvar og den makta man har på en måte som gjør at man ikke får ta del i noe som helst av livet til tenåringene... For det er utrolig hvor mye de kan skjule og ikke fortelle hvis de går inn for det.... 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #34 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dessverre var det ikke noe testing nei. Gikk inn på pc-en hennes i går og der var det bilder av både røy og øl. Så nei dette var bare bra at jeg fant ut av. Jeg får bare sette meg ned med henne når hun kommer tilbake fra far og ha en ordentlig alvorsprat. så får jeg tenke på hva slags konsekvenser dette vi få for henne. Vi skulle på utenlandsferie i sommer både hun og jeg har gledet meg til. Men denne tror jeg vil ryke! kanskje en passende straff? Husarrest kanskje? Nei får tenke på det. -ts Anonymkode: d8f0c...e8d Kanskje hun kan finne på en straff til deg også da,for det fortjener du 🙂 Anonymkode: 29224...cd8 4 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #35 Skrevet 29. juni 2024 Jeg skjønner at hun har gjort noe du ikke vil at hun skal gjøre. INGEN foreldre vil at barnet deres skal røyke, men du må allikevel gjøre det riktige her. Å bryte ned tilliten til en 12 åring kan føre henne lengre bort ifra deg med at hun iallfall ikke kommer til å åpne seg opp til deg, men heller være mer hemmelighetsfull. Å ta henne på dette ved å si at du du har gjort et tillitsbrudd kommer ikke til å gi deg mer tillit i framtiden - bare det motsatte. Om du vil gjøre ting vondt verre, kjør på men dette er ikke riktig måte. Du kan generelt ha en prat om røyk, alkohol og div men å si at du har lest dagboken hennes og gått igjennom pcen er et stort NEI!. Anonymkode: 38fbd...0dc 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #36 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner at hun har gjort noe du ikke vil at hun skal gjøre. INGEN foreldre vil at barnet deres skal røyke, men du må allikevel gjøre det riktige her. Å bryte ned tilliten til en 12 åring kan føre henne lengre bort ifra deg med at hun iallfall ikke kommer til å åpne seg opp til deg, men heller være mer hemmelighetsfull. Å ta henne på dette ved å si at du du har gjort et tillitsbrudd kommer ikke til å gi deg mer tillit i framtiden - bare det motsatte. Om du vil gjøre ting vondt verre, kjør på men dette er ikke riktig måte. Du kan generelt ha en prat om røyk, alkohol og div men å si at du har lest dagboken hennes og gått igjennom pcen er et stort NEI!. Anonymkode: 38fbd...0dc Dette 👆 Om ts gjør det hun har tenkt til, så kommer datteren til å miste all tillit til moren. Hun kommer heller ikke til å ville betro seg om det skjer noe hun vet moren blir sur og straffer henne for. Anonymkode: 29224...cd8 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #37 Skrevet 29. juni 2024 Hva er galt med deg TS? Psykisk sykdom? Lav IQ? Kronisk dumskap? Ingen mødre med kjærlighet og respekt for barnet sitt bryter tilliten deres på den måten du har gjort og så bare fryser det bort som en bagatell. Skjerp deg! Seriøst! Anonymkode: 33f44...b91 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #38 Skrevet 29. juni 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dessverre var det ikke noe testing nei. Gikk inn på pc-en hennes i går og der var det bilder av både røy og øl. Så nei dette var bare bra at jeg fant ut av. Jeg får bare sette meg ned med henne når hun kommer tilbake fra far og ha en ordentlig alvorsprat. så får jeg tenke på hva slags konsekvenser dette vi få for henne. Vi skulle på utenlandsferie i sommer både hun og jeg har gledet meg til. Men denne tror jeg vil ryke! kanskje en passende straff? Husarrest kanskje? Nei får tenke på det. -ts Anonymkode: d8f0c...e8d Hva er straffen for å lese andres personlige dagbøker? Anonymkode: 977c0...fec 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2024 #39 Skrevet 29. juni 2024 Du forsnakker deg snart om dagboken. Da blir det baluba. Anonymkode: 2733c...1ea 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #40 Skrevet 5. juli 2024 Jeg røyket, drakk og festet i smug fra jeg var 13 år. Dette var på "bygda" og nesten normalt. Jeg er nå 38 år, gift, barn, ikke-røyker, godt betalt jobb og bra utdanning og veltrent og sunn. Jeg tror dessverre noen glemmer de har vært unge og eksperimentert med "forbudte" ting. Jeg ville prøvd å vise forståelse og være mindre avskrekkende. Hvis hun drikker seg drita en gang og ikke vet hvem hun skal kontakte, så bør hun ikke være redd for å kunne ringe etter mammaen sin. Ingen vil barna skal røyke og drikke, men å oppføre seg som politi hjelper veldig lite. Det at du lestr dagboken hennes er et stort tillitsbrudd, mye større enn at hun har røyket. Hennes innerste private tanker har du tatt deg til rette og lest. Og så vil du i tillegg si det til henne? For å gjøre henne flau og skamfull? Dagboken lå der men det var ingen invitasjon for at du skulle lese den. Anonymkode: dd6ad...903 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå