Gå til innhold

Klasse med 40 elever, hvem ville du invitert i bursdag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. 

Anonymkode: 17932...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg skriver er dessverre selvopplevd. På absolutt alle foreldremøter fikk foreldrene tydelige formaninger av kontaktlærer om å invitere en tydelig gruppe når de skulle arrangere bursdag, for å forhindre utestenging. Enten alle guttene, alle jentene, eller alle. Vi fikk det til og med skriftlig på Vigilo x flere.

Men allerede fra 9-10 års alder, så valgte mange av jenteforeldrene å gå vekk fra dette, og arrangerte små bursdagsselskap i skjul med en liten, håndplukket jentegjeng. Dette førte naturligvis til at enkelte av jentene aldri ble invitert i bursdager. For å si det slik, jentemiljøet i denne klassen ble etter hvert pill råttent og 4 av jentene har måttet byttet skole pga utestenging. Det er rett og slett jævlig hvordan en del foreldre tilrettelegger for ødelagte barndommer.

Anonymkode: 84255...f11

Leit å høre. Og understreker mitt poeng- i tilfelle det ikke kom klart frem. Å drive og invitere «en liten gjeng med bestevenner» holder rett og slett ikke mål. Det finnes barn som ikke er bestevenn med noen. Jeg ser dem selv, i egne barns selskap. Ikke «med» i gjengen, og ville ikke blitt invitert av barna selv, om de fikk velge. Heldigvis for dem, står voksne for invitasjonene. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barnet mitt begynner i 1. klasse i august. Det er 40 elever på trinnet, og kun en klasse (ikke delt i A og B). I tillegg er det «skjevt» fordelt, så det er 12 jenter og 28 gutter. For de som har jenter går det jo greit å invitere 11. Men hva hadde du gjort hvis du hadde gutt? 

Anonymkode: ef6b9...32e

40 elever i én klasse? Er det lov? Det høres rart ut.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du tenker at det var mangel på bursdagsinvitasjon som er grunnen til at jentene måtte bytte skole? Ikke det at de ikke får seg venner generelt i hverdagen? Har aldri hørt om et tilfelle der tvungen invitasjon og tvungen deltakelse i bursdager har ledet til noe annet en dritt, enten for bursdagsbarnet (som foreks MÅ invitere mobberen sin) eller en invitert (som MÅ gå i bursdagen til mobberne sine), det kan jeg fortelle deg ikke er noen god opplevelse. Derfor må årsaken fikses, ikke symptomet. Symptomet er mangel på invitasjon, årsaken er mangel på venner. Skolen og foreldrene må gjøre en bedre innsats for å hjelpe disse barna med å få ett par venner de kan knytte bånd til. Det er mye viktigere og mer effektivt.

Anonymkode: 35f4e...ef5

Merkelig hvordan en god del foreldre klamrer seg til misoppfatningen at det er mobberen som ekskluderes.

Grunnen var at det var de mest populære jentene som frøs ut de "rare" jentene, dvs de mest stille, klønete og sjenerte jentene. Når det begynte ei ny jente i klassen så var heller ikke hun kul nok til å få være med i den store jentekjernen, fordi hun var en guttejente som kjørte cross. 

Det forteller mye om foreldrenes oppdragelsesevne når de tillater en jentunge på 9-10 år å håndplukke en utvalgt gruppe kule jenter fremfor å inkludere alle (de var aldri mer enn 10 jenter i klassen, nå er de langt færre da flere måtte bytte skole pga utfrysingen). 

Skolen gjorde alt de kunne med involvering av helsesykepleier og sosiallærer, de hadde egne jentegrupper og møter med jentene, og vi hadde flere ekstra foreldremøter. Flere av foreldrene til de utfryste barna meldte 9A-sak, men det hjalp ingenting når ikke de aktuelle jenteforeldrene var interessert (for deres egne jenter var jo blant de populære). Det hjalp ingen verdens ting. 

Blant guttene i klassen hadde vi aldri dette problemet. Alle ble invitert i bursdager og vi fremsnakket de andre gutta og gjorde ting som alle kunne være med på uansett personlighet, fremfor å forsikre gutta om at det var helt greit å håndplukke de kuleste når noe gøy skulle skje.

Anonymkode: 84255...f11

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (8 timer siden):

Leit å høre. Og understreker mitt poeng- i tilfelle det ikke kom klart frem. Å drive og invitere «en liten gjeng med bestevenner» holder rett og slett ikke mål. Det finnes barn som ikke er bestevenn med noen. Jeg ser dem selv, i egne barns selskap. Ikke «med» i gjengen, og ville ikke blitt invitert av barna selv, om de fikk velge. Heldigvis for dem, står voksne for invitasjonene. 

Og gjengangeren blant foreldrene er at barnet deres må da få lov til å ikke invitere mobberen sin. Unnskyld meg, men det er konsekvent mobberne (altså de kule og populære) som håndplukker og ekskluderer, med tillatelse fra sine foreldre. "Nei da jenta mi, du trenger ikke å invitere hun stille og rare". 

Anonymkode: 84255...f11

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her mangler der noen opplysninger. Det er ikke «en klasse» på 40 barn. Om du harde gått ut med faktisk utgangspunkt, hadde det vært enklere å hjulpet deg på vei. 

Anonymkode: abcb6...b04

Er desverre skoler som har så store klasser og så rullerer de til tider i enkelte fag med mindre grupper eks 3 deling i nordk engelsk og matte.

Er så glad mine unger gikk på liten skole med max 15 i klassen 

Anonymkode: 779ae...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville katt sønnen invitere opptil 7 stk, uavhengig av kjønn og klasse. Feire med de han ønsker.

Anonymkode: d8ae9...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville invitert de barna som mitt eget barn liker. Barna er sammen på skolen. Det er der ekskluderingen skjer. På fritiden bør de få bestemme selv hvem de omgås. Det er ikke på de to timene bursdagen foregår at man havner utenfor. Det er nok værre å bli invitert i en bursdag du føler seg utilpass i fordi noen helikoptermødre har satt regler for hvordan man skal invitere til bursdager i klassen. 
 

Om det er et barn som ikke blir invitert i bursdager er det vel heller noe foreldre til det barnet bør ta tak i eller ta inn over seg. Og ikke noe andre barn skal gjøre noe med. 

Anonymkode: 7616b...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ville invitert de barna som mitt eget barn liker. Barna er sammen på skolen. Det er der ekskluderingen skjer. På fritiden bør de få bestemme selv hvem de omgås. Det er ikke på de to timene bursdagen foregår at man havner utenfor. Det er nok værre å bli invitert i en bursdag du føler seg utilpass i fordi noen helikoptermødre har satt regler for hvordan man skal invitere til bursdager i klassen. 
 

Om det er et barn som ikke blir invitert i bursdager er det vel heller noe foreldre til det barnet bør ta tak i eller ta inn over seg. Og ikke noe andre barn skal gjøre noe med. 

Anonymkode: 7616b...0ea

Du er opptatt av at det ikke skal ekskluderes. Men alikevel så er det helt greit å ekskludere på fritiden... 

Anonymkode: 874b0...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville katt sønnen invitere opptil 7 stk, uavhengig av kjønn og klasse. Feire med de han ønsker.

Anonymkode: d8ae9...4d0

Hva om det er ditt barn som aldri blir invitert?

Anonymkode: 84255...f11

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville invitert de barna som mitt eget barn liker. Barna er sammen på skolen. Det er der ekskluderingen skjer. På fritiden bør de få bestemme selv hvem de omgås. Det er ikke på de to timene bursdagen foregår at man havner utenfor. Det er nok værre å bli invitert i en bursdag du føler seg utilpass i fordi noen helikoptermødre har satt regler for hvordan man skal invitere til bursdager i klassen. 
 

Om det er et barn som ikke blir invitert i bursdager er det vel heller noe foreldre til det barnet bør ta tak i eller ta inn over seg. Og ikke noe andre barn skal gjøre noe med. 

Anonymkode: 7616b...0ea

Hva om det er ditt barn som aldri blir invitert?

Anonymkode: 84255...f11

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

10 av 28, du synes det er greit?

Anonymkode: f3096...a3b

Ikke meg du spør, men hva skal man egentlig gjøre hvis man ikke har stor nok bolig, ikke økonomi til Lekeland osv., og det ikke er vær til å være ute?

Jeg er enig i at man ikke bør utestenge en person eller noen få, men når det ikke lar seg gjøre å ta med alle, er det ikke verdens undergang at man begrenser det til noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her sier er den beste løsningen å slå seg sammen med noen andre som har bursdag i samme måned eller rundt samme tid og lage en kjempe fest. Da blir det flere foreldre som deler utgiften.

Har selv gått sammen med 2 andre og invitert begge klassene på trinnene.

Anonymkode: a04ff...eec

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seff skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du spør, men hva skal man egentlig gjøre hvis man ikke har stor nok bolig, ikke økonomi til Lekeland osv., og det ikke er vær til å være ute?

Jeg er enig i at man ikke bør utestenge en person eller noen få, men når det ikke lar seg gjøre å ta med alle, er det ikke verdens undergang at man begrenser det til noen. 

Går man sammen flere er det ikke dyrt å arrangere på slike steder som trampolinepark o.l. 

Vi har gjort det i flere år nå og betaler bare 1000 kr. Også kan man bare ta med seg ungene å reise etterpå. 

Anonymkode: 874b0...b3f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Barnet mitt begynner i 1. klasse i august. Det er 40 elever på trinnet, og kun en klasse (ikke delt i A og B). I tillegg er det «skjevt» fordelt, så det er 12 jenter og 28 gutter. For de som har jenter går det jo greit å invitere 11. Men hva hadde du gjort hvis du hadde gutt? 

Anonymkode: ef6b9...32e

Akkurat samme fordeling i vår klasse. Vi har da bedt alle, men gjerne feier vi sammen med de andre barna som har bursdag ca samtidlig :) Vi har da holdt oss til utebursdag eller skolens gymsal, gått sammen med noen andre familier, og servert kake/muffins og saft.. og evt en lite godtepose. Blir ikke så dyrt og man er flere til å passe på barna :) Noen tar bare gutter eller jenter.. 

Fra 4.kl er det vanligere å bare invitere "venner", men da utenfor skolen, og at foreldre er på ballen og ser til at det ikke bare er en eller to som ikke er bedt.. eller at det er noen som aldri blir bedt :) Pleier å være et tema på foreldremøte.

Vil også legge til at det er jo en for stor gruppe.. men.. selv om de ikke er a og b klasse her heller er lærene flinke til å dele opp i grupper og rullere :)

Anonymkode: 4481a...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du løser det ved å:

- Enten ikke feire bursdag i så ung alder

- Invitere venner barnet omgås med på fritiden, slik at invitasjoner ikke deles ut på skolen. 

Bursdager trenger ikke være store og enorme selskap der alle skal være invitert. Det er umulig, og helt unødvendig. 

Anonymkode: cd68e...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Går man sammen flere er det ikke dyrt å arrangere på slike steder som trampolinepark o.l. 

Vi har gjort det i flere år nå og betaler bare 1000 kr. Også kan man bare ta med seg ungene å reise etterpå. 

Anonymkode: 874b0...b3f

Godt forslag, men det vil nok likevel være noen som ikke har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en artikkel om en skole som gjorde det veldig godt på mobbeundersøkelser, stod det at en av tiltakene de hadde var bursdagsgrupper. Jeg limer inn litt av artikkelen: 

 

Deler barna inn i bursdagsgrupper

I tillegg gjør skolen blant annet dette: 

  • Alle elevene er delt inn i egne bursdagsgrupper med 5 til 8 barn. Dette sikrer at alle blir invitert i bursdagsselskap. Det er lærerne som bestemmer sammensetningen på gruppene. Ingen av barna tar med gaver.
  • På Halloween går barna knask eller knep sammen med bursdagsgruppen sin. Dette hindrer at barn faller utenfor i feiringen.
  • Skolen legger til rette for felles opplevelser for alle elevene. For eksempel når det er karneval i februar.
  • Alle elevene til og med tredje trinn har en egen fadder. 
  • Samarbeidet med foreldrene er tett og godt. Foreldreundersøkelsen tyder på at de fleste er fornøyde med dette.

I tillegg til bursdagsgruppene kunne man også velge opp til to valgfrie kandidater. Noe å ta opp med Fau?  🙂

Anonymkode: 7b366...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (4 minutter siden):

Godt forslag, men det vil nok likevel være noen som ikke har råd.

Har man ikke økonomi til å feire bursdag til sitt barn, har man planlagt dårlig.. 

Anonymkode: 874b0...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Æsj,

for en måte å starte skolen med utenforskap på.

Dette må jo dere foreldrene snakke sammen om hvordan dere skal løse.

Anonymkode: 0d3a5...328

Du får lese før du svarer. Skikkelig god dag mann økseskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...