AnonymBruker Skrevet 29. juni #41 Del Skrevet 29. juni fru Alving skrev (1 minutt siden): Det betyr vel og noe hva disse barna får hos den andre forelderen. her er det forskjell på om barna har en annen forelder som tar de med på ferier, jeg synes det e rinnafor å kun ta med noen barn så lenge dette ikke er et mønster som hele tiden gjentas. Det kan og være ulike behov, vi har for eksempel en på vgs som ikke er så interessert i å reise med oss lenger. Det har egentlig ikke noe betydning for hva de får hos den andre foreldreren. Barn som vokser opp i to hjem, mister så ekstremt masse som barn som vokser opp i ett hjem aldri vil kunne sette seg inn i og forstå. Den familiefølelsen er faktisk noe av det vondeste mange av disse barna føler at de mister, og derfor er det så viktig at særkullsbarn blir inkludert og prioritert på samme måte som de nye barna (eller stesøsken, for den saks skyld, mange gjør forskjell her også). Det at barna har blitt så gamle at de ikke lengre ønsker å reise på turer med dere, blir selvsagt noe helt annet. Anonymkode: 2f739...852 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 29. juni #42 Del Skrevet 29. juni Når det er 6.året på rad det ikke er penger til en liten tur fordi det skal spares penger til en "interessant" tur- da forstår jeg at du og barna dine reagerer. Far kan være en god far i det daglige. Han tar tydeligvis barna med ut i friluft. Helt utmerket hvis det skjer. Far gir likevel noen signaler når han sparer gjennom hele året for å ha råd til turer langt bort med sin nye kjernefamilie. I tillegg til at det selvsagt er dyrere å reise fem enn tre, er det også mer krevende. To barn i ulike alder, gjerne med litt ulike preferanser - i tillegg til den nye kjernefamilien- det kan være krevende å håndtere. Vet ikke om far her er mottakelig for noen innspill. Du kan forsøke med ren informasjon til far om hvordan ditt/dine barn opplever dette. Fortell far hvilke signaler han gir ved sine prioriteringer. Du kan gjøre et nytt forsøk på Familievernkontoret. Det kan virke som far har snakket de folka på Familievernkontoret rundt da dere var der sist. Det er en faktor at det er gjentatte ganger det skjer. Det er en faktor at resten av året er på sparebluss. Det er en faktor at det gnis ut på sosiale medier. Det er en faktor at det er mye prat om disse feriene etterpå. Still godt forberedt dersom dere får en ny avtale der. Vær konkret i hva som faktisk har skjedd. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #43 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Her synes jeg det var mange sterke meninger om hvor dårlig far er. Jeg er mor til tre, hvorav to av barna er fra tidligere ekteskap, et er fellesbarn og så har jeg to stebarn. Vi prioriterer ikke å reise på utenlandsferie med fem barn. Vi planlegger en utenlandstur neste år kun med fellesbarnet og kommer til å være åpne om det. Det kommer ingen av oss til å ha dårlig samvittighet for. De fire andre barna har et annet sett med mor/far og deres nye familier, og reiser på ferie innenlands og utenlands med de. To av barna er de eneste barna i den andre familien, så det er klart at det blir mye rimeligere. Fellesbarnet kan ikke la være å reise på ferie med oss foreldre bare fordi vi er sammen, og vi har ikke økonomi til å reise med alle hvert år. Vi deler oss riktignok en ukes tid ila sommeren, slik at far tar med sine særkullsbarn på hytta og jeg tar med mine særkullsbarn og fellesbarnet på ting (barnet er såpass lite enda, derfor er det med meg som regel). Slik velger vi å løse det, og det har ingenting med at vi er mer glad i fellesbarnet enn særkullsbarna. Jeg skulle veldig gjerne tatt de med på sydenferie feks, men det krever at vi sparer i flere år før vi får det til. Personlig synes jeg det er feil at særkullsbarna får reise på ferie med de andre foreldrene og forvente at ikke fellesbarnet skal få ferie med familien sin. Det er ikke alltid man har økonomi eller mulighet å reise når alle er der. Det er dog forskjell på det jeg skriver over, og det å aldri gjøre noe med særkullsbarn. Vi er tydelige på at særkullsbarna her ikke kan forvente å dra på kino, bowling, restaurant osv hver gang de er hos oss. Sånn er det heller ikke for fellesbarnet som bor her hele tiden. Noen ganger får stebarna mine noe av oss, andre ganger mine barn. Fellesbarnet får totalt sett mer fordi det bare har ett hjem. Totaliteten er nok at alle særkullsbarna både får mer og opplever mer. Jeg tenker ikke at det er urettferdig ovenfor fellesbarnet, sånn er det bare. Anonymkode: c2438...a52 Om du ALLTID velger bor bort de andre barna i ferien å bare fokuserer på turer med fellesbarnet, så kommer de etterhvert til å merke det. Det kan endre deres forhold til deg og deres forhold til gullbarnet ditt. Om det skjer av og til så er det bare sånn det er,men skjer det hver gang er det forskjellsbehandling av barna dine. Om du velger bort de to andre barna dine hver sommerferie så synes jeg faktisk at du er veldig spesiell. Som en tidligere her sa hvorfor få barn om du ikke har økonomisk mulighet til å behandle dem likt.Eksen til ts velger også alltid turer til Bali, Thailand, USA og Maldivene. Altså ganske dyre reiser. Da kan de senke kravene sine å ta en tur til et rimeligere land med alle ungene av og til Anonymkode: 1da9d...4fc 19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #44 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 11.03): Jeg er skilt og barna bor hos barnefar 50% av tiden. Barnefar har en ny samboer som han har ett barn sammen med. Hver sommer drar barnefar på ferie sammen med sin nye samboer og deres felles barn, de legger ferien sin alltid til de ukene barna våre er hos meg. Barna våre har aldri vært på ferie med barnefar, etter at han ble skilt. Barna våre er nå 11 og 7 år, eldstemann begynner å skjønne tegningen nå, og har snakket med meg om at det er urettferdig. Eldstemann på 11 år har også snakket med pappaen sin om dette flere ganger og barnefar «lover» hver gang «neste sommer skal dere få være med». Men barnefar ender alltid opp med å dra på ferie med sin samboer og deres felles barn likevel. Dette skjedde i år også, men denne gangen holdt barnefar ferien skjult, helt frem til de faktisk reiste. Eldstemann fikk sjokk da han plutselig så feriebilder av dem på Facebook. Nå er eldste sur og lei seg, jeg prøver å trøste han med at vi skal reise vekk om noen uker vi også. Men jeg tror følelsene hans tar overhånd nå fordi han føler seg ekskludert i familien til barnefar. Jeg forteller han at det er lite han og (jeg) får gjort med dette, utover det å snakke med barnefar. Og at han heller kan glede seg over feriene vi drar på sammen. Jeg reiser på ferie med ungene hvert år og vi har fine ferier vi også selvom vi aldri reiser til Bali, Thailand, USA og Maldivene, slik barnefar og familien hans gjør. Vi drar som regel på chartertur til Spania, Tyrkia eller så drar vi på storbyferier her i Europa. Det eldstemann synes er verst er pratingen om feriene etterpå, og at barnefar kniper igjen på både mat, drikke og andre fornøyelser resten av året for å få råd til de dyre feriene sine. Det blir aldri en tur til Tusenfryd eller badeland når han er hos far heller fordi de har brukt så mye på ferien sin/sparer til ferien. Det blir også mat og drikke av billigste sort, rimelige bursdags - og julegaver fordi de sparer til ferier. Jeg vet at dette egentlig er ett ikke-problem. Det er langt mer synd på barn som aldri får ferie fordi foreldrene har dårlig råd. Nå får begge mine barn utenlandsferie årlig med meg og det er ikke en menneskerett å reise til Bali bare fordi familien til far gjør det. Føler likevel jeg må anerkjenne følelsene til eldstemann som synes dette er verdens undergang akkurat nå. Min yngste bryr seg heldigvis ikke om dette. Hva tenker dere om dette? Har noen opplevd lignende? Hvordan håndterte dere følelsene til barna rundt dette? Anonymkode: 2b42d...bce Regner med at du pumper han for såpass med bidrag at han ikke har råd til å reise på ferie med alle ungene. Sånn er det her i allfall. Anonymkode: 895da...b9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #45 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Oi... da jeg var stemor reiste vi aldri på ferie uten stebarnet. De gangene jeg dro på ferie alene var stebarnet selvsagt også med. Hn er jo søsken med mine barn. Kunne ikke falt meg inn å reise uten hn. Enten alle, eller ingen. Anonymkode: a8d1a...e24 Du er fornuftig og klok 👏 Anonymkode: 6ca88...0a4 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #46 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er forskjell på å ikke prioritere sydenferie som koster 100 000kr for 1 uke og ikke ha råd til å ha barn. Vi prioriterer heller oppussing, bolig med stort nok hus så vi har eget soverom til alle fem barna og basseng. Men takk for konstruktiv kommentar Anonymkode: c2438...a52 Du velger å kun ta med fellesbarn til utlandet ,ingen velger oppusset hus og basseng for å unnskylde det Anonymkode: 6ca88...0a4 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #47 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Regner med at du pumper han for såpass med bidrag at han ikke har råd til å reise på ferie med alle ungene. Sånn er det her i allfall. Anonymkode: 895da...b9f Da burde han velge rimeligere alternativer i stede for å reise på turer som USA, Maldivene, Bali osv hver eneste sommer. Feks Italia, Tyrkia osv. Det er mye billigere... Anonymkode: 1da9d...4fc 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #48 Del Skrevet 29. juni Til neste sommer kan du foreslå at dere skal reise bort på ferier med barna annehvert år, fordi "det er urettferdig at du alltid skal få ha de med på ferie" jeg vet jeg er naiv som sier dette, men det kan være at han vet du liker å ta de med på ferie og at han derfor ikke tar de med selv. Det er veldig ofte dårlig kommunikasjon som er roten til slike konflikter så det eneste dere kan gjøre er å kommunisere bedre og du må kanskje ofre halvparten av dine ferier med barna slik mange andre med delt omsorg gjør (for det er flere som har barna på ferie annenhvert år enn hvert år) og om det står på økonomien kan du jo foreslå at annenhver ferie med barna er billige opplevelsesturer (typ svensk/dansk campingferie) og annenhver (altså hvert fjerde år) er litt dyrere i den prisklassen de har pleid å feriere Anonymkode: 9ff91...bc1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #49 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er forskjell på å ikke prioritere sydenferie som koster 100 000kr for 1 uke og ikke ha råd til å ha barn. Vi prioriterer heller oppussing, bolig med stort nok hus så vi har eget soverom til alle fem barna og basseng. Men takk for konstruktiv kommentar Anonymkode: c2438...a52 Helt enig med den du siterer. Nå vet jeg ikke hvilken turer du drar på, men med den livsstilen du har nå med de turene så har ikke du råd til 3 barn nei. Hadde du reist på tur å inkludert ALLE barna dine så hadde du hatt råd til den livsstilen. Du har ikke råd til den livsstilen du ønsker med 3 barn da ikke alle av de bli inkludert. Ikke nok med at de lever som skilsmissebarn, men moren velger de også bort når dere drar på ferie. Anonymkode: 1da9d...4fc 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #50 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette kunne du sagt hvis dere ikke hadde vært på sydentur. Uten alle barna. Hos dere får noen barn oppusset hus, mens noen barn får oppusset hus OG ferie. Voksne får også begge deler Anonymkode: 90366...6da Men særkullsbarna får jo begge deler fordi de reiser på ferie med de andre familiene, hvor min mann betaler ganske høyt barnebidrag til barnemor. Så skal mine stebarn få utenlandsferie i begge familiene og fellesbarnet kun 1 gang fordi foreldrene bor sammen? Hva er rettferdigheten i det? Det blir forskjeller i blandede familier, det betyr ikke at noen barn nedprioriteres. Anonymkode: c2438...a52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #51 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 11.03): Jeg er skilt og barna bor hos barnefar 50% av tiden. Barnefar har en ny samboer som han har ett barn sammen med. Hver sommer drar barnefar på ferie sammen med sin nye samboer og deres felles barn, de legger ferien sin alltid til de ukene barna våre er hos meg. Barna våre har aldri vært på ferie med barnefar, etter at han ble skilt. Barna våre er nå 11 og 7 år, eldstemann begynner å skjønne tegningen nå, og har snakket med meg om at det er urettferdig. Eldstemann på 11 år har også snakket med pappaen sin om dette flere ganger og barnefar «lover» hver gang «neste sommer skal dere få være med». Men barnefar ender alltid opp med å dra på ferie med sin samboer og deres felles barn likevel. Dette skjedde i år også, men denne gangen holdt barnefar ferien skjult, helt frem til de faktisk reiste. Eldstemann fikk sjokk da han plutselig så feriebilder av dem på Facebook. Nå er eldste sur og lei seg, jeg prøver å trøste han med at vi skal reise vekk om noen uker vi også. Men jeg tror følelsene hans tar overhånd nå fordi han føler seg ekskludert i familien til barnefar. Jeg forteller han at det er lite han og (jeg) får gjort med dette, utover det å snakke med barnefar. Og at han heller kan glede seg over feriene vi drar på sammen. Jeg reiser på ferie med ungene hvert år og vi har fine ferier vi også selvom vi aldri reiser til Bali, Thailand, USA og Maldivene, slik barnefar og familien hans gjør. Vi drar som regel på chartertur til Spania, Tyrkia eller så drar vi på storbyferier her i Europa. Det eldstemann synes er verst er pratingen om feriene etterpå, og at barnefar kniper igjen på både mat, drikke og andre fornøyelser resten av året for å få råd til de dyre feriene sine. Det blir aldri en tur til Tusenfryd eller badeland når han er hos far heller fordi de har brukt så mye på ferien sin/sparer til ferien. Det blir også mat og drikke av billigste sort, rimelige bursdags - og julegaver fordi de sparer til ferier. Jeg vet at dette egentlig er ett ikke-problem. Det er langt mer synd på barn som aldri får ferie fordi foreldrene har dårlig råd. Nå får begge mine barn utenlandsferie årlig med meg og det er ikke en menneskerett å reise til Bali bare fordi familien til far gjør det. Føler likevel jeg må anerkjenne følelsene til eldstemann som synes dette er verdens undergang akkurat nå. Min yngste bryr seg heldigvis ikke om dette. Hva tenker dere om dette? Har noen opplevd lignende? Hvordan håndterte dere følelsene til barna rundt dette? Anonymkode: 2b42d...bce Det blir jo veldig dyrt med 3 barn og to voksne, og veldig mye mer hektisk, så jeg skjønner hvorfor de gjør som de gjør. Men det er stygt gjort. Kanskje dere kan reise på ferie sammen en gang begge familiene. Så kan faren bidra til at dere har også råd til samme type ferie. Også kan bytte på å passe på Anonymkode: 11b52...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafflatte Skrevet 29. juni #52 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det blir jo veldig dyrt med 3 barn og to voksne, og veldig mye mer hektisk, så jeg skjønner hvorfor de gjør som de gjør. Men det er stygt gjort. Kanskje dere kan reise på ferie sammen en gang begge familiene. Så kan faren bidra til at dere har også råd til samme type ferie. Også kan bytte på å passe på Anonymkode: 11b52...28c Det tror du fars nye kone går med på? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #53 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men særkullsbarna får jo begge deler fordi de reiser på ferie med de andre familiene, hvor min mann betaler ganske høyt barnebidrag til barnemor. Så skal mine stebarn få utenlandsferie i begge familiene og fellesbarnet kun 1 gang fordi foreldrene bor sammen? Hva er rettferdigheten i det? Det blir forskjeller i blandede familier, det betyr ikke at noen barn nedprioriteres. Anonymkode: c2438...a52 Du kan sjekke på NAV hva det barnebidraget skal gå til. Og om far mener ar han betaler for mye, så får han ta bidraget igjennom NAV. Ja, det er alltid store forskjeller i blandete familier, det særkullsbarna til syvende og sist er de store taperne. Anonymkode: 2f739...852 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #54 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men særkullsbarna får jo begge deler fordi de reiser på ferie med de andre familiene, hvor min mann betaler ganske høyt barnebidrag til barnemor. Så skal mine stebarn få utenlandsferie i begge familiene og fellesbarnet kun 1 gang fordi foreldrene bor sammen? Hva er rettferdigheten i det? Det blir forskjeller i blandede familier, det betyr ikke at noen barn nedprioriteres. Anonymkode: c2438...a52 Likevel fellesbarnet har den bonusen at det har foreldre som bor ilag, de får bo 100% med begge foreldre og ferie med de. Særkullsbarn får skilte foreldre og forskjellsbehandling av ene forelderen i dette tilfelle. Du velger å bare dra på turer med ene barnet ditt. Særkullsbarn har det minuset at de ikke får bo med begge foreldrene 100% da er bonusen at de får være med på ferie med begge. Ellers er det bare minus med foreldre som ikke bor ilag. Mer flytting og bortprioritert av egen forelder. Anonymkode: 1da9d...4fc 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #55 Del Skrevet 29. juni cafflatte skrev (4 minutter siden): Det tror du fars nye kone går med på? Det kan være at hun går med på tenker jeg. Det spørs litt på hvor problemet ligger. Hvis hun synes det er for mye å passe på , kan fint være hun synes det er en grei løsning, f.eks hvert andre år. Ang penger så kan det jo være at det blir også en god løsning. Kan godt være at de ikke har råd å ta to til med slikt de vil reise, men hvis det koster mindre å bidra til morens reise, så blir det billigere også. Det er dyrt med 3 barn på reise og veldig trangt, og komplisert, så hvis man kan dele de 3 barna på to familier, kan det bli en mye bedre løsning. Så kan man jo passe litt og dele på. Tviler at noen voksne sier nei takk til en barnefri kveld i ferien...tror du virkelig at de ikke hadde diskusjoner om at det er urettferdig å ikke ta de eldste med eller ikke føler på det? Man må være temmelig blåst på å ikke skjønne det. Men hvordan man foreslår det eller tar det opp, vet jeg ikke. Anonymkode: 11b52...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #56 Del Skrevet 29. juni Sånn drev eksen min på også, etter at han fikk ny dame og de ble etterhvert gift og fikk barn Her har det aldri vært snakk om eksklusive turer aka Bali, Maldivene, Amerika osv, men noen ganger charterturer, noen ganger til familie der han kommer fra (tar over 1 døgn med bil hvis man kjører i et strekk uten overnatting) eller på hytta som er ca 2 timer unna Før han møtte henne så hadde han barnet to uker hver sommer, etterhvert ble loven om sommer-.samvær regulert til 3 uker. Han dro på en eller annen form for ferie med fellesbarnet hvert år. Rett etter at han møtte ny-dama var alt bare velstand både med vanlig samvær og om sommeren. De var på en to-ukers tur til Tyrkia ett år, og året etter til farfolket hans langt nord. Så ble hun gravid, de kjøpte hus sammen, og ting endret seg voldsomt for fellesbarnet. Fellesbarnet var bare 2 år da faren hennes og jeg vennskapelig fant ut at vi passet ikke sammen og gikk fra hverandre. Men selv om vi ikke passet sammen som kjærester så var vi gode venner og gode foreldre, og samarbeidet godt. Siden hun var så lita så hadde vi annenhver helg og en dag i uka (jeg kjøpte ut eksen og satt igjen med leiligheten, så i en periode leide han en hybel for å legge seg opp mere egenkapital til egen bolig og bodde derfor i min leilighet og hadde samvær der mens jeg bodde hos ei venninne eller lånte hybelen hans) Planen var at vi tilslutt skulle ha 50/50% samvær. Da han møtte nydama så hadde han egen leilighet og samværet var økt til onsdag-mandag De fikk to tette, dermed nr 3, og for hvert barn så ble fellesbarnet satt mere og mere på sidelinja. Det begynte med nettopp ferieturer etter de to første barna; de (er ganske sikker på at det var hun; jeg kjenner eksen min såpass godt) ønsket å dra til steder som var mest tilrettelagt for små barn og da kunne ikke eldste bli med. Far kompenserte ved at han i etterkant av sydenturen dro til feks Sverige på hyttetur bare han og eldste. Etter at de fikk nr 3 (da krevde også stemor at fellesbarnet ikke fikk komme hos de på 6 uker mens hun var i barsel pga de skulle bruke de ukene som en familie) Etter barn nr 3 ble også samvær redusert til fredag-søndag og ingen samvær midt i uka. Pga 4 barn ble for mye. Etter nr 3 ble det også helt slutt på ferieturer for fellesbarnet da stemor ikke orket å ha 3 barn alene i 5-7 dager. Far ga også beskjed til meg at 3 uker hver sommer ble for lenge, han ønsket å gå ned til 2 uker. Og de la ferieturene sine utenom de to ukene. Tilslutt ble det også bare rot på samværshelger, og spikeren i kista for fellesbarnet ble at de solgte 7-seteren og dermed kunne hun aldri bli med på hytta ei helg engang Barnet fikk jo ferie sammen med meg, mannen min og søsteren sin her hvert år, så det er ikke det at barna til ts ikke får på ferie hvert år som er problemstillingen til ts. Som med barnet mitt og ts sine barn så er problemet at de blir ekskludert fra å reise på ferie sammen med faren sin og familien sin der. Fars nye barn er faktisk søsken til ts sitt barn! Supert at han tar de med på tur i skogen og i nærmiljøet, men der antar jeg de gjør ellers i året også. Det er forskjell på ferie og det man gjør på fritiden sin ellers i året. Dessuten er vi ikke velsignet med 25+ grader, blå himmel og sol hele sommeren i dette landet her. I skrivende stund er vi på tredje uka med gråvær, regnbyger, vind og rundt 12g her jeg bor. Så jeg forstår VELDIG godt at barna reagerer, særlig når eldste oppdager at faren har hemmeligholdt ferien og oppdager på Facebook (mange under 13 er på Facebook; da mine barn ble 13 og endelig etter mye mas fikk Facebook så var de de siste i klassen sin som fikk Facebook da de andre hadde fått Facebook 1-2 år før) Dette ble langt, men jeg fikk så vondt av barna og ble kastet tilbake i tid da vi/barnet mitt sto oppi det samme med ekskludering. Mitt råd er å igjen få til et møte med far (og gjerne stemor) og be om en annen ansatt ved FVK siden sist. Prøv på nytt å konfrontere far. Slutt å unnskylde far og hans kone (de er faktisk to voksne som i fellesskap velger å ikke ta med de eldste på ferie år etter år) Det er ikke riktig at far skal lene seg på at barna tross alt får dra til syden med deg. Mange skilte foreldre velger feks å dra annenhvert år på utenlandsferie med barna. Hva om du ikke hadde hatt økonomi til å ta de med på tur hvert år? Og; slutt å unnskylde far ovenfor barna. Møt barna på deres følelser om at det er urettferdig at de aldri får være med sin andre familie på ferie. Barn av skilte foreldre har to familier, og de skal inkluderes både hos mor og far. Har ikke far økonomi til å ta med alle barna sine til feks Bali så får de heller dra 1-2 uker til feks Hellas. Når far i tillegg går så langt at han skjuler at han skal reise og poster bilder på Facebook pga han tror 11-åringen ikke får det med seg så er det tydelig at han vet selv at dette ikke er greit. Vil virkelig barna være der annenhver uke? Eller er der far som ønsker 50% for å unngå bidrag? Og; det går utover barna når far gjennom hele året kutter ned på ting i hverdagen samt gaver til jul og bursdag for å ha økonomi til å reise på disse eksotiske turene med ny kone og fellesbarn Hvordan gikk det med fellesbarnet til eksen og meg? Hun begynte å slite psykisk over ekskluderingen og ustabiliteten over å få mindre og mindre samvær og tid med far, og det endte med at samvær ble kuttet helt da hun var rundt 10 år. En avgjørelse jeg tok i samråd med helsesøster og bup (bup kom inn i bildet da jeg oppdaget at hun hadde begynt å kutte seg/selvskade seg da hun var hos far) Jeg angrer på at jeg ikke grep inn tidligere. Hun er nå 20, og først i fjor etter mange år i terapi begynte hun å få det bedre. Far ble skilt for 4 år siden og tok kontakt igjen, men det gode forholdet de hadde er ødelagt for alltid. Heldigvis så har hun en super stefar som aldri har gjort forskjell på jentene, hverken ved handlinger eller tanker. Anonymkode: 41e89...7f8 8 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #57 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Regner med at du pumper han for såpass med bidrag at han ikke har råd til å reise på ferie med alle ungene. Sånn er det her i allfall. Anonymkode: 895da...b9f Ts mottar ikke bidrar da de har 50/50% samværsordning Anonymkode: 41e89...7f8 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #58 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 11.37): Ja, barnefar insisterte på 50%. Anonymkode: 2b42d...bce De fleste som oppfører seg sånn og insisterer på 50/50 gjør det for å slippe å betale barnebidrag Anonymkode: 9ecab...912 11 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #59 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Likevel fellesbarnet har den bonusen at det har foreldre som bor ilag, de får bo 100% med begge foreldre og ferie med de. Særkullsbarn får skilte foreldre og forskjellsbehandling av ene forelderen i dette tilfelle. Du velger å bare dra på turer med ene barnet ditt. Særkullsbarn har det minuset at de ikke får bo med begge foreldrene 100% da er bonusen at de får være med på ferie med begge. Ellers er det bare minus med foreldre som ikke bor ilag. Mer flytting og bortprioritert av egen forelder. Anonymkode: 1da9d...4fc Særkullsbarna har fått utenlandsreise med sin forelder alene når de har fylt 13 år. Alle fire. Og de får egne turer med sin forelder hver sommer (innenlands). Fellesbarnet har frem til nå aldri vært med på ferie, kun hjemmeferie. Hvert år og hver ferie. Så alle barna får, men til ulike tider. Anonymkode: c2438...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #60 Del Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Særkullsbarna har fått utenlandsreise med sin forelder alene når de har fylt 13 år. Alle fire. Og de får egne turer med sin forelder hver sommer (innenlands). Fellesbarnet har frem til nå aldri vært med på ferie, kun hjemmeferie. Hvert år og hver ferie. Så alle barna får, men til ulike tider. Anonymkode: c2438...a52 Hvordan tenker du da at det du skrev tidligere var relevant da? Du kan da ikke sammenligne det med ts sin case i det hele tatt? Eksen til ts har reist til steder som Thailand, Bali, USA, Maldivene hvert eneste år de 6 siste åra bare med fellesbarn og dama. Det er ikke snakk om en gang men 6 år til veldig dyre destinasjoner. Hadde han dratt på ferie til rimeligere steder som Hellas, Italia og Tyrkia så kunne han ha tatt med seg alle barna 1 uke. Fellesbarnet ditt får 1 tur, det er litt forskjell fra at en forelder velger å ta med seg ett av barna til kjempe dyre destinasjoner 6 år på rad å ikke prioriterer de to andre. Anonymkode: 1da9d...4fc 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå