AnonymBruker Skrevet 28. juni #21 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Han burde kanskje ventet et år da? Hvorfor ble ikke det gjort? Du må sette opp lekeavtaler på fridtiden, invitere hjem Anonymkode: dc8d4...9f5 Er utrolig vanskelig å få utsatt skolestart. Ts. Har du snakket med lærer om dette? Er ikke kontaktlærerene ute i friminuttene hos dere for å følge med på dynamikken i gruppa og passe på at ingen går alene? Har dere selv tatt kontakt med andre i klassen for å invitere hjem? Anonymkode: 65159...97a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #22 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter sleit med det samme i første klasse, hu hadde ingen venner og skolen gjorde ingenting. jeg la ut innlegg på fb gruppa til klassen, inviterte et par jenter hjem fra klassen en og en, endte med at hu har 3 bestevenner nå. Anonymkode: 675d8...c55 Jeg har i votert i bøtter og spann, mitt intrykk er at de andre guttene er på et helt annet modenhetsnivå enn min. Selv de som læreren har pelt ut som mulige kandidater leker han lite med. ts Anonymkode: 1da14...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #23 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har du gjort for at han skal få seg venner? i første klasse inviterte vi forskjellige hjem hver eneste uke. Vi inviterte med små grupper på forskjellige aktiviteter, på kino, på skogstur etc. Sendte melding til foreldrene, spurte om deres barn vil være med hjem/tur/kino/megafun etc. Vi guttemammaene i klassen har en egen messengergruppe, hvor vi melder i fra om smått og stort, og da går der Ann å skrive noe km dette. Slik at de blir OBS på problemet og kan hjelpe barna dems med å inkludere ditt barn. Du må være PÅ, ikke bare vente på at skolen skal ordne opp. Anonymkode: 9d329...507 Vi har invitert masse hjem til oss. Vært på kino, lekeland og skogstur. Det ender med at mitt barn ikke tørr å snakke, og de besøkende leker alene med mitt barns leker. kanskje jeg skal være litt tøffere å si fra til andre foreldre at mitt barn strever litt med venner. Jeg har ikke turt det enda i frykt for at han skal bli dømt som en raring, og at jeg bare gjør vondt verre. ts Anonymkode: 1da14...144 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #24 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Han burde kanskje ventet et år da? Hvorfor ble ikke det gjort? Du må sette opp lekeavtaler på fridtiden, invitere hjem Anonymkode: dc8d4...9f5 Ja, det burde han jo, men det var ppt og barnehagen HELT imot, for «skolen er så god på å inkludere alle så, de tilrettelegger så godt🙄» Det står ikke på leieavtaler, vi har invitert MASSE. ts Anonymkode: 1da14...144 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #25 Del Skrevet 28. juni Stor pike skrev (1 time siden): Det er ingen 9§a sak at noen ikke har noen å leke med. Det går mer på mobbing. Ts, min gutt hadde det ganske likt. Men trives godt med seg selv. Dog har det vært noen ganger han har uttrykt ensomhet. Han ble også mobbet. Men de finner heldigvis folka sine til slutt. Men det er tøft for mamma å se. Fint at det ordnet seg for ditt barn, men det er det jo slettes ikke alle som «finner folka sine». Noen går venneløse hele barndommen. ts Anonymkode: 1da14...144 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #26 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje begge deler. Altså både passe på at han går på aktiviteten alle andre går på og finne en aktivitet hvor han kommer i nytt miljø? Om alle guttene går på fotball er det dumt om sønnen til trådstarter ikke går på fotball. Da mister ham mye av det sosiale. Men han kan jo kanskje både gå på fotball og kanskje drive med en annen organisert fritidsaktivitet. Kanskje kampsport vil gi han mer selvtillit. Mitt inntrykk er at om 7 år gamle gutter er OK eller bedre i fotball så er mye gjort når det kommer til det sosiale. Det er jo ofte fotball i friminuttene, fotball etter skolen, fotball i helgene, osv. Anonymkode: a72e2...aa3 Han er desverre helt håpløs i fotball. Vi har tvunget han på treninger i et år nå, nettopp fordi alle andre gutter går, men nå gir vi opp, det er ikke godt for selvtilliten. ts Anonymkode: 1da14...144 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #27 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har invitert masse hjem til oss. Vært på kino, lekeland og skogstur. Det ender med at mitt barn ikke tørr å snakke, og de besøkende leker alene med mitt barns leker. kanskje jeg skal være litt tøffere å si fra til andre foreldre at mitt barn strever litt med venner. Jeg har ikke turt det enda i frykt for at han skal bli dømt som en raring, og at jeg bare gjør vondt verre. ts Anonymkode: 1da14...144 Kanskje det er viktig å invitere en og en, og at dere er med, slik at leken går enklere? f.eks på badeland - der er det jo naturlig at dere er med. Eller skogstur? der kan jo voksne være med og leke gjemsel f.eks. Jeg syns du skal snakke med de andre foreldrene. Om de ikke vet at gutten din strever, så kan de heller ikke hjelpe og legge til rette. Anonymkode: 9d329...507 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #28 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er utrolig vanskelig å få utsatt skolestart. Ts. Har du snakket med lærer om dette? Er ikke kontaktlærerene ute i friminuttene hos dere for å følge med på dynamikken i gruppa og passe på at ingen går alene? Har dere selv tatt kontakt med andre i klassen for å invitere hjem? Anonymkode: 65159...97a Kontaktlærer virker veldig passiv, men jeg vet ikke hva jeg kan forvente heller. Hun sier at alle barna skal lage en avtale om hvem de skal leke med i friminuttet, men det blir jo ingen lek av at noen sier et navn. vi inviterer masse hjem ja… ts Anonymkode: 1da14...144 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #29 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Han burde kanskje ventet et år da? Hvorfor ble ikke det gjort? Du må sette opp lekeavtaler på fridtiden, invitere hjem Anonymkode: dc8d4...9f5 Fordi det er superstrebgt Anonymkode: 9710f...209 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #30 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje det er viktig å invitere en og en, og at dere er med, slik at leken går enklere? f.eks på badeland - der er det jo naturlig at dere er med. Eller skogstur? der kan jo voksne være med og leke gjemsel f.eks. Jeg syns du skal snakke med de andre foreldrene. Om de ikke vet at gutten din strever, så kan de heller ikke hjelpe og legge til rette. Anonymkode: 9d329...507 Ja, vi inviterer kun en og en, og har gjort forskjellige aktiviteter. Føler nesten heg er på grensen til å kjøpe venner her, med kule aktiviteter🤷🏼♀️ Jeg føler at det å være åpne med de andre foreldrene kan gå en av to veier, enten hjelper det, eller så blir han for alltid stemplet som taperen i klassen av de andre foreldrene. ts Anonymkode: 1da14...144 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #31 Del Skrevet 28. juni Ser du nevner PPT. Er de inne i bildet fremdeles? Høres ut som han burde hatt vedtak som gir han rett på spesialundervisning knyttet til sosiale ferdigheter. Mulig dere må innom BUP også for en utredning. Anonymkode: fe549...4fb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #32 Del Skrevet 28. juni Høres ut som om du kanskje må hjelpe gutten din litt i lek:) hvis han har med noen hjem så lag legg opp til litt aktivitet som du vet at gutten din mestrer, om det er maling, skogstur, Ludo, bygge Lego eller hva som helst spiller ingen rolle. Det som er viktig er at du er involvert i leken og ikke overlater guttene til seg selv. Husk at selvom det kan virke sånn, så er ikke automatisk alle de andre guttene veldig trygge på seg selv heller:) Anonymkode: db5ca...e93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #33 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det burde han jo, men det var ppt og barnehagen HELT imot, for «skolen er så god på å inkludere alle så, de tilrettelegger så godt🙄» Det står ikke på leieavtaler, vi har invitert MASSE. ts Anonymkode: 1da14...144 Det er veldig vanskelig å få utsatt skolestart , så det var nok grunnen til at de ikke var giret på det Anonymkode: 9710f...209 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StyrmannM Skrevet 28. juni #34 Del Skrevet 28. juni Går han på SFO? Der kan de kanskje sette opp lekegrupper, og sette i gang leken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #35 Del Skrevet 28. juni Her må du nok jobbe mer med gutten din sånn at han tør å bidra i lek. At han ikke en gang tør å være aktiv i lek når du har invitert en klassekamerat med hjem, tilsier jo at han strever utover det som er normalen. Anonymkode: d36d2...389 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 28. juni #36 Del Skrevet 28. juni (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han er desverre helt håpløs i fotball. Vi har tvunget han på treninger i et år nå, nettopp fordi alle andre gutter går, men nå gir vi opp, det er ikke godt for selvtilliten. ts Anonymkode: 1da14...144 Fotball passer ikke for alle, og liker han det ikke, må dere se etter en annen fritidsinteresse som kan passe. Når det er sagt, så blir fotball gøyere for de fleste om dere som foreldre spiller og leker mye med ball sammen med han, da blir han flinkere samtidig som dere har det gøy sammen. Når man vet at fotball er en så viktig del av det sosiale for mange gutter, er det lurt å leke/trene med ball mange ganger i uka med sitt barn, for det fører ofte til både økt interesse og ferdighet. Mange morsomme øvelser dere kan gjøre for at han skal bli flinkere på skudd, pasninger og driblinger, og de fleste synes det er morsomt når de blir flinkere. Å kun gå på treninger med laget hjelper lite, dersom de andre er mye flinkere enn han og han føler seg utenfor pga det. Hvis dere legger ned en innsats nå, er fotball en idrett som vil hjelpe deres barn med å få venner både nå, som ungdom, og ung voksen. Det er et stort miljø med ulike personlighetstyper, siden så mange driver med det. Endret 28. juni av anonym111111 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #37 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser du nevner PPT. Er de inne i bildet fremdeles? Høres ut som han burde hatt vedtak som gir han rett på spesialundervisning knyttet til sosiale ferdigheter. Mulig dere må innom BUP også for en utredning. Anonymkode: fe549...4fb Ledelsen på skolen sa at nesten ingen får spesialundervisning etter den nye opplæringsloven. Da måtte det være STORE lærevansker, og det er det ikke her. ppt var litt inne i barnehagen og veiledet de på lekegruppe etc. ts Anonymkode: 1da14...144 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 28. juni #38 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er SÅ fortvilet. Nå er 1. klasse ferdig og barnet har INGEN venner. Han er en umoden liten forsiktig gutt, som nok egentlig hadde hatt det best i barnehage et ekstra år. Jeg så dette komme, men hadde ikke trodd det skulle bli så ille. Han har ikke en eneste venn på skolen, leker ikke med noen og er alltid alene. I barnehagen hadde de nok personell til at de kunne sette opp små lekegrupper, og da funket det fint, på skolen har de ikke det. Jeg får SÅ vondt av han! Han er mye lei seg, og sier ingen vil leke med han og at ingen liker han. Ingen av de andre barna er direkte slemme, men de leker ikke med han. Hva kan man forvente av skolen egentlig? De sier de ser problemet, men at de ikke får gjort noe bortsett fra at de avtaler hvem de skal leke med i friminuttet, og det funker ikke. Hva skal vi gjøre da? Bare la han gå venneløs i 7 år? Bytte skole? Privatskole? Jeg føler meg så maktesløs… Anonymkode: 1da14...144 Å bytte skole kan gjøre vondt verre og bør bare vurderes om det er store konflikter i klassen og når alle andre utveier er forsøkt. Kjenner tilfeller hvor barn som er i en sosial etableringsfase har blitt «røsket» ut av miljøet og plassert i et nytt med blanke ark. Skolen har et åpenbart ansvar for å ta tak i klassemiljøet og inkludere barn med forskjellige utfordringer. 1.klasse er også en utmerket periode å begynne i et idrettslag e.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 28. juni #39 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fint at det ordnet seg for ditt barn, men det er det jo slettes ikke alle som «finner folka sine». Noen går venneløse hele barndommen. ts Anonymkode: 1da14...144 Nei, det ordnet seg ikke for mitt barn i barndommen. Ikke før nå, når han jobber. Da fant han folka sine. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #40 Del Skrevet 28. juni Jeg var den gutten en gang. Ting ble egentlig aldri bedre, selv om foreldrene mine inviterte andre barn over og gjorde alt det riktige. Ja, jeg fikk venner etterhvert, men har mistet dem alle sammen også. Så nå er jeg voksen uten en eneste venn i verden, lav utdannelse, lav status og søvnproblemer. Skulle egentlig ønske at jeg aldri ble født. Ble diagnostisert med unnvikende personlighetsforstyrrelse. Det gjør at jeg nesten aldri føler meg bra nok og alltid tror at andre egentlig ikke vil ha noe med meg å gjøre. Resultatet er at jeg aldri tar kontakt og andre tolker dette som at jeg ikke liker dem. Kan også være han har aspergers og har problemer med relasjonene til de andre. Ikke meld ham inn i korps. Det er der de rare er. Og det kommer bare til å gjøre ham enda mer rar og uspiselig for de normale og oppegående. Fotball er bedre (men mange får milde hjerneskader fra heading av ballen). Meld ham inn i de aktivitetene som "de kule" (kun de som har oppegående foreldre) driver med. Anonymkode: 378e0...28b 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå