Gå til innhold

Er markeringen av pride gått helt av skaftet?


FruLine

Anbefalte innlegg

Rainstorm2.0 skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke at flere ikke ser dette. At det nærmest "diktaturet" rundt at alle skal være lik, skaper mer motvilje mot hele bevegelsen, som ødelegger for saken. Og dessuten er det jo det motsatte av det de står for, all kjærlighet er fin, inkludering, og alle skal få være seg selv. Det oppleves jo ikke som at en kan få være seg selv, hvis det innebærer å f.eks ikke svelge radikal kjønnsteori. Og det skaper motmakt. 

Om en f.eks ikke har på seg armbånd er det slik at en får spørsmål om det flere ganger på hvorfor? For er det slik blir jo det nærmest trakassering. Jeg har en årsak for å ikke ville bruke armband av noe slag, som har null med meninger å gjøre, og hvis jeg skulle måtte bli stilt til ansvar for det en hel måned, og utlevere hvorfor til gud og hvermann, så hadde ikke jeg følt meg trygg eller velkommen på jobb akkurat. 

Nettopp! Og ja, det er noen få, superwoke mennesker som driver og maser på folk om hvorfor de ikke bruker armbåndet. Det startet med en mail om at alle måtte gå og hente armbånd på ett av kontorene. Noen dager etter gikk hun ene fra kontor til kontor og spurte folk om de hadde fått seg armbånd. Samboeren min hadde ikke tenkt å skaffe seg armbåndet, men hun som kom inn på kontoret var skikkelig pushy og sa at han kunne få hennes, så han tok jo imot og hadde det på seg til hun dro. Jeg forstår at det er gjort i beste mening, men når det blir på det viset minner det jo mest om tyranni.

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dukket akkurat opp en dobbel regnbue utenfor hos meg, og det første jeg tenkte var om det var noe Pride-greier, så ja.... det har kanskje gått litt for langt:hoho:

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter mangfold og likestilling, men Pride har gått helt av skaftet, ja. 

At noen henger ut et flagg her og der gjør ingenting, men indoktrineringen av Pride har nådd slike høyder at det er skremmende. Både i barnehager, på skoler, på arbeidsplasser, på sosiale medier, i politikken osv. 

Og at vår egen kulturminister flasher pupper fordi det er Pride sier litt om hvor langt det har gått. 

Alt skal være lov under Pride-flagget, og ingenting er lov utenfor flagget.

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo at pride er mye mer enn at folk skal få leve slik de vil. Blant annet at prepubertale barn skal få pubertetsblokkere som kan ha alvorlige konsekvenser. (sterilitet, benskjørhet, at hjernen ikke får utvikle seg slik den skal)

Ser på det som en selvfølge at homofile skal få elske den de vil, og at menn skal kunne sminke seg og gå i kjoler om de vil det.

Men jeg synes ikke noe om pride. Det er ideologi, og de ødelegger for seg selv når det blir for ekstremt. De bidrar til vekst i andre ekstreme retningen.

 

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (8 timer siden):

Pride er jo nøytralt.

Vil ikke si at det er nøytralt å promotere polygami og kjemisk kastrering av barn

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruLine skrev (På 28.6.2024 den 18.06):

Det har virkelig tatt av i samfunnet, alle bedrifter skal også markere. Fordi noe annet tør de ikke, redd for å stå utenfor. Bedrifter endrer sine logoer med pride farger, SAS endret iconet på appen sin! Så langt går man.

Noen takker nei til armbånd med pridefarger, får problemer med ledelsen på jobben: https://subjekt.no/2024/06/28/schibsted-skylder-ham-en-unnskyldning-men-vi-andre-skylder-thorbjorn-en-stor-takk/

Selv tenker jeg at samfunnet har mistet vettet fullstendig når det blir slik.

Når nøytralitet møtes som motstand, har vi et problem, ja

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støttet det før, men har nå fått det så langt opp i halsen at jeg blir provosert når jeg ser noe som helst knyttet til Pride. Synd det har blitt slik, for jeg er i utgangspunktet for at folk skal få lov til å elske den de vil og være den de vil. Det er dessverre langt ifra det det handler om nå. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (8 timer siden):

Det handler om å vise toleranse. Hvis du er fordømmende og lite tolerant er du på ville veier.

Man trenger ikke å ytre seg om kjønn i hytt og pine. Jeg mener at vanlige transpersoner er det kjønnet de ble født som, uavhengig av hvilket kjønn de velger å leve som, hormonbehandling, operasjoner osv, men jeg viser jo toleranse og begynner ikke å diskutere med dem. 

...det er ikke så tolerant å anse likegyldighet som motstand heller... det går begge veier,  det er lov å stå nøytralt på sidelinjen uten å bli beskyldt for å ikke støtte en sak. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (9 timer siden):

Jeg og et par andre har fått i oppgave å følge litt med på pride-effekter på jobben fordi det blir fjernet. Voksne folk som fjerner dette. Så det er ikke bare det at pride tar helt av, det handler minst like mye om feil holdninger i befolkningen.

Det er ikke en feil holdning i befolkningen at folk fjerner Pride-effekter fra arbeidsplassen. Det har ingenting der å gjøre, og Pride handler ikke lenger om å få elske den man vil og være den man vil. Det er seksualisert ekstremisme og tvang. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Pride, men jeg støtter ikke foreningen FRI og radikal kjønnsteori. Jeg har flere lesbiske og homofile vennepar, og de tar også avstand fra endel av dette sirkuset, da de ikke identifiserer seg med alt dette.

Ja til at alle får elske den de vil, ja til like rettigheter for alle, ja til kjærlighet. Men jeg for min del trekker en strek ved furries og folk som biter andre som en del av sitt såkalte kjønnsuttrykk og går rundt med munnkurv offentlig.

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pride gir bedre ESG score til bedrifter, noe som gjør det lettere å hente kapital fra store investorer som Blackrock.

Et tiltak som bedrifter kan gjøre for å bedre scoren, er å gi penger til organisasjonen som arrangerer Pride. I tillegg kan de gi de ansatte mulighet til å angi pronomene sine i jobbprofilen sin, og ta regnbuefargene inn i firmalogoen sin for å øke bevisthet rundt Pride.

Hva jeg tenker om det? Samfunnet vårt sliter med for få barnefødsler og så har vi bevegelser som bidrar til at samfunnet går enda lengre i feil retning. Vi får kontrareaksjoner som «tradwife» som verdsetter et ying-yang forhold mellom de biologiske kjønnene.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke er nødt til å bære pride-armbånd på jobb. Hadde jeg måttet det hadde jeg syntes det var ubehagelig. Hvis jeg hadde reservert meg hadde vært redd for at andre ville tenke at jeg var homofob og lite tolerant. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Jeg er glad jeg ikke er nødt til å bære pride-armbånd på jobb. Hadde jeg måttet det hadde jeg syntes det var ubehagelig. Hvis jeg hadde reservert meg hadde vært redd for at andre ville tenke at jeg var homofob og lite tolerant. 

Hadde du vært redd for det? Jeg går aldri med slike effekter. Ikke slike armbånd for kreftsaken heller. Og ikke Pride-armbånd. Er homo selv;)

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (På 28.6.2024 den 18.06):

Er markeringen av pride gått helt av skaftet?

Selve markeringen i seg selv virker jo helt grei, men jeg er enig i at mye av oppstyret rundt og angrepene på de som ikke markerer er blitt i overkant.

Det jeg kanskje savner mest er en bevisst journaliststand som faktisk stiller kritiske spørsmål. Per nå slipper en unna med å late som om alle som ikke er med i markeringen er imot "kjærlighet", "mangfold" eller "at alle skal få elske den en vil", som egentlig er en veldig ufin insinuasjon mot de som ikke er "med". Institusjoner og selskap som svarer med slike floskler burde fått oppfølgingsspørsmål om hva de mener om prostitusjon, eksperimentell behandling av barn, surrogati osv. som tross alt er de "Pride" og "Fri" sakene de fleste er mer ambivalente til og som en fort blir tatt til inntekt for når en uforbeholdent støtter markeringen og organisasjonen. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (28 minutter siden):

Hadde du vært redd for det? Jeg går aldri med slike effekter. Ikke slike armbånd for kreftsaken heller. Og ikke Pride-armbånd. Er homo selv;)

Nei ikke redd. Hadde bare syntes det var ubehagelig at noen skulle presse på for at jeg skulle bruke det. PRIDE handler om frihet, et slikt påbud hadde føltes som tvang. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FruLine skrev (På 28.6.2024 den 18.06):

Det har virkelig tatt av i samfunnet, alle bedrifter skal også markere. Fordi noe annet tør de ikke, redd for å stå utenfor. Bedrifter endrer sine logoer med pride farger, SAS endret iconet på appen sin! Så langt går man.

Noen takker nei til armbånd med pridefarger, får problemer med ledelsen på jobben: https://subjekt.no/2024/06/28/schibsted-skylder-ham-en-unnskyldning-men-vi-andre-skylder-thorbjorn-en-stor-takk/

Selv tenker jeg at samfunnet har mistet vettet fullstendig når det blir slik.

Hva er problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er mye viktigere at arbeidsplassen har et inkluderende miljø der man ikke diskrimineres for legning eller kjønnsidentitet, enn at alle på død og liv skal gå med regnbuearmbånd og at bedriften skal skifte til regnbuefarger hvert år i juni. Man får jo ikke automatisk et mer aksepterende miljø ved å presse alle til å gå med regnbuearmbånd. Kanskje heller tvert imot.
Hvis man er redd for at ansatte på arbeidsplassen ikke behandler homofile og transfolk på en grei måte, så bør man heller se på arbeidsmiljøet og folks oppførsel mot hverandre, enn å kreve at alle går med regnbuearmbånd og støtter Pride.

Jeg har null problem med regnbueflagg, Pride-tog og ekstra fokus på å akseptere hverandre uansett legning og kjønnsidentitet, og synes heller ikke det er så voldsomt i Norge. Det jeg irriterer meg over er det ekstreme som går på å gi barn og unge kjønnsendrende behandling, gjøre kjønnsidentitet til et helt skolefag der barna oppfordres til å tvile på eget kjønn, la fullt mannlige transkvinner full av testosteron delta i kvinneidrett (og bruke kvinnegarderoben) og fantasifulle neopronomen som skal aksepteres blindt uten spørsmål. Men dette er noe jeg tror står sterkest i USA, og som vi ikke har så mye av i Norge (enda).

Jeg skjønner godt at mange både homofile og transmennesker selv synes Pride begynner å innbefatte en god del som de ikke føler seg komfortabel med. Det er jo til og med homofile og transfolk som blir beskyldt for å være homofobe og/eller transfobe, bare fordi de stiller spørsmål og/eller kritiserer enkelte sider av Pride.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

At en arbeidsgiver deler ut armbånd/andre pride-effekter er jo helt uhørt, det er jo å tvinge det på mennesker.

Hvorfor kan man se på det som tvang? Fordi de fleste tør ikke si nei, ta eget valg. Følger flokken...vi lever i et ekstremt konformt samfunn der man lett blir stengt ute om man ikke gjør som alle andre rundt seg. Så da gir folk lett etter for presset.....bare for å slippe det. Derfor tenker jeg en arbeidsgiver ikke skal markere pride, eller andre ting.

 

 

non-conformist-by-fish.jpeg

Endret av FruLine
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altfor mye nå..  er man ikke med så blir man nærmest sett ned på.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...