Gå til innhold

Klasse med 40 elever, hvem ville du invitert i bursdag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utestenging er roten til alt ondt.

Anonymkode: 93164...21c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Godt innspill. De skal imidlertid ha grupper som rullerer på de ulike ukedagene, så alle skal bli kjent med alle. Derfor ingen fast gruppe som blir naturlig å invitere. 

Anonymkode: ef6b9...32e

Så utrulig slitsomt for barna, spesielt for de som er stille, usikre og sjenerte. Hadde blitt sliten selv jeg, av å måtte jobbe med nye folk hver dag hele uka og aldri få knyttet nære relasjoner. 

Anonymkode: 84255...f11

  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som samme skole som mitt barn går på. De er også 40 stk, delt inn i to grupper som blandes hvert halv år. 

Her inviteres ihvertfall alle av samme kjønn. 

Men vi går i sammen to og to mnd som feirer i sammen, så det ikke blir så mange bursdager. 

Har fungert bra i de årene de har gått på skolen. 

Anonymkode: 874b0...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som samme skole som mitt barn går på. De er også 40 stk, delt inn i to grupper som blandes hvert halv år. 

Her inviteres ihvertfall alle av samme kjønn. 

Men vi går i sammen to og to mnd som feirer i sammen, så det ikke blir så mange bursdager. 

Har fungert bra i de årene de har gått på skolen. 

Anonymkode: 874b0...b3f

I følge TS så rullerer de på gruppene daglig 😵‍💫

Anonymkode: 84255...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de kanskje bursdagsgrupper? Under utdanningen min som lærer var jeg i praksis på en skole med veldig mange elever i klassen. De hadde bursdagsgrupper på rundt 12-15 elever i hver gruppe. Da inviterte man de elevene man var i bursdagsgruppe med. 

Anonymkode: 24df0...475

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Barnet mitt begynner i 1. klasse i august. Det er 40 elever på trinnet, og kun en klasse (ikke delt i A og B). I tillegg er det «skjevt» fordelt, så det er 12 jenter og 28 gutter. For de som har jenter går det jo greit å invitere 11. Men hva hadde du gjort hvis du hadde gutt? 

Anonymkode: ef6b9...32e

Invitert alle, spurt om vi kunne hatt bursdag sammen med ett annet barn eller hatt det ute

Anonymkode: 35477...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 elever i klassen høres forferdelig ut! Så glad for at min datter går i en klasse med 17 elever, hvorav 8 jenter. Fin gjeng 🥰

Anonymkode: 7506a...e86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt vanskelig. Han kan jo invitere gruppen han kommer i, men mulig andre ikke gjør det samme? Ville hørt med skolen, kanskje de har en plan om at gruppene inviteres til bursdag også? 

28 gutter er mange. Og få har plass til 28, viltre barn hjemme. Men dere kan jo vurdere å invitere alle ute? Dra i en park, ta med noen uteleker eller stranden? Grill pølser eller lag pizzaboller og ha med kake. Men jet ville jo hatt med noen foreldre da siden 28stk er mye for to foreldre å holde styr på. Kanskje han kan slå sammen bursdagen med en annen?

Anonymkode: 0e508...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mangler der noen opplysninger. Det er ikke «en klasse» på 40 barn. Om du harde gått ut med faktisk utgangspunkt, hadde det vært enklere å hjulpet deg på vei. 

Anonymkode: abcb6...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville invitert enten alle gutter, eller godt under halvparten av dem, feks de 6-10 han kjenner best.

Anonymkode: 0a7c4...3af

Nei og absolutt nei. Det er ekskludering.

 

I vår klasse er det nesten ingen jenter.

Vi har gutt, og inviterer alle eller guttene. Ofte samkjøres bursdager. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde invitert alle guttene eller ingen. 

Anonymkode: a439d...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville invitert de som barnet faktisk er venner med uansett klassetrinn, inviteringen skal selvfølgelig skje utenfor skoletiden.

Anonymkode: 73cd3...bd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skolen har ikke noe med hva foreldrene gjør på fritiden. Hvis mamma syns at gullungen skal få invitere 5 av 7 så får faktisk ikke læreren gjort noe med det. De oppmuntrer og formaner på foreldremøter til å invitere tydelige grupper (som f eks alle jentene eller alle guttene), men de tropper jo ikke opp på døra til foreldre på kveldstid for å gi dem en skjennepreken dersom foreldrene heller vil fryse ut barna som er mest stille, bråkete osv.

Anonymkode: 84255...f11

Det er riktig, iverksettelse av gullungenes preferanser vil ikke medføre fysisk avstraffelse av foreldrene. Men- du kan jo ikke mene at manglende lovhjemmel åpner opp for fri utfoldelse? Fremstår dessverre som om hel del foreldre trenger navigasjonsassistanse- da er det greit å komme med konkrete rammebetingelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tar du opp på første foreldremøte. Så kan dere snakke om det der. Dette er en viktig greie og ikke en sånn irriterende greie som alle blir irritert på

Det er viktig at alle blir inviterte til bursdager, men det er også viktig å ha med den beste vennen. Hva med å dele de 28 guttene i 3 grupper, også har man en "buffer" og kan invitere 2-3 som er bestevennene til bursdagsbarnet. 

Anonymkode: d9140...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (1 time siden):

Det er riktig, iverksettelse av gullungenes preferanser vil ikke medføre fysisk avstraffelse av foreldrene. Men- du kan jo ikke mene at manglende lovhjemmel åpner opp for fri utfoldelse? Fremstår dessverre som om hel del foreldre trenger navigasjonsassistanse- da er det greit å komme med konkrete rammebetingelser. 

Det jeg skriver er dessverre selvopplevd. På absolutt alle foreldremøter fikk foreldrene tydelige formaninger av kontaktlærer om å invitere en tydelig gruppe når de skulle arrangere bursdag, for å forhindre utestenging. Enten alle guttene, alle jentene, eller alle. Vi fikk det til og med skriftlig på Vigilo x flere.

Men allerede fra 9-10 års alder, så valgte mange av jenteforeldrene å gå vekk fra dette, og arrangerte små bursdagsselskap i skjul med en liten, håndplukket jentegjeng. Dette førte naturligvis til at enkelte av jentene aldri ble invitert i bursdager. For å si det slik, jentemiljøet i denne klassen ble etter hvert pill råttent og 4 av jentene har måttet byttet skole pga utestenging. Det er rett og slett jævlig hvordan en del foreldre tilrettelegger for ødelagte barndommer.

Anonymkode: 84255...f11

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet mitt begynner i 1. klasse i august. Det er 40 elever på trinnet, og kun en klasse (ikke delt i A og B). I tillegg er det «skjevt» fordelt, så det er 12 jenter og 28 gutter. For de som har jenter går det jo greit å invitere 11. Men hva hadde du gjort hvis du hadde gutt? 

Anonymkode: ef6b9...32e

Vi hadde nesten 30barn hver gsng de første 4årene på barneskolen(98% alle tok alle jentene eller guttene). Store klasser er noe drit! Du har lyst å inkludere alle og passe på at alle blir invitert, men for en med dårlig helse, lite familie og hjelp og leie store gymsaler og aktivsere og kjøpe inn mat til alle alergikere osv og holde på i 2timer for å ikke snakke om økonomi (ja godteposer er ett must..). Hadde vært lettere med mindre klasser. Savner barnehagen! Når de blir større kan du ta en håndfull og feire en gøy plass!

Anonymkode: e5f21...09e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det jeg skriver er dessverre selvopplevd. På absolutt alle foreldremøter fikk foreldrene tydelige formaninger av kontaktlærer om å invitere en tydelig gruppe når de skulle arrangere bursdag, for å forhindre utestenging. Enten alle guttene, alle jentene, eller alle. Vi fikk det til og med skriftlig på Vigilo x flere.

Men allerede fra 9-10 års alder, så valgte mange av jenteforeldrene å gå vekk fra dette, og arrangerte små bursdagsselskap i skjul med en liten, håndplukket jentegjeng. Dette førte naturligvis til at enkelte av jentene aldri ble invitert i bursdager. For å si det slik, jentemiljøet i denne klassen ble etter hvert pill råttent og 4 av jentene har måttet byttet skole pga utestenging. Det er rett og slett jævlig hvordan en del foreldre tilrettelegger for ødelagte barndommer.

Anonymkode: 84255...f11

Du tenker at det var mangel på bursdagsinvitasjon som er grunnen til at jentene måtte bytte skole? Ikke det at de ikke får seg venner generelt i hverdagen? Har aldri hørt om et tilfelle der tvungen invitasjon og tvungen deltakelse i bursdager har ledet til noe annet en dritt, enten for bursdagsbarnet (som foreks MÅ invitere mobberen sin) eller en invitert (som MÅ gå i bursdagen til mobberne sine), det kan jeg fortelle deg ikke er noen god opplevelse. Derfor må årsaken fikses, ikke symptomet. Symptomet er mangel på invitasjon, årsaken er mangel på venner. Skolen og foreldrene må gjøre en bedre innsats for å hjelpe disse barna med å få ett par venner de kan knytte bånd til. Det er mye viktigere og mer effektivt.

Anonymkode: 35f4e...ef5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi hadde nesten 30barn hver gsng de første 4årene på barneskolen(98% alle tok alle jentene eller guttene). Store klasser er noe drit! Du har lyst å inkludere alle og passe på at alle blir invitert, men for en med dårlig helse, lite familie og hjelp og leie store gymsaler og aktivsere og kjøpe inn mat til alle alergikere osv og holde på i 2timer for å ikke snakke om økonomi (ja godteposer er ett must..). Hadde vært lettere med mindre klasser. Savner barnehagen! Når de blir større kan du ta en håndfull og feire en gøy plass!

Anonymkode: e5f21...09e

All min medfølelse. Høres kjempeslitsomt ut, både som klassesituasjon og ift bursdager, og jeg skjønner så godt at dette er en stress- og massituasjon for en del barn og foreldre. 

Anonymkode: 48f6e...94d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du tenker at det var mangel på bursdagsinvitasjon som er grunnen til at jentene måtte bytte skole? Ikke det at de ikke får seg venner generelt i hverdagen? Har aldri hørt om et tilfelle der tvungen invitasjon og tvungen deltakelse i bursdager har ledet til noe annet en dritt, enten for bursdagsbarnet (som foreks MÅ invitere mobberen sin) eller en invitert (som MÅ gå i bursdagen til mobberne sine), det kan jeg fortelle deg ikke er noen god opplevelse. Derfor må årsaken fikses, ikke symptomet. Symptomet er mangel på invitasjon, årsaken er mangel på venner. Skolen og foreldrene må gjøre en bedre innsats for å hjelpe disse barna med å få ett par venner de kan knytte bånd til. Det er mye viktigere og mer effektivt.

Anonymkode: 35f4e...ef5

Jeg tenker at det å invitere alle jentene eller guttene er viktig forebyggende, det skaper felles møteplasser og gir felles opplevelser for de som går i samme klasse.

Vi har en regel om at alle skal inviteres, enten guttene eller jentene eller alle.

Tror du ikke en mor nå når datteren blir 12 har prestert å håndplukke jenter fra klassen, fra paralellklassen og noen andre. Alle de som inviteres er blant de populære og vellykkede jentene. jeg synes det er skikkelig dårlig gjort. Og nei det dreier seg ikke om dårlig råd, lite plass, mobbing eller noe som kunne ha forklart dette, det er splitt og hersk med velsignelse fra mor.

Anonymkode: c3738...085

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du tenker at det var mangel på bursdagsinvitasjon som er grunnen til at jentene måtte bytte skole? Ikke det at de ikke får seg venner generelt i hverdagen? Har aldri hørt om et tilfelle der tvungen invitasjon og tvungen deltakelse i bursdager har ledet til noe annet en dritt, enten for bursdagsbarnet (som foreks MÅ invitere mobberen sin) eller en invitert (som MÅ gå i bursdagen til mobberne sine), det kan jeg fortelle deg ikke er noen god opplevelse. Derfor må årsaken fikses, ikke symptomet. Symptomet er mangel på invitasjon, årsaken er mangel på venner. Skolen og foreldrene må gjøre en bedre innsats for å hjelpe disse barna med å få ett par venner de kan knytte bånd til. Det er mye viktigere og mer effektivt.

Anonymkode: 35f4e...ef5

Vanskelig å finne en fasit som gjelder for alle, men personlig er jeg enig med deg. Var ikke noe moro å bli presset sammen med barn som egentlig var "for kule" for en og ha dårlig samvittighet for at de egentlig ikke ønsket det, eller gå på tå rundt mobbere.  

Anonymkode: 48f6e...94d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...