Gå til innhold

Hvordan takle å være sulten mellom måltider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan takler man på best mulig måte å være sulten mellom måltider?

Jeg er dessverre en sånn person som har fått den dårlige vanen at jeg spiser med en gang jeg kjenner meg litt sulten, gjerne også før faktisk og dette gjør jo at jeg har lagt på meg en del ekstra kilo. Det i tillegg til at jeg er dårlig på å være streng med meg selv og holde meg til godteri bare i helgene og annen usunn mat en sjelden gang. Det betyr jo at jeg ikke bare spiser med en gang jeg kjenner på sult men også at jeg kjøper og spiser akkurat det jeg har lyst på og craver. Får jeg cravings etter is og lakris for eksempel så kan jeg dra på butikken bare for å kjøpe dette.

Så hvordan kan jeg klare å endre meg? Jeg tenker at dette er noe av det første jeg må endre for å klare å gå ned i vekt. Og hva anbefales for å takle sult? Drikke mye vann eller annet?

Anonymkode: 91554...5eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt ned på sukker og matvarer som påvirker blodsukkeret veldig, det er derfor du blir "sulten" og får "cravings". Kroppen jager blodsukkerøkninger. Noen uker uten sukker og du vil kjenne at det endrer seg og sultfølelsen forsvinner.  "Sult" går og over ganske fort om du finner på noe annet å gjøre.  

Anonymkode: 894c0...81c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis deg ordentlig mett til måltidene, og spis mat av god kvalitet som holder blodsukkeret stabilt. Proteiner og sunt fett bør inkluderes i alle måltider. Så tar det litt tid å endre vanene, prøv å holde deg opptatt når søtsuget kommer.

Anonymkode: 9fc33...19c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser ikke sukker eller godteri så det problemet har jeg aldri. Men noen ganger når det går lang tid mellom spiser jeg en neve usaltet nøtter - sånn pose med div nøtter og tørkede fruktbiter.

Anonymkode: 993bf...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drikk vann, når du tror du er fysen.. og spis godt sammensatte måltider til faste tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likedan selv. Jeg sliter med å tåle å være sulten. Jeg prøver, med det samme resultatet nesten hver gang - jeg blir småkvalm fordi jeg er sulten og det eneste som stopper meg fra å bli mer kvalm, er rett og slett å spise. Jeg kan fint spise et måltid, så går det 20-30 min og så kjennes det ut som om jeg er kjempesulten igjen, som om at jeg ikke har spist på flere timer. Og spiser jeg ikke noe da, og prøver å gå sulten til neste måltid, så blir jeg til slutt småkvalm og irritabel til jeg har fått i meg mat.

Jeg prøver å spise noe frukt, bær eller en yoghurt når jeg kjenner på sulten mellom måltider, istedenfor å høgge innpå sjokolade, boller og brus (jeg er en stor "sweet tooth"). Jeg sliter med søtsug og jeg har lett for å falle tilbake i gamle spor når jeg kjenner søtsuget og den store hungeren etter melkesjokolade f eks. 

Jeg kan ikke ha snop eller snacks i hus, for da gafler jeg det i meg. Jeg kjøper meg en liten brus og en liten eventyrsjokolade til lørdagen. Vi bor (dessverre) i gåavstand til butikken og før så kunne jeg ta meg en tur kun for å stilne søtsuget. Nå prøver jeg å ha litt selvdisiplin og går ikke kun ned på butikken for å kjøpe sjokolade og brus. Pluss at vi fører regnskap hver uke og i begynnelsen så var det en aha opplevelse å se hvor mye vi brukte på dette. Dette var penger som vi kunne brukt på mye mer nødvendige dagligvarer.

Ta et steg av gangen. Ikke bit over mer enn du kan tygge. Bytt ut colaen med cola zero, bytt ut den store sjokoladen med en liten sjokolade, kjøp en liten pose chips osv. Hvis du er ute på tur og må innom butikken for å kjøpe noe i farten, så kjøp frukt, yoghurt, vann osv, istedenfor boller og brus. Spis deg mett til måltidene og ta deg et eple eller en banan som et mellommåltid hvis det er en stund til neste måltid. Det tar tid å innarbeide nye vaner, så vær tålmodig :klem3:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønnsaker.

Anonymkode: d14d4...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang du får lyst på noe, gå og puss tennene. 

Anonymkode: 3e22e...244

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis proteinbasert mat, ikke karbohydratbasert.

Anonymkode: b1d72...b2e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan takler man på best mulig måte å være sulten mellom måltider?

Jeg er dessverre en sånn person som har fått den dårlige vanen at jeg spiser med en gang jeg kjenner meg litt sulten, gjerne også før faktisk og dette gjør jo at jeg har lagt på meg en del ekstra kilo. Det i tillegg til at jeg er dårlig på å være streng med meg selv og holde meg til godteri bare i helgene og annen usunn mat en sjelden gang. Det betyr jo at jeg ikke bare spiser med en gang jeg kjenner på sult men også at jeg kjøper og spiser akkurat det jeg har lyst på og craver. Får jeg cravings etter is og lakris for eksempel så kan jeg dra på butikken bare for å kjøpe dette.

Så hvordan kan jeg klare å endre meg? Jeg tenker at dette er noe av det første jeg må endre for å klare å gå ned i vekt. Og hva anbefales for å takle sult? Drikke mye vann eller annet?

Anonymkode: 91554...5eb

Vann og grønt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spis proteinbasert mat, ikke karbohydratbasert.

Anonymkode: b1d72...b2e

Dette.

Jeg var akkurat som deg. Det endte som det måtte, med BMI på 40.

Jeg begynte med å passe på proteiner og fiber til måltidene. Rent bokstavelig var det som reddet meg cottage cheese og Skyr. Du kan ikke gjøre alle endringer på en gang, så begynn med å passe på at måltidene dine har nok protein. I starten kanskje i tillegg til karbohydrater, men målet er jo at proteiner skal være hovedingrediensen. Hvis du er sulten mellom måltidene, spis en Skyr, en gulrot, et egg, cottage cheese med en skje syltetøy eller bær i.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme dit, men nå spiser jeg to måltider pr dag på arbeidsdager (lunsj og middag), og jeg har aldri den ekle, ugne, skjelvne følelsen lenger. Dvs jeg hadde den i påsken, men da var maten min "feil" pga ferie osv. Noe som bare bekrefter viktigheten av å spise riktig. Før dyttet jeg innpå hva det måtte være, og jeg la stadig fra meg sjokoladepapir eller bollepapir i bilen fordi jeg var så sulten på vei hjem fra jobb. Nå har jeg akkurat spist middag, etter å ha spist lunsj i 13-tiden. Var egentlig ikke veldig sulten nå heller.

Jeg spiser fortsatt godteri i helgene, og innimellom "sprekker" jeg sånn at jeg spiser altfor mye snop eller potetgull. Men det er det man gjør oftest som teller, og jeg har gått ned 30 kilo nå. I tillegg føler jeg meg mye bedre som ikke er styrt av maten på samme måte.

Jeg endrer livsstil, jeg slanker meg ikke, sånn liker jeg å tenke på det. Men jeg har tatt et aktivt valg da, og det koster jo av og til mer enn andre ganger. Men det er det verdt! Men som sagt, ikke gå for hardt ut. Begynn med én endring kanskje, og gjør det et par uker før du innfører neste endring.

Anonymkode: ee678...5e8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ord som mange ikke har fått med seg eksisterer. 

Disiplin

Evne og vilje til å underordne deg  - i dette tilfelle dine egne ordrer. 

Anonymkode: 98c4f...301

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å venne seg til følelsen av å være sulten. 

Det er verken farlig eller særlig ubehagelig når man er vandt til det. 

Jeg er sulten hver dag, det er like normalt som å være mett. 

Anonymkode: 01555...097

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/28/2024 at 5:26 PM, Kittykat said:

Jeg er likedan selv. Jeg sliter med å tåle å være sulten. Jeg prøver, med det samme resultatet nesten hver gang - jeg blir småkvalm fordi jeg er sulten og det eneste som stopper meg fra å bli mer kvalm, er rett og slett å spise. Jeg kan fint spise et måltid, så går det 20-30 min og så kjennes det ut som om jeg er kjempesulten igjen, som om at jeg ikke har spist på flere timer. Og spiser jeg ikke noe da, og prøver å gå sulten til neste måltid, så blir jeg til slutt småkvalm og irritabel til jeg har fått i meg mat.

Jeg prøver å spise noe frukt, bær eller en yoghurt når jeg kjenner på sulten mellom måltider, istedenfor å høgge innpå sjokolade, boller og brus (jeg er en stor "sweet tooth"). Jeg sliter med søtsug og jeg har lett for å falle tilbake i gamle spor når jeg kjenner søtsuget og den store hungeren etter melkesjokolade f eks. 

Jeg kan ikke ha snop eller snacks i hus, for da gafler jeg det i meg. Jeg kjøper meg en liten brus og en liten eventyrsjokolade til lørdagen. Vi bor (dessverre) i gåavstand til butikken og før så kunne jeg ta meg en tur kun for å stilne søtsuget. Nå prøver jeg å ha litt selvdisiplin og går ikke kun ned på butikken for å kjøpe sjokolade og brus. Pluss at vi fører regnskap hver uke og i begynnelsen så var det en aha opplevelse å se hvor mye vi brukte på dette. Dette var penger som vi kunne brukt på mye mer nødvendige dagligvarer.

Ta et steg av gangen. Ikke bit over mer enn du kan tygge. Bytt ut colaen med cola zero, bytt ut den store sjokoladen med en liten sjokolade, kjøp en liten pose chips osv. Hvis du er ute på tur og må innom butikken for å kjøpe noe i farten, så kjøp frukt, yoghurt, vann osv, istedenfor boller og brus. Spis deg mett til måltidene og ta deg et eple eller en banan som et mellommåltid hvis det er en stund til neste måltid. Det tar tid å innarbeide nye vaner, så vær tålmodig :klem3:

Kan det være at du blir kvalm og uggen fordi du er avhengig av sukker? Man er jo ikke reellt sulten etter 20 minutter etter et (balansert) måltid. 

Anonymkode: 9e976...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan det være at du blir kvalm og uggen fordi du er avhengig av sukker? Man er jo ikke reellt sulten etter 20 minutter etter et (balansert) måltid. 

Anonymkode: 9e976...d47

Mulig at det kan være årsaken. Jeg kan spise et balansert måltid og til og med da, så kan det gå 30 min og så er jeg "kjempesulten" igjen 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mat som metter. Riktig fordeling av proteiner, trege karbohydrater/fiber og masse grønt.

Anonymkode: d3117...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du kan prøve å drikke farris? Det opplever jeg som mettende. Blir aldri fysen på noe når jeg drikker det istedenfor vann. Det inneholder også mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det som en seier at du er sulten, og drikk så et glass vann.

Anonymkode: 6edbd...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som blir skrevet om samensettning av måltidene, så må man venne seg til at innimellom er man bare litt sulten og at det ikke er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 19.00):

Det er et ord som mange ikke har fått med seg eksisterer. 

Disiplin

Evne og vilje til å underordne deg  - i dette tilfelle dine egne ordrer. 

Anonymkode: 98c4f...301

Dette er jo i grunn løsningen på det meste i livet, dessverre er det ikke så enkelt. Om du er en av de få som faktisk har viljestyrken som kreves, all ære til deg, men de aller fleste har ikke det.

Anonymkode: 8ae33...c57

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...