Gå til innhold

Klasse med 40 elever, hvem ville du invitert i bursdag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Seff skrev (29 minutter siden):

Ikke meg du spør, men hva skal man egentlig gjøre hvis man ikke har stor nok bolig, ikke økonomi til Lekeland osv., og det ikke er vær til å være ute?

Jeg er enig i at man ikke bør utestenge en person eller noen få, men når det ikke lar seg gjøre å ta med alle, er det ikke verdens undergang at man begrenser det til noen. 

Hvis det er 12 jenter i klassen til jenta di så er det garantert 1-2 jenter til med bursdag i nærheten av din. Da blir dere 2-3 foreldrepar som sammen deler utgifter og oppgaver. Klarer du virkelig ikke å legge fra deg telefonen i to timer og å betale 4-500 kroner for å feire klassebursdag for jenta di?

Anonymkode: 84255...f11

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seff skrev (15 minutter siden):

Godt forslag, men det vil nok likevel være noen som ikke har råd.

Da kan man ha akebursdag, bursdag på lekeplass, gamingbursdag hjemme (alle barna tar med hvert sitt nettbrett), låne skolens utearealer eller gymsal, osv. Mulighetene er endeløse, de fremstår bare umulige for foreldre som er komfortable med å utestenge.

Anonymkode: 84255...f11

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette er et tema som bør tas opp på foreldremøte i høst slik at alle gjør likt - og ikke noe dere alene bør avgjøre som gjeldene for kun dere. 

Mange skoler har fastliggende retningslinjer for bursdager etc. 

Anonymkode: cae9b...788

Alle kommer ikke til å gjøre likt, uansett hva man blir enige om på foreldremøter. 

Vi inviterte hele klassen, men de var ikke førti da. De første årene hadde vi utebursdag (sent november) så var vi inne de neste årene. Litt trangt i svingene, men sånt bryr ikke barn seg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermines skrev (21 timer siden):

Hadde funnet flere gutter å feire sammen med (alle som har bursdag samme måned).

Så hadde vi leid gymsalen på skolen eller annet egnet sted, og invitert alle gutta.

Enig, sånn gjorde vi det på barneskolen. Kjekt for alle, ikke minst å være flere voksne til å hjelpe til.

Hadde også bursdag i skogen på en lavoplass, med grilling og rebusløp. Ute er det ikke så nøye at de er mange. Det var populært! Noen andre hadde Mesternes Mester bursdag i en park i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):



Fra 4.kl er det vanligere å bare invitere "venner", men da utenfor skolen, og at foreldre er på ballen og ser til at det ikke bare er en eller to som ikke er bedt.. eller at det er noen som aldri blir bedt :) Pleier å være et tema på foreldremøte.

 

Anonymkode: 4481a...e43

Med alle mine har det vært vanlig å invitere hele gjengen ut barneskolen. 

Anonymkode: 20179...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

10 av 28, du synes det er greit?

Anonymkode: f3096...a3b

hvorfor i alle dager skulle ikke det være greit? Et slik antall hadde jeg lagt meg på og, jeg har absolutt ikke ork til flere gjester i den alderen. Og å feire sammen med andre passer ikke mitt introverte vesen og det hadde heller ikke passet mine barn. Så drit i uskrevne regler som folk koker sammen! 

Anonymkode: 22968...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hvorfor i alle dager skulle ikke det være greit? Et slik antall hadde jeg lagt meg på og, jeg har absolutt ikke ork til flere gjester i den alderen. Og å feire sammen med andre passer ikke mitt introverte vesen og det hadde heller ikke passet mine barn. Så drit i uskrevne regler som folk koker sammen! 

Anonymkode: 22968...bf8

Introvert er den dårligste unnskyldningen folk bruker for å unndra seg alt som lukter av litt ubehag eller ikke selvvalgt samkvem. « Jeg vil ikke på foreldremøte, dugnad, ha kafevakt på fotballaget, julebord på jobben, FAU, ha barnebursdag som ikke ekskluderer for jeg er introvert».

Drit i å bruk introvert som unnskyldning for at du ikke gidder å bidra for fellesskapet, det er bare så 2020! 

Anonymkode: 39f7c...18d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om det er ditt barn som aldri blir invitert?

Anonymkode: 84255...f11

Da hadde jeg sagt det som det er. Trist, men sånn er livet. 

Vi kan ikke invitere 40-50 barn fordi det kan tenkes at noen aldri blir invitert. Barn må lære å være inkluderende, men må samtidig få.lov til å dyrke nære vennskap.

Mine barn har heller ikke klassen som sitt sosiale midtpunkt, men har nære venner i andre klasser og på andre skoler. Jeg synes de skal få invitere disse  jeg tror.mine barn ville blitt mer lei seg om de ikke ble bedt i sine beste venners selskap fordi de går i feil klasse, enn om se ikke ble invitert til en perifer person i samme klasse.

Anonymkode: d8ae9...4d0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Da kan man ha akebursdag, bursdag på lekeplass, gamingbursdag hjemme (alle barna tar med hvert sitt nettbrett), låne skolens utearealer eller gymsal, osv. Mulighetene er endeløse, de fremstår bare umulige for foreldre som er komfortable med å utestenge.

Anonymkode: 84255...f11

Amen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Introvert er den dårligste unnskyldningen folk bruker for å unndra seg alt som lukter av litt ubehag eller ikke selvvalgt samkvem. « Jeg vil ikke på foreldremøte, dugnad, ha kafevakt på fotballaget, julebord på jobben, FAU, ha barnebursdag som ikke ekskluderer for jeg er introvert».

Drit i å bruk introvert som unnskyldning for at du ikke gidder å bidra for fellesskapet, det er bare så 2020! 

Anonymkode: 39f7c...18d

Svar på mitt spørsmål da! Hvorfor i alle dager er det ikke greit å be 10 av 28? Det er jo langt under halvparten .. Og så får du lese alt jeg skrev ; mitt barn ville ikke hatt glede av 28 gjester, og mitt barn skal huske sine bursdager med glede. Så da bestemmer ikke fellesskapet hva vi gjør privat. End of story! 

Anonymkode: 22968...bf8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Svar på mitt spørsmål da! Hvorfor i alle dager er det ikke greit å be 10 av 28? Det er jo langt under halvparten .. Og så får du lese alt jeg skrev ; mitt barn ville ikke hatt glede av 28 gjester, og mitt barn skal huske sine bursdager med glede. Så da bestemmer ikke fellesskapet hva vi gjør privat. End of story! 

Anonymkode: 22968...bf8

Da tenker jeg at du og ditt barn gjør der på den måten. Men ikke klag når alle andre gjør det også og ditt barn ikke er blandt de ti som ikke blir invitert. Du må jo huske at du syntes det er greit.. 

Anonymkode: 874b0...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 16.58):

Barnet mitt begynner i 1. klasse i august. Det er 40 elever på trinnet, og kun en klasse (ikke delt i A og B). I tillegg er det «skjevt» fordelt, så det er 12 jenter og 28 gutter. For de som har jenter går det jo greit å invitere 11. Men hva hadde du gjort hvis du hadde gutt? 

Anonymkode: ef6b9...32e

hadde kun invitert de som står barnet ditt nært. her har vi invitert kun de næremste siden 1 klasse, de begynner i 6 klasse til høsten, er ikke skolen eller lærer som bestemmer det

Anonymkode: 827e7...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...