Anonym11223344 Skrevet 30. juni 2024 #41 Del Skrevet 30. juni 2024 Det er ikke normalt å spise en gang om dagen. Mange vil få magekatarr av det. Å faste er per deff å sulte. Det er greit, men man må spise to måltider om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #42 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette. Søsteren min er "veganer" aka spiseforstyrret og gjemmer seg bak et "livsstilsvalg". Hun claimer å være veganer for dyrene, men realiteten er at hun spiser minimalt, kun ultraprosesserte erstatningsgreier, og får hverken i seg nok næring eller kcal. Noen ganger i uka overspiser hun på melkesjokolade og chips og is med melk, aka ultraprosesserte vegetariske junkgreier. Da er det ikke så farlig med dyrene plutselig. Hun er for tynn, men holder seg over 18,5 i BMI pga "sprekkene". Hun blir sykere og sykere, og det er helt åpenbart at hun bruker veganisme som unnskyldning for å slippe å spise mat. Jeg har drevet med periodisk faste i flere år, tar noen runder med 48-72 timer uten mat i løpet av året, trener og er opptatt av matkvalitet. Jeg spiser 2-3 måltider om dagen med råvarebasert mat, unngår ultraprosessert mat, og holder en BMI på 23 helt stabilt. Elsker mat og koser meg med maten. Det morsomme er at jeg defineres som hysterisk, mens søsteren min er "engasjert" og "opptatt av dyrevelferd". 😅 Jeg tror nok absolutt det er mennesker der ute som bruker "faste" som unnskyldning og egentlig er spiseforstyrret, men det er nok flere som meg, som gjør det for helse og velvære. Anonymkode: 0f654...400 Oi. Her var det et hjertelig søskenforhold 😅 Hva med å begynne å respektere hverandres kostholdsvalg? Mulig søsteren din er spiseforstyrret, men å automatisk mene at veganisme = spiseforstyrrelse som du sier er fullstendig feilslått. Og hvem er det som sier at du er "hysterisk"? Anonymkode: 89b53...016 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 30. juni 2024 #43 Del Skrevet 30. juni 2024 Ja, folk aksepterer lettere at man ikke spiser om man sier man faster pga helsemessige grunner fremfor at man sier man slanker seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #44 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Oi. Her var det et hjertelig søskenforhold 😅 Hva med å begynne å respektere hverandres kostholdsvalg? Mulig søsteren din er spiseforstyrret, men å automatisk mene at veganisme = spiseforstyrrelse som du sier er fullstendig feilslått. Og hvem er det som sier at du er "hysterisk"? Anonymkode: 89b53...016 Jeg elsker søsteren min, og har prøvd å få henne til å søke hjelp i mange år, men hun nekter for å være spiseforstyrret og har gått så langt som å kalle meg morder og bedt meg spise menneskebarn, for det er akkurat det samme som å spise kjøtt fra dyr. Det er en stund siden jeg sluttet å prøve, og nå er mat noe vi ikke snakker om. Jeg har aldri sagt at alle veganere er spiseforstyrrede? Jeg sier at mange spiseforstyrrede mennesker gjemmer seg bak ulike ekstremdietter, inkl min søster. Jeg blir kalt hysterisk stadig vekk når jeg takker nei til kaker på jobben eller drikker bris på fest fordi jeg har avsluttet spisevindu et for dagen. Anonymkode: 0f654...400 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #45 Del Skrevet 30. juni 2024 Det går jo an å skjule en spiseforstyrrelse bak fasting. Og det er det sikkert en del som gjør. Fasting var ikke noe folk drev med, med unntak av ramadan hvis en var muslim da, den gangen jeg slet med spiseforstyrrelser som ung voksen. Så jeg sa at jeg nettopp hadde spist og var mett, og lot være å nevne at med nettopp spist, mente jeg et halvt eple for 6 timer siden. I dag kunne jeg kanskje sagt at jeg fastet i stedet, for å slippe unna spørsmål. Og fordi fasting har blitt en greie, er det nok også blitt vanligere at spiseforstyrrelser kan se ut fasting om en ikke kjenner til tanker, følelser og formål. Samt at enkelte som faster, ikke tåler det, og blir spiseforstyrret. Jeg hadde ikke tort å begynne med faste over flere døgn. Jeg tror jeg kunne fått problemer med å spise normalt igjen etterpå både psykisk, og fysisk i form av at jeg allerede strever med litt lite matlyst. Å spise 2-3 måltider om dagen i stedet for 4 som jeg er lært opp til at en bør ha, kjennes derimot veldig bra for meg. Anonymkode: 7de76...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #46 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Når man snakker om spiseforstyrrelser, så er det på høy tid at overspisingslidelser blir tatt like alvorlig som anoreksi og bulimi. Ja, anoreksi og er alvorlig, og potensielt dødelig, men den rammer en brøkdel av det som overspisingslidelser gjør. Å gå på diett fører ikke til spiseforstyrelser, å faste strategisk fører ikke til spiseforstyrrelser. Overspisingslidelser kan være like alvorlig som underspisingslidelser, føre til en rekke helsekomplikasjoner og er like vanskelig å håndtere. Når behandligsapparatet ikke tar denne lidelsen like alvorlig, og er allerede sprengt, og slankemedisin er vanskeligere å få tak i, så kan faste være et viktig grep for å både gå ned i vekt, men å tåle sultfølelse og mestre behovet for å spise bort følelser. Anonymkode: 89b53...016 Enig med deg i ganske mye. En diett fører ikke automatisk til spiseforstyrrelser, og for mange er det nok helt problemfritt og kanskje til og med nødvendig. Men tror ikke vi kommer unna at for mange som er litt sårbare for sånt i utgangspunktet, kan det være en triggende/utløsende faktor. Tror også dette gjelder overspising og faste, da en del som faster, kan havne i en negativ sirkel der de faster, "sprekker" og overspiser om og om igjen. Det er vel så vanskelig og enkelt som at forskjellige ting passer for forskjellige folk, men at man kanskje skal tenkte seg litt om før man gjør store endringer? Anonymkode: 2365b...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #47 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Oi. Her var det et hjertelig søskenforhold 😅 Hva med å begynne å respektere hverandres kostholdsvalg? Mulig søsteren din er spiseforstyrret, men å automatisk mene at veganisme = spiseforstyrrelse som du sier er fullstendig feilslått. Og hvem er det som sier at du er "hysterisk"? Anonymkode: 89b53...016 Det er ikke uvanlig at folk som sliter med spising og lager restriktive regler for kostholdet sitt har en spiseforstyrrelse. Ofte begynner de som vegeterianer og ender som veganer og så går det helt feil vei. De gjelder selvsagt ikke alle veganere det forsto du vel selv og. Trenger ikke å jobbe lenge på psykiatrisk eller med spiseforstyrrelser lenge for å se den sammenhengen. Anonymkode: 1c1d6...5b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #48 Del Skrevet 30. juni 2024 Skjønner hva du mener, og jeg tror nok at når fasting ble populært så ble det en fribillett for de som har en spiseforstyrrelse. Jeg lider av overspising og har lange perioder med anoreksi, så jeg kjenner de fleste «triks i boka» og alle unnskyldinger som blir brukt. Anonymkode: d38e7...37c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #49 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 16.33): Hvis jeg sier til noen at jeg ikke spiser og bare sulter meg for å gå ned i vekt så vil jo de fleste sikkert mene at dette ikke er bra og si at det høres ut som spiseforstyrrelse og så dra inn alle mulige negative ting ved å ikke spise. Men hvis jeg sier at jeg faster (som er i utgangspunktet akkurat samme prinsipp, altså at man ikke spiser på lange perioder) så syns folk at det er veldig bra og syns det er imponerende at jeg har "viljestyrke og motivasjon" til å klare å gå så lenge uten å spise. Og så begynner de å prate om alt det positive de har hørt om fasting med redusert sensitivitet til insulin, hvordan ketoner påvirker kroppen, autofagi og hvordan det kan være forebyggende mot demens, osv. Så, ja jeg lurer på om fasting bare er en mer akseptabel måte å si at man sulter seg uten at folk skal skjønne at man sliter med forholdet til mat og kanskje egentlig har en spiseforstyrrelse i bunn / eller at fasting som begynte med riktig utgangspunkt kan føre til en spiseforstyrrelse som folk egentlig ikke da legger merke til? Tanker? Anonymkode: 842d9...f5c Jeg tenker litt motsatt. De som faster bruker det som «unnskyldning» for å overspise når de først «kan spise». Det passer for folk som ikke kan begrense seg. Anonymkode: 1ff1f...c42 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #50 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig med deg i ganske mye. En diett fører ikke automatisk til spiseforstyrrelser, og for mange er det nok helt problemfritt og kanskje til og med nødvendig. Men tror ikke vi kommer unna at for mange som er litt sårbare for sånt i utgangspunktet, kan det være en triggende/utløsende faktor. Tror også dette gjelder overspising og faste, da en del som faster, kan havne i en negativ sirkel der de faster, "sprekker" og overspiser om og om igjen. Det er vel så vanskelig og enkelt som at forskjellige ting passer for forskjellige folk, men at man kanskje skal tenkte seg litt om før man gjør store endringer? Anonymkode: 2365b...670 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tenker litt motsatt. De som faster bruker det som «unnskyldning» for å overspise når de først «kan spise». Det passer for folk som ikke kan begrense seg. Anonymkode: 1ff1f...c42 For meg var fasting redningen. Jeg var overspiser og slet med bulimi. Jo mer/oftere jeg spiser, jo mer/oftere spiser jeg. Jeg havner i en ond sirkel hvor mat er det eneste jeg tenker på 24/7. Det er utmattende. Fasting hjalp meg med å få et normalt forhold til mat. Jeg kjenner ikke lenger et sterkt sug til godteri eller fet, kaloririkt, prosessert mat, men til sunne råvarer. Og nå slutter jeg automatisk å spise når jeg blir mett. Det beste er at jeg ikke lenger tenker på mat hele tiden. Det er som å bli kvitt en tung byrde, og nå kan jeg endelig fokusere på andre ting. Humøret er på topp og stabilt, og søvnen er mye bedre. Anonymkode: f128c...b5b 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #51 Del Skrevet 30. juni 2024 Denne traff meg litt... Jeg bruker ofte fasting som en unnskyldning for å ikke spise. Når jeg er alene kan jeg faste i opp til 48 timer bare fordi det ikke er noen der som legger merke til det. Anonymkode: e4326...c73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #52 Del Skrevet 2. juli 2024 Menn som faster = sunt, kult, bra. Kvinner som hopper over frokost og kvelds = spiseforstyrrelse, sulting, krise! Fasting = sosialt akseptert spiseforstyrrelse? 🤔🤷🏻♀️ Anonymkode: 64194...03e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #53 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 10.34): "Studies show that fasting reduces insulin growth factor (IGF-1) levels, a marker for increased cancer risk" og "Fasting may reduce glucose levels in the blood, making it harder for cancers to grow. Cancer cells feed on glucose" Var blant ulike ting jeg fikk opp når jeg søkte på dette for å se hva slags forskning de snakket om. Men virker som det bare er noe som man tror kan ha påvirkning, men som ikke er forsket så mye på. Anonymkode: 842d9...f5c Dette kan man se bl.a. i dokumentaren Eat, Fast, Live longer. Den fins nok på youtube. Leger og BBC som står bak. Anonymkode: e3cbd...d0c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 5. juli 2024 #54 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 21.17): Menn som faster = sunt, kult, bra. Kvinner som hopper over frokost og kvelds = spiseforstyrrelse, sulting, krise! Fasting = sosialt akseptert spiseforstyrrelse? 🤔🤷🏻♀️ Anonymkode: 64194...03e Jeg vil påstå samfunnet er spiseforstyrra. Vi blir prakka på industrielt framstilt mat full av tilsetningsstoffer for å øke volumet = øke inntekter. Å være litt bevisst og finne måter å navigere dette på så man kan leve godt i dette systemet, er for meg helt essensielt. Fasting har kurert meg for en del helseutfordringer som gjorde meg delvisute av stand til å bidra i samfunnet (jobb, mamma). At jeg gikk ned i vekt samtidig var en "bieffekt" som jeg ikke nødvendigvis trengte, men det hjalp å være lettere. Jeg fikk masse energi, begynte å trene, og har holdt på sånn i over 10 år. Så JEG er altså mer spiseforstyrra enn en som ikke faster? 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #55 Del Skrevet 5. juli 2024 Det du beskriver ts er også en form for periode faste men ikke den mest normale. De som følger den type faste gjør det grunnet helse effektene det skal ha på cellene i kroppen. Det handler ikke om m fett forbrenning. For å kunne faste slik så har man gradevis forbrett kroppen sin og de fleste vil ha satt seg inn i hva faste dreier seg om. Faster selv og merker at kroppen har godt av det. Har mer energi i hverdagen. Jeg går ikke rundt sulten. Faster mellom 14 til 16 timer om dagen noen ganger mer når jeg har mulighet til det. Spiseforstyrrelser er ikke det samme som faste. Men det er garantert noen med spiseforstyrrelser som kamuflerer sin sykdom med faste. Anonymkode: 7ee5b...aba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #56 Del Skrevet 5. juli 2024 klarinetta skrev (38 minutter siden): Jeg vil påstå samfunnet er spiseforstyrra. Vi blir prakka på industrielt framstilt mat full av tilsetningsstoffer for å øke volumet = øke inntekter. Å være litt bevisst og finne måter å navigere dette på så man kan leve godt i dette systemet, er for meg helt essensielt. Fasting har kurert meg for en del helseutfordringer som gjorde meg delvisute av stand til å bidra i samfunnet (jobb, mamma). At jeg gikk ned i vekt samtidig var en "bieffekt" som jeg ikke nødvendigvis trengte, men det hjalp å være lettere. Jeg fikk masse energi, begynte å trene, og har holdt på sånn i over 10 år. Så JEG er altså mer spiseforstyrra enn en som ikke faster? Jeg har en alvorlig inflammatorisk kronisk sykdom og også her viser forskningen at fasting hjelper. Cellene fornyer seg selv etc., noe jeg er helt avhengig av for å stagnere sykdommen. Men allikevel anbefaler ikke legene fasting eller noen annen livstilsendring i matveien. Det er helt tragisk. Da må man navigere seg rundt selv. Anonymkode: 60ac8...6d8 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 5. juli 2024 #57 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en alvorlig inflammatorisk kronisk sykdom og også her viser forskningen at fasting hjelper. Cellene fornyer seg selv etc., noe jeg er helt avhengig av for å stagnere sykdommen. Men allikevel anbefaler ikke legene fasting eller noen annen livstilsendring i matveien. Det er helt tragisk. Da må man navigere seg rundt selv. Anonymkode: 60ac8...6d8 Det er mye legene ikke kan anbefale, dessverre. De risikerer å miste jobben om de går imot protokoller. Det var inflammasjon som viste seg å ødelegge min helse også, inflammasjon i hjernen. ❤️ 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #58 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 16.40): Flere jeg kjenner sier det skal være sunt å faste og har fordeler med seg. I enkelte kulturer og religioner er også faste en del av dem. Jeg er en som ikke kunne ha vurdert å faste pågrunn av tidligere erfaringer med spiseforstyrrelser som blir trigget av det og ser heller ikke hvorfor faste skulle være positivt iforhold til å skape enda mer skam når det kommer til mat. Enkelte takler den psykiske delen av fasting og andre ikke. Men å sulte seg slank er var vell aldri utgangspunktet til hvorfor folk faster innenfor religioner og kulturer. Anonymkode: a29bd...d23 Alle de store religionene faster ja. Det er for å ha det kjipt, mind over body. Anonymkode: 966a7...3e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #59 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 12.05): Jeg har en alvorlig inflammatorisk kronisk sykdom og også her viser forskningen at fasting hjelper. Cellene fornyer seg selv etc., noe jeg er helt avhengig av for å stagnere sykdommen. Men allikevel anbefaler ikke legene fasting eller noen annen livstilsendring i matveien. Det er helt tragisk. Da må man navigere seg rundt selv. Anonymkode: 60ac8...6d8 Jeg føler for å nyansere det uthevede litt, for forskning viser at faste KAN hjelpe, ikke at den alltid gjør det. Jeg har spist etter periodisk faste-prinsippet (3 måltider fordelt på 10 timer, 14 timers faste) hele livet, og har nylig erfart at et slikt spisemønster ikke er det riktige for meg. For meg øker faste sykdomsaktivitet i stedet for å bremse. Anonymkode: 4db94...725 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #60 Del Skrevet 18. juli 2024 Artig at hardnakkerne aldri sulter under fasting😂😂. Mirakelkuren er her😂 Anonymkode: 082d3...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå