AnonymBruker Skrevet 28. juni #21 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du burde studert litt mer, du vet tydeligvis ikke hva ordet ambisjoner betyr 😉 Jeg tok ett «friår» som ble til hittil 21 «friår». Det at jeg ikke gikk tilbake til skolebenken men gikk rett ut i jobb ga meg et økonomisk forsprang de i vennekretsen som studerte ikke har greid å innhente fordi jeg kom inn på boligmarkedet mange år før de gjorde det, ikke starta livet med studiegjeld osv. Jeg hadde allerede flere års erfaring, hadde fått de første lederstillingene mine og alt slikt før de engang hadde kommet igang på første skikkelige arbeidsplass. Så fant de gjerne ut at det de hadde valgt ikke var det de trodde alikevel for de hadde jo ingen erfaring å bygge det på. Anonymkode: 2e9d3...838 Jeg har en doktorgrad, så det holder for meg Anonymkode: 5ccd3...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #22 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har en doktorgrad, så det holder for meg Anonymkode: 5ccd3...fbf Var det det beste du greide å komme på i farten? 😂 Anonymkode: 2e9d3...838 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #23 Del Skrevet 28. juni Jeg hadde sent innrykk i førstegangstjenesten og dermed to friår før jeg begynte å studere. Så det ene året gikk til militæret og det andre til reising og jobbing Anonymkode: 1aac3...927 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #24 Del Skrevet 28. juni Mi har ikke fullført vgs. Hun følte det ble feil den utdannelsen hun begynte på. Hun har jobba et år no. Ønsker å jobbe mere. Som jeg sier så kan hun fullføre senere. Hun er ung. Og har mange år igjen. Så hvorfor stresse med det. Anonymkode: b36bd...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #25 Del Skrevet 28. juni Jeg startet å jobbe høsten etter VGS, så "Fri" har det ikke blitt! Men mye penger, valgte å jobbe videre. Nå har jeg god erfaring i mitt yrke som ikke krever noen spesifik utdannelse, god lønn. Eier egen leilighet med et lite lån, mens mine venninner som er såvidt ferdig utdannet har hverken bolig eller egenkapital. Anonymkode: 1cdb5...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #26 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var det det beste du greide å komme på i farten? 😂 Anonymkode: 2e9d3...838 Misunnelig tydeligvis... Anonymkode: 5ccd3...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #27 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg har en doktorgrad, så det holder for meg Anonymkode: 5ccd3...fbf 😂 Anonymkode: 1cdb5...ef4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #28 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 😂 Anonymkode: 1cdb5...ef4 Hva er så morsomt med det? Anonymkode: 5ccd3...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #29 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er så morsomt med det? Anonymkode: 5ccd3...fbf Hva skal man med en doktorgrad? Kan jo ikke brukes til noe! Anonymkode: 1cdb5...ef4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #30 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mi har ikke fullført vgs. Hun følte det ble feil den utdannelsen hun begynte på. Hun har jobba et år no. Ønsker å jobbe mere. Som jeg sier så kan hun fullføre senere. Hun er ung. Og har mange år igjen. Så hvorfor stresse med det. Anonymkode: b36bd...645 Å fullføre VGS hadde jeg nok ville stresset med ja. Hvis det går lang tid blir det sannsynligvis verre å ta det opp igjen fordi mye blir avglemt. Hun bør begynne å ta opp fag sånn at hun får studiekompetanse. Anonymkode: 8a919...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #31 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva skal man med en doktorgrad? Kan jo ikke brukes til noe! Anonymkode: 1cdb5...ef4 Man forsker, lærer, får høyere lønn, mer ansvar og mer spennende og komplekse oppgaver? Men skjønner at ikke alle har ambisjoner for å nå langt Anonymkode: 5ccd3...fbf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #32 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skal man med en doktorgrad? Kan jo ikke brukes til noe! Anonymkode: 1cdb5...ef4 Du vet ikke hva forskning brukes til? Anonymkode: 8a919...3f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #33 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg startet å jobbe høsten etter VGS, så "Fri" har det ikke blitt! Men mye penger, valgte å jobbe videre. Nå har jeg god erfaring i mitt yrke som ikke krever noen spesifik utdannelse, god lønn. Eier egen leilighet med et lite lån, mens mine venninner som er såvidt ferdig utdannet har hverken bolig eller egenkapital. Anonymkode: 1cdb5...ef4 Hva jobber du med? Anonymkode: 867a8...45e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 28. juni #34 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mange friår hadde du etter vgs? Hvor lang tid tok det før du fant ut hva du ville med livet? er det unormalt at en 23 åring fortsatt ikke har begynt å studere etter videregående? Anonymkode: 867a8...45e Ingen friår her i gården. Militæret var første stopp og deretter studier. I mellomtiden hadde jeg forskjellige sommerjobber. Ble derfor rimelig klar over hva jeg ville underveis i dette løpet. 23 år og ingen klare planer ?? Dette er nok mer vanlig i dag hvor «ingen» drar i militæret og hvor sommerjobbene er mangelvare. Ikke merkelig at fødselstallene synker og at mange unge sliter med å finne «sin plass»… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 28. juni #35 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mange friår hadde du etter vgs? Hvor lang tid tok det før du fant ut hva du ville med livet? er det unormalt at en 23 åring fortsatt ikke har begynt å studere etter videregående? Anonymkode: 867a8...45e Nei, det er det ikke. Jeg skal begynne å studere til høsten, er 25 år nå. Skal sies att jeg brukte lenger tid på læretiden en normalt, gått på fhs og tatt påbygg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. juni #36 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig, men den personen jeg snakker om trives ikke så veldig godt som assistent i helsevesenet, og har egentlig lyst til å studere. Derfor jeg tenker det regnes som friår, for det er ikke noe permanent. Men heller noe å gjøre midlertidig. Personen har også tatt opp fag de siste årene. Men vet fortsatt ikke hva hen vil bli Anonymkode: 867a8...45e Hun jobber og tar opp fag, det høres ikke mye friår ut for meg. Jeg kjenner en som studerte av og på i nesten et tiår, tok et grunnfag og to mellomfag som ikke henger sammen og endte opp med å jobbe med noe helt annet, etter kurs og arbeidsutplassering. Jeg tror aldri hun egentlig fant ut hva hun ville bli, hun prøvde seg fram underveis, og landet vel ikke jobbmessig før hun var i 30-årene. Men hun var i jobb og/eller studier hele veien (og fikk mann, barn og bolig underveis) og ville sett veldig rart på deg om du satte likhetstegn mellom midlertidige jobber og friår. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 28. juni #37 Del Skrevet 28. juni Jeg ville ha et friår, men foreldrene mine presset på for at jeg skulle begynne å studere rett etter videregående. Jeg visste ikke hva jeg ville, men jeg endte opp med utdanningen som passet for meg. Jeg er glad nå for at jeg ikke tok et friår, men det er selvfølgelig en mulighet til å få et pusterom fra skole og et avbrekk til å gjøre spennende ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #38 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): 1 friår er normalt for de som tar friår... At en 23 åring fortsatt ikke har begynt er absolutt unormalt og svært lite sannsynlig at nå vil begynne. Anonymkode: 5b59a...644 Vil jeg si også. En venninne av min datter har først hatt ett år folkehøgskole og skal nå ha friår. Det er uvanlig med to slike friår. Hun begynner likevel å studere 21 år gammel. Anonymkode: e5df8...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #39 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Der jeg gikk på skole visste de fleste av mine venner hva de skulle bli. Vi bodde i et godt område, med flere leger, advokater og lignende, så det hjelper å ha gode rollemodeller å se opp til. Men forstår at ikke alle har det. Synd at ikke alle blir oppdratt uten ambisjoner og å jobbe mot noe som er bra for deg og din fremtid Anonymkode: 5ccd3...fbf Er det å dilte etter mor og far sine karrierevalg å ha ambisjoner? Er det å bli lege eller advokat å ha ambisjoner? Glad jeg ikke har ambisjoner. Tok meg et friår og jobbet som au-pair etter videregående jeg, i tillegg til et år som utvekslingsstudent mens jeg gikk på videregående. Og har også hoppet rundt i yrkeslivet uten noen ambisjoner. Tjener 1 mill i året i dag likevel. Anonymkode: dc131...9b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #40 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det å dilte etter mor og far sine karrierevalg å ha ambisjoner? Er det å bli lege eller advokat å ha ambisjoner? Glad jeg ikke har ambisjoner. Tok meg et friår og jobbet som au-pair etter videregående jeg, i tillegg til et år som utvekslingsstudent mens jeg gikk på videregående. Og har også hoppet rundt i yrkeslivet uten noen ambisjoner. Tjener 1 mill i året i dag likevel. Anonymkode: dc131...9b5 Du illustrerer hvordan det er å ikke ha særlig ambisjoner. Ja, man kan ha høy lønn, men hvor motiverende er det i lengden å gjøre noe man ikke brenner for? Penger i seg selv burde ikke være den motiverende faktor, men heller en bonus. Jeg har en superspennende jobb, som gir meg veldig glede og motivasjon i hverdagen. Ingen som har tvunget meg eller mine venner valg av studier og jobb. Men det er motiverende når man har foreldre og bor i et område med mennesker som har ambisjoner. Sånt smitter over og jeg synd det er leit med de som ikke får oppleve det Anonymkode: 5ccd3...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå