AnonymBruker Skrevet 2. juli #61 Del Skrevet 2. juli On 6/28/2024 at 11:38 AM, AnonymBruker said: Man forsker, lærer, får høyere lønn, mer ansvar og mer spennende og komplekse oppgaver? Men skjønner at ikke alle har ambisjoner for å nå langt Anonymkode: 5ccd3...fbf Veldig mange hadde faktisk fått lavere livskvalitet av de tingene du lister opp her 😅med unntak av lønn. Dette er absolutt ikke veien til et godt og lykkelig liv for alle. Anonymkode: 85036...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli #62 Del Skrevet 2. juli Jeg skulle ha ett, men endte med 20++. Gikk rett ut i arbeid etter videregående. Har aldri hatt noen karriereambisjoner og har trivdes godt i det yrket jeg havnet i (kontorjobb). Anonymkode: 101ce...8d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli #63 Del Skrevet 2. juli Jeg var på videregående fra 16 år til 21 år, 3 år på helse og 2 år på bua da 2 år i lærling, har nå ett friår til høsten, så skal jeg starte et eget firma. da gikk jeg på 50% i hele lærlingtiden via støtte fra nav pga andre helseutfordringene. utdannet som barneungdomsarbeider, fikk fabgrev i 2023 juni. Anonymkode: 31b61...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli #64 Del Skrevet 2. juli Jeg gikk rett på høyere utdannelse. Så da jeg var 23 hadde jeg mastergrad, god jobb, og hadde også flyttet sammen med han jeg senere giftet meg med, og hadde lederstilling og enebolig på plass før fylte 30. + kom i gang og fikk det gjort (mange med friår detter av), lærte fortsatt lett og var vant med studier og eksamener, mange andre startet da, og var veldig kontaktsøkende etter å ha flyttet hjemmefra - venner og nettverk jeg fortsatt har - rushet mulig voksenlivet for mye, kunne tatt mer tid og levd litt. Var litt umoden første 1-2 årene, både på studier og i arbeidsliv. Ville gjort det samme igjen. Anonymkode: 68c74...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli #65 Del Skrevet 2. juli Jeg begynte å studere da jeg var 24. Jeg jobbet selvsagt, så det var ikke fri. Husker mine foreldre var bekymret for om jeg kom meg videre, jeg selv var aldri det. Jeg var bare så lei. Da jeg begynte på høyere utdanning var jeg veldig motivert og valgte helt riktig karriere. Er mange år siden dette, men takknemlig for at foreldre hadde litt is I magen. Anonymkode: c72a3...36a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 2. juli #66 Del Skrevet 2. juli Jeg tok ett friår etter VGS. Eller, jeg måtte ta et friår. Hadde ikke planer om det, men jeg misforstod oppgaven i min siste eksamen og strøk. Brukte året til å jobbe, og for å fullføre den eksamenen. Hadde 4 ulike jobber jeg overlappet, og jobbet ofte fra morgenen til midnatt. Siden jeg bodde hjemme så hopet det seg opp gode penger til året etter når jeg skulle studere. Sånn sett er jeg egentlig veldig glad for at jeg måtte ta det friåret. Å ha mye penger utgjorde faktisk en stor forskjell på studietiden min. Samtidig lærte jeg mye ved å jobbe, modnet mer mentalt og ble raskt voksen og ansvarsbevisst på det friåret, som igjen gjorde at jeg ble en mye bedre og mer motivert student. I ettertid mener jeg at jeg burde tatt enda et friår før jeg studerte. Altså to år. Er vel vanlig med ett friår. Kanskje to. Men det er for lenge å gå hjemme til man er 23 år. I en optimal verden burde du ha fullført bachelor nå. Likevel, det er jo aldri for sent å studere. Og hva som er best for andre er individuelt. Den gode nyheten er at du drar med deg en helt annen modenhet inn i studiene som 23-åring enn 18-åring. Forhåpentligvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli #67 Del Skrevet 2. juli Ett friår er innafor. Studerer du ikke etterpå, må du jobbe. Du får ikke "sympati" for friår på CV-en mer enn det ene året etter vgs. Så da får du et direkte GAP i CV-en og det finnes ikke positivt. Jeg antar nå du har tatt skolegang som kvalifiserer til høyere utdanning og ikke yrkesfag. Det er ok med ett friår etter yrkesfag, men så er det på tide å finne lærlingplass. Det er altså ok å drøye videreutdanning, men da er det viktig at du jobber i mellomtida og viser at du faktisk ønsker noe i livet, har ambisjoner osv. Det er også fullt mulig å ta kurs, et fag eller tre, rett og slett for å få litt tyngde. Det er ikke uvanlig at folk ikke vet hva de vil før de er i tjueårene, men de fleste har da jobbet eller tatt kurs/fag. Anonymkode: b7129...e9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli #68 Del Skrevet 2. juli Mange ulike meninger om hva et friår er. Jeg trodde det var når man hadde spart seg opp penger til å ta fri fra jobb og andre forpliktelser, og kunne reise på backbacking i Asia, sykle Norge på langs eller andre slike lange ferier. Anonymkode: aaca9...219 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #69 Del Skrevet 3. juli Selv om du jobber i ufaglært stilling i type butikk, barnehage osv, ikke kall det friår for du har ikke fri. Det er mange som jobber fast deltid hele livet også. Du kan fint finne ut hva du vil bli senere i livet. Så lenge du har inntekt og klarer å fø deg selv. Jobbet selv deltid i 15 år, så ble jeg ferdig student i løpet av de årene. Anonymkode: e0099...196 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #70 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om du jobber i ufaglært stilling i type butikk, barnehage osv, ikke kall det friår for du har ikke fri. Det er mange som jobber fast deltid hele livet også. Du kan fint finne ut hva du vil bli senere i livet. Så lenge du har inntekt og klarer å fø deg selv. Jobbet selv deltid i 15 år, så ble jeg ferdig student i løpet av de årene. Anonymkode: e0099...196 Det er jo vanlig å bruke begrepet, i betydningen "friår før videre studier", etter å ha vært på skolen i 12-13 år. Reise et halvår er noe annet. Gå rett ut i jobb er noe annet. Anonymkode: 68c74...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 3. juli #71 Del Skrevet 3. juli Jeg gikk på fhs ett år etter det jobbet jeg 4 år i forskjellig jobber for å finne ut hva jeg egentlig trives med. Jeg fant ett jobb som var veldig gøy og som jeg mestret fort, begynte å studere noe som sikret meg bra jobber innen det feltet. Som voksen er jeg veldig fornøyd med å ha gått den veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #72 Del Skrevet 3. juli Jeg gikk ikke vgs. Vært i fast jobb siden jeg gikk ut av ungdomsskolen. Anonymkode: 1fd3f...639 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 3. juli #73 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 10.02): Der jeg gikk på skole visste de fleste av mine venner hva de skulle bli. Vi bodde i et godt område, med flere leger, advokater og lignende, så det hjelper å ha gode rollemodeller å se opp til. Men forstår at ikke alle har det. Synd at ikke alle blir oppdratt uten ambisjoner og å jobbe mot noe som er bra for deg og din fremtid Anonymkode: 5ccd3...fbf De mest ambisiøse legene er de dårligste. De har blitt leger av feil grunner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli #74 Del Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg gikk ikke vgs. Vært i fast jobb siden jeg gikk ut av ungdomsskolen. Anonymkode: 1fd3f...639 Hva er relevansen i en tråd der tittel er "....etter vgs"? Anonymkode: 68c74...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 3. juli #75 Del Skrevet 3. juli Ett år med folkehøyskole/jobb og reise er helt normalt og lurt. Jeg håper mine vil gjøre det, med mindre de har noen innmari klare tanker om hva de vil… jeg studerte rett etter vgs, startet på en master og ble ekstremt lei etter første semester og fikk jobb på et kundesenter. Skulle bare jobbe ett år før jeg fortsatte. Det er nå 19 år siden, jeg har gjort en god karriere og jobbet meg oppover og har en god lederstilling landet på erfaringen min og noen studiepoeng jeg tok på deltid som er relevante for fagdisiplinen jeg leder for å ha noe formelt også. Jeg har ikke skrevet ut bachelorgraden formelt, så på papiret har jeg 3,5 år med «surr på universitetet» som må forklares godt på CV-en hver gang jeg bytter jobb 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 4. juli #76 Del Skrevet 4. juli Nei, har aldri hatt et friår. Jeg gikk rett på studier. Det ble 4 lange år, sluttet siste halvår grunnet mistrivsel. Tok deretter både bachelor og master i noe annet. Fikk fast fulltidsjobb under masteren (kun litt relatert til studiene) og jobbet der i 8 år. Fortsatte å studere. Under pandemien fikk jeg nok, ferdigstilte studiet jeg først hoppet av (samtidig som jeg jobbet fulltid), og byttet bransje for 3 år siden (relatert til alle utdanningene). Sett i etterkant var det smarte valg jeg tok, men det var kronglete mens det sto på. Egentlig er studiene litt utelatert til hverandre, men sammen har det gitt meg mange fordeler og gode muligheter. På ny arbeidsplass til høsten gir all utdanningen min meg enorme fordeler. Uansettt. Å bytte yrke og fullføre utdanning er det beste jeg har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli #77 Del Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 13.15): Jeg gikk rett på høyere utdannelse. Så da jeg var 23 hadde jeg mastergrad, god jobb, og hadde også flyttet sammen med han jeg senere giftet meg med, og hadde lederstilling og enebolig på plass før fylte 30. + kom i gang og fikk det gjort (mange med friår detter av), lærte fortsatt lett og var vant med studier og eksamener, mange andre startet da, og var veldig kontaktsøkende etter å ha flyttet hjemmefra - venner og nettverk jeg fortsatt har - rushet mulig voksenlivet for mye, kunne tatt mer tid og levd litt. Var litt umoden første 1-2 årene, både på studier og i arbeidsliv. Ville gjort det samme igjen. Anonymkode: 68c74...2a7 Jeg gjorde mye rart etter VGS, jobba med dyr, reiste i Sør-Amerika og Asia, bodde på landet, i Oslo, i utlandet, begynte på et studie, bytta til et annet studie. Følte at jeg levde livet! Da jeg ble 29 ble jeg flygeleder. Rushet ikke voksenlivet i det hele tatt, og har opplevd så mye gøy! Ville gjort det samme igjen. Anonymkode: 71660...765 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå