Gå til innhold

Er folk fra Kristiansand mer overfladisk enn andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og er det mindre likestilling , fokus på at begge skal være i jobb etc?

Anonymkode: b0ddc...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes de er mindre overlegne enn feks folk fra Oslo 

Anonymkode: 4061a...e9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sørlandet henger nok litt etter når det gjelder likestilling og kjønnsroller ja.

Anonymkode: 8f91c...215

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja sier kona som er ifra Kristansand.

Anonymkode: 915df...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer virkelig ann på hvor de bor i Kristiansand. Jeg er født i Kristiansand, men utflyttet.

Altså, det er noen bedre strøk og noen mindre bedre strøk, og det speiler folk som bor der og deres holdninger.

Men, vel, jeg må si at de fleste fra Kristiansand kler seg meget bra! Det er faktisk det jeg ser de få gangene jeg er 'hjemme'. 

Anonymkode: d3079...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sørlandet har generelt litt å gå på på likestilling, og særlig utenfor de større byene. De er også vanskelige å komme ordentlig innpå, men er du først innenfor så er du ofte det. Kristiansand er en stor by (i norsk målestokk), og jeg føler ikke folk herfra er spesielt overlegne. Verre i enkelte bygder rundt. 

Anonymkode: 259e4...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og er det mindre likestilling , fokus på at begge skal være i jobb etc?

Nei. De er mindre overfladisk enn andre og 100 ganger hyggeligere enn mange andre steder. 

Anonymkode: 74570...e0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei. De er mindre overfladisk enn andre og 100 ganger hyggeligere enn mange andre steder. 

Uenig.

100 ganger hyggeligere enn andre, på samme måte som amerikanere men det stikker ikke veldig dypt.

Stort fokus på status innenfor visse grupper, stort klasseskille og utrolig mye sladder og baksnakking.

Hilsen en fra Kristiansand.

Anonymkode: 1325f...ce1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Uenig.

100 ganger hyggeligere enn andre, på samme måte som amerikanere men det stikker ikke veldig dypt.

Stort fokus på status innenfor visse grupper, stort klasseskille og utrolig mye sladder og baksnakking.

Ja det er det jeg har på følelsen. 
Veldig viktig å ta seg bra ut - spesielt som kvinne. 
Og så føler jeg det er mye baksnakking og sladder ja. Merkelig. Lurer på hvorfor det er sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Uenig.

Jeg er enig i det du skriver!

Jeg er også fra Kristiansand, men har flyttet vekk. I 'visse grupper' ( jeg vil si de fleste grupper!) er status alt! Og Gud om du får høre det hvis du skiller deg ut! Nå er det veldig lenge siden jeg flyttet ut, og med en god grunn. Jeg skilte meg ut. I miljøet ( bydelen, vil ikke si hvilken, men folk fra Kristiansand vil nok gjette hvilken lett) var du enten 'gladkristen' eller narkoman. Jeg var ingenting av dette.

Og penger, økonomisk status står høyt, veldig høyt! Det presset har jeg aldri følt så sterkt som i nettopp Kristiansand og jeg har bodd i flere byer i Norge, deriblant Bærum,  og i utlandet. Du er ræva om du ikke klarer å henge med der. Jeg har tidligere skrevet at noe av det jeg ser når jeg besøker Kritiansand er at folk kler seg veldig bra. Det henger sammen med at man kan ikke skille seg ut på det punktet. Jeg vil ikke bli overrasket hvis byen er ett av stedene i Norge med flest kredittkort og forbrukslån!

Men ellers; jeg drar gjerne på besøk til Kristiansand, det er virkelig en vakker by som har mye å gi. Sentrum er fint, det er flere aldeles fantastiske turområder i nærheten, og man kan jo ikke annet enn å elske skjærgården.

Ja, de er så hyggelige der og da, men ja, det stikker ikke særlig dypt

Anonymkode: d3079...833

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er østlending bosatt i kristiansand så kanskje litt partisk. Det som slår meg med folk fra kristiansand er at de er så usikre mennesker. Noen ja, er veldig trygge på seg selv, men flertallet er nå skikkelig drittunger. De baksnakker, finner på rykter, stikker hverandre i ryggen. Er gladkristne på utsiden men klare for å ødelegge andres liv. I oslo er folk overfladiske og litt småsure. Men da vet du i hverfall hvor du har dem. Kristiansanderne er besatt av hevn styrt av egen usikkerhet

Anonymkode: 84f58...fb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja det er det jeg har på følelsen. 
Veldig viktig å ta seg bra ut - spesielt som kvinne. 
Og så føler jeg det er mye baksnakking og sladder ja. Merkelig. Lurer på hvorfor det er sånn

Folk er veldig usikre her og det er en slim type usikkerhet som resulterer i et ønske om å ødelegge for andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk er veldig usikre her og det er en slim type usikkerhet som resulterer i et ønske om å ødelegge for andre

Dette merker jeg faktisk på jobb! Herregud så mye baksnakking det er fra enkelte kvinner. Jeg kom inn som nyinnflyttet, høy utdannelse og mye erfaring. De har vært ute etter å finne feil hos meg fra første stund. Aldri opplevd  andre steder i landet.  Middelaldrende kvinner fra Sørlandet er ikke til å spøke med….

Anonymkode: 6b361...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Innflytter i Kristiansand. Har også bodd i Oslo, Trondheim og Larvik. Jeg må si at det miljøet jeg var i i Oslo var mye mer overfladisk enn de jeg kjenner i Kristiansand. Veldig opptatt av å ha en flott bolig og dra på de rette feriene. Her vi bor i Kristiansand er det veldig avslappa. Ikke noe press på merkeklær eller statussymboler. Men jeg vet at det er noe helt annet i andre strøk i byen. Så min konklusjon er at man finner det meste de fleste steder.

Ndg likestilling, ligger nok Sørlandet litt bak. Men det er et helt annet spørsmål enn overlegenhet.

Anonymkode: f82da...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

For litt følelse av at man fort blir puttet i bås. 

Med tanke på klær, utseende - spesielt for jenter/kvinner så er det stor sosial kontroll og lite spillerom.  Blir litt «tilbake i tid» føler jeg.. akkurat som man må se slik og slik ut for å tekkes mannen/idealet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 6/28/2024 at 7:09 PM, AnonymBruker said:

På ingen måte. De er enten religiøse skrullinger eller bare introverte skrullinger. 

Anonymkode: ac707...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bodde på sørlandet i 4 år. Det var mer enn nok. Det var hyggelige folk på jobb, men etter å ha tenkt meg om var det omtrent kun innflyttere jeg jobbet med. Mye hvisking og sladder og overfladiske smil i nabolag, barnehage osv. Dæven så mye bedre vi har det på vestlandet 😁

Anonymkode: 708cc...44f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 10.16):

Middelaldrende kvinner fra Sørlandet er ikke til å spøke med…

Da har du ikke vært på Nordvestlandet.

Anonymkode: 9982f...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg flyttet til Kristiansand som student, og har bodd her i 20 år nå. Det er en middels stor by med stor variasjon mellom de forskjellige områdene, og de forskjellige områdene består av vidt forskjellige mennesker. Likevel har nok folk i samme områder noen likhetstrekk, og i "mitt" område er likhetstrekket at man har god økonomi. Noen er overlegne og litt ufyselige, andre er gode og hjertevarme. En del av de som ikke føler de har "nok" penger viser tegn til å føle seg litt underdanige, mens andre gir blaffen i om de har mer eller mindre enn naboen. Jeg er av sistnevnte type, gir litt beng i materialistisk krims krams og fine jobbtitler. 

Fellesnevneren for Kr.sand er nok utfordringene med likestilling. Her er det kvinnen som går på foreldremøter, mannen som sitter bak rattet, kvinnen som arrangerer vennegrupper og mannen som måker gårdsplassen fri for snø. Jeg liker å gjøre ting litt motsatt, så her er det jeg som kjører bilen og måker snøen, mens mannen går på foreldremøter og ordner vennegrupper. Det blir egentlig ikke så godt mottat i samfunnet rundt, her skal man helst holde seg til de gamle kjønnsrollene. Om jeg står åpenlyst og kapper trevirke med vinkelsag kan du banne på at det blir kommentert, og mannen anses som "flink" dersom han er alene med barna en helg. 

Men ellers, sånn alt i alt, valgte jeg jo å bo her nettopp fordi jeg tenkte det var en god og trygg by å ha barn i. Når de senere flytter til sine studiebyer, flytter nok jeg også ut av Kr.sand. Jeg kjenner jeg kanskje er LITT for mye feminist til å kunne bo her hele livet.

Anonymkode: 73811...032

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...